Protokˇ- dyplomatyczny.doc

(58 KB) Pobierz

PROTOKÓŁ DYPLOMATYCZNY

 

WYKŁAD I

 

Ustawa z dnia 27 lipca 2001r. o służbie publicznej poz.1403.

 

Protokół dyplomatyczny:

-          reguły postępowania i zachowania dyplomaty

-          normy obowiązujące w kontaktach urzędowych z władzami państwa akredytacji

-          normy obowiązujące we wzajemnych stosunkach między placówkami dyplomatycznymi innych państw danej stolicy

 

!!! 1815r. Kongres Wiedeński – spisano reguły traktowania dyplomatów z różnych państw (Zasada Precedencji), reguły te spisano w protokole, stąd nazwa protokół dyplomatyczny.

 

Funkcje dyplomaty mogą pełnić:

-          ambasadorowie

-          ministrowie

-          każdy z nas, reprezentujący kraj

 

Reguły zasady precedencji:

-          zasada pierwszeństwa określa, które rangi dyplomatów są wyższe, a które niższe (ambasador, ...., atasze)

-          zasada starszeństwa określa precedencję wśród osób o tej samej randze lub klasie (listy uwierzytelniające – kto złożył wcześniej)

 

Protokół dyplomatyczny zawiera:

-          zasady dobrych manier, powszechnie przyjętych i stosowanych w płaszczyźnie towarzyskiej

-          sposób posługiwania się korespondencją, kontaktowania się telefonicznego, zachowania w towarzystwie, określa ubiór stosownie do sytuacji i konwenansów międzynarodowych

 

Protokół dyplomatyczny:

-          ceremoniał państwowy i dyplomatyczny

-          zasady zachowania się (etykieta)

-          zasady organizacji oficjalnego życia dyplomatycznego (przyjęcia, spotkania, zasady precedencji, stroje, wymiana korespondencji dyplomatycznej itd.

 

Komórka Protokołu Dyplomatycznego:

·         wydział Prezydialny – pisanie wszelkiej korespondencji podpisanej później przez prezydenta, premiera

-          AGRIMENT – zgoda na to, aby dyplomata wjechał do kraju i objął swoje funkcje

-          przyjmuje wnioski o odznaczenie obcokrajowców w naszym kraju i odznaczenia naszych obywateli w innych krajach

·         wydział Protokolarny – dba o przestrzeganie etykiety, precedencji podczas uroczystości państwowych, wystosunkowuje zaproszenia na uroczystości, przygotowuje ceremonię wręczania listów uwierzytelniających

·         wydział Przywilejów i Immunitetów – dba o to, aby państwo przestrzegało nadanych przez państwo przywilejów i immunitetów

·         wydział Nieruchomości – szukanie pomieszczeń na ambasady, załatwianie spraw z  tym związanych

·         wydział Wizyt Oficjalnych – przygotowuje program i uczestniczy w uroczystościach premierów innych państw

 

Ceremoniał państwowy – zespół kurtuazyjnych form protokolarnych stosowanych zwyczajowo w stosunkach między szefami państw i rządów oraz innymi przedstawicielami państw szczebla rządowego, którym dzięki ceremoniałowi nadaje się uroczysty charakter państwowy, wojskowy, cywilny, religijny itp. (3 maja, 11 listopada)

 

Ceremoniał dyplomatyczny – zespół zasad i form obowiązujących przy realizacji obrotu dyplomatycznego.

 

Księga kondolencyjna - ....

 

Kurtuazja międzynarodowa – wszelkie akty grzecznościowe ze strony państwa przyjmującego wobec przedstawicieli innych państw lub samych tych państw, będące przejawem i podkreśleniem szacunku dla tego wszystkiego co reprezentuje i symbolizuje państwo.

 

Etykieta – dyplomatyczny savoir vivre, czyli przyjęte w służbie dyplomatycznej oraz w życiu oficjalnym grzecznościowe formy zachowania się, zwane także konwenansami.

 

Kto nie może zostać dyplomatą?

-          osoby zbyt nieśmiałe lub zbyt impulsywne oraz takie, które mają problem z formułowaniem myśli.

-          osoby, które nie znają języków obcych (i to kilku)

 

Dyplomacja dwustronna:

-          paradyplomacja – okazjonalna, „bez krawatów”

-          stałe reprezentacje – rezyduje na stałe w państwie przyjmującym

 

Dyplomacja wielostronna:

-          powszechne, o uniwersalnym zasięgu, organizacje międzynarodowe (np.: Narody Zjednoczone)

-          wielorakie, uniwersalne i regionalne organizacje międzynarodowe (np.: Międzynarodowy Komitet Czerwonego Krzyża)

-          międzynarodowe organizacje pozarządowe (np.: Światowe Forum Ekonomiczne)

-          międzynarodowe konferencje i spotkania

 

Konferencje:

-          konferencje deliberacyjne – forum ogólnej prezentacji poglądów i stanowiska dotyczących wybranych problemów

-          konferencje uchwałodawcze (konstytutywne) – wymiany poglądów, uzgodnienia wiążą państwa, które podpiszą ustalenia

-          konferencje informacyjne – podzielenie się wypracowanymi rozwiązaniami, wymiana informacji

 

Podział konferencji ze względu na rozmiar:

-          małe (do 20 delegacji)

-          średnie (20-60 delegacji)

-          duże (powyżej 60 delegacji)

 

Podział konferencji ze względu na rozmiar czasowy:

-          krótkie (do jednego tygodnia)

-          średnie (1-3 tygodnie)

-          długie (powyżej 3 tygodni)

 

 

WYKŁAD II

 

Ustawa o służbie zagranicznej

 

Organy wewnętrzne:

-          głowa Państwa

-          Parlament

-          Rząd

-          Szef Rządu

-          Minister właściwy – do Spraw Zagranicznych

 

Organy zewnętrzne:

-          stałe – misje dyplomatyczne, urzędy konsularne, misje wojskowe, biura radcy handlowego

-          tymczasowe – misje specjalne, okręty wojenne, organy wewnętrzne tymczasowo za granicą

 

Parlament:

-          nadzór nad polityką zagraniczną państwa

-          uczestniczy w wyborze głowy państwa, ministrów, premiera

-          zatwierdza umowy międzynarodowe

-          uchwala budżet

-          sprawuje kontrolę nad rządem

-          Parlament wyraża zgodę na ratyfikację umowy międzynarodowej !!!

 

Głowa państwa:

-          kompetencje uregulowane w Konstytucji

-          wyraża wolę ludu

-          ma prawo inicjatywy ustawodawczej

-          ratyfikuje i wypowiada umowy międzynarodowe

-          mianuje i odwołuje ambasadorów

-          przyjmuje listy uwierzytelniające ambasadorów

-          posiada najważniejszą pieczęć w państwie

-          reprezentuje interesy naszego państwa

-          pełni funkcję zwierzchnią sił zbrojnych

 

Premier i rząd:

-          premier ma największe kompetencje w systemie parlamentarno – gabinetowym

-          ustala również kierunki polityki zagranicznej

-          zapewnia bezpieczeństwo zewnętrzne państwa

-          sprawuje ogólne kierownictwo w dziedzinie stosunków z innymi państwami i organizacjami

-          zatwierdza umowy międzynarodowe

-          odpowiada za to co robi przez Sejmem i Trybunałem Stanu

-          uczestniczy w spotkaniach

 

Minister Spraw Zagranicznych:

-          podpisuje umowy międzynarodowe bez pełnomocnictwa

-          proponuje kandydatów na ambasadorów

-          nadaje stopień dyplomatyczny ambasadora dyplarnego

-          pełni funkcje koordynacyjne

-          podlegają mu instytuty polskie, sprawuje nad nimi kierownictwo

-          odpowiada przed Premierem i przed Trybunałem Stanu, za działalność przed Sejmem

 

Dyrektor Generalny Służby Zagranicznej:

-          zapewnia ciągłość polityki zagranicznej państwa

-          pomaga w rozwiązywaniu problemów

-          organizuje sympozja, wieczorki

 

Ustawa o służbie zagranicznej Art.1 – określa organizację i funkcjonowanie służby zagranicznej

 

Kto kieruje służbą zagraniczna? – Minister właściwy do spraw zagranicznych.

 

Który stopień najwyższy, a który najniższy?

1) ambasador tytularny,
2) radca - minister,
3) I radca,
4) radca,
5) I sekretarz,
6) II sekretarz,
7) III sekretarz,
8) attaché.

 

Misje dyplomatyczne – jest oficjalnym urzędem państwa wysyłającego o charakterze przedstawicielskim. Nie posiada osobowości prawnej !!! Może zakładać konta w bankach.

 

Kto ustanawia misje? – Minister właściwy do spraw zagranicznych.

 

Konsulaty – status prawny uregulowany w ustawach o konwencjach.

 

Cztery klasy konsulatów:

1.      konsulaty generalne na czele z konsulem generalnym

2.      konsulaty

3.      vicekonsulaty na czele z vicekonsulem

4.      agencje konsularne na czele z agentem konsularnym

 

Konsulat wydaje wizy, paszporty, dowody.

 

 

 

WYKŁAD III

 

Skład komisji dyplomatycznej

Trzy grupy:

1.      personel dyplomatyczny – są to m.in.: radcy, sekretarze, attaches

2.      personel administracyjny i techniczny – są to: personel kancelaryjny ( w tym kierownik kancelarii), tłumacze, radiotelegrafiści, szyfranci

3.      personel służby – są to: kierowcy, gońcy oraz służba zatrudniona przez państwo wysyłające

 

Zakończenie funkcji członka misji:

-          z inicjatywy samego przedstawiciela dyplomatycznego – prośba o odwołanie bądź podanie się do dymisji

-          z woli państwa wysyłającego – odwołanie członka misji

·         albo w związku z normalną polityką

·         albo w ramach protestu czy niezadowolenia wobec polityki państwa przyjmującego, wtedy bez powołania nowej osoby

-          z woli państwa przyjmującego – bez uznania za persona non grata (członek personelu dyplomatycznego) lub osobę niepożądaną (inne osoby nie mające statusu członka personelu dyplomatycznego) – gdy państwo uważa, że działalność danej osoby jest sprzeczna z polityką państwa

-          na skutek wypadków losowych lub powstania okoliczności zewnętrznych (np.: śmierć dyplomaty)

 

Wyróżniamy 3 klasy szefów misji:    !!!! WAŻNE

1.      ambasadorów i nuncjuszów (Stolica Apostolska) akredytowanych przy głowach państw oraz innych szefów misji równorzędnego stopnia

2.      posłów nadzwyczajnych, ministrów pełnomocnych i internuncjuszów (Stolica Apostolska) akredytowanych przy głowach państw

3.      charges d’ affaires, akredytowanych przy ministrach spraw zagranicznych

·         charges d’ affaires eu pie (Stały Szef Misji Dyplomatycznej)

·         charges d’ affaires ad interim (Czasowy Szef Misji Dyplomatycznej)

 

Klasa 1 i 2 składa listy uwierzytelniające głowie państwa.

Klasa 3 składa listy wprowadzające do Ministra Spraw Zagranicznych.

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin