Plan pracy.doc

(76 KB) Pobierz
Plan pracy

Plan pracy

wychowawczo-dydaktycznej

dla dzieci 5- letnich

na miesiąc październik 2007.

 

 

 

Tematy:

 

1)     Jesień w lesie i w parku.

2)     Jesteśmy ostrożni na ulicy

 

 

 

ABC Program Wychowania Przedszkolnego XXI w. DKW – 4013-1/00

Mały program profilaktyki próchnicy zębów w przedszkolu.

Program logopedyczny do pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym

Klub czytających przedszkoli.

 

 

 

 

 

                                                                                                                                                                                                    Opracowała:

                                                                                                                                                                                                    Renata Szymaniak.

 

 

 

 

 

 

Jesień w lesie i w parku.

 

 

Hasła

Sposób realizacji

Literatura i pomoce

Uwagi

s. 55

III

 

 

s.26 IV

s.136 III

 

s.55  III

s.9   IV

s56 IV

 

s.136 III

s.77 III

s.9 IV

 

 

s.136 III

 

 

s.39 III

 

 

 

s.90 III

s.9 IV

 

s.136 III

s.136 III

s.77  III

 

 

s. 57 IV

 

 

 

 

s. 55 III

 

 

s. 55 III

 

 

 

 

s.136 III

 

 

 

s. 90 III

 

 

s. 43 III

 

 

 

 

s. 136III

 

 

 

 

 

 

s. 55 III

 

 

 

 

s. 136III

 

 

 

s. 156III

 

 

 

 

 

 

 

 

 

s. 77 III

 

 

s. 90 III

 

 

 

 

 

 

-Wycieczka do lasu- wdrażanie do poszanowania przyrody, zbieranie leśnych skarbów . Obserwacja przyrody, kolorów jesieni. Zapoznanie z nowym środowiskiem przyrodniczym- rośliny, zwierzęta.  Zwracanie uwagi na zmiany zachodzące w przyrodzie jesienią.

- Wycieczka do miejsca pamięci- cmentarz.

- Wyrażanie w formie plastycznej wrażeń z wycieczki, kształcenie umiejętności doboru odpowiednich barw. Wdrażanie do estetycznego wykonania pracy.

- Zajęcia w kąciku przyrody. Wzbogacanie i porządkowanie zbiorów. 

- Rozmowa na temat:- Co możemy zobaczyć w lesie.

- Wysłuchanie opowiadania pt. „ I w sto koni nie dogoni” M. Kownackiej- rozmowa połączona z obserwacją liści.

-Malowanie farbami plakatowymi na temat „Jesienny liść”

- Wysłuchanie opowiadania „ Pożar w lesie” J. Woźniaka- rozmowa na temat opow. 

-Spacer w ogrodzie przedszkolnym- rozpoznawanie i nazywanie drzew po liściach i owocach, zwrócenie uwagi na piękno otaczającej roślinności. Zbieranie liści,  określanie z jakiego drzewa pochodzą, 

- Drzewo jesienne – kolorowanie, wydzieranie, naklejanie. Zapoznanie się z budową drzewa: pień, korona – konary, gałęzie liście. Nazywanie kolorów jesiennych liści.

 

- Układanie z materiału przyrodniczego dowolnych kompozycji- zapoznanie z możliwościami wykorzystania: liści kasztanów żołędzi. Nazywanie własnych prac, szanowanie efektów pracy kolegów.

 

-  Nauka wiersza „ Bukieciki” L. Krzemienieckiej

- Poszerzanie wiadomości o środowisku leśnym- rozmowa przy ilustracji pt. „Las jesienią”

-Lepienie z plasteliny na temat „ Dary pani Jesieni”

- Malowanie obrazka pt. „Jesień”

-Wysłuchanie opowiadania „Jeż kolekcjoner” M. Korsak- rozmowa na temat opowiadania

 

- Umieszczanie w kąciku przyrody okazów przyrodniczych. Oglądanie liści,

owoców i nasion drzew, określanie kształtu, koloru, wielkości i nazwy drzewa, z którego pochodzą. Porządkowanie według wybranych cech, przeliczanie i określanie liczebnikiem (ile jest?)

 

- Ćwiczenie graficzne Co możemy zobaczyć w lesie?. Sprawdzenie wiadomości o środowisku leśnym.

 

- Ćwiczenie Porównujemy grzyby. Utrwalanie nazw grzybów, muchomor- grzyb trujący. Porządkowanie według wielkości malejącej i wzrastającej. Utrwalanie przeliczania w zakresie czterech. Posługiwanie się liczebnikami porządkowymi. Zabawa naśladowcza „Wyprawa po grzyby”.

 

- Wykonanie grzybów przestrzennych z kolorowego papieru. Wdrażanie do prawidłowego i bezpiecznego korzystania z nożyczek. Wycinanie elementów według linii prostych i zaokrąglonych, sklejanie kapeluszy i trzonków grzybów. Posługiwanie się nazwami figur geometrycznych:  koło, prostokąt.

- Wysłuchanie wiersza J. Brzechwy pt. Jeż”. Wdrażanie do mówienia umiarkowanym głosem.
 

- Ćwiczenie Bukiet jesiennych liści. Kolorowanie obrazka konturowego według barwnego kodu (figura i kolor). Posługiwanie się nazwami figur geometrycznych: trójkąt, koło, kwadrat, prostokąt i nazwami kolorów:

czerwony, brązowy, zielony, żółty, niebieski. Rysowanie linii prostych biegnących w różnych kierunkach. Zabawa orientacyjno-porządkowa „Wiatr i liście”.

- Liść jesienny – składanie obrazka z części. Ćwiczenie spostrzegawczości wzrokowej podczas dopasowywania pięciu części liścia dębu i nalepianie ich na sylwecie liścia. Uważne słuchanie i wykonywanie poleceń nauczyciela. Wycięcie liści, z pomocą nauczyciela zawieszenie na nitce i wykorzystanie do ćwiczeń oddechowych.

 

 

- Wykorzystanie rozkładówki Las- rozmowy na temat treści obrazka, doskonalenie poprawności gramatycznej wypowiedzi i wzbogacanie słownika dzieci o nazwy zwierząt i roślin leśnych. Zabawa „Co było na obrazku?”- odtwarzanie z pamięci treści i szczegółów obrazka po zasłonięciu jego fragmentów.

 

- Wykonanie ćwiczenia graficznego Rysujemy grzyby. Rysowanie grzybów poprzez łączenie kropek bez odrywania kredki od kartki – jednym ciągiem do góry i na dół.

Kolorowanie grzybów i dorysowywanie małych grzybków oraz trawy.

 

- Wykonanie ćwiczenia Korale. Kończenie sznura korali z kasztanów i żołędzi z zachowaniem naprzemiennego rytmu- nalepianie. Utrwalanie nazw drzew: kasztanowiec, dąb, wyglądu liści i owoców: kasztany, żołędzie. Rozumienie pojęć: okrągłe, owalne, na przemian. Globalne czytanie wyrazów: listek, korale.

- Kończenie ćwiczenia graficznego Las i drzewa. Rysowanie drzew bez odrywania ręki od kartki- płynne prowadzenie linii ciągłej.

- Wykonanie ćwiczenia graficznego Liście drzew. Ćwiczenie spostrzegawczości wzrokowej poprzez odszukanie liści o identycznych kształtach. Dorysowywanie ołówkiem żyłek na liściach- rysowanie linii ukośnych. Kolorowanie konturów bez przekraczania linii. Globalne czytanie wyrazu listki.

- Słuchanie wiersza J. Salach pt. „Kto dba o las” połączone z zabawą ruchową „Praca leśniczego”. Ukazanie znaczenia pracy leśniczego. Rozpoznawanie czynności wykonywanych przez leśniczego.

- Ćwiczenie narządów mowy na zgłoskach: trach, ciach, szu. Zabawa ortofoniczna pt. „co słychać w lesie?”.  Ćwiczenia na zgłoskach: szu- szu, tach, kuku, kra kra, chrum chrum, stuk puk.

- „Pippi- Pończoszanka” –A.Lindgren.

- Stosowanie profilaktyki zdrowotnej, wdrażanie do codziennego mycia zębów.

 

 

 

 

 

Kredki, kartki

 

Tablica graficzna Jesienny las, naturalne okazy

 

 

Farby, pędzle, kartki

 

 

 

 

Zabawy plastyczne pięciolatków s.16, kredki, papier kolorowy, klej.

Liście, owoce i nasiona drzew.

 

 

 

Ilustracja Las jesienią

 

Plastelina, podkładki

Farby, kartki

 

 

 

Liście, nasiona drzew

 

 

 

 

ABC. Książka 5-latka cz.

s. 24, kredki

 

 

 

 

 

 

Zabawy plastyczne pięciolatków s.15, nożyczki klej.

 

 

 

 

ABC. Książka 5- latka, cz.1, s. 27, kredki.

 

 

 

Zabawy plastyczne 5-latków, s.4 i 25, klej, kartony.

 

 

 

 

 

Książka 5-latka, cz.1 środk.

 

 

 

 

Książka 5-latka, cz.1 s.26

 

 

 

Książka 5-latka, cz.1 s.30

 

 

 

Książka 5-latka cz. 1 s.31

 

 

 

 

 

Książka 5-latka, cz.1 s.32

 

 

 

 

 

 

s.33 IV

 

 

 

s. 136III

 

 

s. 32 IV

 

 

 

s.136 III

 

 

 

s. 24 IV

 

 

 

 

s.153 III

 

 

s.153 III

 

 

 

s.136III

 

 

 

- Wycieczka na Komendę Policji- spotkanie z policjantem, obejrzenie miejsca pracy, zapoznanie z rolą policjanta (kierowanie ruchem, pilnowanie ładu i porządku w mieście, ściganie przestępców) oraz umundurowaniem. Wdrażanie do szanowania pracy policjanta.

- Rysowanie kredkami świecowymi na temat Pan policjant i jego praca . Wystawa prac dzieci, rozmowa na temat pracy policjanta na podstawie wykonanych prac.

- Wycieczka na skrzyżowanie ulic– rozmowy z dziećmi na temat poczynionych obserwacji ruchu drogowego i pieszego podczas drogi. Zwrócenie uwagi na przestrzeganie ustalonych przepisów i zasad bezpieczeństwa zarówno przez pojazdy, jak i przez pieszych.

- Wydzieranie z papieru kolorowego na temat Sygnalizator świetlny. Zapoznanie z właściwym rozmieszczeniem kolorów na sygnalizatorze. Rozwijanie sprawności manualnych dłoni i palców poprzez wydzieranie dużych i małych kawałków papieru.

- Wysłuchanie opowiadania J. Wasilewskiej Lekkomyślna zabawa. Uważne słuchanie treści utworu i odpowiadanie na zadawane pytania. Omówienie bezpiecznych miejsc przeznaczonych do zabaw z piłką. Wyjaśnienie pojęcia lekkomyślny i kraksa. Próby oceniania postępowania chłopców i wyłonienie myśli przewodniej opowiadania..

- Wykonanie ćwiczenia graficznego Samochody na jezdni. Utrwalanie znajomości stron: lewa, prawa oraz znaczenia światła czerwonego jako sygnału „STOP” zarówno dla pieszych, jak i pojazdów.

- Oglądanie różnych znaków drogowych: informacyjnych, zakazu, nakazu, ostrzegawczych. Próby odczytywania niektórych z nich. Rozpoznawanie wyrazów wypowiadanych przez nauczyciela sylabami: zna-ki, dro-go-we, u-li-ca,

- Rysowanie kredkami świecowymi Na skrzyżowaniu. Ćwiczenie umiejętności planowania swojej pracy. Zwrócenie uwagi na prawidłowe umieszczenie sygnalizacji świetlnej przy przejściach dla pieszych.

 

 

 

 

 

 

Kredki świecowe, kartki

 

 

 

 

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin