77.pdf

(192 KB) Pobierz
213524099 UNPDF
77
PL
E u r o p e j s k a A g e n c j a B e z p i e c z e ń s t w a i Z d r o w i a w P r a c y
Korzyści przedsiębiorstw z odpowiedniego poziomu
bezpieczeństwa i higieny pracy
Bezpieczeństwo i higiena pracy (BHP) wpływa na wyniki przedsiębiorstw,
a zarazem jest obowiązkiem prawnym i społecznym. Przedsiębiorstwa
powinny doceniać nie tylko to, że stosowanie zasad BHP zapobiega
urazom i chorobom spowodowanym pracą, ale że jest to także zasadniczy
element sukcesów przedsiębiorstw.
Chociaż zasady właściwego BHP odnoszą się do każdej organizacji,
bodźce ekonomiczne mogą być różne dla dużych i małych organizacji.
Duże organizacje
Dobre firmy już dawno zrozumiały, jak duże znaczenie ma ich dobry
wizerunek i reputacja.
Warto marki
i dobra opinia
Zaufanie
inwestorów
Zdobywanie
i zatrzymywanie
klientów biznesowych
Przedsiębiorstwa zwracające uwagę na „potrójną linię przewodnią 1 osiągają
lepsze wyniki na giełdzie niż ich mniej troszczący się o nią konkurenci.
(The Economist)
Ni sze koszty
wypadków
i chorób
Korzy ci
z wła ciwego BHP
Odpowiedzialno
społeczna
przedsi biorstwa
Oczekuje się, że duże organizacje będą wykazywać się coraz wyższymi
standardami nadzoru korporacyjnego i większą przejrzystością
w sprawozdawczości. Funkcjonowanie w gospodarce r ynkowej
i jednocześnie w społeczeństwie bardziej świadomym zagrożeń oznacza,
że wiele przedsiębiorstw zdaje sobie teraz sprawę z istotnych korzyści,
jakie mogą osiągnąć, włączając działania z zakresu BHP do własnego
całościowego modelu prowadzenia działalności gospodarczej. Obejmują
one:
n poprawienie wizerunku, wartości marki i opinii o przedsiębiorstwie
n wywiązywanie się ze zobowiązań wynikających z odpowiedzialności
społecznej przedsiębiorstwa ( corporate social responsibility – CSR)
n utrzymywanie i promowanie zaufania inwestorów
n rozwijanie pozytywnego zaangażowania zainteresowanych stron.
Zarz dzanie
kosztami
ubezpieczenia
Motywacja
i zaanga owanie
pracowników
Wydajno
Dlaczego BHP jest zasadniczym elementem dobrego
przedsiębiorstwa?
Bezpieczeństwo i higiena pracy:
n pozwala wykazać, że firma jest odpowiedzialna społecznie
n chroni i umacnia wizerunek marki i wartość marki
n pomaga zmaksymalizować wydajność pracowników
n zwiększa zaangażowanie pracowników w wykonywaną pracę
n sprawia, że pracownicy są bardziej kompetentni i zdrowi
n zmniejsza koszty prowadzenia firmy i zakłócenia w pracy
n pomaga pr zedsiębiorst wom spe łnić oc zekiwania klientów
w zakresie BHP
n zachęca pracowników do dłuższej aktywności życiowej.
Zarząd uznaje, że zarówno biznesowe wyniki grupy, jak i jej wartość dla
zainteresowanych stron są uzależnione od jej działań w zakresie
bezpieczeństwa i zdrowia w pracy. Wymaga to, by dyrektorzy zarządzający
i wszyscy pracownicy wykazywali pozytywne podejście do zagadnień zdrowia
i bezpieczeństwa. (Dyrektor zarządzający, Uniq plc – sektor spożywczy)
Odpowiedzialność społeczna przedsiębiorstwa (CSR) polega na
określeniu, jak firma może uwzględnić oddziaływanie ekonomiczne,
społeczne i środowiskowe w swoim sposobie funkcjonowania. BHP może
istotnie wpłynąć na metodę realizowania przyjętych zasad. Szczególne
znaczenie mają:
n włączenie BHP w szersze inicjatywy nadzoru korporacyjnego
n zapewnienie, by odpowiednie do zagrożeń działania z zakresu BHP
były stosowane przez wykonawców i dostawców
n motywowanie innych przedsiębiorstw do poprawienia warunków BHP
przez „nacisk równych sobie” ( peer pressure ).
Każde przedsiębiorstwo może czerpać korzyści z inwestowania w BHP.
Proste usprawnienia pomagają zwiększyć konkurencyjność, rentowność
i motywację pracowników. Wdrożenie systemu zarządzania BHP zapewnia
skuteczne ramy zapobiegania wypadkom i chorobom lub ograniczania
ich występowania.
Najważniejsze zasady BHP
n zaangażowanie w poprawienie BHP i umiejętność pokierowania
tym procesem
n skuteczna polityka i procedury w zakresie BHP
n aktywne programy oceny ryzyka
n wyszkoleni i kompetentni pracownicy
n skuteczne środki kontroli ryzyka
n stałe monitorowanie i procesy oceny
Produktywność i wydajność
Głównym zobowiązaniem UE określonym w strategii lizbońskiej 2 jest
nadanie takiego samego znaczenia kwestii zwiększenia zatrudnienia, jak
i wydajności przez większą konkurencyjność. Koszty wypadków przy
pracy i chorób zawodowych w krajach UE-15 stanowią 2,6–3,8% PKB.
1 „Potrójna linia przewodnia” obejmuje poszerzony zakres wartości i kryteriów mierzenia sukcesu organizacyjnego (i społecznego); sukces ekonomiczny, środowiskowy
i społeczny. ( http://en.wikipedia.org/wiki/Triple_bottom_line ).
2 Patrz strona internetowa: ( http://ec.europa.eu/growthandjobs/pdf/COM2005_024_en.pdf ).
http://osha.europa.eu
213524099.003.png 213524099.004.png 213524099.005.png
 
FAC T S 7 7
Korzyści dla produkcji i wydajności – obok mniejszej liczby wypadków
i chorób – mogą być skutkiem:
n podniesienia poziomu motywacji, współpracy i morale pracowników
n zwiększenia wydajności pracowników i skuteczniejszych metod pracy
n minimalizowania nieplanowanych kosztów przez skuteczne planowanie
ciągłości działania
n poprawienia jakości rekrutacji i zatrzymywania pracowników
n zmniejszenia składki ubezpieczeniowej
n zmniejszenia potencjalnego narażenia na karne lub cywilne procesy
sądowe.
n bezpieczniejsze metody pracy, umożliwiające również szybsze
wykonanie pracy i to przez mniejszą liczbę pracowników
n niższe wskaźniki wypadków, niebezpiecznych zdarzeń i chorób –
istnieją przykłady zmniejszenia o połowę absencji chorobowej
n zmaksymalizowanie poziomu rekrutacji, motywacji i zatrzymywania
wykwalifikowanych pracowników.
Ubezpieczenie
Przedsiębiorstwa nie mogą działać legalnie bez odpowiedniego
ubezpieczenia, ale składki wzrastają i coraz trudniej jest uzyskać zniżki.
Koszty ubezpieczenia pracowników są różne w zależności od typu
prowadzonej działalności. Stawki w wypadku pracy biurowej wynoszą
mniej niż 0,5% sumy wynagrodzeń; w wypadku pracy produkcyjnej są
wyższe i wynoszą około 5%. Stawki za prace budowlane, takie jak prace
dachowe, wynoszą nawet 15%. W większości krajów możliwe jest znaczne
podwyższenie lub obniżenie stawek podstawowych – w zależności od
systemu ubezpieczenia – co oznacza istotne oszczędności finansowe dla
firm o wysokim poziomie BHP i kary dla tych o niskim poziomie BHP.
Dzięki inwestowaniu we właściwy poziom BHP można osiągnąć zwrot
w wysokości nawet 12:1 (zysk 12 euro z każdego zainwestowanego 1 euro).
Istnieje wyraźny i bezpośredni związek między zachowaniami społeczny-
mi przedsiębiorstwa a jego reputacją, sprzedażą, marką i tak naprawdę wartoś-
cią ogólną. Ta korelacja (wraz z konsekwencjami) staje się coraz silniejsza,
w miarę jak wzrasta zarówno wielkość przedsiębiorstwa, jak i wartość marki.
(Leipziger) 3
Małe przedsiębiorstwa
Wiele małych i średnich przedsiębiorstw również zaczyna dostrzegać
koszty niewystarczających działań w zakresie BHP oraz korzyści z dobrego
poziomu BHP. Najbardziej przejawia się to w:
n spełnianiu wymagań klientów biznesowych w zakresie BHP w celu
zdobycia i utrzymywania umów
n unikaniu zakłóceń w działalności i utrat y najważniejsz ych
pracowników
n motywowaniu pracowników i podtrzymywaniu ich zaangażowania
n dostępności i przystępności ubezpieczenia.
Niech to zadziała
Przesłanie jest jasne: właściwy poziom BHP to dobry interes .
Przedsiębiorstwa powinny uwzględnić BHP w zarządzaniu firmą
i zwiększyć świadomość najważniejszych osób podejmujących decyzje
w organizacji.
wiadomo
i zainteresowanie
Rola kosztów i korzy ci
wła ciwego poziomu BHP
Rentowno
Lepsza kontrola kosztów oraz
wi ksze zyski i udział w rynku
Zobowi zanie
Poprawienie standardów BHP
i praktyki działa
Nowe i rozwijające się przedsiębiorstwa, które starają się utrzymać trwały
rozwój i zyskać stabilizację działalności, zdają sobie sprawę, na ile ich
poziom BHP może się do tego przyczynić. Jest to najbardziej zauważalne
w aspekcie spełniania oczekiwań klientów w zakresie BHP.
Wydajno
Wy szy poziom innowacji
zwi kszaj cych wydajno
i kontroli ryzyka
Inwestowanie i działania
Wdro enie konkretnych
i skutecznych usprawnie
w zakresie BHP
Nie tylko podniosło się morale pracowników i zmniejszyła chorobowość,
w znacznym stopniu sprzyja to także zatrzymywaniu dotychczasowych
klientów i staje się rzeczywistym czynnikiem różnicującym przy pozyskiwa-
niu nowych możliwości biznesowych i rozwijaniu przedsiębiorstwa.
(John Purnell, dyrektor regionalny, Cougar Automation Ltd)
Motywacja
Wi ksza wiadomo
i zainteresowanie BHP
Czy Państwa klienci, inwestorzy lub banki oczekują odpowiedzialnego
podejścia do BHP, uwzględniającego właściwe zarządzanie ryzykiem?
Czy działalność przedsiębiorstwa zostałaby zakłócona, gdyby doszło do
wypadku? Czy strata jednego lub większej liczby najważniejszych
pracowników naraziłaby przedsiębiorstwo na szkody? Czy niższe koszty
ubezpieczenia lub zwiększenie wydajności przyniosłyby Państwu
korzyści? Jeśli odpowiedź na którekolwiek z tych pytań brzmi „tak”, to
BHP prawdopodobnie będzie ważnym czynnikiem powodzenia
w prowadzeniu działalności przedsiębiorstwa.
Konieczność odpowiedzialnego działania przedsiębiorstw prowadzi
tak że do nakładania w ymagań na dostawców. Inwestowanie
w o dp owie dnie s tandardy BHP z więk sz a konkurenc yjność
przedsiębiorstwa, co z kolei rozwija umiejętność utrzymywania klientów
i pozyskiwania nowych możliwości działania.
Wydajność i pracownicy
Niski poziom BHP ma nieproporcjonalnie duży wpływ na małe
przedsiębiorstwa. Ludzkie i ekonomiczne koszty wypadku śmiertelnego,
dużego pożaru czy postawienia poważnego oskarżenia są oczywiste.
Około 60% przedsiębiorstw, których działalność została przerwana na
ponad dziewięć dni, wypada z rynku. Ale przedsiębiorstwa o wysokim
poziomie mogą odnieść korzyści wpływające na wydajność, takie jak:
Więcej informacji na temat BHP i wyników ekonomicznych znajduje
się pod adresem internetowym: http://osha.europa.eu/topics/business/
performance .
Więcej informacji na temat BHP i wyników ekonomicznych w Polsce
znajduje się pod adresem internetowym: http://pl.osha.europa.eu/topics/
czynniki_ekonomiczne .
3 D. Leipziger (2001), SA8000: The definitive guide to the new social standard, Financial Times Prentice Hall.
Europejska Agencja Bezpieczeństwa i Zdrowia w Pracy
Gran Vía, 33, E-48009 Bilbao
Tel. (+ 34) 94 479 43 60, Faks (+ 34) 94 479 43 83
E-mail: information@osha.europa.eu
© Europejska Agencja Bezpieczeństwa i Zdrowia w Pracy. Powielanie dozwolone pod warunkiem podania źródła informacji. Printed In Belgium , 2008
h t t p: //o s ha . eu r opa . eu
213524099.001.png 213524099.002.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin