opisy pip kontrole.pdf

(161 KB) Pobierz
Sprawozdanie08
V. WYNIKI KONTROLI UJĘTYCH W PLANIE ROCZNYM
możliwość wykorzystania wsparcia PIP w zakresie
samokontroli warunków pracy oraz dostosowania ich
do standardów bhp) zdecydowanie nie odpowiada-
ła założonym celom programu . Poważnym proble-
mem, wpływającym na niewielkie zainteresowanie
adresatów tą częścią programu , jest, oprócz opisa-
nej wyżej sytuacji na rynku budowlanym, postrzega-
nie PIP jako organu egzekwującego przestrzeganie
prawa za pomocą sankcji karnych. Stan taki wymaga
od PIP intensywnego doskonalenia form działalności
prewencyjnej .
oraz węzłów komunikacyjnych. Ogółem kontrolami
objęto 650 pracodawców, zatrudniających ponad
18,9 tys. pracowników, w tym 1 454 kobiety i 28 mło-
docianych.
Ponad połowa kontroli (52%) dotyczyła mikro-
przedsiębiorstw, a 35% – podmiotów zatrudniających
od 10 do 49 osób.
Kontrolowano sposób prowadzenia robót w pasie
drogowym, w szczególności organizację prac zapew-
niającą bezpieczeństwo pracowników oraz ruchu po-
jazdów i pieszych przy ograniczonej skrajni drogi.
Budownictwo drogowe i mostowe charakteryzuje
się wysokim stopniem ryzyka zawodowego i wypad-
kowego , ze względu na specyfikę stosowanych tech-
nologii, warunki atmosferyczne, zmienność frontu
robót, prowadzenie prac na terenie otwartym, pozba-
wionym elementów infrastruktury technicznej. Nie-
stety, w porównaniu do roku 2007 stan warunków
i organizacji pracy przy wykonywaniu robót drogo-
wych i mostowych nie uległ poprawie, a w zakresie
niektórych zagadnień nawet się pogorszył. Nadal
najwięcej nieprawidłowości dotyczyło: niewłaściwe-
go prowadzenia prac na wysokości (brak środków
ochrony zbiorowej zabezpieczających przed upad-
kiem z wysokości stwierdzono na 61% budów) oraz
niewłaściwej budowy i stanu technicznego rusztowań
(68% budów), montowanych często przez osoby nie-
posiadające uprawnień kwalifikacyjnych.
Brak zabezpieczenia placu budowy przed dostę-
pem osób postronnych stwierdzono na 30% budów
(w 2007 r. na 23% budów). Zarówno pracodawcy, jak
i osoby kierujące pracownikami często nie biorą pod
uwagę faktu, że prowadzone roboty powodują nie
tylko utrudnienia, ale i zagrożenia dla uczestników
ruchu drogowego – zmotoryzowanych i pieszych.
Na co czwartej budowie, w miejscach wykonywa-
nia robót, brak było właściwych pionowych znaków
drogowych lub urządzeń bezpieczeństwa ruchu.
Sprzyjały temu z pewnością częste zmiany w usytuo-
waniu maszyn i stanowisk pracy. Niemniej jednak
stwarzało to dodatkowe zagrożenie o charakterze
publicznym.
Aż 216 osób obsługujących maszyny i urządzenia
budowlane (na 23% budów) nie posiadało wyma-
ganych uprawnień kwalifikacyjnych do ich obsługi.
Dotyczyło to m.in. braku uprawnień do obsługi
zagęszczarek i ubijaków wibracyjnych. Pracodawcy
tłumaczyli, że nawet dużo bardziej skomplikowane
maszyny i urządzenia nie wymagają dodatkowych
uprawnień do obsługi, wystarczy tylko szkolenie
stanowiskowe; wskazywali, że spełnienie wymagań
prawnych w omawianym zakresie wiąże się z nakła-
dami finansowymi, zbyt dużymi zwłaszcza dla małych
firm.
Instrukcji bezpiecznego wykonywania robót nie
opracowano na 35% budów, czemu towarzyszyło nie-
właściwe wykonywanie prac, w tym prac szczególnie
niebezpiecznych.
Wyniki przeprowadzonych działań kontrolno-pre-
wencyjnych w budownictwie wskazują na potrzebę:
obejmowania szczególnym nadzorem tych pla-
ców budów, na których inspektorzy pracy rozpo-
znali duże zagrożenia, wynikające z charakteru
zadania inwestycyjnego i przyjętych technologii,
a także budów, na których doszło do zdarzeń
wypadkowych;
zacieśnienia współpracy z nadzorem budowla-
nym – organem mającym największą styczność
z projektantami i inwestorami, w celu minimali-
zowania błędów, które – popełnione na etapie
przygotowania inwestycji – mogą wpływać na
stan bezpieczeństwa i higieny pracy na budowie;
rozszerzania akcji prewencyjno-informacyjnej
i szkoleniowej. Dotychczasowe doświadczenia
PIP potwierdzają duże zainteresowanie pracodaw-
ców i kierowników budów szkoleniami, przedsta-
wiającymi przykłady skutecznych i praktycznych
sposobów rozwiązywania problemów bezpie-
czeństwa pracy na budowach.
Promocja standardów bezpieczeństwa i higieny
pracy w budownictwie jest bardzo mocno wspie-
rana przez partnerów społecznych, branżowe izby
budowlane, starostwa i szkoły – wymaga to jednak
odpowiedniej liczby specjalistów oraz środków finan-
sowych na tego rodzaju działalność, w tym na za-
angażowanie mediów oraz inne, nowoczesne formy
przekazu.
Ponadto rozważenia wymaga – wnioskowane
przez pracodawców – wprowadzenie zmian legislacyj-
nych znoszących obowiązek uzyskiwania uprawnień
operatora maszyn i urządzeń: do obsługi betoniarek
oraz montażu niskich systemowych rusztowań meta-
lowych – kolumnowych (w zakresie wszystkich typów)
przeznaczonych do robót tymczasowych, ponieważ
urządzenia te są stosunkowo proste w montażu.
18. Bhp przy budowie i remoncie dróg
i autostrad (w tym mostów i wiaduktów)
Przeprowadzono 759 kontroli na 489 budowach
mostów, wiaduktów kolejowych i autostrad, przebu-
dowach (remontach) dróg powiatowych i krajowych
119
310869769.001.png
SPRAWOZDANIE GIP Z DZIAŁALNOŚCI PIP W 2008 r.
Brak zabezpieczenia oraz oznakowania stref
i miejsc niebezpiecznych , m.in. w pobliżu pracują-
cych specjalistycznych maszyn i urządzeń do robót
ziemnych, drogowych i budowlanych, stwierdzono
na 38% budów. Pracodawcy wskazują na trudności
w spełnieniu ww. wymagań przy prowadzeniu robót
liniowych.
Na co czwartej budowie (27%) nie było zaplecza
higienicznosanitarnego . W przypadku prac liniowych
pracodawcy tłumaczyli się brakiem możliwości zorga-
nizowania takich pomieszczeń na długim, rozciągnię-
tym w terenie, placu budowy. Pracownicy byli dowo-
żeni do pracy z siedzib firm, gdzie mieli zapewnione
zaplecze socjalne.
Wiele zagrożeń i nieprawidłowości stwierdzono
przy prowadzeniu robót ziemnych , w tym wykopów.
Polegały one na braku zabezpieczenia ścian wyko-
pów przez odpowiednie skarpowanie lub ich obu-
dowanie, braku bezpiecznych zejść i wejść do sta-
nowisk pracy w wykopie, a także na nieprawidłowym
wydobywaniu i składowaniu urobku. Niepokojący jest
wzrost nieprawidłowości związanych z wykonywa-
niem zabezpieczeń pionowych ścian wykopów . Na
59% budów wykopy nie były obudowane, nie miały
rozparcia (w 2007 r. na 42% budów). Pracodawcy,
bądź osoby nadzorujące prace, świadomie podejmo-
wali to ryzyko ponieważ oszczędzano na wydatkach
na bezpieczeństwo pracy.
Pogorszeniu uległo także wyposażenie pracow-
ników w środki ochrony indywidualnej (30% budów).
Problem dotyczył 347 pracowników, z których 106 nie
miało ochron przed upadkiem z wysokości. Nato-
miast niestosowanie środków ochrony indywidualnej
– mimo ich przydzielenia przez pracodawcę – stwier-
dzono na 51% budów (w 2007 r. na 38% budów),
w odniesieniu do 770 pracowników, z których 159 nie
stosowało zabezpieczeń przed upadkiem z wysoko-
ści. Świadczy to o braku właściwego nadzoru, a także
o lekceważeniu zagrożeń przez pracowników.
Wzrost skali nieprawidłowości nastąpił również
w zakresie eksploatacji urządzeń i instalacji elektrycz-
nych , a zwłaszcza ich zabezpieczenia przed możli-
wością mechanicznych uszkodzeń (z 32% budów
w 2007 r. do 41% budów w roku 2008). Przewody
układane są w nieładzie, często na drogach komu-
nikacyjnych, po których poruszają się pracownicy
i odbywa się transport.
Na niezadowalający stan warunków pracy na kon-
trolowanych budowach mają wpływ czynniki bezpoś-
rednio związane z samymi procesami technologiczny-
mi i specyfiką robót drogowych i mostowych. Często na
budowie jednego odcinka drogi prowadzi się równocze-
śnie roboty rozbiórkowe, ziemne, zagęszczanie pod-
łoża, instalacyjne, zbrojarskie, betonowe, asfaltowe.
Reasumując: przyczyny nieprawidłowości tkwią
przede wszystkim w:
– niewłaściwym nadzorze (m.in. spowodowanym
mnogością robót prowadzonych przez jednego
pracodawcę na różnych, oddalonych od siebie
budowach) oraz niewłaściwej organizacji i koor-
dynacji prac;
– krótkich terminach realizacji zadań inwestycyj-
nych (praca we wszystkie dni tygodnia);
– braku środków finansowych na zapewnienie
bezpiecznych i higienicznych warunków pracy na
budowie (szczególnie u małych przedsiębior-
ców);
– wykorzystywaniu przez duże przedsiębiorstwa
budowlane swojej silniejszej pozycji finansowej
wobec małych firm, którym powierzają wykony-
wanie części prac w ramach podwykonawstwa,
za mniejsze pieniądze;
– dużej rotacji pracowników, co zwiększa koszty
ponoszone na profilaktyczne badania lekarskie,
szkolenia w zakresie bhp, uprawnienia kwalifika-
cyjne, wyposażenie w środki ochrony indywidual-
nej, odzież i obuwie robocze;
– niechęci pracowników do przestrzegania przepi-
sów bhp, a zwłaszcza stosowania środków ochro-
ny indywidualnej, wynikającej z niewłaściwego
przygotowania zawodowego osób trafiających do
budownictwa.
W ocenie inspektorów PIP, pod względem zapew-
nienia prawidłowych warunków pracy lepiej wypadają
duże przedsiębiorstwa budowlane, z właściwą orga-
nizacją pracy, często z wdrożonym systemem zarzą-
dzania bezpieczeństwem , inwestujące w nowoczesny
sprzęt i technologie.
Oprócz kontroli prowadzono również działania
prewencyjne polegające m.in. na:
– zorganizowaniu szkoleń, seminariów dla praco-
dawców, koordynatorów ds. bhp, osób kieru-
jących pracownikami z branży budowlanej, na
których omawiano zagrożenia związane z wyko-
nywaniem robót budowlanych oraz prezentowa-
no dobre praktyki ;
– udostępnianiu pracodawcom publikacji PIP do-
tyczących bezpiecznego wykonywania prac bu-
dowlanych;
– udzielaniu porad dotyczących prawidłowego wy-
konywania robót budowlanych.
W ramach współpracy z innymi organami nad-
zoru i kontroli, inspektorzy PIP kierowali pisma in-
formujące o stwierdzonych nieprawidłowościach;
5 takich pism skierowano do dozoru technicznego,
1 – do państwowego nadzoru budowlanego, 2 – do
policji. W 1 przypadku zawiadomiono prokuraturę
o podejrzeniu popełnienia przestępstwa.
Ze względu na wysoką skalę stwierdzonych
nieprawidłowości, a także zagrożenia o charakterze
publicznym, niezbędne jest:
kontynuowanie kontroli, ze szczególnym uwzględ-
nieniem prac na wysokości, w wykopach oraz bu-
dowy, montażu i eksploatacji rusztowań, zwłasz-
120
310869769.002.png
V. WYNIKI KONTROLI UJĘTYCH W PLANIE ROCZNYM
Wykres 53. Budowa i remonty dróg i autostrad – naruszenia przepisów
stan techniczny maszyn i urządzeń
badania lekarskie
szkolenia wstępne bhp – instruktaż stanowiskowy
zapewnienie zgodnie z przepisami dojść do stanowisk pracy
składowanie lub magazynowanie materiałów
udokumentowana ocena ryzyka zawodowego
instrukcje bhp dotyczące użytkowanych maszyn i urządzeń
zejścia (wejścia) do wykopu głębszego niż 1 m
piony komunikacyjne
wypełnienie rusztowania pomostami roboczymi
odbiór rusztowania
poręcze ochronne na rusztowaniu
%budów,naktórychnaruszonoprzepisy 0 10 20 30 40 50 60 70
2008
2007
Źródło: dane PIP.
cza u pracodawców, którzy uporczywie naruszają
przepisy prawa pracy;
opracowanie programów informacyjno-promocyj-
nych ukierunkowanych na małe firmy budowlane.
Doświadczenia inspektorów pracy wskazują rów-
nież na konieczność nowelizacji przepisu dotyczące-
go bezpieczeństwa i higieny pracy przy wykonywaniu
robót drogowych i mostowych (obowiązuje przepis
z roku 1977, który nie ujmuje obecnie stosowanych
technologii).
Ponadto rozważenia wymaga, postulowane przez
pracodawców, zweryfikowanie załącznika nr 1 do roz-
121
310869769.003.png
SPRAWOZDANIE GIP Z DZIAŁALNOŚCI PIP W 2008 r.
porządzenia Ministra Gospodarki z dnia 6 września
2001 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy pod-
czas eksploatacji maszyn i innych urządzeń technicz-
nych do robót ziemnych, budowlanych i drogowych ,
pod względem potrzeby uzyskiwania dodatkowych
uprawnień do obsługi prostych urządzeń (np. be-
toniarek, pił spalinowych, zagęszczarek płytowych,
młotów udarowych), a także do montażu niskich,
systemowych rusztowań metalowych – kolumno-
wych (w zakresie wszystkich typów), przeznaczonych
do robót tymczasowych, ponieważ urządzenia te są
stosunkowo proste w montażu.
Większość kontroli dotyczyła wykonywania prac
budowlanych w związku z rozbiórką bądź remontem
budynków (w tym: montaż i demontaż rusztowań,
ocieplenia budynków, prace elewacyjne i malarskie,
remonty dachów), wykopami wąsko przestrzennymi
(dla wodociągów, kanalizacji, instalacji elektrycz-
nych), usuwaniem awarii sieci wodociągowej, cie-
płowniczej i kanalizacyjnej, demontażem płyt azbe-
stowych, remontami nawierzchni dróg. Zdarzały się
także zagrożenia publiczne przy nieprawidłowym
transporcie wewnętrznym i składowaniu materiałów
w marketach, użytkowaniu urządzeń poddozoro-
wych bez decyzji dopuszczającej je do eksploatacji,
wycince drzew przy drogach komunikacyjnych lub
przy konserwacji rowów melioracyjnych wzdłuż pasa
drogowego.
Najwięcej nieprawidłowości dotyczyło prowadze-
nia prac na wysokości – 32% wszystkich kontroli (brak
lub wadliwie obarierowane stanowiska pracy oraz
brak zabezpieczenia przejść i dojść do stanowisk,
gdzie występowało zagrożenie upadkiem z wysoko-
ści). Przykładowo – remonty dachów wykonywane
przy krawędziach przez pracowników niezabezpie-
czonych przed upadkiem z wysokości, przycinanie
gałęzi drzew przez pracowników niezabezpieczonych
przed upadkiem z wysokości. Często było to spowo-
dowane brakiem nadzoru ze strony pracodawcy,
jednoosobowo sprawującego różnorodne funkcje
związane z prowadzeniem firmy (załatwianie zleceń,
nadzór nad pracownikami, zaopatrzenie w materiały
budowlane, itp.).
19. Kontrole robót wykonywanych
w miejscach ogólnodostępnych
(zagrożenia o charakterze publicznym)
Przeprowadzono 1 766 kontroli u 1 680 pracodaw-
ców, zatrudniających ponad 33 tys. pracowników,
w tym 7,5 tys. kobiet i 216 młodocianych. 71% kontro-
li przeprowadzono w podmiotach zatrudniających do
9 pracujących; tylko 7% kontroli dotyczyło podmio-
tów zatrudniających powyżej 49 pracujących.
Kontrolowano przestrzeganie przepisów bezpie-
czeństwa i higieny pracy podczas prowadzenia robót
w miejscach ogólnodostępnych – pod kątem bezpie-
czeństwa osób wykonujących prace, jak też osób
postronnych, w tym dzieci. Kontrole podejmowane
były na skutek telefonicznych i pisemnych zgłoszeń
bądź z własnej inicjatywy inspektorów pracy .
Wykres 54. Kontrole robót wykonywanych w miejscach ogólnodostępnych – naruszenia przepisów
zabezpieczenie ścian wykopu
składowanie lub magazynowanie materiałów
odbiór rusztowania
zabezpieczenie przewodów elektrycznych
przed uszkodzeniem mechanicznym
instrukcje bezpiecznego wykonywania robót
zabezpieczenie miejsc wykonywania prac
przed dostępem osób postronnych
montaż rusztowań
wygrodzenie i oznakowanie strefy niebezpiecznej
sposób prowadzenia prac na wysokości
% kontroli podczas których stwierdzono naruszenie przepisów 0 5 10 15 20 25 30 35
Źródło: dane PIP.
122
310869769.004.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin