MIUT.docx

(287 KB) Pobierz

1.Podstawowe parametry charakteryzujące linę stalową:

-przekrój poprzeczny liny (okrągła, płaska)

- kierunek zwicia (prawy, lewy, współzwita, przeciwzwita)

-krotność zwicia (jednozwita, dwuzwita)

-liczba splotek (4,6,8 i wiecej)

-liczba warstw splotek (jednowarstwowe, wielowarstwowe)

-rodzja styku drutów (powierzchniowy, liniowy, punktowy)

-rodzaj rdzenia ( włókienne, metalowe, tw. Sztuczne)

- odkrętność

-smarowanie( stałe, płynne, penetrujące,bezbarwne)

2. Definicje kolei jedno- i dwulinowej.

Kolej jednolinowa- W kolei tej jedna lina pełni funkcję zarówno napędową jak i nośną (lina nośno-napędowa). Lina ta stanowi pętlę bez końca poprzez splecenie dwóch końcow. Układ ten nie wymaga liny odciążnej i nie stosuje się napędów awaryjnych. Kolej ta pracuje ruchem jednostajnym. Wagoniki są wprzęgane na ruchomą linę, a w obrębie stacji poruszają się po szynach napędzane krążkami oponowymi.

Kolej dwulinowa- Posiada dwie liny, z których jedna pełni funkcję nośną a druga napędową. Kabiny przemieszczają się w ruchu wahadłowym przy pomocy liny napędowej po linach nośnych. Lina nośna przenosi obciążenia od wtórnego ciężaru i masy wagoników. Lina napędowa przenosi jedynie obicązenia wzdłużne i jest stosunkowo cienka. Lina odciężna służy jedynie do wyrównoważenia momentu statycznego od zwisu liny napędowej.

3. Zalety i wady kolei niewyprzęganych.

Zalety:

- kompaktowe wykonanie

- sprężyny chronione przed niekorzystnymi warunkami atmosferycznymi

- możliwy elektroniczny pomiar siły w sprężynie

Wady:

- Brak bezpośredniego kontaktu mechanizmu uruchamiania z ruchomą szczęką wsprzęgła

- dodatkowa sprężyna otwierająca

- stan elementow sprężynujących może być oceniony wizualnie dopiero po rozebraniu wprzęgła

 

 

4. Typy kolei linowych.

- Wierchomia (kolej linowa wprzęgnięta na stałe, krzesełkowa)

- Kasprowy Wierch ( kolej 2-osobowa, krzesełkowa Goryczkowa)

-Gubałówka (linowo terenowa)

-Harenda( 4-osobowa, krzesełkowa)

5. Materiały na rdzenie lin stalowych.

-rdzenie skręcane z włókien :

a) naturalne NF (konopia, sizal, jutra,manila,bawełna)

b) syntetyczne SF (polipropylen, poliamid, polietylen)

c) mineralne (azbestowe- nieużywane już)

- pełne z tworzyw sztucznych

- paramagnetyczne metale pokryte polimerami

- liny stalowe (niezależne) IWR

- splotki linowe ( z drutów stalowych)  IWS

6. Rola rdzenia w linie.

- nadaje właściwy kształt i wyznacza oś liny

- odpowiada za podparcie dla splotek lin zmniejszając naprężenia stykowe

- wypełnia wnętrze między splotkami

- stanowi zbiornik smaru

- może kształtować sztywność poprzeczną liny oraz wpływać na jej odkrętność

7. Procesy technologiczne stosujemy żeby:

-uzyskanie właściwej średnicy drutów o odpowiedniej tolerancji

- otrzymanie założonej klasy wytrzymałości liny Rm, MPa

- otrzymanie odpowiednich własności plastycznych przez odp. Wytrzymałość na zginanie i skręcanie

- otrzymanie odpowiedniej warstwy wierzchniej

 

 

 

 

 

8.  Procesy technologiczne.

-trawienie- usunięcie z powierzchni walcówki tlenków i siarczków, usunięcie zgorzeliny za pomocą kwasów. Neutralizacja związkami fosforu ma na celu utworzenie warstwy wierzchniej o dobrej przyczepności i zmniejszeniu powierzchni tarcia.

-ciągnienie- zmiana średnicy walcówki lub drutu w celu zmniejszenia średnicy przez zgniot. Zgniot powoduje zmianę struktury krystalicznej związanej z procesem rekrystalizacji pod wysokim ciśnieniem. Etapy : ciągadło (suche środki smarne), φ<0,2 mm ciągadło diamentowe (płynnie smarne).

- patentowanie – rodzaj obróbki cieplnej poprzez hartowanie izometryczne stali mający na celu uzyskanie struktury drobnoziarnistej (hart 850-1100 stopni C chłodzenie 400-550stopni C). Przeprowadza się przed procesem ciągnienia na zimno. Zgniot sumaryczny 95% po 1 pat 60-70% po 2 75-90%.

-cynkowanie- zapewnia ochronę drutów przed korozją. Warstwa tlenków cynku tworzy powierzchnie pasywną odp na działania środowiska.

Rodzaje:

a) ogniowe po procesie chłodzenia do wanny z cynkiem

b) elektrolityczne dla gotowego wyrobu kąpiel w roztworze soli cynkowych. Proces galwanicznego przenoszenia jonów.

9. Próby normowe badania drutu.

- Jednokierunkowe skręcanie d (3 do 10 mm) - wstępne obciążenie siłą ok 2% siły zrywającej drut l określony na podstawie d. Rejestrujemy ilość obrotów i sprawdzamy z normy dla danej średnicy i klasy, nd > nn zaliczona próba

- Przeginanie dwukierunkowe d ( 3 do 10 mm) – wada duży wpływ jakości wykonania powierzchni ze względu na działanie karbu. Wyniki mają mniejsze znaczenie niż próby skręcania. Dobieramy promień przeginania ( wielokrotność średnicy) liczy się liczbe przegięć do pęknięcia, jedno przegięcie od poziomu do pionu.

- Rozciąganie na zrywarce- najważniejsza próba. Określa Rm i sumaryczną siłę zrywającą drutów w linie. Długość próbki określony na podstawie średnicy drutu. Wykonujemy aż do pęknięcia próbki. Na podstawie przekroju drutu stwierdzamy czy to zerwanie z szyjką – dobra struktura drobnoziarnista., gdy widać sieć krystaliczną – kruchość i mniejsze odporność na zginanie i skręcanie. Pomiar średnicy z dokładnością do 1 mikrometra śrubą mikrometryczną.

10. Co wpływa na współczynnik tarcia µ.

- materiał wykładziny

- wartość nacisków

- prędkość pełzania liny

- temperatura

- konstrukcja liny

- smarowanie( rodzaj, intensywność)

- wilgotność liny i wykładziny

11. Podstawowe badania wykładzin

-statycznego współczynnika tarcia

- kinematycznego współczynnika tarcia

- ścieralności

- palności

- twardości

12. Materiały na wykładziny ( rower pędny)

- staliwo                       0,1

- Skóra                         0,16

- drewno (buk, dąb)  0,16

- guma twarda         0,25

-materiały syntetyczne (winylowe, winylowo-kauczukowe) 0,25

13. Wymagania stawianie materiałom wykładzin.

- wysoki współczynnik tarcia

- odporność na ścieranie

- niepalność

- duża twardość w szerokim zakresie temperatur

- odporność na czynniki chemiczne (smary)

14. Definicje sił.

Nominalna siła zrywająca linę w całości.

Fnom=S*Rm

Rm – wytrzymałość drutów na rozciąganie.

S- nominalny przekrój liny

Obliczeniowa siła zrywająca linę w całości.

Fonom=Fonom

µ-sprawność wytrzymałościowa liny

Fonom-nominalna siła zrywająca

Sumaryczna siła zrywająca linę

Fsum=1nFi      n-liczba drutów

                            Fi – siła zrywająca poszczególny drut

Na wyprostowany drut w tych samych warunkach nie uwzględnia się budowy liny.

Rzeczywista lina zrywająca siłę w całości

Frz=Fmax

Fmax-wartość składowej osiowej sił obciążenia niszczącego linę

15. Wpływa walcowania liny na linę.

- duży współczynnik wypełnienia

- wzrost twardości zmęczeniowej o ponad 50%

- brak konieczności smarowania

- obniżony współczynnik tarcia w układzie liny

- wzrost wytrzymałości wzdłużniej ok. 10%

- odporność na korozje

- jak pęknie to nagle bez widocznych wcześniej przyczyn

16. Rysunek splotki, oznaczenie.

Styk klasyczny (punktowy) – zbudowane z drutów o jednakowej średnicy zawsze o 6 wiecej.

Styk liniowy – Seale – średnica rdzenia ~= średnicy grubych drutów

Styk liniowy – Warrington – warstwa wewnętrzna gruba, zew. Na przemian gruba cienka

Styk liniowy – Warrington – Seale (warrington opleciony drutami grubymi) plecione w 1 operacji

Styk liniowy Filler – drut wypełniający filler nie wlicza się do przekroju

Przekrój trójkątny – styk punktowy (splotka z miękkich drutów)

O przekroju owalnym  - zastosowanie płaskiego rdzenia z włókien naturalnych lub syntetycznych, splotka  z drutów owalnych, tworząca przekrój owalny.

17. Konstrukcje lin stalowych, zastosowanie, oznaczenie.

- Liny jednozwite z drutów okrągłych

Zastosowanie: - cięgna lin odciągowych, - liny mostów, - liny wantowe koparek odkrywkowych

- Liny jednozwite zamknięte i półzamknięte

Zastosowanie : - koleje linowe, - dźwigi linotorowe, - liny prowadnicze i odbojowe w wyciągach szybkowych, - liny nośne w mostach, - liny kotwiące na platformach wiertniczych.

- Liny stalowe dwuzwite okrągłosplotkowe

Zastosowanie : - liny odciągowe, - liny wyciągarek, - w układach wielokrążkowych

Liny dwuzwite Seale

Zastosowanie : - koleje sprzęgowe, - liny w przemysle morskim, -wyciągi narciarskie,

 

Liny dwuzwite Warrington

Zastosowanie: - do układów wyciągowych do 50 mm, liny dźwigów budowlanych, - żurawie.

Liny dwuzwite konstrukcja Warrington – Seale

Zastosowanie: - układy linowe do 60mm, - koleje linowe, - wyciągi narciarskie.

Liny dwuzwite konstrukcja Filler

Zastosowanie: - dźwigi osobowe i towarowe, -koleje linowe, - koleje linowo- terenowe.

 

 

Liny dwuzwite o splotach kształtowych (fi do 70mm trójkątnosplotkowe, fi do 80 owalnosplotkowe)

Zastosowanie : - głębokie szyby do 1500m, - liny nośne w żurawiach portowych, -liny wyrównawcze.

Liny dwuzwite wielowarstwowe – odporne na scieranie, przeginanie, nieodkrętne

Zastosowanie : -liny w urządzeniach ciągarkowych i dźwigowych, - odciągi masztów radiowo telewizyjnych, - liny nośne i wyrównawcze, - liny kotwiące platformy wiertnicze.

Liny dwuzwite kompaktowe – odporne na ścieranie i korozję, duża giętkość, podwyższona trwałość.

Zastosowanie: liny nośno napędowe w kolejach, - liny w urządzeniach dźwigowych.

Liny stalowe plastikowane:

Zalety:

- zabezpieczone przed starzeniem się i wydostawaniem się smaru

- ustalenie wymiarów geometrycznych

- obniżenie napręzeń pomiędzy drutami

- obniżenie nacisków oraz zwiększenie współczynnika tarcia

- zwiększenie tłumienia drgań

Liny stalowe w osnowie gumy

Zastosowanie: liny w oponach samochodowych, - liny w taśmach przenośnikowych – pasy linowe.

Oznaczenie liny i splotek

Przykład  36 6x36 WS – IWRC 1770 B  zZ

 

 

 

 

 

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin