zabawy twórcze.pdf

(1022 KB) Pobierz
?
Literka.pl - Zabawy twórcze rozwijające mowę i myślenie
Zabawy twórcze rozwijające mowę i myślenie
Data dodania: 2007-09-03 07:18:12
Ucząc dzieci samodzielności w rozwiązywaniu zadań dydaktycznych wykorzystuję
zabawy twórcze związane z doskonaleniem myślenia, a w szczególności takich jego cech
jak: oryginalność, płynność, giętkość itp. Atrakcyjność zabaw tematycznych, badawczych
czy poznawczych nie tylko rozwija zainteresowania dzieci, ale również podwyższa ich
motywację, zdolności skojarzeniowe, rozwija koncentrację uwagi i pamięć. Rozwój tych
procesów myślowych gwarantuje w przyszłości doskonały start do podjęcia nauki w
szkole i powodzenia w nauce.
Oto kilka wybranych przykładów zabaw, które stymulują rozwój mowy, myślenia,
wyobraźni, koncentrują uwagę i zdolności skojarzeniowe.
Zabawy twórcze rozwijające mowę i myślenie
Ucząc dzieci samodzielności w rozwiązywaniu zadań dydaktycznych wykorzystuję
zabawy twórcze związane z doskonaleniem myślenia, a w szczególności takich jego cech
jak: oryginalność, płynność, giętkość itp. Atrakcyjność zabaw tematycznych, badawczych
czy poznawczych nie tylko rozwija zainteresowania dzieci, ale również podwyższa ich
motywację, zdolności skojarzeniowe, rozwija koncentrację uwagi i pamięć. Rozwój tych
procesów myślowych gwarantuje w przyszłości doskonały start do podjęcia nauki w
szkole i powodzenia w nauce.
Oto kilka wybranych przykładów zabaw, które stymulują rozwój mowy, myślenia,
wyobraźni, koncentrują uwagę i zdolności skojarzeniowe.
Zabawy rozwijające koncentrację uwagi
Słuchaj uważnie
Dzieci siedzą w kole. Kilkoro z dzieci jest wybraną postacią z opowiadania,
które nauczyciel zaczyna opowiadać. Jeżeli dziecko rozpozna postać, którą
prezentuje, obiega siedzące dzieci w kole i wraca na swoje miejsce. Nauczyciel
stara się tak opowiadać, aby każde dziecko miało możliwość wystąpienia.
Dzieci siedzą w kole. Kilkoro z dzieci jest wybraną postacią z opowiadania, które
nauczyciel zaczyna opowiadać. Jeżeli dziecko rozpozna postać, którą prezentuje, obiega
siedzące dzieci w kole i wraca na swoje miejsce. Nauczyciel stara się tak opowiadać, aby
każde dziecko miało możliwość wystąpienia. Pilot w samolocie
Nauczyciel wybiera dwoje dzieci. Jedno jest pilotem samolotu i ma zamknięte
oczy, natomiast drugie odgrywa role kapitana wieży kontrolnej i za pomocą
słów kieruje samolotem, aby bezpiecznie wylądował na lotnisku. Pilot musi
maksymalnie się skoncentrować, poruszając samolot między ustawionymi na
dywanie przeszkodami.
Nauczyciel wybiera dwoje dzieci. Jedno jest pilotem samolotu i ma zamknięte oczy,
natomiast drugie odgrywa role kapitana wieży kontrolnej i za pomocą słów kieruje
316253876.001.png
samolotem, aby bezpiecznie wylądował na lotnisku. Pilot musi maksymalnie się
skoncentrować, poruszając samolot między ustawionymi na dywanie przeszkodami.
Kacper mówi wam
Nauczyciel wybiera jedno dziecko, które będzie Kacprem, a reszta dzieci
będzie go naśladować. Przed pokazaniem kolejnej czynności Kacper
wypowiada słowa: Kacper mówi wam np. klaśnijcie nad głową. Jeżeli Kacper
nie poprzedzi czynności magicznymi słowami, wówczas dzieciom nie wolno go
naśladować. Które z dzieci się pomyli odpada z gry.
Nauczyciel wybiera jedno dziecko, które będzie Kacprem, a reszta dzieci będzie go
naśladować. Przed pokazaniem kolejnej czynności Kacper wypowiada słowa: Kacper
mówi wam np. klaśnijcie nad głową. Jeżeli Kacper nie poprzedzi czynności magicznymi
słowami, wówczas dzieciom nie wolno go naśladować. Które z dzieci się pomyli odpada z
gry. Wprawki pantomimiczne
Zabawa wymaga ciszy i koncentracji uwagi. Nauczyciel zaprasza dzieci do
inscenizowania różnych scenek rodzajowych, np. przechodzimy ostrożnie po
oblodzonej kładce, wspinamy się na wysoką skałę, chodzimy po kamieniach,
dekorujemy tort, omijamy kałuże itp.
Zabawa wymaga ciszy i koncentracji uwagi. Nauczyciel zaprasza dzieci do
inscenizowania różnych scenek rodzajowych, np. przechodzimy ostrożnie po oblodzonej
kładce, wspinamy się na wysoką skałę, chodzimy po kamieniach, dekorujemy tort,
omijamy kałuże itp. Personifikacja
Nauczyciel wspólnie z dziećmi wybiera przedmiot znany dzieciom z życia
codziennego np. krzesło i razem nadają mu jak najwięcej ludzkich cech.
Nauczyciel naprowadza dzieci pytaniami: co krzesło robi, gdzie mieszka, kogo
lubi, jak spędza czas, jak się zachowuje itp.
Nauczyciel wspólnie z dziećmi wybiera przedmiot znany dzieciom z życia codziennego
np. krzesło i razem nadają mu jak najwięcej ludzkich cech. Nauczyciel naprowadza dzieci
pytaniami: co krzesło robi, gdzie mieszka, kogo lubi, jak spędza czas, jak się zachowuje
itp. Kim jestem?
Dzieci losują kartoniki z różnymi postaciami np. żaby, króla, dziewczynki itp.
Każde z dzieci ruchowo lub werbalnie przedstawia daną postać.
Dzieci losują kartoniki z różnymi postaciami np. żaby, króla, dziewczynki itp. Każde z
dzieci ruchowo lub werbalnie przedstawia daną postać. Zabawy rozwijające zdolności
skojarzeniowe i spostrzegawczość
Skojarzenia
Nauczyciel prezentuje dowolny obrazek pytając dzieci z czym im się kojarzy.
Dzieci podają swoje skojarzenia lub tworzą rysunki np. Co kojarzy mi się z
latem? Dzieci swoje skojarzenia mogą rysować w formie małych piktogramów
dookoła obrazka wyjściowego.
Nauczyciel prezentuje dowolny obrazek pytając dzieci z czym im się kojarzy. Dzieci
podają swoje skojarzenia lub tworzą rysunki np. Co kojarzy mi się z latem? Dzieci swoje
skojarzenia mogą rysować w formie małych piktogramów dookoła obrazka wyjściowego.
Znana postać
Nauczyciel zaczyna opowieść opisując dzieciom znaną postać bajkową np.
Kopciuszka. Podczas opowiadania za każdym razem dodaje jedno zdanie na
temat tej postaci. Zadaniem dzieci jest jak najszybciej odgadnąć o jaką postać
chodzi.
Nauczyciel zaczyna opowieść opisując dzieciom znaną postać bajkową np. Kopciuszka.
Podczas opowiadania za każdym razem dodaje jedno zdanie na temat tej postaci.
Zadaniem dzieci jest jak najszybciej odgadnąć o jaką postać chodzi. 100 określeń
Dzieci próbują definiować znane przedmioty codziennego użytku. Jak myślicie,
jak moglibyśmy nazwać stół? W odpowiedzi jedna z cech powinna być
wyabstrahowana np. stół to olbrzym na szczudłach, to wielka deska na 4
nogach, to kolega ławy itp.
Dzieci próbują definiować znane przedmioty codziennego użytku. Jak myślicie, jak
moglibyśmy nazwać stół? W odpowiedzi jedna z cech powinna być wyabstrahowana np.
stół to olbrzym na szczudłach, to wielka deska na 4 nogach, to kolega ławy itp. Wymień
5 przedmiotów
Dzieci ustawione w kole, przy dźwiękach muzyki podają sobie piłkę. Gdy
muzyka umilknie dziecko, które jest w posiadaniu piłki losuje z czarodziejskiej
kuli jedną z liter. Ma wymienić 5 przedmiotów zaczynających się na podana
literę, a piłka krąży dalej po kole. Gdy piłka wróci do dziecka, a ono nie
wymieni 5 przedmiotów daje fanta.
Dzieci ustawione w kole, przy dźwiękach muzyki podają sobie piłkę. Gdy muzyka
umilknie dziecko, które jest w posiadaniu piłki losuje z czarodziejskiej kuli jedną z liter.
Ma wymienić 5 przedmiotów zaczynających się na podana literę, a piłka krąży dalej po
kole. Gdy piłka wróci do dziecka, a ono nie wymieni 5 przedmiotów daje fanta. Magiczna
plama
Każde dziecko otrzymuje kartkę, którą składa na połowę. Na jedną połowę
kartki wyciska kilka kropel tuszu i przykłada druga połową dokładnie
przyciskając. Po rozłożeniu kartki ma dwie identyczne plamy. Próbuje
porównać z czym mu się plama kojarzy. Potem obrysowuje pisakiem
wyobrażoną postać dorysowując inne charakterystyczne elementy postaci.
Każde dziecko otrzymuje kartkę, którą składa na połowę. Na jedną połowę kartki wyciska
kilka kropel tuszu i przykłada druga połową dokładnie przyciskając. Po rozłożeniu kartki
ma dwie identyczne plamy. Próbuje porównać z czym mu się plama kojarzy. Potem
obrysowuje pisakiem wyobrażoną postać dorysowując inne charakterystyczne elementy
postaci. Magiczny przedmiot
W czarodziejskim woreczku znajduje się kilka przedmiotów trudnych do
identyfikacji. Za pomocą dotyku dzieci mają odgadnąć nazwę przedmiotu i
podać do czego on służy.
W czarodziejskim woreczku znajduje się kilka przedmiotów trudnych do identyfikacji. Za
pomocą dotyku dzieci mają odgadnąć nazwę przedmiotu i podać do czego on służy.
Zabawy ćwiczące pamięć
Podaj kolejność
Za parawanem jest zgromadzonych kilka przedmiotów. Nauczyciel odsłania
parawan, dzieci przyglądają się przedmiotom zapamiętując ich kolejność.
Nauczyciel ponownie zasłania parawan a zadaniem dzieci jest wymienić
przedmioty w kolejności. Utrudnieniem może być podanie koloru każdego z
przedmiotów.
Za parawanem jest zgromadzonych kilka przedmiotów. Nauczyciel odsłania parawan,
dzieci przyglądają się przedmiotom zapamiętując ich kolejność. Nauczyciel ponownie
zasłania parawan a zadaniem dzieci jest wymienić przedmioty w kolejności.
Utrudnieniem może być podanie koloru każdego z przedmiotów. Co się zmieniło?
Dzieci siedzą w kole. Wybrane dziecko wychodzi z sali, a pozostałe dzieci
zmieniają coś w swoim wyglądzie (kilkoro dzieci). Wybrane dziecko ma znaleźć
różnice w wyglądzie dzieci.
