TEATR ELBIETANSKI I SZEKSPIROWSKI.pdf

(60 KB) Pobierz
www.maturazpolskiego.pl
CECHY TEATRU ELŻBIETAŃSKIEGO I SZEKSPIROWSKIEGO
Cechy teatru elżbietańskiego i szekspirowskiego
rozwój teatru w Anglii
1576 r. – budowa pierwszego stałego teatru w Londynie
najsłynniejszym londyńskim teatrem był „The Globe”
odbudowany po pożarze w 1613 r.; służył publiczności do 1644 r.
wystawiono tam dużą część dramatów Szekspira
rodzaje teatru w czasach królowej
dworski
uniwersytecki
prywatny
zawodowy
za czasów Szekspira działały konkurencyjne zespoły
Słudzy Lorda Admirała
Słudzy Lorda Szambelana
ludzie teatru nie cieszyli się zbytnim poważaniem (także przez następne stulecia)
Kościół piętnował uczęszczanie na spektakle
w Gdańsku istniała jedyna w świecie (poza Anglią) scena elżbietańska w budynku „Szkoły Fechtunku”
w okresie letnim wypożyczano ją na występy teatralne, m.in. trup z Anglii
budynek pochodził z XVII wieku (aktualnie rysują się możliwości jego rekonstrukcji)
cechy teatru elżbietańskiego
pierwszy budynek teatralny zbudowany był w kształcie czworoboku (zdarzały się później sześcioboczne) o owalnie
zaokrąglonych wnętrzach
scena, na niewysokim podium, otoczona była trzypiętrową widownią
nad sceną znajdował się balkon służący za okno w zamku, miejski mur albo wzgórze
przedstawienie rozpoczynało się wczesnym popołudniem, a bilety wstępu należały do dość drogich
obowiązywała umowność scenograficzna, gdyż twórcy liczyli na siłę wyobraźni widzów
uboga scenografia – jedynie kostiumy pełne były przepychu i bogactwa, chociaż, bez względu na czas akcji, po-
chodziły z czasów Elżbiety I
brak kurtyny
tekst literacki wygłaszany ze sceny był najważniejszy w spektaklu
obnoszono tablice z objaśnieniem miejsca akcji
w rolach kobiecych występowali chłopcy i mężczyźni
pierwsza kobieta wystąpiła w roli Desdemony w 20 lat po zamknięciu (upadku) teatru elżbietańskiego
likwidacja teatrów elżbietańskich nastąpiła w roku 1642
dokonali jej purytanie
elementy dramatu elżbietańskiego
sensacyjny wątek
jaskrawość i brutalizm scen
wiersz biały
cechy dramatu szekspirowskiego
zerwanie z zasadą trzech jedności
wrażliwość i wyobraźnia teatralna twórcy oraz widza
ukazanie wiecznych dylematów człowieka
tragizm i komizm życia na różnych szczeblach społecznych
tajemniczość
pojawienie się świata irracjonalnego
rola fatum, losu w kreowaniu dziejów bohaterów
psychologizm postaci
rola jednostki w historii
bogactwo formy artystycznej
Utrwal terminy
teatr „The Globe” – teatr „Pod Kulą Ziemską”
1 z 2
CECHY TEATRU ELŻBIETAŃSKIEGO I SZEKSPIROWSKIEGO
trupa – zorganizowany zespół teatralny bez stałego miejsca gry (budynku); grupa ludzi przemieszczająca się z miej-
sca na miejsce, posiadająca różnorodny repertuar – od cyrkowego po teksty poważne
W literaturze i sztukach pięknych
Stanisław Helsztyński „Człowiek ze Stratfordu” (powieść biograficzna)
Bolesław Taborski „Nowy teatr elżbietański” (opracowanie)
2 z 2
Zgłoś jeśli naruszono regulamin