Tadeusz Miczka - 10 000 km od Hollywood.DOC

(57 KB) Pobierz
Tadeusz Miczka: 10 000 km OD HOLLYWOOD

1

 

Tadeusz Miczka: 10 000 km OD HOLLYWOOD

WPROWADZENIE                            Przyjazd kinematografu (1896 – 1900)

 

W wiek XX Włochy wkraczają w temperaturze historycznego wrzenia o charakterze narodowym. Jest to także wiek wielu różnorodnych wynalazków technicznych. Kinematograf stanowił na początku źródło atrakcji, rozrywki i informacji; był wiarygodnym świadkiem konkretnego czasu i przestrzeni; od początku ugruntował sobie silny związek z rzeczywistością (filmy science fiction, musicale itp. nigdy we Włoszech nie były zbyt popularne).

 

13 marca 1896               à odbył się pierwszy pokaz w Rzymie, po 30 w innych większych miastach, do końca roku w całym kraju; produkcje Lumièrów i Edisona; docierali do wszystkich: od arystokracji do chłopstwa.

 

Faktycznie Edison działał już we Włoszech od 1894 roku. Większość technologii dotarła tu z Francji, ale amerykanie mieli lepiej przygotowaną kampanię reklamową.

 

PIONIERZY:

 

Alberto Promio              - jeden z pierwszych operatorów (pracował dla Lumièrów)

Giuseppe Filippi              - pierwszy przedstawiciel Lumièrów, sieć kin, dystrybucja i produkcja filmów

Leopoldo Fregoli              - pierwsze przedsiębiorstwo kinematograficzne „Fregoligraph”

Roberto Trocone                            - kupił kamerę w Paryżu i utrwalał „życie na gorąco”

Enrico Pegan                            -  pikantne widowiska „przeznaczone tylko dla dorosłych mężczyzn”

CZĘŚĆ PIERWSZA                Marzenia o filmowym imperium (1900 – 1918)

Rozdział I              Idea kolonializmu kulturowego: projekty artystyczne i konteksty ekonomiczno-polityczne

 

Praktycznie od początku kinematografia była dotowana przez państwo i burżuazję – poglądy polityczne i chęć pełnej niezależności doprowadziły do powstania kinematografii narodowej (aby służyć wyrażaniu ideologii i sympatii politycznych).

 

Prawie wszyscy znani włoscy operatorzy, technicy i optycy posiadali swoich możnych mecenasów (zajmowali się pracą dokumentującą życie tychże sponsorów). 

 

Od 1905 rozpoczęła się faza przemysłowa – powstała „Fabryka taśm filmowych dla kinematografu”               Właściciele: Fioleteo Alberini i Santoni.

Powstał pierwszy film historyczny:                            „Zdobycie Rzymu”              z pomocą operatorów z Pathé i Gaumont

Potem rozpoczęła się regularna produkcja (łącznie z katalogami firmy zawierającymi opisy filmów)

 

W 1906 powstaje w Turynie wytwórnia AMBROSIO e C. – Arturo Ambrosio; opierała swoje filmy na fabułach literackich; angażowała głównie aktorów teatralnych wprawionych w stylu commedia dell’arte.

 

Od 1907 – przełom; zaczynają wszędzie powstawać „manufaktury kinematograficzne” konkurujące ze sobą; w Turynie powstaje CARLO ROSSI e C. , od 1908 pod nazwą „ITALA”; (produkowali kolossals – widowiska kostiumowe z czasów starożytnego Rzymu – reż. Giovani Pastrone i Carlo Sciamengo; lekkie farsy i komedie z Cretinettim; rozbudowali asortyment środków technicznych: zdjęcia plenerowe, wirażowanie, atelier, ruchoma kamera)

Konkurencją stała się PASQUALI FILM              (adaptacje w stylu Film D’art )

 

„Ostatnie dni Pompei”              (1908) reż. Luigi Maggi; Ambrosio

 

Powstało wiele mniejszych wytwórni prowadzących działalność okazjonalną.

Pierwszy kryzys nastąpił już w 1909 roku – istniejące firmy wzajemnie wykradały sobie pomysły i twórców, w różnych wytwórniach w tym samym czasie powstawały bardzo podobne filmy; dała o sobie też znać cenzura.

 

Kino powoli stawało się potęgą; narodziła się konkurencja artystyczna – prześcigano się w budowaniu wystawnych dekoracji, stopniowo zwiększano metraż filmów.

 

W przemysł ten zaczęli inwestować bogaci przedstawiciele szlachetnych rodów à nobilitacja kina, znaczne podwyższenie się poziomu produkcji; podstawy pod kapitalistyczny system produkcji.

 

Od 1909 roku spółka akcyjna ”CINES” miała już swoje przedstawicielstwa praktycznie na całym świecie; regularnie produkowano i rozprowadzano kroniki filmowe.

 

Od 1910 kino poddawane było silnej presji politycznej; coraz mocniejsza stawała się konkurencja z Zachodu.

 

W 1913 skończył się trudny okres kryzysu ekonomicznego, ale już wkrótce miała nadejść wojna.

 

Riciotto Canudo: „Manifest Siódmej Sztuki” (Paryż, 1911)

 

„Sztuka totalnej syntezy, jaką jest film (…) Potrzebujemy kina aby stworzyć sztukę totalną, do której zawsze dążyły wszystkie inne.”

 

„Muzyka zrodziła poezję i taniec, architektura dała początek rzeźbie i malarstwu, a koło ekspresji artystycznej zamyka się  w siódmej sztuce, w kinematografie.”

 

Rozdział II                            D’Annunzio, futuryści i diwy

 

Lata 1913-15 ­– okres największego rozkwitu; wielkie filmy pod względem artystycznym i megalomańskim.

 

Reżyserowie:               Enrik Guazzoni                             (malarz z zawodu)

                            Giovanni Pastrone               (inżynier)              pseudonim: Pierra Fosco

 

Okres rozkwitu przemysłu; zatrudniano wielu pracowników; wszystkie filmy o wysokim standardzie technicznym, dynamiczną narracją i malarską kompozycją kadrów.

 

Dominowały trzy rodzaje filmowe:

 

  1. Adaptacje oparte na arcydziełach literackich
  2. Opowieści w odcinkach oparte na narracyjnej strudze gazetowego felietonu
  3. Ekranizacje znanych powieści (historycznych, awanturniczych, przygodowych)

 

Słynne były także adaptacje oper; obok tego istniał nurt realistyczny, ale nie cieszył się zbytnim zainteresowaniem.

 

Dwie formy projekcji:

 

  1. Spektakle złożone z kilku(nastu) filmików
  2. Wystawne projekcje w specjalnych kinoteatrach (współpraca ze słynnymi malarzami, kompozytorami, pisarzami)

 

Część filmów produkowano i wyświetlano pod protektoratem Watykanu.

 

W okresie tym kino stanowiło ok. 12% dochodu państwa.

 

„Quo Vadis ?”                                          (1913) reż. E. Guazzoni, kostiumy: A. Brasini

„Marek Antoniusz i Kleopatra”              (1913) reż. E. Guazzoni, 5 częściowy

 

Produkcja Cines; oszałamiający sukces kasowy i artystyczny na całym świecie.

Gabriel D’Annunzio               (1863-1938); fin-de-siècl’owy dekadent, powieściopisarz; zwolennik Nietschego; liczne skandale erotyczne; w życiu prywatnym raczej nieszczęśliwy; duży wpływ na kino włoskie. Adaptowano jego 15 utworów (dramaty psychologiczne, świat wystawny, bogata i egzaltowana burżuazja); udzielał się w świecie filmowym. Brał udział w kręceniu soft erotyki, stale łamał panujące tabu; w filmach zawarte akcenty narodowościowe.

 

„Cabiria”              (1914) reż. Giovanni Pastrone; D’Annunzio: „wizja historyczna i napisy” – przeestetyzowany język; Itala Film

              Produkcja: 2 lata, 1 250 000 lirów, 4500 metrów,

              Nowoczesna narracja i bardzo dynamiczna kompozycja kadrów. 

             

 

FUTURYŚCI

 

Negowali jakąkolwiek tradycję; kult miasta, tłumu, maszyny, ojczyzny oraz wojny jako „jedynej higieny świata” Przywódca ruchu: F. T. Marinetti; skupiał wokół siebie przedstawicieli wszystkich sztuk, liczne manifesty programowe; aura skandalu, prowokacji i buntu. Lata 1910-16; za główne medium upodobali sobie kinematograf; wkrótce nastąpiło przesilenie, nie wszystkie pomysły udało się zrealizować; ruch powoli zaczął zanikać. Rozpoczęła się wojna i ludzie domagali się innego typu rozrywki; kinematografia zaczęła podupadać.

 

DIWY

 

Pomocą w tej sytuacji stała się produkcja nowych filmów i narodzenie się kultu gwiazd (włoski star system sttworzony przez Gustava Lombardo). Opierał się on przede wszystkim na konkurencji między pięknymi paniami: Franceska Bertini (właść. Elena Seracina), Lydia Boreli, Irma Gramatika, Leda Hesperi i amantów: Umberto Paradsi, Emilio Ghione, Gustavo Serena. Były to najczęściej femmes fatales, ale także bohaterowie społeczni, z ludu.

 

W tym okresie głównym ośrodkiem produkcji był Turyn, ale także powstawało wiele mniejszych wytwórni na południu – okolice Neapolu. Narodził się „rodzinny” system produkcji (zaangażowane całe rodziny – manufaktura). Z czasem zostały wyparte przez star system i rządy faszystów.

 

Dla kinematografii sytuacja po wojnie nie przedstawiała się interesująco.

 

Umberto Angeli: „Wojna zwycięska, pokój przegrany.”

 

CZĘŚĆ DRUGA                            Ekran wspomnień (1919 – 1928)

Rozdział III                            „Żegnaj młodości !”: droga upadku kina włoskiego

 

Zakończył się „złoty okres” we Włoszech; brakowało ciekawych scenariuszy, zdolnych reżyserów i pieniędzy na realizację.

 

Zmniejszał się eksport filmów, narastał import (głównie z USA); zmieniły się gusta widowni.

 

Był to kres wrzenia politycznego w kraju; Mussolini powoli dochodził do władzy.

 

Rozpoczęła się produkcja różnego typu seriali, ale i tak najczęściej przegrywały one z zachodnimi. Powstawało wiele amatorskich wytwórni z improwizującymi aktorami; stale rosły gaże gwiazd.

 

Próbowano reanimować kino monumentalno-historyczne – z fatalnym skutkiem (lepszy był De Mille)

 

Sytuacja polityczna stale się pogarszała – doszło do obalenia legalnego rządu i parlamentu.

 

Rozdział IV                            „Ku niebiosom”: droga nadziei ?

 

29 października 1922 Mussolini przejął władzę. Powstało kilka filmów ekranizujących te wydarzenia, ale nie była to jeszcze propaganda.

 

Rynek włoski praktycznie cały został przejęty przez dystrybutorów z zachodu.

 

Dobra passa utrzymywała się w Neapolu – produkcja melodramatów, typowych „wyciskaczy łez”

 

W 1924 z polecenia Mussoliniego powstała faszystowska wytwórnia LUCE, finansowana z budżetu państwa. Stopniowo zaczęto wydawać szeregi dekretów; wprowadzono nakaz wyświetlania kronik przed filmami; do 1928 praktycznie cała kinematografia była w rękach faszystów.

 

CZĘŚĆ TRZECIA              Faszystowska propaganda i Włochy „białych telefonów” (1929 – 1938)

Rozdział V                            Prawda ekranu: filmowe echa „Eja, eja, alalà”

 

Władza przejęła całkowitą kontrolę nad kinematografią; rozpoczął się okres propagandy; scenariusze poddawano ostrej cenzurze, wszystko musiało mieć kontekst polityczny i społeczny.

 

Lata 1929 – 1939 à „kino ucieczki od rzeczywistości”; większość reżyserów wybrała drogę kompromisu politycznego.

 

W 1930 w Rzymie powstała Państwowa Szkoła Filmowa (głównie utwory propagandowe)

    

W produkcji poszukiwano rozwiązania pośredniego pomiędzy amerykańską ilością a radziecką jakością.

 

Dino Alfiri               - szef włoskiej propagandy; w kryzysie zaproponował dotacje państwowe dla małych wytwórni; modle ten przetrwał do lat ’70.

 

W latach 1927-31 wytwórnia LUCE wyprodukowała około 900 kronik; zaspokajała też artystyczne upodobania samego duce, najbardziej odpowiadała mu rola gwiazdora; narodził się autentyczny kult politycznego idola. Trwało to do wybuchu drugiej wojny światowej.

 

KRONIKI

 

-         Zadziwiająca formalizacja przekazu audiowizualnego

-         Monumentalizacja świata przedstawionego za pomocą kontrświateł, panoram wertykalnych, ruchowi kamery ku górze i autonomizacji efektów dźwiękowych

-         Zneutralizowanie indywidualnej inwencji odbiorcy – jednoznaczność

-         Znaczne ograniczenie możliwości artystycznych reżyserów

-         Włochy ukazywane jako kraj szczęśliwy i bogaty; koszmarne relacje z reszty świata

 

Dekret Belluzzy z 1928              - nakaz wyświetlania w kinach przynajmniej 10% włoskich produkcji

 

Próbowano tworzyć filmy na wzór amerykańskich – bez powodzenia; powstał nowy gatunek filmów historycznych; większość jednak nie miała znaczenia.

 

„Puchar Mussoliniego”               – główna nagroda dla filmów faszystowskich na festiwalu w Wenecji.

 

Allesandro Blasetti               – oficjalny bard idei nacjonalistycznych; „egzorcyzmował widowiska”

 

„Stara gwardia”              pierwszy poważny sukces filmu tendencyjnego

 

Carmine Gallone              „Scypion Afrykański” – technicznie nawiązywał do monumentalnej szkoły historycznej; (okres działań Hannibala; apoteoza kolonializmu); dobre wykonanie, ale marna fabuła. 

 

Luis Trenker              „Kondotierzy” – monumentalny fresk historyczny; dobrze zrobiony, durze powodzenie u publiczności.

 

Mario Camerini              „Wielki apel” – konflikt między ojcem nieprzystosowanym do rzeczywistości a synem faszystą; bardzo ważna w filmach faszystowskich była tematyka rodziny; wpływ nauki Kościoła i szkoły; ojcowie najczęściej nieprzystosowani, kobiety i dzieci to postacie o silnie zintegrowanych osobowościach, (kobieta-matka-rodzicielka).

 

F...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin