GM MULTEC MPI.pdf

(130 KB) Pobierz
256297424 UNPDF
Ukáad wtrysku paliwa silnikðw z zapáonem iskrowym na podstawie systemu GM MULTEC
MPI
Spis treĞci:
WstĊp
Funkcje sterujące
Wytwarzanie sygnaáðw sterujących
Podstawowe czynnoĞci urządzenia sterującego
Samodiagnostyka
Awaryjny tryb pracy
OdciĊcie paliwa podczas hamowania silnikiem
NapiĊcie odniesienia
Ekranowanie sygnaáðw
Czujnik prĊdkoĞci pojazdu
Podstawowy sygnaá inicjujący
Czujnik poáoĪenia waáu korbowego
Zapáon bezrozdzielaczowy
Opis ogðlny
Czujnik spalania stukowego
Wtrysk benzyny
Wtrysk benzyny
Wtryskiwacze paliwa
Hamowanie silnikiem
Jednoczesny wielopunktowy wtrysk benzyny (MPI)
Czujniki obciąĪenia
Czujnik ciĞnienia bezwzglĊdnego
Czujnik temperatury powietrza
Regulacja poziomu CO
Czujnik temperatury páynu cháodzącego
Czujnik poáoĪenia przepustnicy (potencjometr)
Silnik krokowy
PrzekaĨnik pompy paliwa
CiĞnienie w ukáadzie paliwa
Regulator ciĞnienia paliwa
Katalizator i oczyszczanie spalin
Katalizator
Regulacja recyrkulacji par paliwa
Wtðrny wtrysk powietrza i ukáad recyrkulacji gazðw wydechowych (EGR)
System GM Multec zostaá opracowany przez firmĊ General Motors. Po raz pierwszy zostaá
zastosowany w pojazdach na terenie USA. Początkowo byá to system z wtryskiem
jednopunktowym (SPI). W roku 1992 w pojazdach zaczĊto stosowaü odmianĊ z wtryskiem
wielopunktowym (MPI). System jest stosowany w samochodach z silnikami o pojemnoĞciach
od 1.4 dm3 przez 1.6 dm3 do 1.8 dm3.
System GM Multec zostaá zaprojektowany jako system moduáowy, zdolny do sterowania
rðĪnych silnikðw stosujących zarðwno wtrysk MPI, jak i SPI. Pojazdy europejskie zawsze
miaáy katalizator.
System Multec przeksztaáciá siĊ z systemu Multec-SPI w system Multec-M. (MPI) i system
Multec-S (wtrysk sekwencyjny).
W odrðĪnieniu od innych moduáowych systemðw podáączenia elementðw systemu do stykðw
urządzenia sterującego mogą siĊ rðĪniü miĊdzy sobą w zaleĪnoĞci od typu pojazdu. ToteĪ
naleĪy zachowaü starannoĞü podczas czynnoĞci sprawdzających, w ktðrych jest
wykorzystywane záącze urządzenia sterującego.
Urządzenie sterujące systemu Multec ma trzy gáðwne pola sterowania. Są to ukáady : zapáonu,
paliwa i biegu jaáowego. W systemie Multec punkt zapáonu i czas trwania wtrysku są áącznie
wyliczane przez urządzenie sterujące dla kaĪdych warunkðw pracy silnika.
Inicjujący sygnaá zapáonu w starszych modelach pochodziá z czujnika hallotronowego lub
czujnika indukcyjnego umiejscowionych w rozdzielaczu albo z czujnika poáoĪenia waáu
korbowego znajdującego siĊ na kole zamachowym. Od roku 1992 wszystkie silniki mają
bezrozdzielaczowy ukáad zapáonu i czujnik poáoĪenia waáu korbowego staá siĊ standartowym
Ĩrðdáem sygnaáu inicjującego zapáon. RolĊ czujnika obciąĪenia w odmianach SPI i MPI peáni
czujnik ciĞnienia bezwzglĊdnego. Niektðre silniki z systemem Multec-S mają
przepáywomierz z Ä gorącym drutem´. Silnik krokowy znajdujący siĊ w kolektorze wlotowym
zapewnia regulacjĊ prĊdkoĞci biegu jaáowego. Ukáad wtrysku ma charakter jednopunktowy
lub wielopunktowy, natomiast Multec-S to ukáad sekwencyjny. Dwa záącza wielostykowe (32
- stykowe i 24 - stykowe lub dwa 32 - stykowe) áączą urządzenie sterujące z akumulatorem,
czujnikami i elementami wykonawczymi.
Funkcje sterujące
Wytwarzanie sygnaáðw sterujących
Podstawowe punkty zapáonu są przechowywane w pamiĊci urządzenia sterującego w formie
trðjwymiarowej mapy, a chwila zapáonu jest okreĞlana przez aktualne wartoĞci sygnaáðw
obciąĪenia i prĊdkoĞci silnika. Gáðwnym czujnikiem obciąĪenia silnika jest czujnik ciĞnienia
bezwzglĊdnego.
PrĊdkoĞü silnika mierzy czujnik poáoĪenia waáu korbowego. WartoĞci podstawowe są
korygowane, jeĞli silnik znajduje siĊ w fazie rozruchu, biegu jaáowego, hamowania silnikiem
lub czĊĞciowego albo peánego obciąĪenia. NajwiĊkszy wpáyw na korektĊ podstawowych
parametrðw ma temperatura silnika (czujnik temperatury páynu cháodzącego). Mniejszy
wpáyw mają sygnaáy z czujnika temperatury powietrza i czujnika poáoĪenia przepustnicy.
Podstawowe wartoĞci skáadu mieszanki paliwowo-powietrznej są rðwnieĪ przechowywane w
formie trðjwymiarowej mapy, a obciąĪenie i prĊdkoĞü silnika okreĞlają bazowy czas trwania
impulsu otwarcia wtryskiwacza. System Multec okreĞla wspðáczynnik skáadu mieszanki na
podstawie wartoĞci prĊdkoĞci silnika i wartoĞci sygnaáðw z czujnika ciĞnienia
bezwzglĊdnego.
NastĊpnie wspðáczynnik skáadu mieszanki, a zatem i czas otwarcia wtryskiwacza są
korygowane odpowiednio do wartoĞci sygnaáðw z czujnika temperatury páynu cháodzącego i
czujnika poáoĪenia przepustnicy oraz napiĊcia akumulatora. W systemach z wtryskiem MPI
wykorzystywany jest sygnaá z czujnika temperatury powietrza. Inne korekty zaleĪą od fazy
pracy silnika : rozruch zimnego silnika, nagrzewanie silnika, bieg jaáowy, przyspieszenie i
hamowanie silnikiem.
System Multec ma oddzielną mapĊ z parametrami biegu jaáowego. Ta mapa jest
wykorzystywana ilekroü silnik znajduje siĊ w fazie biegu jaáowego. PrĊdkoĞü biegu jaáowego
w fazie nagrzewania i normalnej pracy silnika jest utrzymywana przez ukáad sterujący pracą
silnika na biegu jaáowym. System Multec reguluje prĊdkoĞü biegu jaáowego przez nieznaczne
opðĨnienie lub przyspieszenie punktu zapáonu. To jest przyczyną ciągáej zmiany punktu
zapáonu podczas pracy silnika na biegu jaáowym.
Podstawowe czynnoĞci urządzenia sterującego
NapiĊcie z akumulatora jest stale podáączone do dwðch stykðw urządzenia sterującego.
UmoĪliwia to zachowanie danych chwilowych. Po wáączeniu zapáonu napiĊcie zasilające jest
przekazywane do cewki zapáonowej, czujnika prĊdkoĞci pojazdu, wtryskiwacza, wzmacniacza
i urządzenia sterującego. WiĊkszoĞü czujnikðw (poza tymi, ktðre wytwarzają napiĊcie, np.
czujnik poáoĪenia waáu korbowego lub sonda lambda) jest zasilana napiĊciem odniesienia o
wartoĞci 5,0 V z odpowiedniego styku urządzenia sterującego.Podczas rozruchu i pracy
silnika, sygnaá z czujnika prĊdkoĞci powoduje to, Īe urządzenie sterujące przesyáa napiĊcie do
przekaĨnika, ktðry z kolei uruchamia pompĊ paliwa. Pracują rðwnieĪ ukáady zapáonu i
wtrysku. Obwðd wtryskiwacza jest zamykany przez zwarcie przewodu odpowiedniego
wtryskiwacza do masy. Silnik krokowy sterowany przez urządzenie sterujące reguluje
prĊdkoĞü biegu jaáowego silnika.
Samodiagnostyka
System GM Multec ma ukáad samodiagnostyki, ktðry regularnie sprawdza sygnaáy z
czujnikðw silnika i rejestruje w pamiĊci kody w przypadku nieprawidáowoĞci. Kody te mogą
byü odczytane z pamiĊci za pomocą odpowiedniego czytnika kodðw usterek. JeĪeli
urządzenie sterujące wykryje obecnoĞü usterki, to zwiera jeden ze swoich stykðw i powoduje
zaĞwiecenie lampki ostrzegawczej umiejscowionej w tablicy wskaĨnikðw. Lampka bĊdzie
Ğwieciü tak dáugo, jak dáugo obecna bĊdzie usterka. Po naprawie usterki jej kod pozostanie w
pamiĊci do czasu, gdy zostanie skasowany za pomocą odpowiedniego czytnika kodðw usterek
lub do czasu, gdy silnik zostanie uruchomiony wiĊcej niĪ 20 razy od chwili wystąpienia
usterki.
Awaryjny tryb pracy
W przypadku wystąpienia powaĪnej usterki jednego lub wiĊcej czujnikðw system GM Multec
zamiast sygnaáu z uszkodzonego czujnika podstawia pewną staáą wartoĞü. Tak wiĊc silnik
bĊdzie caákiem dobrze pracowaá z jednym lub wiĊcej uszkodzonymi mniej waĪnymi
czujnikami. JednakĪe, poniewaĪ podstawiane wartoĞci odpowiadają parametrom pracy
rozgrzanego silnika, to silnik bĊdzie dobrze pracowaá w temperaturze normalnej pracy i
znacznie gorzej podczas uruchamiania i nagrzewania. TakĪe niesprawnoĞü waĪnego czujnika,
takiego jak na przykáad czujnik ciĞnienia bezwzglĊdnego, spowoduje znaczne zmniejszenie
osiągðw silnika.
OdciĊcie paliwa podczas hamowania silnikiem
Podczas hamowania silnikiem wystĊpuje zmniejszenie czasu trwania wtrysku benzyny w celu
zmniejszenia emisji szkodliwych skáadnikðw i zuĪycia paliwa.
NapiĊcie odniesienia
Czujniki silnika są zasilane z urządzenia sterującego napiĊciem odniesienia o wartoĞci 5,0 V.
Zapewnia to stabilny poziom napiĊcia, ktðrego wartoĞü nie ulega zmianom pod wpáywem
zmian napiĊcia w instalacji elektrycznej pojazdu. Masowe poáączenia czujnikðw silnika są
wykonane za pomocą poáączonego bezpoĞrednio z masą styku urządzenia sterującego.
Urządzenie sterujące zwiera do masy wszystkie czujniki za pomocą swojego styku, ktðry jest
bezpoĞrednio poáączony do masy.
Ekranowanie sygnaáðw
By zmniejszyü wpáyw fal o czĊstotliwoĞci radiowej, wiele czujnikðw (np. czujnik poáoĪenia
waáu korbowego lub sonda lambda) ma przewody ekranowane.
Czujnik prĊdkoĞci pojazdu
Czujnik prĊdkoĞci pojazdu informuje urządzenie sterujące o prĊdkoĞci pojazdu. Dziaáa na
zasadzie efektu Halla i jest umiejscowiony na skrzyni biegðw za tablicą wskaĨnikðw.
Po wáączeniu zapáonu czujnik prĊdkoĞci pojazdu otrzymuje z niego napiĊcie zasilające
wartoĞci okoáo 10 V. Podczas obrotu linki prĊdkoĞciomierza wyáącznik Halla jest na przemian
wáączany i wyáączany. Sygnaá docierający do urządzenia sterującego ma ksztaát fali
prostokątnej, ktðrej czĊstotliwoĞü odpowiada prĊdkoĞci pojazdu.
Podstawowy sygnaá inicjujący
Czujnik poáoĪenia waáu korbowego
Sygnaá inicjujący pracĊ ukáadðw zapáonu i wtrysku pochodzi z czujnika poáoĪenia waáu
korbowego zamontowanego w pobliĪu koáa zamachowego. Czujnik poáoĪenia waáu
korbowego skáada siĊ z elektromagnesu wytwarzającego pole magnetyczne. Koáo zamachowe
ma wieniec reluktancyjny z 60 zĊbami rozmieszczonymi w regularnych odstĊpach. Dwðch
zĊbðw brakuje. Podczas obrotu koáa zamachowego i zĊbðw dysku w polu magnetycznym
powstaje prąd o zmiennym napiĊciu, odpowiadający prĊdkoĞci obrotowej. Dwa brakujące
zĊby (ulokowane w odstĊpie 180 o) odpowiadają GMP i oznaczają poáoĪenie waáu
korbowego, zmieniając wartoĞü sygnaáu podczas obrotu koáa zamachowego. Jeden brakujący
ząb odpowiada GMP 1. i 2. cylindrowi, drugi 2. i 3. cylindrowi. Amplituda napiĊcia waha siĊ
od 5 V dla prĊdkoĞci biegu jaáowego do 100 V dla prĊdkoĞci 6000 obr / min. Urządzenie
sterujące przeksztaáca ten sygnaá na sygnaá cyfrowy za pomocą przetwornika analogowo -
cyfrowego.
Zapáon bezrozdzielaczowy
Opis ogðlny
ChociaĪ ukáad zapáonu zwany jest bezrozdzielaczowym, to zasada dziaáania jest podobna do
pracy ukáadðw tradycyjnych. W ukáadzie bezrozdzielaczowym zwanym rðwnieĪ ukáadem z Ä
jaáową iskrą ´ jest stosowana cewka z podwðjnym zakoĔczeniem w celu wytworzenia iskry w
dwðch Ğwiecach jednoczeĞnie. Oznacza to, Īe ukáad moĪe byü stosowany tam, gdzie táoki w
dwðch cylindrach opadają i wznoszą siĊ razem. Cewki mają maáą rezystancjĊ obwodðw
pierwotnych w celu uzyskania wiĊkszego natĊĪenia prądu i energii w ukáadzie pierwotnym.
Wzmacniacz ogranicza natĊĪenie prądu do okoáo 8 A, co wystarcza do zachowania nadwyĪki
energii potrzebnej do utrzymania wymaganego czasu trwania iskry elektrycznej.
Gdy w jednym z cylindrðw wybuch nastąpi w suwie sprĊĪania, to w związanym z nim
cylindrze wystąpi suw wydechu i iskra bĊdzie Ä jaáowa ´. Zatem silnik czterocylindrowy
wymaga dwðch par cewek zapáonowych. Ä Iskra jaáowa´ zuĪywa okoáo 3 kV energii , a to jest
duĪo mniej niĪ potrzeba na pokonanie przerwy powietrznej w rozdzielaczu
W systemie GM Multec ukáad zapáonu jest staáoenergetyczny i ma ograniczony prąd
maksymalny. Oznacza to, Īe czas zwarcia jest staáy i wynosi od 3,0 ms do 3,5 ms dla prawie
wszystkich prĊdkoĞci silnika. JednakĪe wspðáczynnik wypeánienia cyklu mierzony w
procentach lub stopniach bĊdzie siĊ zmieniaá w takt zmian prĊdkoĞci silnika. W czasie
rozruchu kąt zwarcia ma staáą wartoĞü kątową i nie zmienia siĊ do chwili, gdy prĊdkoĞü
silnika przekroczy wartoĞü 400 obr/min. Po przekroczeniu tej wartoĞci urządzenie sterujące
zmienia tryb pracy i wartoĞü kąta zwarcia zaleĪy od prĊdkoĞci obrotowej silnika.
W systemie bezrozdzielaczowym wzmacniacz stanowi jedną caáoĞü z podwðjnymi cewkami.
Urządzenie sterujące wylicza prawidáową wartoĞü kąta zwarcia i kąta wyprzedzenia zapáonu
na podstawie informacji otrzymanych z czujnika poáoĪenia waáu korbowego i innych
czujnikðw. Po czym wysyáa sygnaá sterujący cewki zapáonowe przez wzmacniacz. Wysyáane
są dwa sygnaáy, kaĪdy do jednej cewki. Sygnaáy są przesuniĊte o 180 o obrotu waáu
korbowego. Zatem cztery sygnaáy są wysyáane w czasie obrotu o 720 o. Inaczej, iskra pojawia
siĊ raz w kaĪdym cylindrze w ciągu dwðch peánych obrotðw waáu korbowego. Dwa sygnaáy
sterujące pozwalają na elektroniczną regulacjĊ zapáonu. Sygnaá Ä A ´ steruje cewką 1. i 4.
cylindra, a sygnaá Ä B ´ steruje cewką 2. i 3. cylindra.
Czujnik spalania stukowego
Optymalny punkt zapáonu (dla prĊdkoĞci silnika wiĊkszych od prĊdkoĞci biegu jaáowego) jest
poáoĪony w pobliĪu punktu spalania stukowego. Znaczy to ,Īe spalanie stukowe wczeĞniej
czy pðĨniej wystąpi.
Czujnik spalania stukowego jest zamontowany w bloku silnika i zawiera pomiarowy element
piezoceramiczny, ktðry reaguje na akustyczne drgania silnika. Drgania są przetwarzane na
sygnaá napiĊciowy w czujniku spalania stukowego i przesyáane do jego procesora sterującego.
CzĊstotliwoĞü drgaĔ powstających podczas spalania stukowego mieĞci siĊ w paĞmie 8 kHz.
Na początku wyprzedzenie zapáonu bĊdzie miaáo swoją optymalną wartoĞü. Po rozpoznaniu
spalania stukowego urządzenie sterujące opðĨni zapáon. Po ustaniu spalania stukowego
zapáon zostanie przyspieszony do osiągniĊcia wymaganego punktu zapáonu. Spalanie stukowe
wystąpi ponownie. Procedura wciąĪ siĊ powtarza i w jej efekcie silnik pracuje w pobliĪu
swojego optymalnego punktu zapáonu.
Wtrysk benzyny
Wtrysk benzyny
W wielopunktowym ukáadzie GM MULTEC urządzenie sterujące ma mapy z wartoĞciami
czasu otwarcia wtryskiwacza dla podstawowych warunkðw obciąĪenia i prĊdkoĞci silnika.
Urządzenie sterujące zbiera informacje z takich czujnikðw silnika, jak czujnik ciĞnienia
bezwzglĊdnego, czujnik poáoĪenia waáu korbowego, czujnik temperatury páynu cháodzącego i
czujnik poáoĪenia przepustnicy. Na podstawie tych informacji urządzenie sterujące wybiera z
mapy odpowiednie wartoĞci czasu otwarcia wtryskiwacza. Podczas zamykania wtryskiwacza
indukuje siĊ wsteczna siáa elektromotoryczna o wartoĞci do 60 V.
IloĞü paliwa dostarczonego przez wtryskiwacz jest okreĞlona przez ciĞnienie paliwa i czas
otwarcia wtryskiwacza. Urządzenie sterujące wyznacza czas otwarcia wtryskiwacza i zaleĪy
on od wartoĞci sygnaáðw z rðĪnych czujnikðw. Podczas rozruchu zimnego silnika czas
otwarcia wtryskiwacza jest wydáuĪany w celu wzbogacenia mieszanki paliwowo-powietrznej.
Wtryskiwacze paliwa
Wtryskiwacz paliwa jest zaworem elektromagnetycznym sterowanym przez urządzenie
sterujące. NapiĊcie zasilające jest podawane z przekaĨnika gáðwnego. CzĊĞü masowa obwodu
Zgłoś jeśli naruszono regulamin