ćwiczenia laboratoryjne z chemi org.pdf

(697 KB) Pobierz
Microsoft Word - _biologia+geografia2006_.doc
ĆWICZENIA LABORATORYJNE Z CHEMII
ORGANICZNEJ
DLA STUDENTÓW
BIOFIZYKI, INŻYNIERII MATERIAŁOWEJ,
BIOLOGII Z GEOGRAFIĄ
ORAZ
BIOLOGII (KURS PODSTAWOWY)
Wersja poprawiona i rozszerzona
2006
1
4094096.001.png 4094096.002.png
Opracował dr Piotr MILART
na podstawie skryptu:
A. Czarny, B. Kawałek, A. Kolasa, P. Milart, B. Rys, J. Wilamowski
" Wprowadzenie do ćwiczeń laboratoryjnych z chemii organicznej"
wyd.: Fundacja Rozwoju Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 2005
jako materiały programu UE Leonardo da Vinci
Chemical Laboratory Safety Training System (CHLASTS)
oraz
materiałów do ćwiczeń laboratoryjnych z chemii organicznej
wykorzystywanych w Zakładzie Chemii Organicznej Wydziału Chemii UJ
Zdjęcie na stronie tytułowej pochodzi z publikacji:
M. Schmid, „Die Kunst des Destillierens“
(http://www.lichtdernatur.de)
Rysunki w rozdziałach Ekstrakcja oraz Chromatografia zostały częściowo
zaczerpnięte z opracowania:
P. Kreitmeier, „Einführung in die apparativen Methoden in der Organischen
Chemie, Ein Tutorial zum Organischen Praktikum als Hypertextsystem“,
Universität Regensburg
(http://www-oc.chemie.uni-regensburg.de/OCP/methoden/methoden.PDF)
2
SPIS TREŚCI
WPROWADZENIE . ................................................................................................................ 4
A. ZASADY BEZPIECZNEJ PRACY W LABORATORIUM ............................................................. 5
B. ZASADY POSTĘPOWANIA Z ODPADAMI .............................................................................. 6
C. WYPADKI W LABORATORIUM CHEMICZNY M . ................................................................... 7
D. ZASADY BEZPIECZNEJ PRACY – PRZYKAZANIA LABORATORYJNE .................................. 12
1. DESTYLACJA I EKSTRAKCJA . ................................................................................... 14
WYCIĄG Z KART CHARAKTERYSTYK SUBSTANCJI NIEBEZPIECZNYCH ................... 19
1.1 Olejek goździkowy..................................................................................................... 19
1.2. Olejek anyżowy......................................................................................................... 21
2. CHROMATOGRAFIA CIENKOWARSTWOWA (TLC) ............................................ 23
WYCIĄG Z KART CHARAKTERYSTYK SUBSTANCJI NIEBEZPIECZNYCH ................... 25
2.1. TLC barwników roślinnych ...................................................................................... 26
2.2. TLC barwników organicznych.................................................................................. 27
2.3. Dobór rozpuszczalników do chromatografii bibułowej barwników zawartych w
tuszu pisaka ............................................................................................................... 27
3. KRYSTALIZACJA ............................................................................................................ 29
3.1. Krystalizacja związku organicznego z wody lub etanolu ......................................... 31
WYCIĄG Z KART CHARAKTERYSTYK SUBSTANCJI NIEBEZPIECZNYCH ................... 31
4. SYNTEZA ZWIĄZKÓW ORGANICZNYCH ............................................................... 32
WSTĘP ................................................................................................................................... 32
WZÓR SPRAWOZDANIA Z SYNTEZY ZWIĄZKU ORGANICZNEG O.......................................... 34
4.1. SUBSTYTUCJA NUKLEOFILOWA ...................................................................... 36
4.1.1. Chlorek tert -butylu ............................................................................................. 37
WYCIĄG Z KART CHARAKTERYSTYK SUBSTANCJI NIEBEZPIECZNYCH ................... 37
4.2.1. Acetanilid ........................................................................................................... 39
WYCIĄG Z KART CHARAKTERYSTYK SUBSTANCJI NIEBEZPIECZNYCH ................... 39
4.2.2. Acetyloglicyna ................................................................................................... 41
WYCIĄG Z KART CHARAKTERYSTYK SUBSTANCJI NIEBEZPIECZNYCH ................... 41
4.3. ESTRYFIKACJA ...................................................................................................... 43
4.3.1. Benzoesan 2-naftylu ........................................................................................... 44
WYCIĄG Z KART CHARAKTERYSTYK SUBSTANCJI NIEBEZPIECZNYCH ................... 44
4.3.2. Benzoesan fenylu ............................................................................................... 46
WYCIĄG Z KART CHARAKTERYSTYK SUBSTANCJI NIEBEZPIECZNYCH ................... 46
4.3.3. Kwas acetylosalicylowy ( Aspiryna, Polopiryna )............................................... 48
WYCIĄG Z KART CHARAKTERYSTYK SUBSTANCJI NIEBEZPIECZNYCH ................... 48
4.3.4. Octan izoamylu .................................................................................................. 50
WYCIĄG Z KART CHARAKTERYSTYK SUBSTANCJI NIEBEZPIECZNYCH ................... 50
KARBONYLOWYCH ....................................................................................................... 52
WYCIĄG Z KART CHARAKTERYSTYK SUBSTANCJI NIEBEZPIECZNYCH ................... 52
5.1. Reakcje charakterystyczne dla aldehydów i ketonów............................................... 54
5.2. Reakcje charakterystyczne dla aldehydów................................................................ 55
5.3. Reakcje charakterystyczne dla ketonów. .................................................................. 55
3
WPROWADZENIE
W praktyce eksperymentalnej chemik organik często styka się z zagadnieniami
analitycznymi takimi jak rozdział mieszanin, oczyszczanie związków organicznych,
wyznaczanie ich stałych fizycznych, ustalanie składu jakościowego substancji, określanie
struktury związków organicznych, a także identyfikacja związków znanych. Głównym jego
zadaniem jest jednak synteza nowych, a czasem także znanych związków organicznych, którą
realizuje przeprowadzając różne typy reakcji organicznych (np. addycji, eliminacji, utleniania,
redukcji, substytucji, przegrupowania itp.) a następnie izolując, oczyszczając i identyfikując
otrzymane związki. Tak więc synteza i analiza wiążą się ze sobą nierozerwalnie w codziennej
praktyce laboratoryjnej. Aby sprostać wyznaczonym zadaniom, chemik organik musi dobrze
opanować powtarzające się często różne operacje jednostkowe takie jak krystalizacja,
destylacja, chromatografia, ekstrakcja, ogrzewanie mieszanin reakcyjnych pod chłodnicą
zwrotną, sączenie pod zmniejszonym ciśnieniem, wyznaczanie stałych fizycznych
(temperatura topnienia i wrzenia) oraz suszenie cieczy i ciał stałych.
Ze względu na bardzo limitowany czas niniejszych ćwiczeń, stanowią one jedynie
fragmentaryczny przegląd zasygnalizowanych zagadnień. Niemniej jednak powinny zapoznać
początkującego w laboratorium chemicznym studenta z zasadami bezpiecznego obchodzenia
się z odczynnikami organicznymi, wyrobić pewne umiejętności manualne oraz dostarczyć
informacji o właściwościach związków organicznych i nauczyć obserwacji przebiegu
eksperymentu, a także prawidłowego wyciągania wniosków z obserwacji. Jeśli przy tym
student będzie odczuwał radość z pracy doświadczalnej uwieńczonej sukcesem, to pracownia
ta wypełni swoje zadanie.
Trudność ćwiczeń oraz zakres materiału zostały dopasowane do wymogów takich
kierunków studiów, na których chemia organiczna jest nauką pomocniczą. We wszystkich
ćwiczeniach położony jest bardzo silny nacisk na bezpieczeństwo pracy laboratoryjnej oraz na
przyjazny dla środowiska sposób postępowania z odpadami.
Przed przystąpieniem do ćwiczenia student musi zapoznać się z zasadami bezpiecznej
pracy laboratoryjnej oraz sposobem prawidłowego postępowania podczas wykonywania
poszczególnych operacji jednostkowych. Każde z ćwiczeń poprzedzone jest krótkim
wstępem, pozwalającym lepiej zrozumieć cel jego wykonania oraz tłumaczącym trudniejsze
zagadnienia. Na końcu każdego ćwiczenia zamieszczone są zadania, które należy samo-
dzielnie rozwiązać pisząc sprawozdanie.
4
Miejsce, w którym jest prowadzona reakcja, powinno posiadać właściwą wentylację.
Jedynie proste operacje (odważanie, przesypywanie ciał stałych, sączenie) z użyciem
nieszkodliwych substancji lub roztworów wodnych o temperaturze pokojowej mogą być
wykonywane na stołach laboratoryjnych. Wszystkie pozostałe operacje muszą być
wykonywane pod sprawnie działającym wyciągiem. Wszelkie czynności ze skrajnie
łatwopalnymi rozpuszczalnikami (np. eter dietylowy, eter naftowy) lub z lotnymi i
toksycznymi substancjami (np. brom) należy wykonywać jedynie w specjalnie dostosowanym
pomieszczeniu do pracy z materiałami łatwopalnymi , zwanym tradycyjnie pokojem
benzenowym lub eterowym. Pomieszczenie takie wyposażone jest w specjalną instalację
przeciwiskrową oraz wysokowydajne wyciągi. Na stanowisku pracy może znajdować się
jedynie sprzęt niezbędny do wykonywania reakcji oraz odczynniki, w ilościach nie większych
niż konieczne do przeprowadzenia syntezy. W pobliżu powinien znajdować się sprzęt
niezbędny do usuwania skutków ewentualnych wypadków.
Każda osoba przez cały czas pobytu w laboratorium musi być ubrana w zapięty
fartuch ochronny i nosić okulary ochronne! Fartuch ochronny powinien być uszyty
z włókien naturalnych i zapinany na guziki. Nie wolno używać fartuchów wykonanych
z łatwopalnych zazwyczaj włókien syntetycznych. Okulary ochronne muszą posiadać dużą
powierzchnię szkieł i osłaniać oko także z boku. Jeżeli ktoś korzysta z okularów optycznych,
to musi nakładać na nie okulary ochronne. Okulary optyczne nie chronią oczu
wdostatecznym stopniu przed działaniem substancji szkodliwych. Należy unikać
stosowania szkieł kontaktowych - w razie kontaktu chemikaliów z okiem utrudniają one
szybkie i skuteczne przepłukanie gałki ocznej i w konsekwencji zwiększają prawdo-
podobieństwo poważniejszych uszkodzeń oka. Podczas szczególnie niebezpiecznych operacji
(np. destylacja pod zmniejszonym ciśnieniem, silnie egzotermiczne reakcje) zaleca się
stosowanie specjalnych, szczelnie przylegających gogli laboratoryjnych lub osłon
chroniących całą twarz.
W trakcie pracy z odczynnikami żrącymi lub toksycznymi należy zabezpieczyć dłonie
rękawicami ochronnymi . Popularne, jednorazowe rękawice lateksowe zabezpieczają skórę
przed działaniem rozcieńczonych roztworów kwasów i zasad oraz niektórych związków
organicznych. Stężone kwasy, brom i inne agresywne chemikalia oraz np. rozpuszczalniki
organiczne mogą uszkodzić takie rękawice, stwarzając poważne zagrożenie dla skóry. Gdy
dojdzie do zanieczyszczenia wymienionymi czynnikami, rękawice należy zatem jak
najszybciej zdjąć, a dłonie dokładnie umyć wodą z mydłem lub postępować zgodnie z opisem
podanym w następnym rozdziale . Lepszą ochronę dają rękawice wykonane z grubszych
i trwalszych materiałów (np. rękawice gospodarcze lub droższe rękawice laboratoryjne
z tworzyw vitonowych czy butylowych), które mogą służyć nawet jako rękawice
wielokrotnego użytku.
Do wszelkich operacji z gorącymi naczyniami należy zakładać grube rękawice
skórzane lub odpowiednio impregnowane rękawice bawełniane.
Podczas przenoszenia (przesypywania, odważania) drażniących lub trujących substan-
cji stałych, wskazane jest stosowanie maseczek przeciwpyłowych. W trakcie ćwiczeń
5
A. ZASADY BEZPIECZNEJ PRACY W LABORATORIUM
(zagadnienia wybrane)
Aby zapewnić możliwie wysoki poziom bezpieczeństwa i zredukować do minimum
konsekwencje ewentualnych wypadków, podczas pracy w laboratorium należy stosować
odpowiednie zabezpieczenia dotyczące zarówno stanowiska pracy, jak i osoby eksperymenta-
tora.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin