Wydział Elektryczny
Marek Kucharski
Grupa 4
Studia dzienne
Semestr VI
Rok akademicki 1998/99
Grupa laboratoryjna
4
Numer
ćwiczenia
2
TEMAT:
Badanie układów regulowanego hamowania silników indukcyjnych.
Ocena:
Data wykonania
1. Cel ćwiczenia.
a)Celem ćwiczenia było poznanie metod sterowania i charakterystyk mechanicznych silnika indukcyjnego podczas hamowania dynamicznego prądem stałym silników indukcyjnych.
w = f ( M. )
b). Zapoznaliśmy się ze sposobem sterowania hamowaniem prądem stałym silników indukcyjnych za pośrednictwem tyrystorowego układu do hamowania dynamicznego.
2. Przyrządy pomiarowe i badane.
Silnik pierścieniowy , typ : SZUe 34a, 019/I-29/664/1/T-962
Pn = 1,5kW
U1n = 220/380 V
I1n = 5,5/3,2 A
n = 1400 obr/min
f1 = 50 Hz
cosj = 0,87
U2n = 61 V
I2n = 17 A
Rs = 3,3W ( t = 20o C)
Rr = 0,15W
DPFe = 75 W
DPm = 115 W (straty całego zestawu przy n = 1500 obr/min)
Pn = 1,5 kW Rt = 3,4 W
Uth = 230 V Rw = 358 W (t = 20o C)
Itn = 6,5 A DPFe = 30 W
n = 1450 obr/min , DPm = 90 W (straty całego zestawu przy n = 1300 obr/min)
Iwn = 0,42 A
Amperomierz kl. 0,5 I-29IVa963 zakres : 7,5 - 30 A
Amperomierz kl 0,5 I-29IVa772 zakres 0,75 - 3 A
Amperomierz kl. 1 I-29Iva97 zakres : 7,5 - 30 A
Voltomierz kl 0,5 I-29Iva3306 zakres 150/300/600/75 V
Wskaźnik momentu obrotowego 019/I-29/664/1/T-962
3.Schemat.
Układ pomiarowy do wyznaczania statycznych charakterystyk mechanicznych.
hamowania dynamicznego.
3.Tabele pomiarowe.
Tabela pomiarowa dla Rd=0 i IH=4A
Lp.
U(V)
IG(A)
Iw(A)
IH(A)
n(obr/min)
Modcz.(N*m)
Mobl.(N*m)
1
184
1,6
5,0
4,0
1125
117,75
2,25
1,43
176
1,7
3,9
825
86,35
2,50
2,39
3
150
1,8
745
77,98
2,51
120
2,2
...
Kony777