REGIONY I GMINY EUROPY.PDF

(602 KB) Pobierz
untitled
ISSN 1725-6747
REGIONY
EUROPY
BIULETYN INFORMACYJNY KOMITETU REGIONÓW
nr 63 luty–marzec 2009
Temat przewodni: Europejski Szczyt Regionów i Miast,
Praga, 5–6 marca 2009 r.
Luc Van den Brande o programie politycznym
szczytu praskiego
Hans-Gert Pöttering o wyborach do Parlamentu
Europejskiego
Philippe Maystadt o inicjatywach podejmowanych
wobec kryzysu nansowego
Ponadto w numerze:
Liczne zadania członków KR-u: Herwig Van Staa na czele CALRE
15 lat istnienia Komitetu Regionów: Isidoro Gottardo i Jean-Louis Joseph
Kronika sukcesu: dialog zorganizowany – pomost między Komisją Europejską
a stowarzyszeniami samorządów terytorialnych
GMINY
192562789.007.png
Od redakcji
europejscy partnerzy na rzecz Europy
Komitet Regionów zamierza zaznaczyć swą obec-
ność w programie europejskich wydarzeń, organizując
w dniach 5 i 6 marca w Pradze Europejski Szczyt Regio-
nów i Miast. Partnerem tego przedsięwzięcia jest miasto
Praga, stolica Republiki Czeskiej – kraju przewodniczą-
cego Radzie Unii Europejskiej w obecnym półroczu.
lizować obywateli do działań na rzecz politycznego
projektu integracji europejskiej. Wymaga to podejścia,
w którym Europa nie jest narzucana obywatelom, lecz
jest przez nich budowana tam, gdzie żyją i pracują.
Europa będzie mogła stworzyć trwały wzrost gospodar-
czy i zatrudnienie tylko przez zrównoważony i harmo-
nijny rozwój swych regionów. Zdoła ona wdrożyć naj-
skuteczniejsze rozwiązania gospodarcze jedynie dzięki
odpowiednim zasadom sprawowania rządów, opartym
na partnerstwie, tzn. uwzględniającym podział odpowie-
dzialności i władzy między podmiotami szczebla lokal-
nego, regionalnego, krajowego i wspólnotowego.
Szczyt ten odbędzie się w przeddzień wiosennego
posiedzenia Rady Europejskiej, uznawanego, szczegól-
nie w tym roku, przez głowy państw i szefów rządów za
główne spotkanie w harmonogramie działań na rzecz
ożywienia wzrostu i tworzenia miejsc pracy.
Pięciuset burmistrzów i prezydentów miast oraz prze-
wodniczących regionów spotka się w Pradze, by wobec
szefów państw i rządów dać wyraz zaangażowaniu w kon-
tynuację procesu integracji Unii Europejskiej. W deba-
tach i w przedstawianych stanowiskach demokratycznie
wybrani działacze z terenu zaproponują własną koncep-
cję nowych form sprawowania rządów, według których,
ich zdaniem, powinny być podejmowane główne decy-
zje unijne. Zarówno w sprawie przebudowy budżetu
wspólnotowego, jak i reformy polityki spójności, reformy
wspólnej polityki rolnej, rozwoju zrównoważonego
w Europie i dostosowania do zmian klimatycznych,
strategii na rzecz wzrostu i zatrudnienia, mobilizacji na
rzecz innowacyjności, bezpieczeństwa energetycznego
czy też wyzwań demogra cznych Unii Europejskiej –
przedstawiciele władz lokalnych i regionalnych mają do
przekazania swoim europejskim partnerom konkretne
doświadczenia oraz przesłanie polityczne.
Luc Van den Brande
przewodniczący
Komitetu Regionów
Regiony i miasta zapewniają Europie rozwój i wzmac-
niają jej spójność i konkurencyjność. Innowacyjność i kre-
atywność rodzą się w regionach i miastach, zatrudnienie
i wzrost tworzone są przez regiony i miasta, solidarność
i spójność społeczna budowane są w regionach i mia-
stach.
Europa staje się silniejsza dzięki miastom i regionom.
Rok 2009 będzie pod wieloma względami rokiem nowego
startu. Kryzys nansowy uczy nas, że musimy pracować
razem dla wspólnego celu, jakim jest zapewnienie sta-
bilności i dobrobytu jak największej liczbie obywateli.
Zawsze był to zresztą cel Europy. Szczyt praski będzie miał
jasne i pozytywne przesłanie dla obywateli europejskich.
Unia Europejska, ze wspólnym rynkiem i wspólną walutą,
jest jednym z głównych atutów 27 państw członkowskich
na drodze do przezwyciężenia tego światowego kryzysu,
pod warunkiem że stanie się silna politycznie i będzie
przynosić konkretne rezultaty. Dlatego też wybór Pragi nie
jest przypadkowy. W chwili gdy Europa obchodzi 20. rocz-
nicę demokratycznych przemian w Europie Środkowej
i Wschodniej, miasto to jawi się jako symbol rzeczywistej
zdolności Europy do przezwyciężania jej podziałów. Dziś
Europa opiera się na przysługującej jej obywatelom swo-
bodzie podróżowania, osiedlania się i podejmowania
pracy w 27 państwach członkowskich. Jutro musi zapew-
nić wszystkim swym regionom konkurencyjność na scenie
międzynarodowej.
Rok 2009 będzie rokiem wyzwań dla budżetu regionów,
jeśli chodzi o finansowanie projektów regionalnych
i wsparcie stabilizacji sektora bankowo-ubezpieczenio-
wego. Europa odczuwa obecnie dotkliwie skutki kryzysu
nansowego i jego konsekwencje gospodarcze, które
zmuszają ją do odbudowy zaufania wobec systemu
bankowego, lepiej regulowanego i bardziej przejrzy-
stego, i do udowodnienia swojej zdolności do ożywienia
wzrostu gospodarczego i tworzenia miejsc pracy przez
ułatwienie MŚP dostępu do kredytów.
Mobilizacja wszystkich podmiotów gospodarczych
i nansowych powinna obejmować również wykorzy-
stanie wsparcia ze strony miast i regionów, które odczu-
wają skutki kryzysu światowego zarówno na poziomie
gospodarczym, jak i społecznym. Jestem przekonany,
że obecny kryzys może zostać przezwyciężony tylko
pod warunkiem, że przedstawiciele polityczni wszyst-
kich szczebli w Europie będą podejmować decyzje nie-
zbędne do ustabilizowania gospodarki i współpracować
w poszukiwaniu rozwiązań nie tylko lokalnych i regional-
nych, ale także europejskich.
Ponadto wybory europejskie, które odbędą się w dniach
4–7 czerwca 2009 r., są wydarzeniem demokratycznym
wykraczającym poza samo odnowienie składu Parlamentu
Europejskiego. Zależą bowiem od nich najważniejsze
decyzje polityczne, gospodarcze i społeczne, jakie będą
podejmowane w najbliższych latach. W związku z tym
obywatelstwo europejskie trzeba postrzegać jako system
umocowań demokratycznych, do których w pierwszym
rzędzie należy mandat demokratycznie wybranych przed-
stawicieli władz lokalnych i regionalnych. Demokracja
europejska zaczyna się w miastach i w regionach.
To przede wszystkim miasta i regiony są zdolne do pobu-
dzania gospodarki i przedsiębiorczości i mają najwięcej
atutów, by zagwarantować spójność społeczną i mobi-
Luc Van den Brande,
Przewodniczący Komitetu Regionów
2
Regiony i miasta w Pradze:
192562789.008.png 192562789.009.png
Europejski Szczyt Regionów i Miast, Praga, 5–6 marca 2009 r.
Europejski Szczyt Regionów
5–6 marca 2009 r.
Co dwa lata Komitet Regionów organizuje Europejski
Szczyt Regionów i Miast w jednym z państw członkow-
skich Unii Europejskiej. Po Amsterdamie, Wrocławiu i Rzy-
mie tegoroczny szczyt odbędzie się w dniach 5–6 marca
w Pradze na zaproszenie burmistrza Pavla Béma , pełnią-
cego również funkcję wiceprzewodniczącego KR-u.
cześnie na kilka miesięcy przed odnowieniem składu Par-
lamentu Europejskiego i Komisji Europejskiej, praski szczyt
pozwoli przedstawić stanowisko europejskich regionów
i miast w sprawie nadchodzących wyzwań.
Wszelkie informacje
o programie szczytu,
jak również odsyłacz
do systemu rejestracji
on-line znajdują się
na stronie: www.
PragueSummit2009.eu.
Spotka się tam 500 burmistrzów, prezydentów miast
i przewodniczących regionów europejskich, aby skiero-
wać do szefów państw i rządów przesłanie polityczne.
Przewodniczący KR-u Luc Van den Brande zaprosił na
to spotkanie Mirka Topolánka , premiera Czech, a zara-
zem przedstawiciela prezydencji czeskiej w Radzie UE,
oraz José Manuela Barroso , przewodniczącego Komisji
Europejskiej.
Obrady będą toczyły się w chwili kluczowej dla demokracji
Unii Europejskiej. Zaplanowany tuż przed wiosenną Radą
Europejską, na której ustalone zostaną europejskie środki
naprawcze w związku z kryzysem nansowym i gospodar-
czym, i przed niezbędnym wznowieniem strategii na rzecz
wzrostu gospodarczego i zatrudnienia w Europie, a jedno-
Pavel Bém, burmistrz Pragi: Głównym tematem szczytu będzie obecna
polityka spójności, ale przede wszystkim przyszłość Unii Europejskiej.
Skutki tej polityki odczuwamy na co dzień głównie na szczeblu lokalnym
i regionalnym. Przy okazji tego szczytu będziemy poszukiwać odpowiedzi
na pytanie, jaki kierunek powinna obrać wspólna europejska polityka,
której podstawowym celem jest wsparcie najsłabiej rozwiniętych
regionów Europy. Szczyt ma być forum dla wszystkich, którzy chcą
i powinni się wypowiedzieć na temat przyszłej formy polityki spójności.
Z zainteresowaniem oczekuję wniosków oraz zagadnień, które się
w trakcie tego spotkania skrystalizują.
Zapraszam również wszystkich do udziału w imprezach towarzyszących,
które będą odbywać się na ulicach w centrum Pragi przez dwa dni trwania szczytu. Pozwolą
one mieszkańcom miasta i przybyłym gościom bliżej zapoznać się z naszym największym
bogactwem, a mianowicie różnorodnością kulturową regionów Europy.
Program
Czwartek, 5 marca
Piątek, 6 marca, Pałac Žofín
14.00–18.00: Spotkania wokół tematu: „Przyszłość
polityki terytorialnej w obecnym kontekście
światowym”, w których uczestniczyć będą:
9.00–9.45: Uroczyste posiedzenie inauguracyjne, w którym
udział wezmą:
Mirek Topolánek, premier Republiki Czeskiej reprezentujący
Claudio Martini, przewodniczący CPRM
prezydencję Rady UE
José Manuel Barroso, przewodniczący Komisji Europejskiej
(Konferencja Peryferyjnych Regionów
Morskich)
Michael Schneider, przewodniczący komisji
Luc Van den Brande, przewodniczący KR-u
Pavel Bém, burmistrz Pragi
COTER w KR-ze
Omar El Jazouli, burmistrz Marrakeszu
Philippe Maystadt, prezes Europejskiego Banku Inwestycyjnego.
Indermit Gill, szef zespołu przygotowującego
10.00–12.30: Posiedzenie robocze szczytu praskiego poświęcone
dwóm tematom: „Europa będzie wzrastała wraz z regionami
i miastami” i „Dzielić odpowiedzialność, nadać konkretny kształt
partnerstwu”, oraz przyjęcie wniosków końcowych ze szczytu.
„Raport na temat rozwoju światowego 2009”
Banku Światowego
Jan Olbrycht, poseł do Parlamentu
Europejskiego.
19.00: O cjalne otwarcie szczytu w siedzibie
władz miejskich ( Obecní dům ) .
13.00–14.00: Debata telewizyjna na temat: „Wybory do
Parlamentu Europejskiego jako wyzwanie” z udziałem liderów
głównych europejskich ugrupowań politycznych.
REGIONY I GMINY EUROPY ➔ LUTY–MARZEC 2009
3
i Miast, Praga,
192562789.010.png 192562789.001.png 192562789.002.png 192562789.003.png
Europejski Szczyt Regionów i Miast, Praga, 5–6 marca 2009 r.
Wybory europejskie
Regiony i gminy powinny głośno mówić
o tym, jak wiele projektów zostało
zainicjowanych i zrealizowanych dzięki
wsparciu nansowemu Brukseli
Wielkimi krokami zbliżają się wybory do Parlamentu
Europejskiego. Czego oczekuje Pan od samorządów
lokalnych i regionalnych?
Hans-Gert Pöttering,
przewodniczący Parlamentu Europejskiego
Subwencje i fundusze strukturalne Unii Europejskiej są
w głównej mierze rozdzielane w terenie, w gminach. Pie-
niądze z Brukseli pobudzają, wspierają i pozwalają realizo-
wać liczne projekty lokalne. Jednak obywatele często nie są
tego świadomi. Chciałbym, by w 2009 r. – roku wyborów do
Parlamentu Europejskiego, regiony i gminy głośno mówiły
o tym, jak wiele projektów zostało rozpoczętych i zreali-
zowanych dzięki wsparciu nansowemu Brukseli. Tylko
w bieżącej kadencji, w latach 2004–2009, zrealizowano
ich znaczną liczbę. Jestem przekonany, że takie przykłady
przyczynią się do wzbudzenia zainteresowania obywateli
wyborami do Parlamentu Europejskiego. Pozwalają one
bowiem wykazać, że Unia Europejska również w terenie
w bardzo konkretny sposób przyczynia się do rozwoju.
Hans-Gert Pöttering
(PPE/DE) jest
przewodniczącym
Parlamentu Europejskiego
od stycznia 2007 r. Jak
co pięć lat, pod koniec
pierwszej połowy
2009 r. dojdzie do
wyborów europejskich
i odnowienia składu
Parlamentu Europejskiego.
Przewodniczący
parlamentu przypomina,
że demokratycznie wybrani
przedstawiciele władz
lokalnych i regionalnych
mają do odegrania
istotną rolę, wyjaśniając
obywatelom, iż Europa ma
konkretny wpływ na ich
codzienne życie.
Dlaczego Europa ma znaczenie dla regionów?
Jakie są priorytety Parlamentu Europejskiego do
czasu wyborów? Jakie projekty Parlament powinien
jeszcze koniecznie zrealizować w obecnej kadencji?
Aby zdanie to nabrało pełnego znaczenia, powinno być
odczytywane w obu kierunkach, gdyż regiony mają rów-
nież duże znaczenie dla Europy. Trudno sobie wyobrazić
Europę bez jej regionów. W procesie integracji europej-
skiej zaangażowaliśmy się w urzeczywistnianie zasady
pomocniczości. Dążymy do tego, by jak najwięcej decyzji
było podejmowanych na szczeblu najbliższym obywa-
teli. Dlatego też rośnie znaczenie Komitetu Regionów
w systemie instytucjonalnym Unii Europejskiej. To wła-
śnie w KR-ze łączą się interesy regionalne, które dzięki
temu wyrażane są w Europie silnym głosem.
Potrzebne jest rozwiązanie sytuacji wynikającej z irlandz-
kiego „nie” dla traktatu lizbońskiego. Traktat ten oznacza
więcej demokracji, większą zdolność działania i więcej
przejrzystości w Unii Europejskiej. Między innymi po raz
pierwszy w traktacie europejskim uznano prawo do nieza-
leżności na szczeblu lokalnym. Wzmocniona została zasada
pomocniczości dzięki nowym możliwościom kontrolnym.
Dlatego też Parlament Europejski opowiada się za tym, by
traktat reformujący z Lizbony został raty kowany jak naj-
szybciej przez wszystkie państwa członkowskie. W interesie
wszystkich obywateli europejskich jest, by Unia Europejska
była bardziej demokratyczna, działała bardziej przejrzyście
i posiadała większą zdolność do podejmowania decyzji.
Jednocześnie to właśnie w dobie wyzwań gospodar-
czych i nansowych Unia Europejska i euro dowodzą, jak
ważna jest ich rola w łagodzeniu trudności, które doty-
czą wszystkich obywateli Unii Europejskiej. Solidarność
widoczna w tej sytuacji jest istotnym elementem polityki
europejskiej. Solidarność ta realizuje się również poprzez
programy rozwoju regionalnego. Pomogły one w prze-
szłości przede wszystkim regionom słabszym gospodar-
czo w Europie w osiągnięciu poziomu rozwoju Unii. Bez
Unii Europejskiej wiele regionów rozwijałoby się dużo
wolniej.
Porozumienie na rzecz przeciwdziałania zmianom klima-
tycznym przyjęte przez Parlament Europejski i Radę musi
teraz zostać wdrożone. Pracujemy obecnie nad reformą
prawodawstwa dotyczącego rynków nansowych, tak
aby nie powtórzył się już nigdy, miejmy nadzieję, taki
kryzys nansowy, z jakim mamy dziś do czynienia. Przy-
gotowujemy konsolidację rynku wewnętrznego energii,
by lepiej zapobiegać w przyszłości zniekształceniom cen,
i dyskutujemy o przepisach, które powinny zwiększyć
bezpieczeństwo na morzu, a także obejmować kwestię
ustalania odpowiedzialności w razie wypadku.
4
192562789.004.png 192562789.005.png
Europejski Szczyt Regionów i Miast, Praga, 5–6 marca 2009 r.
Kryzys fi nansowy
W 2009 r. przyznane zostaną pożyczki
w wysokości 15 mld euro dla najbardziej
dotkniętych regionów i sektorów
Co robi EBI, by pomóc Europie w dobie kryzysu
gospodarczego i nansowego?
Na wniosek naszych akcjonariuszy, czyli 27 państw człon-
kowskich UE, przewidujemy w tym roku zwiększenie cał-
kowitej sumy pożyczek o 30%, co oznacza, że wyniesie
ona ok. 63 mld euro. Planujemy kontynuowanie tego
wysiłku również w 2010 r. Dodatkowe pożyczki w wyso-
kości ok. 15 mld euro rocznie przeznaczone będą dla nie-
których regionów i sektorów silnie dotkniętych kryzysem
nansowym.
Czy mógłby pan podać konkretniejsze informacje?
Należy się obawiać, że z powodu kryzysu nansowego
banki będą bardziej się wahać, zanim udzielą pożyczek
przedsiębiorstwom. Dlatego też zwiększamy kredytowa-
nie małych i średnich przedsiębiorstw, co oznacza udo-
stępnienie, poprzez banki komercyjne, ok. 30 mld euro
dla MŚP w okresie 2008–2011.
Philippe Maystadt,
prezes Europejskiego Banku
Inwestycyjnego (EBI)
Ponadto przyspieszamy udzielanie pożyczek regionom
słabiej rozwiniętym w ramach celu dotyczącego konwer-
gencji. Pragniemy pomóc w ten sposób krajom Europy
Środkowej i Wschodniej w realizacji ich planów inwe-
stycyjnych. Zwiększamy także wartość pożyczek prze-
znaczonych na realizację celów UE w dziedzinie polityki
energetycznej i przeciwdziałania zmianom klimatu.
Czy regiony skorzystają z tego dodatkowego wsparcia?
Philippe Maystadt
z Belgii od 2000 r. stoi na
czele Europejskiego Banku
Inwestycyjnego (EBI) –
instytucji nansowej
Unii Europejskiej. Będzie
on jednym z głównych
prelegentów na
Europejskim Szczycie
Regionów i Miast
w Pradze. Opowiedział
nam on o inicjatywach
podjętych wobec kryzysu
nansowego.
Zdecydowanie tak. Jak wspomniałem, zwiększamy
pożyczki na rzecz konwergencji – osiągną one sumę
ok. 20 mld euro rocznie.
Tytułem przykładu – wśród projektów obecnie przygo-
towywanych znajduje się fundusz rewitalizacji obszarów
miejskich w regionie East Midlands w Zjednoczonym
Królestwie, rozbudowa komunikacji miejskiej w Komo-
tini w Grecji oraz program na rzecz efektywności wyko-
rzystania energii w budynkach publicznych w Republice
Czeskiej.
Europejski Bank
Inwestycyjny
Europejski Bank Inwestycyjny (EBI) został
utworzony na mocy traktatu rzymskiego
w 1957 r. Jego zadaniem jest przyczynianie
się do realizacji celów Unii Europejskiej
przez nansowanie (w formie pożyczek
i gwarancji) inwestycji zarówno sektora
publicznego, jak i prywatnego. Projekty
te muszą zostać uznane za wiarygodne
z punktu widzenia gospodarczego,
technicznego, nansowego
i ekologicznego.
Czy możemy spodziewać się innych inicjatyw?
Postanowiliśmy unowocześnić i uprościć pożyczki przy-
znawane samorządom lokalnym, które są przedmiotem
pośrednictwa. Śledzimy również z uwagą propozycje
zawarte w porozumieniu między burmistrzami. Mamy
nadzieję, że będziemy mogli wykorzystać część dodatko-
wych funduszy uzyskanych w ramach naszej inicjatywy
na rzecz przeciwdziałania zmianom klimatu, która ma
na celu poprawę efektywnego wykorzystania energii na
szczeblu lokalnym, np. przez inwestowanie w renowa-
cję budynków publicznych, mieszkalnictwo socjalne lub
zakup autobusów emitujących mniej zanieczyszczeń.
Chodzi tu o opracowanie i nansowanie programów
na rzecz efektywnego wykorzystania energii z wykorzy-
staniem produktów EBI przeznaczonych na zwiększenie
ograniczonych zasobów budżetowych władz lokalnych
i regionalnych, także z uwzględnieniem rozwiązań
w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego.
EBI ma siedzibę w Luksemburgu, a jego
akcjonariuszami są państwa członkowskie.
Europejski Fundusz Inwestycyjny
(EFI) jest lią EBI specjalizującą się we
wspieraniu nansowym małych i średnich
przedsiębiorstw.
REGIONY I GMINY EUROPY ➔ LUTY–MARZEC 2009
5
192562789.006.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin