„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
MINISTERSTWO EDUKACJI
NARODOWEJ
Alicja Jędrzejczyk
Przygotowanie materiałów stomatologicznych
322[01]Z1.02
Poradnik dla ucznia
Wydawca
Instytut Technologii Eksploatacji – Państwowy Instytut Badawczy
Radom 2007
1
Recenzenci:
dr n. med. Małgorzata Figurska
mgr Katarzyna Zarębska
Opracowanie redakcyjne:
mgr Alicja Jędrzejczyk
Konsultacja:
mgr inŜ. Halina Śledziona
Poradnik stanowi podstawę dydaktyczną programu jednostki modułowej 322[01]Z1.02
„Przygotowanie materiałów stomatologicznych”, zawartego w modułowym programie
nauczania dla zawodu asystentka stomatologiczna.
Instytut Technologii Eksploatacji – Państwowy Instytut Badawczy, Radom 2007
2
SPIS TREŚCI
. Wprowadzenie 3
2. Wymagania wstępne 5
3. Cele kształcenia 6
4. Materiał nauczania 7
4.1. Klasyfikacja materiałów stomatologicznych 7
4.1.1. Materiał nauczania 7
4.1.2. Pytania sprawdzające 10
4.1.3. Ćwiczenia 10
4.1.4. Sprawdzian postępów 11
4.2. Materiały do wypełnień czasowych 12
4.2.1. Materiał nauczania 12
4.2.2. Pytania sprawdzające 14
4.2.3. Ćwiczenia 14
4.2.4. Sprawdzian postępów 15
4.3. Materiały podkładowe 16
4.3.1. Materiał nauczania 16
4.3.2. Pytania sprawdzające 17
4.3.3. Ćwiczenia 18
4.3.4. Sprawdzian postępów 19
4.4. Materiały do wypełnień stałych i uŜywane w profilaktyce 20
4.4.1. Materiał nauczania 20
4.4.2. Pytania sprawdzające 22
4.4.3. Ćwiczenia 22
4.4.4. Sprawdzian postępów 23
4.5. Materiały uŜywane w endodoncji, w protetyce i ortodoncji 24
4.5.1. Materiał nauczania 24
4.5.2. Pytania sprawdzające 25
4.5.3. Ćwiczenia 26
4.5.4. Sprawdzian postępów 27
4.6. Materiały sanitarne i implantologiczne 28
4.6.1. Materiał nauczania 28
4.6.2. Pytania sprawdzające 29
4.6.3. Ćwiczenia 29
4.6.4. Sprawdzian postępów 30
5. Sprawdzian osiągnięć 31
6. Literatura 35
3
1. WPROWADZENIE
Poradnik będzie Ci pomocny w przyswajaniu wiedzy i umiejętności dotyczącej
przygotowania i zastosowania materiałów stomatologicznych.
W poradniku zamieszczono:
- wymagania wstępne, w których wyszczególniono jakie umiejętności powinieneś posiadać
przed przystąpieniem do realizacji jednostki modułowej,
- cele kształcenia, pokazują jakie umiejętności opanujesz po przeprowadzeniu procesu
kształcenia,
- materiał nauczania, w którym zawarte są niezbędne treści teoretyczne, aby umoŜliwić
wykonanie ich w praktyce,
- pytania sprawdzające, które umoŜliwią ocenę przygotowania do wykonania ćwiczeń
potwierdzających nabycie umiejętności,
- ćwiczenia do samodzielnego rozwiązania zawierają: polecenie, sposób wykonania oraz
wykaz materiałów do wykonania ćwiczenia, pomogą ukształtować umiejętności
praktyczne i zweryfikować nabytą wiedzę teoretyczną,
- sprawdzian postępów pomoŜe ocenić poziom wiedzy po wykonaniu ćwiczeń,
- sprawdzian osiągnięć, po zrealizowaniu wszystkich tematów jednostki modułowej
pozwoli ocenić poziom nabytych umiejętności w procesie kształcenia,
- wykaz literatury.
4
Schemat układu jednostek modułowych
322[01]Z1
Organizacja pracy
w gabinecie
stomatologicznym
322[01]Z1.01
Przygotowanie gabinetu
stomatologicznego do pracy
Przygotowanie materiałów
stomatologicznych
322[01]Z1.03
Przygotowanie aparatury
oraz instrumentów
5
2. WYMAGANIA WSTĘPNE
Przystępując do realizacji programu jednostki modułowej powinieneś umieć:
- stosować przepisy bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpoŜarowej i ochrony
środowiska,
- organizować pracę w gabinecie stomatologicznym,
- stosować wiadomości dotyczące budowy anatomicznej, fizjologii i patofizjologii narządu
Ŝucia,
- przeprowadzać badania jamy ustnej,
- przeprowadzać wywiad chorobowy,
- opracować plan profilaktyczno-leczniczy, stosować zasady prowadzenia dokumentacji
medycznej.
6
3. CELE KSZTAŁCENIA
W wyniku realizacji programu jednostki modułowej powinieneś umieć:
- dokonać klasyfikacji materiałów stomatologicznych,
- scharakteryzować materiały do wypełnień czasowych i określić zasady ich
przygotowywania,
- przygotować materiały do wypełnień czasowych,
- rozróŜnić materiały do wypełnień ostatecznych,
- scharakteryzować cementy fosforanowe, krzemowe, karboksylowe i wodorotlenkowowapniowe,
- określić zasady przechowywania cementów,
- określić zasady przygotowywania cementów,
- zaplanować pracę i zorganizować stanowisko pracy,
- dobrać materiały stomatologiczne do rodzaju zabiegu i wypełnienia,
- przygotować cementy fosforanowe, krzemowe, karboksylowe, lecznicze i tlenkowocynkowo-
eugenolowe,
- rozróŜnić i określić zastosowanie materiałów złoŜonych,
- określić wady i zalety amalgamatu,
- określić zasady postępowania z resztkami amalgamatu,
- scharakteryzować materiały do wypełniania kanałów korzeniowych,
- przygotować materiały do wypełnień kanałów korzeniowych,
- scharakteryzować materiały stosowane w protetyce i ortodoncji,
- przygotować materiały do wykonania wycisków,
- dokonać oceny przygotowanych materiałów stomatologicznych,
- określić asortyment i zastosowanie implantów,
- scharakteryzować materiały pomocnicze,
- scharakteryzować materiały opatrunkowe stosowane w stomatologii,
- zastosować przepisy bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpoŜarowej oraz
ochrony środowiska.
7
4. MATERIAŁ NAUCZANIA
4.1. Klasyfikacja materiałów stomatologicznych
4.1.1. Materiał nauczania
Materiałoznawstwo stomatologiczne znajduje się w programach nauczania jako osobna
dyscyplina naukowa. Zespół stomatologiczny realizuje świadczenia lecznicze w zakresie
stomatologii, dlatego waŜne jest, aby kaŜdy z członków zespołu posiadał gruntowną wiedzę
i umiejętności stosowania, przygotowania i doboru materiałów dentystycznych.
Dla uŜytkowników materiałów stomatologicznych waŜnymi informacjami o materiale
czy leku są:
1) charakterystyka biofizykochemiczna materiału czy leku,
2) wpływ miejscowy i ogólny na tkanki ustroju,
3) zastosowanie, wskazania do uŜycia (szczególnie waŜne),
4) sposób przygotowania postaci uŜytkowej (gotowy, ręczny, mechaniczny, automatyczny),
5) zasady przechowywania,
6) bezpieczeństwo dla personelu i pacjen...
anitka3006