Dzieci siedzą w kole. Wybrane dziecko wychodzi z sali, a pozostałe dzieci zmieniają coś
w swoim wyglądzie (kilkoro dzieci). Wybrane dziecko ma znaleźć różnice w wyglądzie
dzieci. Zapamiętaj
Dzieci siedzą w kole. Wybrane dziecko wykonuje jeden prosty ruch np. kiwa
głową. Kolejne dziecko powtarza ruch kolegi i dodaje swój. Następne dziecko
powtarza ruchy kolegów dodając swój ruch.Zabawę prowadzimy z niewielką
ilością dzieci.
Dzieci siedzą w kole. Wybrane dziecko wykonuje jeden prosty ruch np. kiwa głową.
Kolejne dziecko powtarza ruch kolegi i dodaje swój. Następne dziecko powtarza ruchy
kolegów dodając swój ruch.Zabawę prowadzimy z niewielką ilością dzieci. Wyliczanki
Człowiek może mieszkać w .......
Człowiek może siedzieć w ......
Narzędziem pracy człowieka jest .......
Człowiek może mieszkać w… Człowiek może siedzieć w… Narzędziem pracy człowieka
jest ....... Dopasuj
Dzieci siedzą w kole i przyglądają się sobie. Jedno z dzieci stoi tyłem do środka
koła. Nauczyciel wskazuje jedna osobę, którą wszyscy będą opisywać (wygląd
zewnętrzny). Dziecko stojące tyłem ma odgadnąć, o kogo chodzi.
Dzieci siedzą w kole i przyglądają się sobie. Jedno z dzieci stoi tyłem do środka koła.
Nauczyciel wskazuje jedna osobę, którą wszyscy będą opisywać (wygląd zewnętrzny).
Dziecko stojące tyłem ma odgadnąć, o kogo chodzi. Zabawy wspomagające wyobraźnię i
rozwój mowy
Kuferek skarbów
Nauczyciel wyciąga z kuferka zgromadzone w nim przedmioty i pokazuje
dzieciom. Zadaniem dzieci jest odgadnąć do czego służy każdy przedmiot.
Następnie dzieci wymyślają inne zastosowanie znanych na co dzień
przedmiotów.
Nauczyciel wyciąga z kuferka zgromadzone w nim przedmioty i pokazuje dzieciom.
Zadaniem dzieci jest odgadnąć do czego służy każdy przedmiot. Następnie dzieci
wymyślają inne zastosowanie znanych na co dzień przedmiotów. Snuj się, snuj
bajeczko
Nauczyciel wprowadza nastrój i zaczyna opowiadać wymyśloną bajkę np.
dawno, dawno temu, za lasem, w maleńkiej chatce mieszkała dziewczynka…
Kolejne dziecko opowiada dalej dodając jedno swoje zdanie itd. Na
zakończenie dzieci podejmują próbę odtworzenia całej bajki. Mogą odegrać ją
w formie dramy, scenki rodzajowej lub pantomimy.
Nauczyciel wprowadza nastrój i zaczyna opowiadać wymyśloną bajkę np. dawno, dawno
temu, za lasem, w maleńkiej chatce mieszkała dziewczynka… Kolejne dziecko opowiada
dalej dodając jedno swoje zdanie itd. Na zakończenie dzieci podejmują próbę
odtworzenia całej bajki. Mogą odegrać ją w formie dramy, scenki rodzajowej lub
pantomimy. Teatr małego aktora
Dzieci podzielone na kilka grup. Każda z grup otrzymuje zadanie do
wykonania, a polega ono na wymyśleniu i przedstawieniu krótkiej historyjki na
podany przez nauczyciela temat np. zakupy w sklepie, wizyta u lekarza itp.
Grupy nie mogą się ze sobą kontaktować. Dla pełniejszego wyeksponowania
granej roli mogą skorzystać z przygotowanych wcześniej przez nauczyciela
rekwizytów. Następuje prezentacja poszczególnych grup, a pozostali
uczestnicy odgadują miejsce akcji lub tytuł prezentowanej bajki czy opowieści.
Dzieci podzielone na kilka grup. Każda z grup otrzymuje zadanie do wykonania, a polega
ono na wymyśleniu i przedstawieniu krótkiej historyjki na podany przez nauczyciela
temat np. zakupy w sklepie, wizyta u lekarza itp. Grupy nie mogą się ze sobą
kontaktować. Dla pełniejszego wyeksponowania granej roli mogą skorzystać z
przygotowanych wcześniej przez nauczyciela rekwizytów. Następuje prezentacja
poszczególnych grup, a pozostali uczestnicy odgadują miejsce akcji lub tytuł
prezentowanej bajki czy opowieści. Skarbnica
Zabawa polega na wymienianiu słów według określonych wymogów
treściowych. Dzieci wymieniają rzeczy– obiekty np. tylko białe (śnieg, mąka,
cukier itp.). Następnie nauczyciel dodaje kolejne kryterium: wymień rzeczy lub
obiekty białe i miękkie itp. Nauczyciel może podawać różne kryterium w
zależności od opracowywanej tematyki.
Zabawa polega na wymienianiu słów według określonych wymogów treściowych. Dzieci
wymieniają rzeczy– obiekty np. tylko białe (śnieg, mąka, cukier itp.). Następnie
nauczyciel dodaje kolejne kryterium: wymień rzeczy lub obiekty białe i miękkie itp.
Nauczyciel może podawać różne kryterium w zależności od opracowywanej tematyki. W
krainie fantazji
Dzieci zastanawiają się, gdzie chciałyby się przenieść: w przeszłość lub w
przyszłość. Nauczyciel podpowiada, że aby się tam przenieść, należy użyć
swojej wyobraźni. Tam każde dziecko zobaczy siebie, co robi, kto tam jest, jak
wygląda kraina, jak się tam czuje itp. Dzieci opowiadają o swojej krainie
fantazji, mogą też przedstawić ją w formie plastycznej.
Dzieci zastanawiają się, gdzie chciałyby się przenieść: w przeszłość lub w przyszłość.
Nauczyciel podpowiada, że aby się tam przenieść, należy użyć swojej wyobraźni. Tam
każde dziecko zobaczy siebie, co robi, kto tam jest, jak wygląda kraina, jak się tam czuje
itp. Dzieci opowiadają o swojej krainie fantazji, mogą też przedstawić ją w formie
plastycznej. Podobieństwa i różnice
Dzieci dobierają się dwójkami i losują pojęcia przeciwstawne np.
bogaty-biedny, wysoki-niski, słodki-kwaśny, wolny-szybki itp. Każda z par ma
zaprezentować wylosowane pojęcie. Zadaniem pozostałych uczestników jest
odgadnięcie, o jakie pojęcie chodziło.
Dzieci dobierają się dwójkami i losują pojęcia przeciwstawne np. bogaty-biedny,
wysoki-niski, słodki-kwaśny, wolny-szybki itp. Każda z par ma zaprezentować
wylosowane pojęcie. Zadaniem pozostałych uczestników jest odgadnięcie, o jakie pojęcie
chodziło. Przedstawione zabawy rozwijają podstawowe operacje umysłowe myślenia
twórczego. Dominują w nich metody poszukujące, ekspresyjne i praktyczne, najbardziej
wyzwalające aktywność twórczą dziecka.
Bibliografia:
A. Góralski, Być nowatorem. Poradnik twórczego myślenia , Warszawa 1990
B. Hołyńska, Zabawy rozwijające mowę dziecka , Warszawa 1986
J. Zborowski, Rozwijanie aktywności twórczej dzieci , Warszawa 1986
A. Góralski,, Warszawa 1990B. Hołyńska,, Warszawa 1986J. Zborowski,, Warszawa 1986
Autor: mgr Agnieszka Bargłowska
Literka.pl - Zabawy twórcze rozwijające mowę i myślenie Literka.pl - Zabawy twórcze
rozwijające mowę i myślenie
Zgłoś jeśli naruszono regulamin