HAMOWANIE.DOC

(1245 KB) Pobierz
POLITECHNIKA

POLITECHNIKA

WROCŁAWSKA

Wydział  Elektryczny

Skład grupy:

               

                Michał  Błasiak

                Marek  Kucharski

               

Rok studiów               III

Grupa                          4

Studia                     dzienne

Semestr                       VI

Rok akademicki     1998/99

 

LABORATORIUM  NAPĘDU ELEKTRYCZNEGO 

Grupa laboratoryjna

4

Numer

ćwiczenia

 

2

TEMAT:

 

Badanie układów regulowanego hamowania silników indukcyjnych.

Ocena:

Data wykonania

ćwiczenia

 

 

1. Cel ćwiczenia.

a)Celem ćwiczenia było poznanie metod sterowania i charakterystyk mechanicznych silnika indukcyjnego podczas hamowania dynamicznego prądem stałym silników indukcyjnych.

 

                                                                         w = f ( M. )

 

b). Zapoznaliśmy się ze sposobem sterowania hamowaniem prądem stałym silników indukcyjnych za pośrednictwem tyrystorowego układu do hamowania dynamicznego.

 

2. Przyrządy pomiarowe i badane.

Silnik pierścieniowy  ,  typ : SZUe  34a, 019/I-29/664/1/T-962

 

Pn = 1,5kW                                                                                                 

U1n = 220/380 V

I1n = 5,5/3,2 A

n = 1400  obr/min

f1 = 50 Hz

cosj = 0,87

U2n = 61 V

I2n = 17 A

Rs = 3,3W     ( t = 20o C)

Rr = 0,15W

DPFe = 75 W

DPm = 115 W     (straty całego zestawu przy   n = 1500  obr/min) 

 

Prądnica prądu stałego  typ  ARDZc  132

 

Pn = 1,5 kW                                          Rt = 3,4 W

Uth = 230 V                                          Rw = 358 W      (t = 20o C)

Itn = 6,5 A                                          DPFe = 30 W

n = 1450 obr/min              ,                            DPm = 90 W (straty całego zestawu przy  n = 1300 obr/min)

Iwn = 0,42 A                                         

 

Mierniki

Amperomierz kl. 0,5 I-29IVa963  zakres : 7,5 - 30 A

Amperomierz  kl  0,5 I-29IVa772 zakres  0,75 - 3 A

Amperomierz kl. 1 I-29Iva97  zakres : 7,5 - 30 A

Voltomierz kl 0,5 I-29Iva3306 zakres  150/300/600/75 V

Wskaźnik momentu obrotowego 019/I-29/664/1/T-962

3.Schemat.

Układ pomiarowy do wyznaczania statycznych charakterystyk mechanicznych.

Układ pomiarowy do badań silnika indukcyjnego z tyrystorowym układem do

    hamowania dynamicznego.

 

 

3.Tabele pomiarowe.

 

 

Tabela pomiarowa dla Rd=0 i IH=4A

Lp.

U(V)

IG(A)

Iw(A)

IH(A)

n(obr/min)

 

Modcz.(N*m)

Mobl.(N*m)

1

184

1,6

5,0

4,0

1125

117,75

2,25

1,43

2

176

1,7

5,0

3,9

825

86,35

2,50

2,39

3

150

1,8

5,0

3,9

745

77,98

2,50

2,51

4

120

2,2

5,0

3,9

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin