Diagnoza logopedyczna
Rozpoznanie zjawiska logopedycznego, jego etiologii i tendencji rozwojowych na podstawie inf. ogólnych, zaobserwowanych objawów zaburzenia,
ETAPY DIAGNOZY:
ETAPY BADANIA:
wstępna obserwacja osoby w kategoriach zachowań słownych i pozasłownych,
anamnezę-wywiad podczas rozmowy z matka, ojcem lub opiekunem, z chorym, / inf. o ciąży i porodzie, chorobach, odżywianiu, snu, rozwoju motorycznego, i psychicznego, mowy i czasu pojawienia się jej zaburzeń, warunków w rodzinie, stosunku domowników do dziecka i do jego zaburzenia, kontaktów z rówieśnikami, stanu zdrowia rodziców i bliskich w rodzinie,
badanie mowy--badanie rozumienia,
-badanie wypowiedzi spontanicznej,
-powtarzanie
-pisanie
-czytanie
-liczenie
-badania słuchu
badania dodatkowe-psychologiczne, neurologiczne, audiologiczne, otolaryngologiczne, foniatryczne,
ortodontyczne
diagnoza-specjalistyczne rozpoznanie aktualnego stanu i ewentualnych zaburzeń czynności mowy
prawidłowa diagnoza:
· wiedza merytoryczna,
· umiejętność stosowania odpowiednich technik, i narzędzi badawczych
· precyzyjne rozumowanie
· nie jednorazowa, musi być pogłębiana wraz z poszerzaniem inf. o danym pacjencie, uściślana z czasem, wykluczająca wątpliwości,
Zadania diagnozy logopedycznej
· Ocena rozwoju mowy
· Określenie sfer i rozmiaru opóźnienia rozwoju mowy
· Rozpoznanie rodzaju zaburzeń
· Obowiązkowo bada rozumienie mowy i mówienie, słownik oraz sprawność aparatu artykulacyjnego
Cel badania-wstępna ocena mowy dziecka
Zakres badania-rozumienie poleceń
-zdolność wypowiadania się
-prawidłowość wymawiania dźwięków mowy i wyrazów
-budowa i sprawność aparatu artykulacyjnego
Błachnio K. ,,Vademecum logopedyczne,, WN UAM, Poznań 2001, str.102
,,PRZESIEWOWY TEST LOGOPEDYCZNY,, ZBIGNIEWA TARKOWSKEIGO
Tzn. orientacyjny, dla dzieci d 4do8/9lat,
Test składa się z czterech podtestów, mających zbadać
-rozumienie mowy
>>zadaniem pacjenta jest przedstawić stosunki przestrzenne, używają figurek zwierząt , polecenia nie są do końca wychowawcze-,, został uderzony,, może jeszcze nie znać wszystkich wskazanych stosunków przestrzennych]
-słownik
>>znajomość barw, pokolorować według napisanych kolorów, lub sprawdzenie wymowy, wykorzystanie podstępu, dziecko mówi tak, jak rzeczywiście je wymawia a my rejestrujemy]
>>Sprawdzanie liczby zwierząt, lub innych przedmiotów, elementów, roślin które dziecko powinno znać z najbliższego otoczenia, dyskretnie liczymy ile w ciągu minuty wymieniło, nie liczymy powtórzeń i przekręceń,
-gramatykę- układanie zdań z pojedynczych , lub innych trzech słów
-wymowę
>>powtarzanie szeregu trzech sylab-wolno, po czym szybko, [ głoski detalizowane]
>> odpowiedź na pytania, na podstawie ilustracji,
Dodatkowo dwie próby niewystandaryzowane:
>>ocena płynności mówienia-powtarzanie, przeciąganie, tempo mówienia
>>ocena głosu: natężenie w czasie mówienia, intonacje, barwa głosu, jakość głosu
Skorek E. ,,Z logopedia na ty-podręczny słownik logopedyczny,, IMPULS, K-ów2002, str.51
tiger273