Logistyka strukturalnym elementem bezpieczenstwa panstwa(1).pdf

(177 KB) Pobierz
372212383 UNPDF
elementem bezpieczeństwa
państwa
W XXI wieku logistyka zyskała na znaczeniu. Dotychczasowy obszar kwatermistrzowski, techniczny, trans-
portowy ustąpił jej miejsca. Logistyce zaczęto nadawać strukturę i formę. Wzrasta udział branży logisty-
cznej w produkcie światowym brutto (PŚB), w tym także w wojsku.
Gospodarka państwa jest ściśle skorelowana z jego bezpieczeństwem. Tworzenie i funkcjonowanie
ekonomicznych podstaw obronności i bezpieczeństwa wymaga postrzegania ich w relacjach narodowych
oraz sojuszniczych. Jednakże w obu wypadkach jest ważny narodowy potencjał gospodarczy i obronny.
gen. bryg. w st. spocz. dr
WŁODZIMIERZ ZIELIŃSKI
absolwent Wyższej Szkoły
Oficerskiej Wojsk
Zmechanizowanych
we Wrocławiu. Przeszedł
wszystkie stanowiska służbo-
we od dowódcy plutonu
do dywizji. W latach 1987–
–1990 był dowódcą pułku
zmechanizowanego, w latach
1994–1996 dowódcą
Samodzielnej Brygady
Pancernej, następnie,
w latach 1997–2002
dowódcą dywizji. Służbę
wojskową pełnił w jedenastu
garnizonach; ukończył ją na
stanowisku szefa wojewódz-
kiego sztabu wojskowego.
In the 21 st century, logistics became important and took place of quartermaster, technical and
transport support. The logistics’ share in the GWP and in the military is increasing.
The state’s economy is closely correlated with its security. The establishment of economic defense
and security basis needs to be perceived from the point of view of a state and alliances. In both
cases, however, a domestic economic and defense potential is essential.
łem materiały pod kątem przydat-
ności do opracowania tematu, spoj-
rzałem także do Leksykonu wiedzy wojsko-
wej , opublikowanego przez Wydawnictwo
MON w 1979 roku. Oczywiście, w tamtych
czasach nikt nie mógł przewidzieć, że trzy-
dzieści lat później pojęcia definiujące oraz
organizacja i działanie służb zabezpieczają-
cych wojsko całkowicie się zmienią. Wówczas
w naszej armii funkcjonowały służby kwa-
termistrzowskie i techniczne. W czasie po-
koju na ich czele stali kwatermistrz i szef
służb technicznych – od szczebla samodziel-
nego batalionu – pułku w randze zastępców
dowódcy. Na czas „W” kierowanie tyłami
przejmował kwatermistrz, on też dowodził
na tyłowym stanowisku dowodzenia (TSD)
(KSD ). Według Leksykonu …, logistyka nie
ma właściwego odpowiednika w polskiej ter-
minologii wojskowej; ze względu na istotę
i treść najbliższe temu terminowi są: ekono-
mika wojskowa i gospodarka wojskowa .
Logistyka w armii i państwie
Po zmianach ustrojowych w państwie
w 1989 roku zaczęła się transformacja
gospodarki, która trwa do dzisiaj. Należało
także przebudować organizację wojsk, aby
stała się ona kompatybilna ze strukturami
NATO oraz Unii Europejskiej. Pociągnęło
to za sobą likwidację pionu kwatermistrzow-
sko-technicznego, rozpoczęto organizację
struktur logistycznych.
Przed zasadniczą przebudową piony kwa-
termistrzowski i techniczny, transportowy,
infrastruktury oraz medyczny dysponowały
w skali wojska ogromnym potencjałem,
który stanowił w 1989 roku na szczeblu ope-
racyjnym 28 procent ówczesnego stanu sił
zbrojnych. Na pion stacjonarny składało się
1090 jednostek, w których było 145 tysięcy
stanowisk. Do końca lat dziewięćdziesiątych
rozformowano 980 z nich, zlikwidowano
115 tysięcy etatów. Udział logistyki w sta-
nie sił zbrojnych zmniejszył się do 12 pro-
cent, a liczbę instytucji zajmujących się tą
problematyką w Ministerstwie Obrony
Narodowej zredukowano o około 60 procent,
mimo podziału wcześniejszych struktur za-
rządzania na część cywilną i wojskową 1 .
Logistyce zaczęto nadawać taką strukturę
i formę, aby mogła sprostać zadaniom wy-
nikającym z jej definicji. Pojęcie logistyka
wraz ze zmianami w armii, ale przede
wszystkim w związku ze stopniową i postę-
1 J. Bielecki: Nowy model dla logistyki . „Polska Zbrojna” 1999 nr 15, s. 16–17.
Kwartalnik Bellona 1/2010
23
Logistyka strukturalnym
G dy przygotowywałem i segregowa-
372212383.004.png
 
Bezpieczeństwo RP
pującą prywatyzacją gospodarki, pojawie-
niem się coraz większego i prężniejszego
sektora prywatnego, zaczęło się stopniowo
rozwijać i znajdować należne miejsce
w gospodarce narodowej, a tym samym
w państwie.
Ze względu na ewolucyjny i interdyscy-
plinarny charakter koncepcji logistycznego
zarządzania w literaturze przedmiotu funk-
cjonuje wiele definicji logistyki, które pod-
kreślają różne jej aspekty i możliwości.
Przytoczę kilka z nich, w moim odczuciu
bardzo charakterystycznych. Na przykład
Danuta Kisperska-Moroń w Elementach
logistyki , wydanych w 1992 roku przez
katowicką Akademię Ekonomiczną, traktu-
je logistykę jako kompleksową wiedzę o pro-
cesach logistycznych, czyli procesach
przepływu produktów związanych z każdą
działalnością gospodarczą, oraz o sposobach
skutecznego zarządzania nimi. Natomiast
Martin Christopher w Logistyce i zarzą-
dzaniu łańcuchem dostaw (wydawnictwo
Polskiego Centrum Doradztwa Logistycz-
nego z 2000 roku) przedstawia logistykę
jako strategiczne zarządzanie zaopatrze-
niem, przechowywaniem i transportem ma-
teriałów, częściami oraz gotowymi produk-
tami (wraz z odpowiednią dokumentacją)
w ramach organizacji oraz przez jej kanały
marketingowe, zapewniające maksymaliza-
cję obecnych i przyszłych zysków oraz naj-
bardziej efektywną realizację zamówień.
techniczne, medyczne, transportowe i gospo-
darczo-bytowe . Na podstawie tej definicji
można wyodrębnić logistykę obronną jako
część gospodarki obronnej zajmującą się
przygotowaniem i użyciem środków i usług
będących w dyspozycji państwa i przezna-
czonych do zaspokojenia jego potrzeb obron-
nych, a także logistykę wojskową, związaną
najściślej z armią.
Wydaje się jednak, że logistykę należy
traktować jako całość. Nie da się wyodręb-
nić całkowicie oddzielnych pionów, na przy-
kład armii, policji, przemysłu. Jest to jeden
z tych elementów gospodarki, gdzie wszyst-
kie te uwarunkowania i wiele innych nawza-
jem się przenikają, uzupełniają i oddziałują
na siebie.
Zadania logistyczne można wykonywać
zarówno w skali mikroekonomicznej, na
poziomie nawet jednego przedsiębiorstwa,
jak makroekonomicznej – w gospodarce
danego kraju. Na przełomie XX i XXI wie-
ku nastąpił gwałtowny rozwój logistyki.
W połączeniu z rewolucją naukowo-tech-
niczną, zwłaszcza informatyczną, spowodo-
wało to, że rozwijane niegdyś śmiałe wizje
racjonalizowania przepływu produktów
i usług pomiędzy państwami i kontynenta-
mi stały się możliwe dzięki logistyce.
W dobie powszechnej globalizacji logisty-
ka zaczyna odgrywać coraz istotniejszą
rolę w funkcjonowaniu nie tylko pojedyn-
czych przedsiębiorstw, ale także w całym
systemie gospodarczym danego kraju, a na-
wet świata. Coraz częściej mówi się o wy-
odrębniającym się i nabierającym znaczenia
sektorze logistycznym jako o jednym z sek-
torów mających swój udział w generowaniu
dochodu narodowego. Na podstawie anali-
zy przeprowadzonej przez Wydział Statystyki
ONZ, sektor logistyczny został jednoznacz-
nie wyodrębniony jako sektor gospodarczy
i jako przedmiot statystyki gospodarczej
w USA i Singapurze. Oddziałuje on tak jak
wszystkie inne sektory gospodarcze na
ekonomię, społeczeństwo, przestrzeń i przy-
rodę. Te czynniki wpływają także, w ramach
sprzężenia zwrotnego, na logistykę. Według
szacunkowych danych na temat wydatków
na logistykę w poszczególnych krajach i na
świecie ( Estimation of Global and National
Logistics Expenditures 2002 r.) stwierdzo-
no, że :
— udział branży logistycznej w produk-
cie światowym brutto wynosił 13,8 procent
(w pierwszej dekadzie XXI wieku – 5,4 bi-
liona euro),
— roczne wydatki na logistykę w Europie
i Ameryce Północnej kształtowały się na
Logistyce zaczęto nadawać taką strukturę
i formę, aby mogła sprostać zadaniom
wynikającym z jej definicji.
Zarówno z przytoczonymi, jak i wieloma
innymi definicjami można by się zgodzić lub
też polemizować czy obejmują one wszelkie
aspekty zagadnienia. Każdy przedstawia
i formułuje definicje według przyświecają-
cej mu wizji. Za najpełniejsze zobrazowanie
logistyki z punktu widzenia opisywanego
tematu, a więc umiejscowienia jej jako
elementu strukturalnego gospodarczych
podstaw bezpieczeństwa państwa, przyjąłem
jej definicję znajdującą się w Słowniku z za-
kresu bezpieczeństwa narodowego (wydaw-
nictwo Akademii Obrony Narodowej).
Zgodnie z nią, logistyka to zarządzanie łań-
cuchem dostaw, przepływu materiałów
i towarów od jego oryginalnego źródła do
postaci, w której jest konsumowany przez
ostatecznego klienta, przy czym zakres
zasilania obejmuje zasilanie: materiałowe,
24
Kwartalnik Bellona 1/2010
Bezpieczeństwo RP
poziomie około biliona euro w każdym
z tych regionów,
— w Unii Europejskiej logistyka stanowi
13 procent PŚB (przy uwzględnieniu
całokształtu czynności logistycznych).
Wszystko to wskazuje na wzrastającą
rolę logistyki i jej stopniowe coraz szybsze
i głębsze oddziaływanie i współdziałanie
z innymi sektorami gospodarki narodowej.
Wzrasta zainteresowanie makroekonomicz-
nymi aspektami logistyki i badaniem zależ-
ności na styku działalności produkcyjnej,
handlowej, transportowej. Stają się one za-
czynem do wykreowania nowego rodzaju
polityki gospodarczej państwa, nazwanej
polityką logistyczną . W krajowej literaturze
przedmiotu za twórcę tego pojęcia uznaje
się profesora Jarosława Witkowskiego
z Uniwersytetu Ekonomicznego we
Wrocławiu. Według niego, w systemie inter-
wencyjnym działań rządu polityka logistycz-
na powinna być usytuowana w miejscu
centralnym. Takie umiejscowienie nie zmie-
nia wzajemnych zależności i wzajemnego
przenikania się z pozostałymi politykami.
Polityka logistyczna nie może być nigdy
niezależna i oderwana od innego rodzaju po-
lityki. Odgrywa jednak ona w jakimś sensie
rolę wiodącą, przenikającą i wiążącą inne.
Podstawy bezpieczeństwa
ekonomicznego
Wszelkie elementy ukazane wcześniej są
związane z całą gospodarką państwa
i w mniejszym lub też większym stopniu
wpływają na podstawy jego bezpieczeństwa.
System gospodarczo-obronny, którego
formuła jest pochodną polityki gospodarczo-
-obronnej państwa, ma zapewnić materialne
podstawy wykonania zadań obronnych oraz
tworzyć warunki do przetrwania ludności
w sytuacjach kryzysu i wojny. Podstawowe
powinności ogniw gospodarczych, zarówno
państwowych, jak i prywatnych, w dziedzi-
nie obronności, to tworzenie i utrzymywa-
nie rezerw państwowych na potrzeby obron-
ne, zapewnianie, że wymagania obronne
będą uwzględniane w realizacji polityki
przestrzennego zagospodarowania kraju,
utrzymywanie infrastruktury obronnej,
a także prowadzenie prac badawczo-rozwo-
jowych na rzecz obrony państwa.
Jedną ze szczególnie ważnych ich funkcji
jest uczestnictwo w wykonywaniu zadań na
rzecz wsparcia sił sojuszniczych, przybywa-
jących, rozwijanych i prowadzących opera-
cje na terytorium Polski, a także realizacji
sojuszniczych inwestycji obronnych, za-
równo w Polsce, jak i innych państwach
członkowskich NATO. Wśród ogniw gospo-
darczo-obronnych istotne miejsce zajmuje
przemysł obronny. Aby utrzymać jego po-
tencjał na poziomie niezbędnym z punktu
widzenia potrzeb obronnych, konieczna jest
jego restrukturyzacja i unowocześnianie oraz
rozwijanie współpracy z przemysłem obron-
nym państw NATO i Unii Europejskiej.
Kategorią związaną z kwestiami gospo-
darczych podstaw obronności i bezpieczeń-
stwa są zadania gospodarczo-obronne. Jest
to całokształt przedsięwzięć realizowanych
przez przedsiębiorców na rzecz obronności
i bezpieczeństwa państwa na podstawie prze-
pisów ustawy o powszechnym obowiązku
obrony RP oraz aktów wykonawczych do
ustawy.
Wśród ogniw gospodarczo-obronnych istotne miejsce zajmuje przemysł obronny.
Aby utrzymać jego potencjał na poziomie niezbędnym z punktu widzenia potrzeb
obronnych, konieczna jest jego restrukturyzacja i unowocześnianie oraz rozwijanie
współpracy z przemysłem obronnym państw NATO i Unii Europejskiej.
W skali państwa sfery bezpieczeństwa nie
da się oddzielić od bezpieczeństwa ekono-
micznego. Jako społeczeństwo nie zawsze
mieliśmy tego świadomość. Powszechnie
uważano, że domeną bezpieczeństwa
i obronności zajmuje się głównie armia.
Zmiana świadomości społecznej następuje
stopniowo. Obecnie sprawy szeroko pojęte-
go bezpieczeństwa stały się dziedziną badań
naukowych i wyszły daleko poza mury uczel-
ni wojskowych. Poziom myślenia o bezpie-
czeństwie jest oczywiście różny w poszcze-
gólnych grupach społecznych, rozmaicie też
pojmuje się jego istotę. Życie dostarcza wie-
lu przykładów, które wskazują, że świado-
mość ekonomiczna społeczeństwa i rozumie-
nie terminów ekonomicznych, a także bez-
pieczeństwa ekonomicznego w pojęciu
minimalnym – od własnej rodziny – po
maksymalne – w sferze rozumienia intere-
sów państwa, Europy i świata – powoli, ale
systematycznie wzrasta.
W kulturze społecznej synonimem poję-
cia bezpieczeństwo jes t dom . Marian
Cieślarczyk w artykule Kulturowe uwa-
runkowania budowy bezpieczeństwa eko-
nomicznego (Wyższa Szkoła Finansów
i Zarządzania, Siedlce 2008) schematycz-
nie przedstawia bezpieczeństwo jako dom
oraz ukazuje piramidę bezpieczeństwa
z podwalinami, u której podstawy leży tak-
że bezpieczeństwo ekonomiczne państwa.
Gdy rozpatrujemy pojęcie gospodarczych
podstaw bezpieczeństwa państwa (GPB)
(nazywanych także gospodarczymi podsta-
Kwartalnik Bellona 1/2010
25
372212383.005.png
Bezpieczeństwo RP
wami obronności ) (GPO), należy wskazać,
iż gospodarka narodowa każdego państwa
wykonuje także zadania obronne. Oznacza
to, że można w niej wyróżnić dziedziny,
które w różnym stopniu zaspokajają potrze-
by obronne państwa. Zmieniają się one
w zależności od poziomu bezpieczeństwa
państwa oraz od intensywności zagrożenia
konfliktem i charakteru zagrożeń. Wyodręb-
nia się je na podstawie kryteriów ekono-
micznych oraz obronnych. Pierwsze z nich
formułuje ekonomia, rozpatrująca gospodar-
kę przez pryzmat możliwości zaspokojenia
różnorodnych i konkurujących ze sobą po-
trzeb społecznych i dająca odpowiedź na
pytania: które z posiadanych zasobów
i w jakiej części można przeznaczyć na po-
trzeby obronności (bezpieczeństwa) pań-
stwa? Kryteria obronne z kolei formułuje
ekonomika obrony (czy też szerzej ekono-
mika bezpieczeństwa), rozpatrująca tę samą
gospodarkę z punktu widzenia jej zdolności
do zaspokajania potrzeb obronnych państwa.
Dąży ona do określenia przydatności zaso-
bów do zaspokojenia potrzeb obronnych
i bezpieczeństwa
Jeśli spojrzymy na gospodarcze podstawy
bezpieczeństwa państwa według kryterium
definicyjnego, trzeba wskazać, że tworzy
je ta część gospodarki narodowej państwa,
która w ograniczonym lub pełnym zakresie
realizuje zadania na rzecz jego obronności
i bezpieczeństwa. Jest nią ten obszar gospo-
darki narodowej, który służy wyłącznie
zapewnieniu bezpieczeństwa państwa oraz
obszar podwójnego zastosowania – to jest
obszar gospodarki, który w warunkach za-
grożenia bezpieczeństwa w krótkim czasie
może dokonać transformacji (rekonwersji)
z gospodarki służącej zaspokojeniu potrzeb
konsumpcyjnych i rozwojowych na rzecz
gospodarki służącej zaspokojeniu potrzeb
obronności i bezpieczeństwa kraju. Obszar
służący wyłącznie zapewnieniu obronności
(a w szerszym ujęciu także bezpieczeństwa)
państwa odpowiada w istocie gospodarce
obronnej państwa. Natomiast obszar pod-
wójnego zastosowania to swoista rezerwa
gospodarki obronnej, która stosownie do
potrzeb i okoliczności może być przystoso-
wana do celów związanych z realizacją
potrzeb obronnych 2 . Materialną bazę dla
wszystkich tych segmentów stanowi gospo-
darka narodowa.
Gospodarcze podstawy bezpieczeństwa
z punktu widzenia kryterium podejścia iden-
tyfikacyjnego wskazują z kolei na potrzebę
wyróżnienia dwóch radykalnie odmiennych
spojrzeń na nie, to znaczy narodowego
i sojuszniczo-integracyjnego.
Podstawy bezpieczeństwa –
ujęcie narodowe
Identyfikacja gospodarczych podstaw bez-
pieczeństwa według podejścia narodowego
wskazuje, że są one tworzone na podstawie
krajowego potencjału gospodarczo-obron-
nego, który jest tożsamy z obszarem gospo-
darki obronnej państwa.
Analiza struktury gospodarki narodowej
z punktu widzenia jej celowego funkcjono-
wania wskazuje na zróżnicowaną zdolność
poszczególnych segmentów zasobów gospo-
darczych (potencjału gospodarczego) do
zaspokajania potrzeb związanych z obron-
nością (bezpieczeństwem) państwa. W kon-
sekwencji możliwe się staje wydzielenie jej
trzech specyficznych obszarów funkcjonal-
Tabela. Wydzielone obszary gospodarki z punktu
widzenia ich przydatności do zaspokajania
zróżnicowanych potrzeb
Obszar Ekonomia
Ekonomika bezpieczeństwa
A
Obszar służący zaspokojeniu
potrzeb podstawowych
Obszar niedostępny lub nieprzydatny
do zaspokajania potrzeb związanych
z bezpieczeństwem
B
Obszar zaspokojenia potrzeb
konsumpcyjnych wyższego rzędu
i rozwojowych.
Obszar racjonalnej transformacji
Obszar „podwójnego zastosowania”
C
Koszt alternatywny
bezpieczeństwa w stosunku
do innych potrzeb
Obszar służący wyłącznie
bezpieczeństwu
A + B
Ekonomiczne podstawy
konsumpcji i rozwoju
B + C
Ekonomiczne podstawy
bezpieczeństwa
Wyjaśnienia:
Poszczególne obszary tworzą na przykład:
A – zasoby niezbędne do przetrwania ludności i funkcjonowania państwa (np. utrzymanie dzieci i chorych,
minimum administracji);
B – zasoby służące w normalnych warunkach celom konsumpcyjnym i rozwojowym, które w warunkach
zagrożeń mogą być wykorzystane w przeciwdziałaniach (np. transport i łączność, zakłady produkcyjne po
konwersji). Jest to także obszar racjonalnej transformacji przeznaczenia zasobów;
C – zasoby przeznaczone wyłącznie do zaspokajania potrzeb związanych z obronnością i bezpieczeństwem
państwa (np. przemysł zbrojeniowy, rezerwy i zapasy ponad normy techniczno-produkcyjne, utrzymywanie
alternatywnych źródeł zaopatrzenia);
B + C – gospodarcze podstawy bezpieczeństwa (obronności) państwa;
A + B – gospodarcze podstawy konsumpcji i rozwoju.
Źródło: Podstawy, mechanizmy i procedury kształtowania bezpieczeństwa ekonomicznego Polski z punk-
tu widzenia narodowej i sojuszniczej strategii obronnej. Cześć I – Metodologia i model badań
bezpieczeństwa ekonomicznego kraju . Red. Z. Stachowiak. AON, Warszawa 2001, s. 196.
2 Słownik terminów z zakresu bezpieczeństwa narodowego . Warszawa 2002, s. 39–40.
26
Kwartalnik Bellona 1/2010
372212383.006.png 372212383.001.png 372212383.002.png
Bezpieczeństwo RP
Ekonomia (ekonomika konsumpcji i rozwoju)
EKONOMICZNE PODSTAWY
KONSUMPCJI I ROZWOJU
A B C
EKONOMICZNE PODSTAWY
BEZPIECZEŃSTWA
Ekonomika bezpieczeństwa (ekonomika obrony)
Źródło: Podstawy, mechanizmy i procedury kształtowania bezpieczeństwa ekonomicznego Polski z punktu widzenia narodowej
i sojuszniczej strategii obronnej . Cześć I – Metodologia i model badań bezpieczeństwa ekonomicznego kraju . Red. Z.
Stachowiak. AON, Warszawa 2001, s. 196.
Rys. 1. Gospodarcze podstawy bezpieczeństwa państwa
w ujęciu narodowym
nych A, B i C, w których mieści się całość
zasobów gospodarczych (potencjału gospo-
darczego) państwa ( rys. 1 i tab .).
Obszar „A” gospodarki narodowej został
wydzielony, aby uwzględnić konieczne mi-
nimum zasobów, które nie będą mogły być
przeznaczone na potrzeby obronności (bez-
pieczeństwa) nawet w warunkach totalnego
konfliktu zbrojnego. Są one niezbędne do
przeżycia społeczeństwa na tak zwanym
zapleczu, a także do funkcjonowania orga-
nizacji państwa (administracji), która dostar-
cza środki dla walczącego wojska.
Jeśli uwzględnimy naturalne zadania go-
spodarki, czyli zaspokajanie potrzeb kon-
sumpcyjnych i rozwojowych, bez potrzeb
związanych z obronnością i bezpieczeń-
stwem, zasoby gospodarcze umiejscowione
w obszarze „C” stanowią „obciążenie”
i obrazują skalę obciążenia gospodarki
świadczeniami na rzecz obronności i bezpie-
czeństwa. Zasoby te są jednocześnie kosz-
tem alternatywnym bezpieczeństwa w sto-
sunku do innych potrzeb. Rozpatrywanie
gospodarki z punktu widzenia jej zdolności
do zaspokajania potrzeb związanych z obron-
nością i bezpieczeństwem wskazuje na
granice wykorzystania zasobów gospodar-
czych. Ich przekroczenie, nawet w warun-
kach wojny, może doprowadzić państwo do
załamania, pomimo sukcesów na froncie.
Natomiast w warunkach pokoju nadmierne
wykorzystanie zasobów na potrzeby zwią-
zane z obronnością i bezpieczeństwem –
kosztem potrzeb rozwojowych i konsump-
cyjnych – doprowadza do ograniczenia
materialnej bazy bezpieczeństwa, a w rezul-
tacie do redukcji poziomu obronności i bez-
pieczeństwa.
Granice między poszczególnymi obszara-
mi mogą ulegać przesunięciom. Sytuacja ta
może mieć miejsce pomiędzy obszarem „B”
i „C” gospodarki narodowej w zależności
od aktualnych priorytetów. W warunkach
zmian systemowych i związanych z tym
procesem potrzeb modernizacyjnych i roz-
wojowych, gdy nie ma zagrożeń militarnych
o wielkiej skali, należy przesuwać zasoby ze
sfery bezpieczeństwa do obszaru „B”.
Sztywną granicę dla takich działań musi sta-
nowić zachowanie zdolności zasobów
i struktur umiejscowionych w obszarze „C”
do wykonania przewidzianych dla nich
zadań. Ważną zaś cechą zasobów umiejsco-
wionych w obszarze „B” powinna być ich
zdolność do przestawienia zastosowania
z celów rozwojowych na potrzeby związane
z bezpieczeństwem. W tym kontekście
należy także widzieć przygotowanie i przy-
stosowanie infrastruktury techniczno-eko-
nomicznej kraju do przyjęcia sojuszniczej
pomocy ekonomicznej i militarnej. Rozmiary
zasobów umiejscowionych w poszczegól-
nych segmentach mogą podlegać zmianom
nie tylko wskutek przesuwania granic
pomiędzy nimi, ale także w wyniku proce-
sów rozwojowych lub dostępu do zasobów
zagranicznych.
Drugie podejście – sojuszniczo-integra-
cyjne – jest pochodną członkostwa Polski
Kwartalnik Bellona 1/2010
27
372212383.003.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin