_Podstawy Prawa.docx

(38 KB) Pobierz

                                                                      PODSTAWY PRAWA

Wykład 1.

Normy:

-etyczne

-moralne

-religijne(wolność wyznania)

-obyczajowe(np. podanie ręki na przywitanie, ubiór adekwatny do miejsca) zależą od np. grupy społecznej; nie są nigdzie zapisane; wynikają z tradycji ; człowiek jest odrzucony przez społeczeństwo jeśli i ich nie przestrzega; konsekwencje są niespisane

 

Normy prawne:

-są zapisane w aktach prawnych, wynikają z przepisów prawnych

-obowiązują wszystkie osoby(przebywające na terytorium danego kraju)

-ustanawiane są przez właściwe organy państwowe

-nieprzestrzeganie: kary pieniężne, więzienie

-kary są opisane; sankcjonowane przez państwo; stoi za nimi autorytet państwa, sankcjonowanie odbywa się przymusowo; kary są precyzyjne(adresat, jaka kara, za co)

 

                                         

                                                                                    PRAWO

Pierwsze znaczenie: Prawo to zespół norm prawnych regulujących stosunki społeczne.  Wynikają one z przepisów.

 

Drugie znaczenie:

-znaczenie podmiotowe

·         Uprawnienie przysługujące danej osobie

 

 

Charakter norm prawnych

-ogólny

-powszechny

-abstrakcyjny

 

 

Ogólny- Każda osoba spełniająca warunki opisane w przepisie jemu podlega(np. niezależnie czy jest to kobieta czy mężczyzna);ogólne normy prawne nie kazuistyczne

 

              Powszechny- Obowiązują wszystkich( znajdujących się na terytorium państwa)

 

                            Jurysdykcja- odpowiedzialność przed danym państwem; sądy-organy jurysdykcyjne

 

Abstrakcyjny- Skierowana jest do abstrakcyjnie pojmowanego członka społeczeństwa tzn. bez konkretnego wskazania

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Wykład 2. Zasada trójpodziału władzy w Polsce

-władza ustawodawcza

-władza wykonawcza

-władza sądownicza

 

Władze nie mogą na siebie naciskać, są w równowadze, niezależne

1)      Władza ustawodawcza: Sejm i Senat

 

Sejm: składa się z 460 posłów

Senat: składa się ze 100 senatorów

 

Wybory

-raz na 4 lata wybiera się Sejm i Senat

-wybory zarządza prezydent RP, nie później niż 90 dni przed upływem kadencji Sejmu i Senatu

-do Sejmu może być wybrana osoba powyżej 21 roku życia

-do Senatu- powyżej 30 lat

-osoba nie może jednocześnie kandydować do Sejmu i Senatu

 

Organy w ramach Sejmu i Senatu

-Marszałek Sejmu i Marszałek Senatu-przewodniczy obradom( reprezentuje izbę na zewnątrz)

-Prezydium Sejmu i Prezydium Senatu-tworzą: Marszałek izby i Wicemarszałek( Prezydia ustalają plany prac izb, organizują współpracę między komisjami w każdej z izb)

-Konwent Seniorów w Sejmie i Senacie( organ o charakterze opiniodawczym)

-Komisje Sejmowe i Komisje Senatu( rozpatrują i przygotowują sprawy będące podmiotem prac izb, przygotowują projekty aktów prawnych i uzgadniają zmiany)

 

Funkcje Sejmu i Senatu

-Funkcja ustawodawcza- uchwalanie ustaw

-funkcja kontrolna nad działalnością Rady Ministrów( m.in. rozpatrywanie sprawozdań RM z wykonania ustawy budżetowej)

-Sejm współdziała z Prezydentem, uczestniczy w powoływaniu RM udzielając jej wotum zaufania

-decyduje o wojnie i pokoju( Sejm może podjąć uchwałę o stanie wojny jedynie w razie: -zbrojnej napaści na terytorium RP, -gdy z umów międzynarodowych wynika zobowiązanie do wspólnej agresji do agresora)

 

Zgromadzenie narodowe

-połączenie obu izb: Sejmu i Senatu pod przewodnictwem Marszałka Sejmu

Zgromadzenie powoływane jest gdy:

-ma miejsce przysięga nowo wybranego Prezydenta RP

-uznanie trwałej niezdolności Prezydenta do sprawowania urzędu ze względu na stan zdrowia

-postawienie Prezydenta w stan oskarżenia przed Trybunałem Stanu

 

 

2)      Władza wykonawcza-sprawuje ją Prezydent RP i Rada Ministrów

 

Kompetencje Prezydenta

-reprezentuje państwo na zewnątrz

-ratyfikuje i wypowiada umowy międzynarodowe

-najwyższy zwierzchnik sił zbrojnych

-nadaje obywatelstwo polskie

-nadaje ordery i odznaczenia

-stosuje prawo łaski

-wydaje rozporządzenia i zarządzenia (akty urzędowe)

 

Prerogatywy Prezydenta( wyłączne uprawnienia Prezydenta)

-zarządzanie wyborów do Sejmu i Senatu

-skracanie kadencji Sejmu

-inicjatywa ustawodawcza

-zarządzanie referendum ogólnokrajowego

-podpisanie/odmowa podpisania ustawy

 

Większość aktów urzędowych Prezydenta wymaga dla swojej ważności podpisu Prezesa RM. Instytucja kontrasygnaty nie obejmuje określonych w Konstytucji aktów urzędowych zwanych

 

 

Rada Ministrów-składa się z Prezesa RM i ministrów

-prowadzi politykę wewnętrzną i zewnętrzną RP

-kieruje administracją rządową

-zapewnia wykonywanie ustaw

-wydaje rozporządzenia

-uchwala projekt budżetu państwa

-zawiera umowy międzynarodowe wymagające ratyfikacji

 

 

 

3)      Władza Sądownicza

 

I   Sąd:

-Sąd Najwyższy

-Sądy powszechne

-Sądy administracyjne

-Sądy wojskowe

 

II   Trybunały:

-Trybunał Konstytucyjny

-Trybunał Stanu

 

 

Struktura sądownicza w Polsce:

Wymiar sprawiedliwości- działalność państwa polegająca na wiążących rozstrzygnięciach sporów o prawo, w których co najmniej jedną ze stron jest osoba fizyczna lub prawna; wyrok jest wiążący( musi być wykonany)

 

Sąd Najwyższy

-sprawuje nadzór nad działalnością sądów powszechnych i sądów wojskowych w zakresie orzekania. Wykonuje swoje funkcje w dwóch podstawowych formach:

·         Rozpatruje kasacje oraz inne środki odwoławcze od orzeczeń sądowych

·         Podejmuje uchwały rozstrzygające zagadnienia prawne

-nie sprawuje nadzoru tylko nad sądami administracyjnymi

 

Skład Sądu Najwyższego:

-Pierwszy Prezes SN- powoływany przez Prezydenta RP na sześciu letnią kadencje spośród kandydatów przedstawionych przez Zgromadzenia Ogólne Sędziów Sądu Najwyższego

-Prezesi SN

-Sędziowie SN –powoływani przez Prezydenta na wniosek krajowej Rady Sądownictwa

 

Struktura Sądu Najwyższego

Sąd Najwyższy dzieli się na 4 izby

-Izba Cywilna

-Izba Karna

-Izba Pracy, Ubezpieczeń Społecznych i Spraw Publicznych

-Izba Wojskowa

 

Sądy Powszechne

Dzielą się na:

a)      Sądy rejonowe

b)      Sądy okręgowe

c)      Sądy apelacyjne

 

Sądy rejonowe- sądy pierwszej instancji rozpoznają wszystkie sprawy z wyjątkiem spraw, dla których zastrzeżona została właściwość sądów okręgowych

 

Sądy okręgowe-sądy drugiej instancji rozpoznające apelacje od sądów pierwszej instancji (od sądów rejonowych)

-czasami działają jako sądy pierwszej instancji (np. w sprawach w których wartość przedmiotu sporu przewyższa 75 tys.)

 

Sądy apelacyjne-sądy drugiej instancji rozpoznające apelacje od sądów okręgowych( gdy sąd okręgowy jest pierwszej instancji)

 

Wydziały Sądu

W sądach wyróżniamy 4 wydziały:

-Wydział Cywilny

-Wydział Karny

-Wydział Gospodarczy

-Wydział Pracy i Ubezpieczeń Społecznych

 

Sędziowie

-Sędziowie powoływani są przez Prezydenta RP na czas nieoznaczony i są nieusuwalni

-Sędziemu przysługuje immunitet-nie może być pociągnięty do odpowiedzialności karnej ani pozbawiony wolności bez zgody sądu

 

 

Sądy administracyjne

-Naczelny Sąd Administracyjny-rozpoznaje środki odwoławcze( skargi kasacyjne) od rozstrzygnięć sądów wojewódzkich oraz zagadnienia prawne

-Wojewódzkie Sądy Administracyjne-rozpoznają sprawy należące do właściwości sądów administracyjnych pierwszej instancji

 

Sądy Wojskowe

-Sądy garnizonowe(pierwszej instancji)

-Wojskowe sądy okręgowe( drugiej instancji)

 

Są to sądy karne, właściwe w sprawach o przestępstwo popełnione przez żołnierzy pozostających w zasadniczej służbie wojskowej.

 

 

Struktura Sądownictwa

 

Trybunał Konstytucyjny:

 

-kompetencje

·         Bada zgodność z Konstytucją aktów prawnych i umów międzynarodowych

·         Rozpoznawanie skarg konstytucyjnych

·         Rozpoznawanie pytań prawnych skierowanych przez sąd

 

Skład Trybunału Konstytucyjnego

-15 sędziów

-sędziego TK wybiera Sejm na 9 lat

-sędziowie TK są niezawiśli i podlegają tylko Konstytucji

 

 

Badanie zgodności z Konstytucją aktów prawnych

 

Postępowanie przed TK kończy się wydaniem wyroku w którym TK stwierdza:

-zgodność przepisu z Konstytucją

-niezgodność przepisu z Konstytucją

-wyrok interpretacyjny- TK stwierdza, że przepis jest zgodny z Konstytucją pod warunkiem, że będzie rozumiany w określony sposób

 

Po stwierdzeniu prze Trybunał Konstytucyjny niekonstytucyjności danego przepisu prawnego:

-przepis taki po upływie określonego czasu (przez TK) przestaje obowiązywać

-najczęściej ustawodawca zmienia taki przepis w taki sposób, aby był on zgodny z Konstytucją

 

 

Skarga konstytucyjna

Skarga przysługuje w sytuacji gdy skarżący (obywatel) uznaje że:

-jego prawa (zagwarantowane w Konstytucji) zostały naruszone przepisem, na podstawie którego sąd lub organ administracji orzekł ostatecznie

-skarga konstytucyjna może być wniesiona do TK po wyczerpaniu drogi prawnej w ciągu 3 miesięcy od doręczenia skarżącemu prawomocnego wyroku lub decyzji ostatecznej

 

Stwierdzenie niekonstytucyjności przepisu

-nie wywiera bezpośrednich skutków na sytuacje prawną skarżącego

-stwierdzenie niekonstytucyjności przepisu stanowi dopiero podstawę do wznowienia postępowania w indywidualnej sprawie i wydania nowego rozstrzygnięcia

 

Pytania sędziów do TK

 

 

 

 

 

 

 

 

Wykład 3. Osoby fizyczne i osoby prawne

 

1)      Osoba fizyczna- Każdy człowiek!!!

 

 

Człowieka charakteryzuje szereg cech osobistych, określających jego tożsamość, wyróżniających go od innych ludzi. Każdy człowiek ma imię i nazwisko, które wyróżniają go spośród innych

 

Byt osoby fizycznej-rozpoczyna się z chwilą urodzenia człowieka, a kończy się zaś z jego śmiercią

 

Urodzenie i śmierć muszą być stwierdzone dla celów prawnych osobnymi dokumentami wydawanymi przez urzędy stanu cywilnego: akt urodzenia i akt zgonu

 

2)      Osoby prawne

 

Osoba prawna-jednostka organizacyjna( pewnego rodzaju twór organizacyjny), której prawo przyznaje osobowość prawną

 

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin