matura z historii sztuki 2007 poziom rozszerzony.pdf

(475 KB) Pobierz
untitled
Miejsce
na naklejkę
z kodem szkoły
dysleksja
MHS-R1_1P-072
EGZAMIN MATURALNY
Z HISTORII SZTUKI
POZIOM ROZSZERZONY
Czas pracy 180 minut
MAJ
ROK 2007
Instrukcja dla zdającego
1. Sprawdź, czy arkusz egzaminacyjny zawiera 16 stron (zadania
1 – 14). Ewentualny brak zgłoś przewodniczącemu zespołu
nadzorującego egzamin.
2. Arkusz zawiera trzy części. Część pierwsza to test, część druga
wymaga analizy formalnej dzieł, a część trzecia napisania
wypracowania na jeden z podanych tematów. Temat wybrany
do opracowania podkreśl.
3. Pisz czytelnie. Używaj długopisu/pióra tylko z czarnym
tuszem/atramentem.
4. Nie używaj korektora, a błędne zapisy wyraźnie przekreśl.
5. Pamiętaj, że zapisy w brudnopisie nie podlegają ocenie.
6. Wypełnij tę część karty odpowiedzi, którą koduje zdający.
Nie wpisuj żadnych znaków w części przeznaczonej
dla egzaminatora.
7. Na karcie odpowiedzi wpisz swoją datę urodzenia i PESEL.
Zamaluj pola odpowiadające cyfrom numeru PESEL. Błędne
zaznaczenie otocz kółkiem i zaznacz właściwe.
Za rozwiązanie
wszystkich zadań
można otrzymać
łącznie
50 punktów
Życzymy powodzenia!
Wypełnia zdający przed
rozpoczęciem pracy
KOD
ZDAJĄCEGO
PESEL ZDAJĄCEGO
17628219.017.png 17628219.018.png
2
Egzamin maturalny z historii sztuki
Poziom rozszerzony
CZĘŚĆ I. TEST
Zadanie 1. (2 pkt)
a) Podaj nazwy stylów, w jakich powstały te dzieła.
A. styl..................................... B. styl..................................... C. styl.....................................
b) Uszereguj chronologicznie style, w których powstały przedstawione powyżej
przedmioty.
Lp.
Oznaczenia
literowe
1.
2.
3.
Zadanie 2. (1 pkt)
Wybierz właściwe wyjaśnienie terminu, zakreślając odpowiednią literę.
AKWATINTA – to
a) naczynie na wodę o kształcie antropomorficznym lub zoomorficznym, wykorzystywane
przy obrzędach liturgicznych.
b) technika graficzna druku płaskiego, w której rysunek wykonuje się na specjalnym
kamieniu.
c) technika graficzna druku wklęsłego, w której rysunek wykonany na metalowej płycie jest
trawiony kwasem.
SGRAFFITO – to
a) jedna z technik malarskich, do której wykorzystuje się farby sporządzone z pigmentu
i zaprawy jajowej (lub jej współczesnych odpowiedników).
b) technika dekoracyjna malarstwa ściennego, stosowana zwykle w dekoracji fasad.
c) technika malarska, stosowana w starożytnym Egipcie, w której spoiwem jest wosk
pszczeli.
ENVIRONMENT – to
a) działanie z zakresu akcjonizmu , polegające na opakowaniu czy ukryciu przedmiotu, który
w ten sposób o tyle traci znaczenie, o ile zyskuje go funkcja opakowania.
b) nurt współczesnej plastyki, w którym ruch jest uważany za najistotniejszy czynnik wyrazu
artystycznego.
c) działanie artystyczne polegające na stworzeniu przestrzeni, która oddziałuje na widza.
17628219.019.png 17628219.020.png 17628219.001.png 17628219.002.png
Egzamin maturalny z historii sztuki
Poziom rozszerzony
3
Zadanie 3. (4 pkt)
Rozpoznaj i wpisz poniżej:
a) nazwę dzieła architektonicznego.
b) miasto, w którym znajduje się to dzieło.
c) styl lub epokę, w której powstało to dzieło.
d) po dwie główne cechy formy dzieła.
A.
B.
C.
A.
a) …………………………………………………………………………………………...
b) …………………………………………………………………………………………...
c) …………………………………………………………………………………………...
d) …………………………………………………………………………………………...
…………………………………………………………………………………………...
B.
a) …………………………………………………………………………………………...
b) …………………………………………………………………………………………...
c) …………………………………………………………………………………………...
d) …………………………………………………………………………………………...
…………………………………………………………………………………………...
C.
a) …………………………………………………………………………………………...
b) …………………………………………………………………………………………...
c) …………………………………………………………………………………………...
d) …………………………………………………………………………………………...
…………………………………………………………………………………………...
Nr zadania
1.
2.
3.
Wypełnia
egzaminator!
Maks. liczba pkt
2
1
4
Uzyskana liczba pkt
17628219.003.png 17628219.004.png 17628219.005.png 17628219.006.png 17628219.007.png
4
Egzamin maturalny z historii sztuki
Zadanie 4. (1 pkt)
Kogo przedstawili artyści?
a) Zidentyfikuj przedstawione postacie lub typy przedstawień.
b) Podaj ich źródła ikonograficzne spośród podanych: Biblia – Stary Testament,
Biblia – Nowy Testament, mitologia, żywoty świętych.
A.
B.
C.
a) .......................................
a) .......................................
a) .......................................
b) .......................................
b) .......................................
b) .......................................
Zadanie 5. (1 pkt)
Kto to powiedział? Wpisz nazwiska autorów cytatów. Wybierz spośród podanych:
Eugène Delacroix, Pablo Picasso, Plotyn, Leone Battista Alberti, Paul Signac.
1. Wizja osiągnięta w świątyni i zjednoczenie następuje nie z posągiem, lecz z samym
bóstwem… Kontemplacja nie jest widowiskiem, lecz inną postacią wizji: ekstazą .
...................................................................................................................
2. Koloryści, których dzieła zawierają wszystkie elementy malarstwa, powinni od samego
początku i jednocześnie ustalić to wszystko, co jest właściwe i istotne dla ich sztuki,
modelować kolorem, jak rzeźbiarz gliną, marmurem czy kamieniem.
...................................................................................................................
3. Ta (…) technika rozdzielania, czyli dywizjonizmu zapewnia nie tylko maksimum
świetlistości i barwności dzięki mieszaniu optycznemu czystych elementów barwy; poprzez
dozowanie i równowagę tych elementów (…).
...................................................................................................................
4. Piękno jest jakąś zgodnością i wzajemnym zgraniem części w jakiejkolwiek rzeczy, której
części te się znajdują. Zgodność tę osiąga się przez pewną określoną liczbę, proporcję
i rozmieszczenie, tak jak tego wymaga harmonia, która jest podstawową zasadą natury.
...................................................................................................................
Poziom rozszerzony
17628219.008.png 17628219.009.png 17628219.010.png
Egzamin maturalny z historii sztuki
Poziom rozszerzony
5
Zadanie 6. (2 pkt)
Rozpoznaj pokazane na ilustracjach obiekty:
a) podaj nazwę miasta, w którym się znajdują,
b) napisz, jakie funkcje pełniły lub pełnią.
A.
B.
a) ..................................................
a) ..................................................
b) ..................................................
b) ..................................................
C.
D.
a) ..................................................
a) ..................................................
b) ..................................................
b) ..................................................
Nr zadania
4.
5.
6.
Wypełnia
egzaminator!
Maks. liczba pkt
1
1
2
Uzyskana liczba pkt
17628219.011.png 17628219.012.png 17628219.013.png 17628219.014.png 17628219.015.png 17628219.016.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin