PLAN PRACY
Formy realizacji,
Ośrodki zainteresowań
Kompetencje
Glottodydaktyka,
Dziecięca Matematyka,
Praca kompensacyjno wyrównawcza
Książka – wielkim skarbem dzieci
„Dołóż- schowaj”-Dodawanie i odejmowanie (MATEMATYCZNA)
Dz. manipuluje przedmiotami, dokłada i zabiera, ustala wynik dodawania i odejmowania
PRACA KOMPENSACYJNO-WYRÓWNAWCZA
Percepcja wzrokowa-
Dokonywanie syntezy sytuacji przedstawionej na obrazku- układanie pociętej pocztówki
Percepcja słuchowa
Wyróżnianie sylab- loteryjki obrazkowe
Orientacja w przestrzeni
Prawidłowe różnicowanie układów asymetrycznych- określanie położenia przedmiotu względem siebie
Koordynacja wzrokowo-ruchowa
Usprawnianie celowych i precyzyjnych ruchów rąk oraz ich wspóldziałanie- wydzieranka
Lateralizacja
Ćwiczenie ruchliwości palców i sprawności ich czubków –„pianista”
DZIECIĘCA MATEMATYKA
Dodawanie i odejmowanie,
·Ustalanie, że po dodać jest więcej, a po odjąć jest mniej
·Precyzyjne ustalanie wyników dodawania i odejmowania
GLOTTODYDAKTYKA
·Ćwiczenia syntezy fonemowej wyrazów
„Jaki to wyraz?”
·Uświadamianie związku między literami i fonemami
Litera jako znak graficzny fonemu
·Ćwiczenia umiejętności porównywania, rozpoznawania i identyfikowania liter i grup literowych o podobnych kształtach
Zabawy klockami LOGO
„Wielki skarb”-
osłuchanie z wierszem B.S.Kosuth
(JĘZYKOWA)
Dz. doskonali pamięć słuchową, wie że książka jest źródłem wiedzy, potrafi korzystać z półeczki z książkami i czasopismami,
„Nasza książeczka”-
wykonywanie strony do książeczki (album grupy)
(PLASTYCZNA)
Dz. jest współtwórcą książeczki, projektuje i wybiera technikę wykonania karteczki do książeczki, numeruje stronę, integruje się z grupą,
„W bibliotece” –wyjście do Miejskiej Biblioteki Publicznej
(SPOŁECZNA)
Dz. rozumie znaczenie instytucji jaką jest Biblioteka, potrafi kulturalnie zachowywać się w miejscu publicznym, poznaje działy w bibliotece i nazywa je, staje się członkiem biblioteki (jako grupa).
Zabawy ruchowe na świeżym powietrzu
(ZDROWOTNA)
Dz. jest sprawne fizycznie, poznaje zasady nowej zabawy pt: „Terramoto”, zna zasady bezpiecznej zabawy na podwórku.
Wiosna trwa
„Tydzień”- Rytmiczna organizacja czasu- układ 7
(MATEMATYCZNA)
Dz. zna nazwy dni tygodnia, wymienia je we właściwej kolejności, rozumie ich regularność.
„Czy Agata kocha się w kwiatach”- przygotowanie do inscenizacji
Dz. zapoznaje się z treścią inscenizacji, podejmuje próbę improwizacji własnej tekstu, identyfikuje się z postaciami, jest twórcze.
„Ślimak”
(PRZYRODNICZA)
Dz. poznaje budowę i życie ślimaka, zakłada jego hodowlę, jest obserwatorem i informuje grupę o poczynionych spostrzeżeniach
„Ślimak”- wyklejanka ze sznurka i kolrowych włóczek
Dz. poznaje technikę pracy, wykonuje pracę zgodnie z instrukcją, doskonali sprawność manualną, potrafi posługiwać się klejem w sztyfcie.
Zagadki muzyczne
(MUZYCZNA)
Dz. przypomina sobie wszystkie poznane piosenki, odgaduje ich tytuły na podstawie obrazka, rytmu, fragmentu linii melodycznej.
Moja Mama
„Kwiaty dla Mamy”-Dodawanie i odejmowanie
Dziecko liczy zastępując przedmioty liczmanami, dolicza i odlicza w celu uzyskania wyniku.
„Moja Mama”- zabawa w ”małego reportera”
Dz. określa wygląd i cechy charakteru mamy, zadaje pytania i udziela odpowiedzi, nagrywa na magnetofon, tworzy kronikę zdjęciową.
Uroczystość przedszkolna z udziałem mam
Dz. jest współtwórcą imprezy, czuje się odpowiedzialne za wystrój sali i przebieg imprezy, uczy się gościnności i otwartości w kontaktach z obecnymi na występach mamami.
„W zieleni łąka majowa”- osłuchanie z piosenką
Dz. zapamiętuje treść I i II zwrotki, powtarza fragmenty melodii, potrafi wskazać na powtarzające się fragmenty piosenki i nazywa je (refren),
„Witrażyk do okna”- upominek dla mamy(PLASTYCZNA)
Dz. poznaje technikę malowania farbami na przejrzystej folii, wypełnia kontury obrazka kolorową farbką, umieszcza wykonany obrazek w ozdobionej w ranku ramce.
Dzieci świata
„Mały młynek”-tworzenie nowego wriantu gry pochodzącej z Zairu (s.38)
Dz. tworzy nowe warianty gry, wykonuje czynności matematyczne w czasie rozgrywania gry (ustala równoliczność, dodaje, odejmuje)
Gry i zabawy z całego świata
Dz. pooznaje zabawy dzieci z Filipin („Węzeł gordyjski”- s.14, „Dmuchanka”-s.24), Zimbabwe („Ence, pence”-s.31, „Wyścig z ubieraniem”-s.92),
„W ćwierćlandzie” – opowieść ruchowa
(JĘZYKOWA , ZDROWOTNA)
Dz. poznaje życie dzieci z innych części świata, wie, że wygląd i kolr skóry nie jest barierą w kontaktach, utożsamia się z postaciami z opowiadania, zna kolory.
Kto żyje w Afryce, na Grenlandii, w Europie?
Dz. poznaje środowisko życia dzieci różnych części świata, wiąże klimat ze sposobem ubierania i odżywiania, ogląda ilustracje przyrodnicze, zadaje pytania i udziela odpowiedzi.
„Kolorowe dzieci”- zabawy muzyczno ruchowe
Dz.poznaje tekst i melodię do piosenki Majki Jeżowskiej, dobiera rekwizyty do zabawy przy piosence, powtarza gesty w czasie śpiewania piosenki.
Plan pracy na styczeń oparty jest o programy:
Prof. B.Rocławskiego- Glottodydaktyka;
Prof. .E.Gruszczyk-Kolczyńskiej- Dziecięca Matematyka
Edukacja Zdrowotna- K.Dudkiewicz
LITERATURA i POMOCE
1. B.Skosuth- „Wielki Skarb”
2. M.Jeżowska- „Kolorowe dzieci”(taśma z piosenką)
3.
gonia.1985