CHRZEŚCIJAŃSTWO A JUDAIZM
OD KONFRONTACJI DO DIALOGU
prowadzący: prof. dr hab. Krzysztof Pilarczyk
wykład dla studentów IR i Wydziału Filozoficznego UJ (semestr zimowy i letni) 2008/2009: 60 godz. (uczestnicy mają obowiązek zapisać się na kurs w USOS)
1. Judaizm a chrześcijaństwo w I w. – koegzystencja czy konfrontacja?
1.1. Judaizm w momencie narodzin chrześcijaństwa
1.2. Początki "ruchu Jezusa"
1.3. Judeochrześcijanie palestyńscy
1.4. Judeochrześcijanie diaspory
1.5. Tzw. Sobór Jerozolimski i jego decyzje pastoralne
2. Kościół a Izrael – ujęcie historyczno-doktrynalne wzajemnych relacji
2.1. Kościół a Izrael biblijny
2.2. Kościół a Synagoga
3. Chrześcijaństwo w II, III i początku IV wieku w relacji do judaizmu
3.1. Pogłębianie się podziału
3.2. Antagonizmy społeczne, religijne i liturgiczne
3.3. Chrześcijaństwo – religio licita
4. Od epoki Konstantyńskiej do krucjat (IV-XI wiek)
4.1. Edykt tolerancyjny i czasy pokonstantyńskie
4.2. Wczesnośredniowieczna ideologia i polityka cesarskiego Kościoła względem judaizmu i Żydów
4.3. Oznaki pokojowej koegzystencji chrześcijan i żydów
4.4. Kościół wobec Żydów w wizygockiej Hiszpanii
4.5. Wczesnośredniowieczna mitologia „bogobójstwa”
4.6. Przejawy antyjudaizmu w modlitwie wielkopiątkowej
4.7. Żydzi a niewolnictwo
4.8. Żydzi substytutem celu wypraw krzyżowych
5. Od wypraw krzyżowych do getta rzymskiego (1096-1555)
5.1. Żydzi a Kościół w późnym średniowieczu
5.2. Praktyka Kościoła: chronić Żyda i zwalczać jego religię
5.3. Mity poźnośredniowieczne dotyczące Żydów
5.4. Papiestwo wobec Żydów
5.5. Wyodrębnianie Żydów i walka z ich lichwiarstwem
5.6. Ciemiężenie i ekspulsja Żydów
5.7. Miejsca azylu (Turcja, Państwo Kościelne i Polska)
6. Czasy nowożytne (1555-1917)
6.1. Represje wobec Żydów i enklawy ich egzystencji
6.2. Troska Rzymu o Żydów w Polsce (monity do Kościoła w Polsce)
6.3. Prześladowania Żydów na Półwyspie Iberyjskim
6.4. Wielkie nadzieje – emancypacja i braterstwo
6.5. Zmierzch Państwa Kościelnego i ostatnie jego akty prawne wobec Żydów
6.6. Psychozy schyłku XIX wieku
6.7. Syjonizm a papiestwo
7. Kościół a Żydzi w latach międzywojnia, Zagłady i latach powojennych do Vaticanum II (1917-1962)
7.1. Tradycjonalizmy i zaszłości
7.2. Kościół wobec antysemityzmu w latach międzywojnia
7.3. Zagłada Żydów w czasie II wojny światowej i papieskie milczenie
7.4. Kościoły lokalne wobec Zagłady
7.5. Wsparcie papiestwa i kościołów lokalnych udzielane Żydom w latach II wojny światowej
7.6. Powojenne aggiornamento w Kościele
7.7. Kościół w Polsce a Żydzi po II wojnie światowej
8. Od Vaticanum II ku nowemu tysiącleciu (1962-2004)
8.1. Soborowy przewrót w kontaktach Kościoła z judaizmem – Nostra aetate nr 4
8.2. Posoborowa przebudowa mentalności
8.3. Dokumenty Stolicy Apostolskiej o Żydach i judaizmie
8.4. Dokumenty episkopalne
8.5. Komitet Łączności i jego aktywność dialogowa
8.6. Sympozja, pedagogizacja a dialog
8.7. Niewygasłe uprzedzenia u obu partnerów dialogu i wola jego prowadzenia
8.8. Papiestwo a Państwo Izrael
8.9. Jerozolima – nierozwiązany status świętego miasta
8.10. Auschwitz – cezura w doktynie i praktyce Kościoła
8.11. Polskie zawirowania wokół Auschwitz
8.12. Pamięć chrześcijańska i pamięć żydowska o Zagładzie
8.13. Modlitewne wyznanie win Kościoła i inne akty dialogowe w czasie wielkiego jubileuszu chrześcijaństwa
8.14. Wielkie symbole w dialogu z judaizmem Jana Pawła II (od wizyty w rzymskiej synagodze do pielgrzymki do Ziemi Świętej)
8.15. Judaizm i chrześcijaństwo – paralelne drogi zbawienia?
8.16. Kościelna rewizja tradycji biblijnej – wspólnego dziedzictwa żydów i chrześcijan
8.17. Dialog katolicko-judaistyczny za pontyfikatu Benedykta XVI
SABBLE