Podstawa programowa wychowania przedszkolnego.doc

(30 KB) Pobierz
Podstawa programowa wychowania przedszkolnego

Podstawa programowa wychowania przedszkolnego
dla przedszkoli i oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych

Wychowanie przedszkolne obejmuje wspomaganie rozwoju i wczesną edukację dzieci od trzeciego roku życia do rozpoczęcia nauki w klasie pierwszej sześcioletniej szkoły podstawowej.

Wychowanie przedszkolne organizowane jest w przedszkolach i oddziałach przedszkolnych w szkołach podstawowych.

Placówki przedszkolne zapewniają opiekę, wychowanie i uczenie się w atmosferze akceptacji i bezpieczeństwa. Tworzą warunki umożliwiające dziecku osiągnięcie "gotowości szkolnej".

Wobec rodziny (opiekunów) placówki przedszkolne pełnią funkcję doradczą i wspierającą działania wychowawcze:

·         pomagają w rozpoznawaniu możliwości rozwojowych dziecka i podjęciu wczesnej interwencji specjalistycznej,

·         informują na bieżąco o postępach dziecka,

·         uzgadniają wspólnie z rodzicami kierunki i zakres zadań realizowanych w przedszkolach i oddziałach przedszkolnych.

Celem wychowania przedszkolnego jest wspomaganie i ukierunkowywanie rozwoju dziecka zgodnie z jego wrodzonym potencjałem i możliwościami rozwojowymi w relacjach ze środowiskiem społeczno-kulturowym i przyrodniczym.

Wynikające z powyższego celu zadania, dostosowane do potrzeb i możliwości rozwojowych dziecka, nauczyciel realizuje w ramach określonych obszarów edukacyjnych.

I. Poznawanie i rozumienie siebie i świata

  1. Budzenie zaciekawienia otaczającym światem poprzez prowokowanie pytań i dostarczanie radości odkrywania.
  2. Organizowanie działań umożliwiających poznawanie wielowymiarowości człowieka (postrzegam, myślę, czuję, działam).
  3. Organizowanie sytuacji pozwalających na poznanie możliwości własnych dziecka i innych ludzi, np. wynikających ze zróżnicowania płci, wieku, stanu zdrowia i doświadczenia.
  4. Tworzenie sytuacji doskonalących pamięć, zdolność kojarzenia, umiejętność skupienia uwagi na rzeczach i osobach.
  5. Dostrzegania i opisywania różnic, podobieństw i relacji między przedmiotami i zjawiskami. Stwarzanie okazji do porządkowania, klasyfikowania i liczenia.
  6. Odczytywanie sensu i przeznaczenia rzeczy.
  7. Wzbudzanie zainteresowań obrazem (ilustracją) i tekstem.
  8. Poznawanie, stosowanie, tworzenie symboli i znaków.
  9. Tworzenie warunków do doświadczeń językowych w zakresie reprezentatywnej i komunikatywnej funkcji języka (ze szczególnym uwzględnieniem nabywania i rozwijania umiejętności czytania i pisania).
  10. Przekazywanie wiedzy o zdrowym stylu życia, ocenianie zachowań służących i zagrażających zdrowiu.
  11. Wykorzystywanie i tworzenie okazji do poznawania rzeczywistości:
    a) przyrodniczej poprzez obserwowanie, eksperymentowanie, odkrywanie,
    b) społeczno - kulturowej poprzez poznawanie zasad organizacji życia społecznego, tradycji rodzinnej, regionalnej, narodowej oraz poznanie dzieł kultury,
    c) technicznej poprzez obserwowanie, manipulowanie, oraz przekształcanie przedmiotów lub zmianę ich ułożenia
    w przestrzeni i czasie.

II. Nabywanie umiejętności poprzez działanie

  1. Wspieranie samodzielnych działań dziecka.
  2. Umożliwianie dziecku dokonywania wyborów i przeżywania pozytywnych efektów własnych działań.
  3. Pomaganie dziecku w dostrzeganiu problemów, planowaniu i realizowaniu zadań.
  4. Umożliwianie poznawania i stosowania różnych sposobów rozwiązywania zadań.
  5. Kształtowanie nawyków higienicznych i zachowań prozdrowotnych oraz proekologicznych.
  6. Uczenie zasad postępowania warunkujących bezpieczeństwo dziecka.
  7. Tworzenie warunków sprzyjających spontanicznej i zorganizowanej aktywności ruchowej dziecka. Umożliwianie udziału w grach, zabawach ruchowych i gimnastyce.
  8. Umożliwianie dziecku ekspresji spostrzeżeń, przeżyć, uczuć w różnych formach działalności z zastosowaniem werbalnych i niewerbalnych środków wyrazu.
  9. Wspieranie działań twórczych w różnych dziedzinach aktywności.

III. Odnajdywanie swojego miejsca w grupie rówieśniczej, wspólnocie

  1. Uczenie nawiązywania bliskiego, serdecznego kontaktu z innymi osobami.
  2. Pomoc w budowaniu pozytywnego obrazu własnego "Ja" i zaspokajaniu poczucia bezpieczeństwa.
  3. Identyfikowanie i nazywanie różnych stanów emocjonalnych.
  4. Uczenie sposobów radzenia sobie z własnymi emocjami, właściwego reagowania na przejawy emocji innych oraz kontrolowania zachowań.
  5. Wdrażanie do zachowań akceptowanych społecznie, wprowadzanie w kulturę bycia.
  6. Umożliwianie dziecku odkrywania znaczenia komunikowania się w sposób niewerbalny.
  7. Umożliwianie zdobycia doświadczeń w mówieniu, słuchaniu i byciu słuchanym.
  8. Tworzenie okazji do wymiany informacji, uczenie dyskutowania, i dochodzenia do kompromisu.
  9. Tworzenie okazji do pełnienia przez dziecko różnych ról w układach interpersonalnych, ze zwróceniem uwagi na rolę dziecka w rodzinie.
  10. Tworzenie okazji do wspólnego podejmowania i realizowania różnych zadań, rozwiązywania problemów.
  11. Dostarczanie przykładów i doświadczanie rozwiązywania sytuacji konfliktowych, na zasadzie kompromisu i akceptacji potrzeb innych osób.

IV. Budowanie systemu wartości

  1. Wprowadzanie dziecka w świat wartości uniwersalnych, np. dobro, prawda, miłość, piękno, poprzez:
    a) przekaz osobowy nauczyciela,
    b) tworzenie otoczenia sprzyjającego rozumieniu i przeżywaniu tych wartości.
  2. Pomaganie dziecku w poznawaniu różnych postaw bohaterów literackich, filmowych, próby ich oceny i uzasadnienia stanowiska.
  3. Wykorzystywanie codziennych sytuacji do podejmowania prób samooceny i oceny zachowań innych.
  4. Stwarzanie okazji do dokonywania przez dziecko wyborów i zdawania sobie sprawy z ich konsekwencji.
  5. Rozwijanie poczucia odpowiedzialności poprzez samodzielne, dokładne i rzetelne wywiązywanie się z podejmowanych zadań, szacunku do pracy swojej i innych.

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin