MOBILNY INTERNET 50+ - RAPORT.pdf

(13159 KB) Pobierz
mobilny_internet_50plus_raport.pdf
405049631.004.png
Raport napisany przez:
Łucj Krzy anowsk - Instytut Socjologii Uniwersytet Warszawski
Michała Danielewicza
Badania zostały zaplanowane przez:
Łucj Krzy anowsk
Mateusza Halaw
Zespół etnografów:
Michał Danielewicz
Aleksandra Gołdys
Łucja Krzy anowska
Paweł Mazurek
Przygotowanie filmu:
Paulina J drzejewska
Eksperci:
Dr Mirosław Filiciak – Centrum Bada nad Kultur Popularn , Szkoła Wy sza
Psychologii Społecznej
Mateusz Halawa – Instytut Studiów Społecznych UW, The New School for
Social Research
405049631.005.png
WST P .................................................................................................................................................... 4
iPlus THINK TANK: PROJEKT MOBILNO ....................................................................................... 7
KOMENTARZE EKSPERTÓW ............................................................................................................... 9
Mirosław Filiciak Prawo do odr bno ci praktyk medialnych .............................................................. 9
Mateusz Halawa Bardziej ró norodny internet albo mama na Facebooku....................................... 12
KONTEKST BADANIA ......................................................................................................................... 15
Z KIM ROZMAWIALI MY..................................................................................................................... 17
PI DZIESI CIOLATKOWIE JAKO INTERNAUCI ............................................................................ 19
1. Postawy: technologiczna nie miało ....................................................................................... 19
a. Ograniczona mobilno domowa. .......................................................................................... 21
b. Bariery posługiwania si technologiami: wiedza uciele niona wiedz milcz c . .................. 22
c. Szacunek wobec m drego narz dzia .................................................................................... 25
d. Samotno w sieci ................................................................................................................. 25
2. Rodzina na Skypie: cyfrowe ycie społeczne............................................................................ 26
3. O sposobach uczestnictwa w sferze publicznej: od telewizora do monitora............................. 29
4. Mobilno uwarunkowana: wielo-stacjonarno starszych u ytkowników................................ 33
5. Nowoczesne technologie w yciu zawodowym......................................................................... 38
a. Od pracownika do internauty ................................................................................................. 40
6. Internetowe hobby ..................................................................................................................... 41
PODSUMOWANIE ................................................................................................................................ 48
BIBLIOGRAFIA..................................................................................................................................... 50
ANEKS METODOLOGICZNY............................................................................................................... 52
ZESPÓŁ ................................................................................................................................................ 53
PARTNERZY BADANIA ....................................................................................................................... 55
405049631.006.png 405049631.007.png
to odpowied na pytanie, jak nowe technologie, a w szczególno ci
mobilny internet, wpisuj si w codzienno internautów po pi dziesi tce oraz
etnograficzny opis ich strategii korzystania z internetu.
Raport, który oddajemy do Pa stwa r k, jest efektem badania przeprowadzonego przez
zespół socjologów i medioznawców na zalecenie Polkomtel S.A . Na przełomie sierpnia
i wrze nia 2010 roku sp dzili my kilkadziesi t godzin rozmawiaj c, spaceruj c, surfuj c
wspólnie po internecie z dwunastoma pi dziesi ciolatkami-internautami. Starali my si przy
tym mo liwie wszechstronnie pozna ich wiat i ycie, dowiedzie si po co i w jaki sposób
wykorzystuj w codziennym yciu nowoczesne technologie, a tak e zwróci uwag na
swoiste dla tej grupy wiekowej strategie korzystania z internetu.
Raport, prezentuj cy najwa niejsze obserwacje i wnioski z badania, rozpoczynamy
od wyja nienia rosn cego zainteresowania badaczy społecznych i marketingowych grup
wiekow 50+. Pokazujemy zachodnie trendy i zmiany, jakie dokonuj si w pokoleniu baby
boomers . Zwracamy równie uwag na przemiany polskich pi dziesi ciolatków, w tym na
rosn ce w ród nich zainteresowanie nowoczesnymi technologiami.
Nast pnie opisujemy dwunastk naszych badanych poprzez ukazanie charakterystycznych
elementów dla fazy ycia, w której si znajduj : du y baga yciowych do wiadcze ,
skomplikowana sytuacja rodzinna ( sandwich generation vs syndrom opuszczonego gniazda),
pogmatwane cie ki zawodowe mocno osadzone w przemianach ustrojowych.
W rozdziale Postawy: technologiczna nie miało pokazujemy, w jaki sposób hegemonia
młodo ci wpływa na postrzeganie nowoczesnych technologii przez starszych. Zwracamy
uwag , e internet jest dla naszych badanych sposobem na nie-starzenie si oraz
e wzbudza w nich prawdziwy entuzjazm. W kolejnych podrozdziałach pokazujemy
przeło enie tych postaw na praktyki: ograniczon mobilno domow (nasi rozmówcy nie
przemieszczaj si z laptopami po swoich mieszkaniach), „cyfrowe usztywnienie” i brak
zr czno ci w obsłudze sprz tu wynikaj ce z faktu, e nie wychowywali si od dziecka
w towarzystwie komputerów; szacunek wobec sprz tu oraz sieci przejawiaj cy si ogromn
RAPORT MOBILNY INTERNET 50+ - NOWE MEDIA W R KACH STARSZYCH
U YTKOWNIKÓW
405049631.001.png 405049631.002.png
cierpliwo ci , systematyczno ci ; samotniczo w korzystaniu z internetu, która oznacza,
e sie nie słu y im do zawi zywania kontaktów towarzyskich i współdziałania; niech
i wstyd przed pokazywaniem si w sieci.
Rodzina na Skypie: cyfrowe ycie społeczne to rozdział, w którym wyja niamy, dlaczego
starsi u ytkownicy wykorzystuj nowoczesne narz dzia komunikacji przede wszystkim
do podtrzymywania bliskich relacji, a w mniejszym stopniu do utrzymywania kontaktu
z rozległ grup znajomych, jak to jest w przypadku młodych u ytkowników.
Trzeci rozdział - O sposobach uczestnictwa w sferze publicznej: od telewizora do monitora
koncentruje si na roli internetu w zaspokajaniu ciekawo ci zwi zanej z wydarzeniami
politycznymi i społecznymi. Pokazujemy, e ograniczenie roli telewizji nie dotyczy tylko
młodzie y, ale równie starszych, którzy coraz cz ciej zamiast czeka na wieczorne
wiadomo ci na bie co ledz popularne portale informacyjne.
W kolejnym rozdziale - Mobilno uwarunkowana: wielo-stacjonarno starszych
u ytkowników – opisujemy, w jaki sposób nasi rozmówcy wykorzystywali mobilno swoich
laptopów i internetu. Rozmawiali my z u ytkownikami internetu mobilnego i
zaobserwowali my, e laptop nie jest dla nich urz dzeniem mobilnym - pozostaje
urz dzeniem wielo-stacjonarnym (jest kilka miejsc, w których u ywa si laptopa do do
rutynowych czynno ci).
Przedostatni rozdział po wi cony jest roli internetu w yciu zawodowym naszych
rozmówców. Pokazujemy w nim, na przykładzie kilku historii, w jaki sposób umiej tno
korzystania z sieci przekłada si na wi ksz elastyczno na rynku pracy, a tak e jakie
funkcje pełni internet w yciu zawodowym naszych rozmówców. Na koniec pokazujemy
prac zawodow jako efektywny sposób rozpoczynania przygody z internetem.
W ostatnim rozdziale – Internetowe hobby – pokazujemy, czym ró ni si pasje młodych
ludzi i starszych oraz przytaczaj c historie opowiedziane nam przez badanych ilustrujemy,
w jaki sposób internet mo e by wykorzystywany do uprawiania hobby.
W ka dej z wy ej wymienionych cz ci raportu staramy si pokazywa naszych dwunastu
rozmówców jako pełnoprawnych u ytkowników nowoczesnych technologii. Podkre lamy,
e maj wypracowane przez siebie praktyki i sposoby wykorzystywania sieci, które nie s
gorsze od tych, które zaobserwowa mo na u młodych. S po prostu inne.
405049631.003.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin