Wiosna tuż, tuż.
Cel ogólny: 1. Budzenie wrażliwości estetycznych dzieci w kontaktach z przyrodą.
2. Obserwowanie zjawisk zachodzących w przyrodzie wraz ze zmianą pory roku – okresowe wprowadzenie kalendarza pogody.
3. Organizowanie sytuacji edukacyjnej sprzyjającej kształtowaniu pojęć matematycznych dotyczących odwzorowywania zbiorów.
Temat kompleksowy: Wiosna tuż, tuż.
Dziecko:
- potrafi spacerować z woreczkiem na głowie
- potrafi wykonywać podskoki z woreczkiem włożonym pod kolano
- potrafi przenieść obunóż woreczek za głowę
- potrafi turlać się po podłodze
- zrobi koci grzbiet
- umie naśladować ruchy wykonywane podczas siania zboża
- potrafi podskakiwać obunóż
- potrafi rozpoznać humor słowny wynikający z treści wiersza
- potrafi dobrać do wiersza odpowiednie ilustracje
- wnioskuje w jaki sposób naprawdę wiosna do nas przychodzi
- potrafi dostrzec zmiany zachodzące w przyrodniczym krajobrazie
- przestrzega zakazu brania do rąk nieznanych rzeczy
- zna ludowy zwyczaj topienia Marzanny
- zna elementarne przepisy ruchu drogowego
- potrafi naśladować odgłosy zgodnie z wybranym obrazkiem
- potrafi właściwie korzystać z farb plakatowych
- potrafi pracować w grupie
- właściwie posługuje się pędzlem malując na dużej płaszczyźnie szarego papieru
- potrafi określić charakter wysłuchanej piosenki (zgodność melodii z tekstem)
- potrafi rozpoznać dźwięki instrumentów muzycznych
- potrafi stanąć w parze na określony sygnał
- potrafi wyklaskać, wystukać określone rytmy
Zestaw ćwiczeń gimnastycznych wg H. Trawińskiej nr 3.
Zabawa ruchowa z elementem czworakowania „Kotki” s. 92.
Zabawa ruchowa – ćwiczenia tułowia „Siew” s. 92.
Zabawa ruchowa z elementem skoku „Ptaki” s. 92.
„Nadejście wiosny” – wysłuchanie wiersza J. Brzechwy, rozpoznanie humoru wynikającego z treści wiersza. Dobieranie odpowiednich ilustracji. Określenie w jaki sposób wiosna do nas przychodzi i kiedy poznamy, że już jest.
Wycieczka po osiedlu i do ogródka przedszkolnego – dostrzeganie zmian w krajobrazie przyrodniczym, przestrzeganie zakazu brania do rąk znalezionych, czy nie znanych przedmiotów. Przypomnienie i utrwalenie elementarnych przepisów ruchu drogowego.
„Żegnamy zimę, witamy wiosnę...” – wycieczka nad rzekę. Zapoznanie z ludowym obrzędem – topieniem Marzanny.
„Wesołe i smutne okrzyki” – ćwiczenia ortofoniczne na podstawie wiersza J. Huszcza. Naśladowanie głosów zgodnie z wybranym obrazkiem.
„Pierwsze, wiosenne kwiaty” – odwzorowywanie i odtwarzanie zbiorów z przeliczaniem w zakresie dwóch z pomocą liczmanów.
Barwy pani wiosny – malowanie farbami plakatowymi na dużych arkuszach szarego papieru. Zwrócenie uwagi na używanie kolorów jasnych – ciepłych. Praca w grupach – wdrażanie do współdziałania. Kształtowanie umiejętności posługiwania się pędzlem na dużej płaszczyźnie.
„Wiosna tuż, tuż” muz. Z. Miklaszewski, sł. B. Lewandowska zapoznanie z nową piosenką, próby określenia jej charakteru oraz zgodności melodii z tekstem (np. wesoła melodia i wesołe słowa). Zagadki słuchowe. Ustawianie się w dwuosobowych kółkach na sygnał muzyczny.
ddoroch