MOBILNY INTERNET 50+ - RAPORT.pdf
(
13159 KB
)
Pobierz
mobilny_internet_50plus_raport.pdf
Raport napisany przez:
Łucj
Krzy
anowsk
- Instytut Socjologii Uniwersytet Warszawski
Michała Danielewicza
Badania zostały zaplanowane przez:
Łucj
Krzy
anowsk
Mateusza Halaw
Zespół etnografów:
Michał Danielewicz
Aleksandra Gołdys
Łucja Krzy
anowska
Paweł Mazurek
Przygotowanie filmu:
Paulina J
drzejewska
Eksperci:
Dr Mirosław Filiciak – Centrum Bada
nad Kultur
Popularn
, Szkoła Wy
sza
Psychologii Społecznej
Mateusz Halawa – Instytut Studiów Społecznych UW, The New School for
Social Research
WST
P .................................................................................................................................................... 4
iPlus THINK TANK: PROJEKT MOBILNO
....................................................................................... 7
KOMENTARZE EKSPERTÓW ............................................................................................................... 9
Mirosław Filiciak Prawo do odr
bno
ci praktyk medialnych .............................................................. 9
Mateusz Halawa Bardziej ró
norodny internet albo mama na Facebooku....................................... 12
KONTEKST BADANIA ......................................................................................................................... 15
Z KIM ROZMAWIALI
MY..................................................................................................................... 17
PI
DZIESI
CIOLATKOWIE JAKO INTERNAUCI ............................................................................ 19
1. Postawy: technologiczna nie
miało
....................................................................................... 19
a. Ograniczona mobilno
domowa. .......................................................................................... 21
b. Bariery posługiwania si
technologiami: wiedza uciele
niona wiedz
milcz
c
. .................. 22
c. Szacunek wobec m
drego narz
dzia .................................................................................... 25
d. Samotno
w sieci ................................................................................................................. 25
2. Rodzina na Skypie: cyfrowe
ycie społeczne............................................................................ 26
3. O sposobach uczestnictwa w sferze publicznej: od telewizora do monitora............................. 29
4. Mobilno
uwarunkowana: wielo-stacjonarno
starszych u
ytkowników................................ 33
5. Nowoczesne technologie w
yciu zawodowym......................................................................... 38
a. Od pracownika do internauty ................................................................................................. 40
6. Internetowe hobby ..................................................................................................................... 41
PODSUMOWANIE ................................................................................................................................ 48
BIBLIOGRAFIA..................................................................................................................................... 50
ANEKS METODOLOGICZNY............................................................................................................... 52
ZESPÓŁ ................................................................................................................................................ 53
PARTNERZY BADANIA ....................................................................................................................... 55
to odpowied
na pytanie, jak nowe technologie, a w szczególno
ci
mobilny internet, wpisuj
si
w codzienno
internautów po pi
dziesi
tce oraz
etnograficzny opis ich strategii korzystania z internetu.
Raport, który oddajemy do Pa
stwa r
k, jest efektem badania przeprowadzonego przez
zespół socjologów i medioznawców na zalecenie Polkomtel S.A . Na przełomie sierpnia
i wrze
nia 2010 roku sp
dzili
my kilkadziesi
t godzin rozmawiaj
c, spaceruj
c, surfuj
c
wspólnie po internecie z dwunastoma pi
dziesi
ciolatkami-internautami. Starali
my si
przy
tym mo
liwie wszechstronnie pozna
ich
wiat i
ycie, dowiedzie
si
po co i w jaki sposób
wykorzystuj
w codziennym
yciu nowoczesne technologie, a tak
e zwróci
uwag
na
swoiste dla tej grupy wiekowej strategie korzystania z internetu.
Raport, prezentuj
cy najwa
niejsze obserwacje i wnioski z badania, rozpoczynamy
od wyja
nienia rosn
cego zainteresowania badaczy społecznych i marketingowych grup
wiekow
50+. Pokazujemy zachodnie trendy i zmiany, jakie dokonuj
si
w pokoleniu
baby
boomers
. Zwracamy równie
uwag
na przemiany polskich pi
dziesi
ciolatków, w tym na
rosn
ce w
ród nich zainteresowanie nowoczesnymi technologiami.
Nast
pnie opisujemy dwunastk
naszych badanych poprzez ukazanie charakterystycznych
elementów dla fazy
ycia, w której si
znajduj
: du
y baga
yciowych do
wiadcze
,
skomplikowana sytuacja rodzinna (
sandwich generation
vs syndrom opuszczonego gniazda),
pogmatwane
cie
ki zawodowe mocno osadzone w przemianach ustrojowych.
W rozdziale
Postawy: technologiczna nie
miało
pokazujemy, w jaki sposób hegemonia
młodo
ci wpływa na postrzeganie nowoczesnych technologii przez starszych. Zwracamy
uwag
,
e internet jest dla naszych badanych sposobem na nie-starzenie si
oraz
e wzbudza w nich prawdziwy entuzjazm. W kolejnych podrozdziałach pokazujemy
przeło
enie tych postaw na praktyki: ograniczon
mobilno
domow
(nasi rozmówcy nie
przemieszczaj
si
z laptopami po swoich mieszkaniach), „cyfrowe usztywnienie” i brak
zr
czno
ci w obsłudze sprz
tu wynikaj
ce z faktu,
e nie wychowywali si
od dziecka
w towarzystwie komputerów; szacunek wobec sprz
tu oraz sieci przejawiaj
cy si
ogromn
RAPORT
MOBILNY INTERNET 50+ - NOWE MEDIA W R
KACH STARSZYCH
U
YTKOWNIKÓW
cierpliwo
ci
, systematyczno
ci
; samotniczo
w korzystaniu z internetu, która oznacza,
e sie
nie słu
y im do zawi
zywania kontaktów towarzyskich i współdziałania; niech
i wstyd przed pokazywaniem si
w sieci.
Rodzina na Skypie: cyfrowe
ycie społeczne
to rozdział, w którym wyja
niamy, dlaczego
starsi u
ytkownicy wykorzystuj
nowoczesne narz
dzia komunikacji przede wszystkim
do podtrzymywania bliskich relacji, a w mniejszym stopniu do utrzymywania kontaktu
z rozległ
grup
znajomych, jak to jest w przypadku młodych u
ytkowników.
Trzeci rozdział -
O sposobach uczestnictwa w sferze publicznej: od telewizora do monitora
–
koncentruje si
na roli internetu w zaspokajaniu ciekawo
ci zwi
zanej z wydarzeniami
politycznymi i społecznymi. Pokazujemy,
e ograniczenie roli telewizji nie dotyczy tylko
młodzie
y, ale równie
starszych, którzy coraz cz
ciej zamiast czeka
na wieczorne
wiadomo
ci na bie
co
ledz
popularne portale informacyjne.
W kolejnym rozdziale -
Mobilno
uwarunkowana: wielo-stacjonarno
starszych
u
ytkowników
– opisujemy, w jaki sposób nasi rozmówcy wykorzystywali mobilno
swoich
laptopów i internetu. Rozmawiali
my z u
ytkownikami internetu mobilnego i
zaobserwowali
my,
e laptop nie jest dla nich urz
dzeniem mobilnym - pozostaje
urz
dzeniem wielo-stacjonarnym (jest kilka miejsc, w których u
ywa si
laptopa do do
rutynowych czynno
ci).
Przedostatni rozdział po
wi
cony jest roli internetu w
yciu zawodowym naszych
rozmówców. Pokazujemy w nim, na przykładzie kilku historii, w jaki sposób umiej
tno
korzystania z sieci przekłada si
na wi
ksz
elastyczno
na rynku pracy, a tak
e jakie
funkcje pełni internet w
yciu zawodowym naszych rozmówców. Na koniec pokazujemy
prac
zawodow
jako efektywny sposób rozpoczynania przygody z internetem.
W ostatnim rozdziale –
Internetowe hobby
– pokazujemy, czym ró
ni
si
pasje młodych
ludzi i starszych oraz przytaczaj
c historie opowiedziane nam przez badanych ilustrujemy,
w jaki sposób internet mo
e by
wykorzystywany do uprawiania hobby.
W ka
dej z wy
ej wymienionych cz
ci raportu staramy si
pokazywa
naszych dwunastu
rozmówców jako pełnoprawnych u
ytkowników nowoczesnych technologii. Podkre
lamy,
e maj
wypracowane przez siebie praktyki i sposoby wykorzystywania sieci, które nie s
gorsze od tych, które zaobserwowa
mo
na u młodych. S
po prostu inne.
Plik z chomika:
akanda
Inne pliki z tego folderu:
BIAŁA KSIĘGA - BARBARA BLIDA.pdf
(192208 KB)
Zatrudnienie i wynagrodzenia w gospodarce narodowej w I półroczu 2010 r.pdf
(533 KB)
ZADŁUŻENIE POLAKÓW.pdf
(8666 KB)
WARUNKI I JAKOŚĆ ŻYCIA POLAKÓW - 2009r.pdf
(10606 KB)
WYNAGRODZENIE POLAKÓW.pdf
(156 KB)
Inne foldery tego chomika:
Armia Polskla
II Rzeczpospolita
Korupcja
Kultura
Lasy
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin