Szaman miejski - S.Kahili King.pdf

(1316 KB) Pobierz
Microsoft Word - King Serge Kahili - Szaman miejski.doc
WPROWADZENIE
Ho'omoe wai kahi ke kao'o
(Posuwajmy si ħ wszyscy razem - jak płyn Ģ ca woda - w jednym
kierunku)
Szaman miejski
Niniejsza ksi ĢŇ ka opowiada o szamanizmie, zwłaszcza o
szamanizmie w tradycji hawajskiej i o tym, co znaczy by ę
„szamanem miejskim". Aby Ļ mógł uzyska ę maksymaln Ģ korzy Ļę z
jej tre Ļ ci, ju Ň na wst ħ pie wyja Ļ ni ħ , o czym b ħ dzie w niej mowa.
Zdaniem francuskiego historyka Mircea Eliade'a szamanizm
jest praktyk Ģ , spotykan Ģ na całym Ļ wiecie ł Ģ cznie z Azj Ģ , obiema
cz ħĻ ciami Ameryki i rejonem Pacyfiku. Wyraz szaman pochodzi z
Syberii, z j ħ zyka tunguskiego i jest u Ň ywany obecnie zarówno przez
naukowców jak i przez laików jako wygodny termin dla okre Ļ lenia
osoby, zajmuj Ģ cej si ħ praktykami, o których wła Ļ nie jest ta ksi ĢŇ ka.
W wi ħ kszo Ļ ci kultur człowiek taki nazywany jest rodzimym słowem
w miejscowym j ħ zyku. Przykładowo, w j ħ zyku hawajskim jest to
kupua. Ludzie maj Ģ bardzo ró Ň ne poj ħ cie o tym, kim jest szaman i
czym si ħ zajmuje, tote Ň powiem, kogo ja sam okre Ļ lam tym słowem.
Nie ka Ň dy lekarz jest szamanem, lecz szaman mo Ň e by ę lekarzem;
nie ka Ň dy kapłan plemienny jest szamanem, lecz szaman mo Ň e by ę
kapłanem plemiennym; nie ka Ň dy uzdrowiciel jest szamanem, lecz
szaman mo Ň e by ę uzdrowicielem. W tej ksi ĢŇ ce i podczas
prowadzonych przeze mnie warsztatów u Ň ywam tego poj ħ cia w
znaczeniu „uzdrowiciel zwi Ģ zków" pomi ħ dzy: lud Ņ mi, umysłem i
ciałem, człowiekiem i okoliczno Ļ ciami jego Ň ycia, lud Ņ mi i Natur Ģ , a
tak Ň e pomi ħ dzy materi Ģ i Duchem.
W praktyce uzdrawiania szaman posługuje si ħ zupełnie innym
sposobem pojmowania rzeczywisto Ļ ci ni Ň to, które powszechnie
funkcjonuje na Ļ wiecie i jest to ten wyj Ģ tkowy punkt widzenia
(zostanie on szeroko przedstawiony na dalszych stronach tej ksi ĢŇ ki),
który w zasadniczy sposób odró Ň nia szamana od innych uzdrowicieli.
Serge Kahili King
2
Konsekwencj Ģ takiego rozumienia Ň ycia s Ģ równie Ň wi ĢŇĢ ce si ħ z
szamanizmem niezwykłe techniki uzdrawiania, takie jak zmiana
formy, komunikowanie si ħ z ro Ļ linami i zwierz ħ tami, a tak Ň e
w ħ drówki do Ļ wiata „podziemnego". Nie martw si ħ , je Ň eli niektóre z
tych okre Ļ le ı brzmi Ģ dla Ciebie obco. Czytaj Ģ c dalej, odniesiesz
wra Ň enie, Ň e posta ę wielu z tych praktyk, je Ň eli nie wi ħ kszo Ļ ci, jest
dla Ciebie dziwnie swojska, a to dlatego, Ň e w swojej sztuce szamani
opieraj Ģ si ħ na naturalnym do Ļ wiadczeniu ludzi. Stwierdzisz wi ħ c, Ň e
wiesz ju Ň o szamanizmie wi ħ cej, ni Ň Ci si ħ wydawało.
szamanów hawajskich) wybieraj Ģ drog ħ , któr Ģ mogliby Ļ my nazwa ę
drog Ģ „łowcy przygód".
Działalno Ļę szamana-wojownika polega na tym, Ň e
personifikuje on takie niepo ŇĢ dane czynniki jak strach, choroba czy
dysharmonia i koncentruje si ħ na rozwijaniu swojej mocy w celu
uzyskania mo Ň liwo Ļ ci ich kontrolowania i zwalczania. Z kolei
szaman, krocz Ģ cy drog Ģ łowcy przygód, depersonifikuje takie emocje
i zdarzenia (tzn. traktuje je jako konsekwencje czego Ļ , a nie jak
przedmioty) i w celu ich zmiany rozwija u siebie zdolno Ļę kochania
bli Ņ nich, współpracy z nimi oraz tworzenia ogólnej harmonii.
Ilustracj Ģ tych ró Ň nych podej Ļę mo Ň e by ę taki oto prosty przykład:
je Ň eli masz kontakt z osob Ģ niezrównowa Ň on Ģ emocjonalnie,
szaman-wojownik mógłby Ci pomóc utworzy ę siln Ģ ochron ħ
mentaln Ģ , zabezpieczaj Ģ c Ģ Ci ħ przed negatywn Ģ energi Ģ tej osoby.
Natomiast szaman, który jest łowc Ģ przygód, nauczy Ci ħ raczej, jak
masz harmonizowa ę swoj Ģ energi ħ tak, by Ļ zachowywał spokój w
towarzystwie tego człowieka, albo nawet by Ļ stał si ħ dla niego
Ņ ródłem uzdrawiaj Ģ cej energii. Szaman-wojownik cz ħ sto pod ĢŇ a
swoj Ģ Ļ cie Ň k Ģ samotnie, podczas gdy łowca przygód jest z natury
człowiekiem towarzyskim. Niemniej jednak, okre Ļ lenie ró Ň nic
mi ħ dzy mistrzami ka Ň dej z tych Ļ cie Ň ek jest rzecz Ģ trudn Ģ , a mo Ň e
nawet niemo Ň liw Ģ z uwagi na to, Ň e im wi ħ ksz Ģ moc Ģ dysponujemy,
tym wi ħ cej mamy w sobie miło Ļ ci (gdy Ň zanikaj Ģ nasze l ħ ki), im
wi ħ cej miło Ļ ci mamy w sobie, tym wi ħ ksza jest nasza moc (gdy Ň
wzrasta ufno Ļę ). Próbowałem obu Ļ cie Ň ek i ostatecznie wybrałem -
dla siebie i dla swoich uczniów - drog ħ hawajskiego łowcy przygód,
poniewa Ň w moim przekonaniu jest to droga bardziej praktyczna i
przynosz Ģ ca wi ħ cej korzy Ļ ci, chocia Ň nie zmienia to faktu, Ň e mam
wiele szacunku dla szamanów-wojowników i dla ich sposobów
uzdrawiania.
Szamanizm hawajski
Szamanizm jest szczególnym rodzajem uzdrawiania, a
szamanizm hawajski jest szczególnym rodzajem szamanizmu.
Wyró Ň niaj Ģ c Ģ cech Ģ szamana, niezale Ň nie od kultury, jest jego
zaanga Ň owanie i twórcze działanie. Ani wiedza, ani zrozumienie, ani
te Ň bierna akceptacja nie s Ģ wystarczaj Ģ ce, by nie Ļę pomoc. Szaman
zagł ħ bia si ħ w do Ļ wiadczenia Ň yciowe przy pomocy umysłu i
zmysłów, spełniaj Ģ c rol ħ współtwórcy. Niektórzy ludzie lubi Ģ
podziwia ę kształt i otoczenie przewróconego drzewa, szaman za Ļ
przypomina bardziej rze Ņ biarza, którego na widok takiego obiektu
opanowuje pragnienie, by przekształci ę go w pewien obraz
wewn ħ trzny lub... w praktyczne narz ħ dzie. Szanuje on i podziwia
drzewo jako takie, lecz tak Ň e do Ļ wiadcza ch ħ ci poł Ģ czenia si ħ z nim
w celu stworzenia czego Ļ nowego. Tak Ģ ch ħę działania przejawia on
przede wszystkim w swojej podstawowej działalno Ļ ci - w
uzdrawianiu. Niezale Ň nie od kultury, poło Ň enia geograficznego i
warunków społecznych jego zadaniem jest uzdrawianie umysłu i
ciała oraz harmonizowanie okoliczno Ļ ci Ň yciowych. To wła Ļ nie takie
ukierunkowanie na dobro społecze ı stwa i Ļ rodowiska odró Ň nia
szamana od zaprezentowanego przez Castaned ħ modelu
czarnoksi ħŇ nika, który pod ĢŇ a Ļ cie Ň k Ģ Ļ ci Ļ le zwi Ģ zan Ģ z własn Ģ moc Ģ
i osobistym o Ļ wieceniem. Mimo, Ň e wszyscy szamani s Ģ
uzdrowicielami, wi ħ kszo Ļę z nich wybiera drog ħ „wojownika";
jedynie niektórzy z nich (stanowi Ģ oni mniejszo Ļę , obejmuj Ģ c Ģ tak Ň e
Szaman miejski
Tytuł tej ksi ĢŇ ki - Szaman miejski - wynika st Ģ d, i Ň w
nauczaniu swoj Ģ uwag ħ skupiam wła Ļ nie na Ļ rodowisku miejskim.
3
4
Chocia Ň zwykle szamanizm kojarzony jest ze Ļ rodowiskami
prymitywnych, a nawet dzikich plemion, to jego stosowanie jest
równie naturalne i potrzebne w Ļ rodowisku miejskim, a to dlatego, Ň e
po pierwsze, niezale Ň nie od kultury i Ļ rodowiska szaman jest
uzdrowicielem, a po drugie, w dzisiejszych czasach wi ħ cej ludzi
mieszka w miastach, ni Ň poza nimi (tereny podmiejskie zaliczam do
obszarów miejskich) i to wła Ļ nie ci ludzie najbardziej potrzebuj Ģ
uzdrawiania. Po trzecie wreszcie, szamanizm, zwłaszcza w wersji
hawajskiej, dobrze pasuje do współczesnych czasów i potrzeb z
nast ħ puj Ģ cych powodów:
1) nie ma nic wspólnego z sekciarstwem i jest całkowicie
pragmatyczny; nie jest on religi Ģ , lecz rzemiosłem, a praktykowa ę go
mo Ň na samodzielnie lub w grupie;
2) jest bardzo łatwy do nauczenia si ħ i stosowania, chocia Ň ,
tak jak w ka Ň dym rzemio Ļ le, pełny rozwój okre Ļ lonych umiej ħ tno Ļ ci
mo Ň e zaj Ģę nieco czasu;
3) hawajska wersja szamanizmu mo Ň e by ę praktykowana w
dowolnym czasie i w dowolnym miejscu - w domu, w pracy, w
szkole, podczas zabawy czy te Ň w podró Ň y, głównie dlatego, Ň e
szamani hawajscy zawsze zajmowali si ħ wył Ģ cznie umysłem i
ciałem; nie stosowali b ħ bnów do wywoływania odmiennych stanów
Ļ wiadomo Ļ ci, nie u Ň ywali te Ň masek, by udawa ę inne formy lub
cechy;
zaspokajała potrzeby wioski. Natomiast dzi Ļ Ň yjemy w Globalnej
Wiosce wraz z miliardami ludzi i dla podtrzymania harmonijnej,
zdrowej egzystencji potrzeba nam tysi ħ cy szamanów. Potrzebujemy
ludzi wła Ļ nie takich, jak Ty.
Ja od dziecka byłem wychowywany na miejskiego szamana.
Mój ojciec był wyj Ģ tkowo dobrze obeznany z ró Ň nymi kulturami i
tradycjami prawie całego Ļ wiata i przeszedł gruntowne szkolenie w
zakresie szamanizmu, wywodz Ģ cego si ħ z tradycji hawajskiej. Do
perfekcji miał opanowane rzemiosła i sposoby funkcjonowania w
buszu i d Ň ungli, w lesie i na farmie, na pustyni i w tundrze.
Nauczyłem si ħ od niego bardzo du Ň o o Przyrodzie. Lecz był on
przede wszystkim szamanem miejskim; posiadał wy Ň sze
wykształcenie medyczne i techniczne, a w kr ħ gach biznesowych i
rz Ģ dowych czuł si ħ prawie jak u siebie w domu. Ja pojawiłem si ħ w
jego Ň yciu na pocz Ģ tku pewnej wojny, a on znikn Ģ ł z mojego pod
koniec innej. Znaczn Ģ cz ħĻę czasu pomi ħ dzy tymi zdarzeniami
sp ħ dzili Ļ my na podró Ň owaniu z jednego o Ļ rodka miejskiego do
drugiego. W ci Ģ gu siedemnastu lat naszej znajomo Ļ ci uczyłem si ħ
szamanizmu na jego przykładzie i pobierałem nauki głównie w
Ļ rodowisku wielkich miast, miasteczek i innych skupisk ludzkich.
Mówi ħ o uczeniu si ħ , lecz nie odbywało si ħ ono w klasach,
czy w formie sesji, prowadzonych na siedz Ģ co, podczas których
ojciec mój wyst ħ powałby jako nauczyciel, a ja jako ucze ı . Sposób
mojej edukacji nale Ň ałoby uzna ę za bardzo tradycyjny, poniewa Ň
przebiegała ona w toku zwykłych czynno Ļ ci Ň yciowych. Na przykład,
podczas rozmowy na temat warzyw, mój ojciec przedstawiał mi
technik ħ komunikowania si ħ z ro Ļ linami, bym mógł j Ģ
popraktykowa ę , a potem omówi ę z nim. Albo w ci Ģ gu dnia stwarzał
sytuacj ħ , w której miałem mo Ň liwo Ļę sprawdzenia opanowanych
ostatnio umiej ħ tno Ļ ci, a nast ħ pnie oceniał, jak je wykorzystuj ħ (lub
nie wykorzystuj ħ ). Cz ħ sto te Ň rzucał prowokuj Ģ ce aluzje, pomysły
lub sugestie, bym rozwa Ň ył je samodzielnie. Był to, oczywi Ļ cie, jaki Ļ
rodzaj szkolenia, poniewa Ň był Ļ wiadomie planowany, a ja z
pewno Ļ ci Ģ wyci Ģ gałem z niego stosowne nauki, chocia Ň sam proces
nauczania wcale nie przypominał zaj ħę w szkole.
4) natura szamanizmu jest taka, Ň e uzdrawiaj Ģ c innych
uzdrawiamy siebie; równie Ň przekształcaj Ģ c nasz Ģ planet ħ ,
przekształcamy samych siebie.
Nauka rzemiosła
W zamierzchłych czasach, gdy ludzie mieszkali w wioskach,
całkowicie odizolowanych od innych społecze ı stw, a postrzeganie
Ļ wiata przez człowieka ograniczało si ħ do jednej doliny, góry lub
wyspy, było rzecz Ģ naturaln Ģ , Ň e kto Ļ , kto opanował sztuk ħ
szama ı sk Ģ , miał tylko jednego, dwóch, by ę mo Ň e trzech uczniów w
ci Ģ gu całego Ň ycia, poniewa Ň była to liczba, która w pełni
5
6
Po Ļ mierci ojca kontynuowałem szkolenie na szamana w ten
sam sposób w ramach naszej hawajskiej rodziny, lecz uzyskiwan Ģ
wiedz ħ w dalszym ci Ģ gu stosowałem na terenie wielkich miast i
miasteczek, z przerw Ģ na pobyt w marynarce. Wykorzystywałem j Ģ
w sposób bardzo praktyczny, poniewa Ň do tego wła Ļ nie była
przeznaczona. Pomogła mi ona poprawi ę ogóln Ģ kondycj ħ organizmu
i wzmocni ę siły, wspomagałem si ħ ni Ģ równie Ň w szybkim
odzyskiwaniu zdrowia, kiedy, zapominaj Ģ c o posiadanych
umiej ħ tno Ļ ciach, chorowałem lub ulegałem wypadkom. Z tej te Ň
wiedzy korzystałem, by poradzi ę sobie jednocze Ļ nie z
przeładowanym programem studiów na uniwersytecie w Kolorado i
prac Ģ w trzech miejscach, a tak Ň e by uzyska ę stopie ı naukowy na
Studiach Azjatyckich i odznak ħ organizacji Phi Beta Kappa. Kolejny
raz wykorzystałem swoje umiej ħ tno Ļ ci szama ı skie, pracuj Ģ c nad
zdobyciem dalszych stopni naukowych i specjalizacji w
Ameryka ı skiej Wy Ň szej Szkole Mi ħ dzynarodowego Zarz Ģ dzania w
Arizonie, a tak Ň e du Ň o pó Ņ niej, kiedy pisałem prac ħ doktorsk Ģ z
psychologii na Uniwersytecie Zachodnim w Kalifornii.
Po trzech latach mał Ň e ı stwa, gdy mój pierwszy syn miał dwa
latka, przeprowadzili Ļ my si ħ do Zachodniej Afryki, gdzie
sp ħ dzili Ļ my siedem lat. Prawie pół roku przebywałem w d Ň unglach,
w lasach i na pustyniach, znacznie pogł ħ biaj Ģ c i rozszerzaj Ģ c
dotychczasow Ģ wiedz ħ o ró Ň nych aspektach tamtejszego
szamanizmu, ale w dalszym ci Ģ gu działałem przede wszystkim w
mie Ļ cie. Stosowałem swoje umiej ħ tno Ļ ci do podtrzymywania
szcz ħĻ cia i pełni naszego zwi Ģ zku mał Ň e ı skiego, do utrzymywania
swoich synów (trzech) w dobrym zdrowiu fizycznych, a tak Ň e do
budowania przyjacielskich stosunków mi ħ dzy moimi dzie ę mi oraz
mi ħ dzy nimi i mn Ģ . Wiedza ta była mi pomocna w uzdrawianiu i
wychowywaniu zwierz Ģ t domowych, we wspieraniu rodziny,
przyjaciół i s Ģ siadów w dziedzinie ich zdrowia i sukcesów; pomagała
mi tak Ň e rozwija ę swoj Ģ karier ħ i dzieli ę si ħ tym, co potrafiłem z
lud Ņ mi na całym Ļ wiecie. U Ň ywam jej dla utrzymywania pojazdów i
komputerów w stanie sprawnego działania, dla zapewnienia dobrej
współpracy z liniami lotniczymi i wła Ļ ciwej pogody podczas moich
podró Ň y. Stosuj ħ j Ģ równie Ň w celu przyspieszenia nauki szamanów i
innych ludzi, których nauczam. Gdziekolwiek jestem, wiedza ta
pracuje na moj Ģ korzy Ļę i na korzy Ļę mojego Ļ rodowiska
społecznego i materialnego.
W swoim Ň yciu nauczyłem si ħ wielu rzeczy, studiowałem
wiele systemów religijnych (np. chrze Ļ cija ı stwo, judaizm, buddyzm,
hinduizm, konfucjanizm, islam, voodoo), filozoficznych (głównie
taoizm, jog ħ , ze ı , pragmatyzm zachodni) i systemów uzdrawiania
(masa Ň , ziołolecznictwo, prac ħ z energiami, uzdrawianie wiar Ģ ,
hipnoz ħ - to jedynie kilka przykładów). W ka Ň dej z tych dziedzin
szamanizm pomagał mi rozszerza ę wiedz ħ . Obecnie, kiedy na stałe
mieszkam na Hawajach i kieruj ħ organizacj Ģ o nazwie Aloha
International (b ħ d Ģ c Ģ mi ħ dzynarodow Ģ sieci Ģ szamanów-
uzdrowicieli, która, poprzez organizowanie kursów i seminariów,
muzeów i miejscowych oddziałów, propaguje hawajsk Ģ tradycj ħ
uzdrawiania), rzemiosło miejskiego szamana przejawia si ħ we
wszystkich naszych działaniach.
W tej ksi ĢŇ ce zamierzam wykaza ę , Ň e idee i praktyki
szamanizmu haw Ģ jskiego nadaj Ģ si ħ do wykorzystania równie dobrze
w Ļ rodowisku współczesnego społecze ı stwa miejskiego, jak i na
obszarach, które maj Ģ Ļ ci Ļ lejszy zwi Ģ zek z Natur Ģ . Jak wspomniałem
wcze Ļ niej, niektóre koncepcje, przykłady i ę wiczenia b ħ d Ģ Ci znane,
a niektóre z nich mog Ģ wygl Ģ da ę do Ļę obco. Materiał pochodzi z
dwóch kursów, które prowadz ħ i jest w ich toku prezentowany mniej
wi ħ cej w tej samej kolejno Ļ ci, w jakiej go podaj ħ tutaj. Jednak Ň e
obj ħ to Ļę tej ksi ĢŇ ki nie pozwala zagł ħ bi ę si ħ w niektóre zagadnienia
tak, jak jest to mo Ň liwe podczas kursu.
Polityka otwartych drzwi
Wiele z tego, co ja prezentuj ħ w sposób otwarty, w niektórych
tradycjach uwa Ň ane jest za gł ħ bok Ģ tajemnic ħ . Czasami jest to wynik
obaw o to, Ň e wiedza ta mo Ň e by ę u Ň ywana w niewła Ļ ciwy sposób,
czasami jest to obawa, Ň e, gdy wiedza ta b ħ dzie dost ħ pna dla
ka Ň dego, mo Ň e straci ę swoj Ģ moc, czasami za Ļ wynika to z l ħ ku
7
8
przed kar Ģ ze strony wy Ň szych kapłanów, którzy wydali polecenie,
by nie ujawnia ę takich rzeczy.
Ale prawdziwy szaman nie robi tajemnicy z czego Ļ , co
pomaga i uzdrawia. Nie sztuka utrzymywa ę wiedz ħ w tajemnicy;
sztuk Ģ jest sprawi ę , by ludzie zrozumieli j Ģ i potrafili stosowa ę . Co
do niewła Ļ ciwego u Ň ywania takiej wiedzy uwa Ň am, Ň e wynika ono z
niekompetencji. Im wi ħ cej człowiek wie na temat tego, jak zmienia ę
rzeczywisto Ļę , tym mniejsze ma skłonno Ļ ci i okazje do szkodliwych
działa ı . Twierdz ħ równie Ň , Ň e to, co jest szeroko rozpowszechnione,
ma o wiele wi ħ ksz Ģ moc ni Ň to, co nie jest u Ň ywane, lecz trzymane
pod kluczem. Wiedza utrzymywana w tajemnicy jest warta tyle, co
pieni Ģ dze pod materacem Ň ebraka, a jej Ļ wi ħ to Ļę nie le Ň y w
zastrze Ň eniu nauk dla nielicznych, lecz w ich dost ħ pno Ļ ci dla wielu.
By ę mo Ň e obawy przed swobodnym przekazywaniem tej filozofii
innym ma zwi Ģ zek z l ħ kiem, wynikaj Ģ cym z tego, Ň e stró Ň e wiedzy w
rzeczywisto Ļ ci niewiele maj Ģ do pilnowania, albo nie rozumiej Ģ , co
posiadaj Ģ . Natomiast je Ļ li chodzi o l ħ k przed wy Ň szymi kapłanami, to
w sprawach dotycz Ģ cych umysłu szamani nie uznaj Ģ ani hierarchii,
ani cudzej władzy. Najch ħ tniej stworzyliby ogólno Ļ wiatowy system
demokracji duchowej.
kategoriach i przystosowana do obecnych warunków, ale za to, co
mówi ħ ja sam ponosz ħ pełn Ģ odpowiedzialno Ļę .
Ogromna cz ħĻę zachowanej przez Hawajczyków spu Ļ cizny
kryje si ħ w ich j ħ zyku. Jest on pozornie prosty: ma jedynie dwana Ļ cie
liter i nie ma w nim Ň adnej formy czasownika by ę ; a mimo to potrafi
opisywa ę najgł ħ bsze, jakie mo Ň na sobie wyobrazi ę , koncepcje
Ļ wiadomo Ļ ci duchowej, konstrukcji psychologicznych, natury
rzeczywisto Ļ ci, miło Ļ ci, władzy, dokona ı itd. Poniewa Ň dla
wi ħ kszo Ļ ci z Was j ħ zyk ten byłby całkowicie obcy, ograniczyłem si ħ
do cytowania tylko tych zda ı , które niezbyt dobrze brzmi Ģ w
tłumaczeniu na j ħ zyk angielski. Je Ň eli chcecie spróbowa ę wymowy,
to ryzykuj Ģ c, i Ň nara Ňħ si ħ na oburzenie ze strony purystów j ħ zyka
hawajskiego powiem, Ň e spółgłoski wymawia si ħ w sposób zbli Ň ony
do spółgłosek angielskich, a samogłoski przypominaj Ģ bardziej
samogłoski j ħ zyka hiszpa ı skiego.
A wi ħ c rozpoczynam swoj Ģ opowie Ļę . Oto jest wiedza, któr Ģ
chc ħ si ħ z Tob Ģ podzieli ę . Niechaj pomo Ň e Ci ona odnale Ņę spokój,
miło Ļę i moc, by Ļ mógł si ħ nimi radowa ę .
Dziedzictwo hawajskie
Hawajczycy dysponuj Ģ ogromn Ģ spu Ļ cizn Ģ duchow Ģ ,
psychologiczn Ģ , kulturow Ģ i praktyczn Ģ , lecz ja mog ħ przedstawi ę
jedynie niewielk Ģ cz ħĻę tego, co miałem zaszczyt pozna ę . Wła Ļ ciwie,
ich dziedzictwo jest tak bogate, Ň e w jego ramach powstała pewna
liczba lokalnych tradycji, tote Ň nie wszyscy Hawajczycy (czy osoby
zajmuj Ģ ce si ħ Hawajami), s Ģ zgodni w swoich pogl Ģ dach na to, co
składa si ħ na nie. To, co ja mog ħ Wam przekaza ę , pochodzi od
mojego przybranego ojca i jego krewnych, a tak Ň e od mojego
prawdziwego ojca i jego hawajskiego przyrodniego rodze ı stwa, ale
dzi ħ ki swojej szczególnej osobowo Ļ ci i osobliwemu spojrzeniu na
Ļ wiat, ja równie Ň wniosłem swój wkład do prezentowanej wiedzy.
Tak wi ħ c, jest to tradycyjna m Ģ dro Ļę , uj ħ ta we współczesnych
9
10
Zgłoś jeśli naruszono regulamin