maj 4-latki(1).doc

(3313 KB) Pobierz
plan pracy

PLAN PRACY

Dla grupy wiekowej 4 latki opracowany przez Alicję Buczek©

MAJ 2003

Ośrodki zainteresowań

Formy realizacji,

Ośrodki zainteresowań

Kompetencje

Glottodydaktyka,

Dziecięca Matematyka,

Praca kompensacyjno wyrównawcza

Książka – wielkim skarbem dzieci

 

„Dołóż- schowaj”-Dodawanie i odejmowanie (MATEMATYCZNA)

Dz. manipuluje przedmiotami, dokłada i zabiera, ustala wynik dodawania i odejmowania

PRACA KOMPENSACYJNO-WYRÓWNAWCZA

 

Percepcja wzrokowa-

Dokonywanie syntezy sytuacji przedstawionej na obrazku- układanie pociętej pocztówki

 

Percepcja słuchowa

Wyróżnianie sylab- loteryjki obrazkowe

 

Orientacja w przestrzeni

Prawidłowe różnicowanie układów asymetrycznych- określanie położenia przedmiotu względem siebie

 

Koordynacja wzrokowo-ruchowa

Usprawnianie celowych i precyzyjnych ruchów rąk oraz ich wspóldziałanie- wydzieranka

 

Lateralizacja

Ćwiczenie ruchliwości palców i sprawności ich czubków –„pianista”

 

 

 

DZIECIĘCA MATEMATYKA

 

Dodawanie i odejmowanie,

 

·Ustalanie, że po dodać jest więcej, a po odjąć jest mniej

·Precyzyjne ustalanie wyników dodawania i odejmowania

 

 

 

 

GLOTTODYDAKTYKA

 

·Ćwiczenia syntezy fonemowej wyrazów

„Jaki to wyraz?”

 

·Uświadamianie związku między literami i fonemami

Litera jako znak graficzny fonemu

 

·Ćwiczenia umiejętności porównywania, rozpoznawania i identyfikowania liter i grup literowych o podobnych kształtach

Zabawy klockami LOGO

 

 

 

„Wielki skarb”-

osłuchanie z wierszem B.S.Kosuth

(JĘZYKOWA)

Dz. doskonali pamięć słuchową, wie że książka jest źródłem wiedzy, potrafi korzystać z półeczki z książkami i czasopismami,

„Nasza książeczka”-

wykonywanie strony do książeczki (album grupy)

(PLASTYCZNA)

Dz. jest współtwórcą książeczki, projektuje i wybiera technikę wykonania karteczki do książeczki, numeruje stronę, integruje się z grupą,

„W bibliotece” –wyjście do Miejskiej Biblioteki Publicznej

(SPOŁECZNA)

 

Dz. rozumie znaczenie instytucji jaką jest Biblioteka, potrafi kulturalnie zachowywać się w miejscu publicznym, poznaje działy w bibliotece i nazywa je, staje  się członkiem biblioteki (jako grupa).

Zabawy ruchowe na świeżym powietrzu

(ZDROWOTNA)

Dz. jest sprawne fizycznie, poznaje zasady nowej zabawy pt: „Terramoto”, zna zasady bezpiecznej zabawy na podwórku.

Wiosna trwa

„Tydzień”- Rytmiczna organizacja czasu- układ 7

(MATEMATYCZNA)

Dz. zna nazwy dni tygodnia, wymienia je we właściwej kolejności, rozumie ich regularność.

 

„Czy Agata kocha się w kwiatach”- przygotowanie do inscenizacji

(JĘZYKOWA)

Dz. zapoznaje się z treścią inscenizacji, podejmuje próbę improwizacji własnej tekstu, identyfikuje się z postaciami, jest twórcze.

„Ślimak”

(PRZYRODNICZA)

 

Dz. poznaje budowę i życie ślimaka, zakłada jego hodowlę, jest obserwatorem i informuje grupę o poczynionych spostrzeżeniach

„Ślimak”- wyklejanka ze sznurka i kolrowych włóczek

(PLASTYCZNA)

Dz. poznaje technikę pracy, wykonuje pracę zgodnie z instrukcją, doskonali sprawność manualną, potrafi posługiwać się klejem w sztyfcie.

Zagadki muzyczne

(MUZYCZNA)

Dz. przypomina sobie wszystkie poznane piosenki, odgaduje ich tytuły na podstawie obrazka, rytmu, fragmentu linii melodycznej.

Moja Mama

„Kwiaty dla Mamy”-Dodawanie i odejmowanie

(MATEMATYCZNA)

Dziecko liczy zastępując przedmioty liczmanami, dolicza i odlicza w celu uzyskania wyniku.

„Moja Mama”- zabawa w ”małego reportera”

(JĘZYKOWA)

Dz. określa wygląd i cechy charakteru mamy, zadaje pytania i udziela odpowiedzi, nagrywa na magnetofon, tworzy kronikę zdjęciową.

Uroczystość przedszkolna z udziałem mam

(SPOŁECZNA)

Dz. jest współtwórcą imprezy, czuje się odpowiedzialne za wystrój sali i przebieg imprezy, uczy się gościnności i otwartości w kontaktach z obecnymi na występach mamami.

„W zieleni łąka majowa”- osłuchanie z piosenką

(MUZYCZNA)

Dz. zapamiętuje treść I i II zwrotki, powtarza fragmenty melodii, potrafi wskazać na powtarzające się fragmenty piosenki i nazywa je (refren),

„Witrażyk do okna”- upominek dla mamy
(PLASTYCZNA)

Dz. poznaje technikę malowania farbami na przejrzystej folii, wypełnia kontury obrazka kolorową farbką, umieszcza wykonany obrazek w ozdobionej w ranku ramce.

Dzieci świata

„Mały młynek”-tworzenie nowego wriantu gry pochodzącej z Zairu (s.38)

(MATEMATYCZNA)

Dz. tworzy nowe warianty gry, wykonuje czynności matematyczne w czasie rozgrywania gry (ustala równoliczność, dodaje, odejmuje)

Gry i zabawy z całego świata

(ZDROWOTNA)

 

Dz. pooznaje zabawy dzieci z Filipin („Węzeł gordyjski”- s.14, „Dmuchanka”-s.24), Zimbabwe („Ence, pence”-s.31,  „Wyścig z ubieraniem”-s.92),

„W ćwierćlandzie” – opowieść ruchowa

(JĘZYKOWA , ZDROWOTNA)

Dz. poznaje życie dzieci z innych części świata, wie, że wygląd i kolr skóry nie jest barierą w kontaktach, utożsamia się z postaciami z opowiadania, zna kolory.

Kto żyje w Afryce, na Grenlandii, w Europie?

(PRZYRODNICZA)

 

Dz. poznaje środowisko życia dzieci różnych części świata, wiąże klimat ze sposobem ubierania i odżywiania, ogląda ilustracje przyrodnicze, zadaje pytania i udziela odpowiedzi.

„Kolorowe dzieci”- zabawy muzyczno ruchowe

(MUZYCZNA)

Dz.poznaje tekst i melodię do piosenki Majki Jeżowskiej, dobiera rekwizyty do zabawy przy piosence, powtarza gesty w czasie śpiewania piosenki.


 

 

        Plan pracy  na styczeń oparty jest o programy:

 

Prof. B.Rocławskiego- Glottodydaktyka;

Prof. .E.Gruszczyk-Kolczyńskiej- Dziecięca Matematyka

Edukacja Zdrowotna- K.Dudkiewicz 

 

LITERATURA i POMOCE

1.       B.Skosuth- „Wielki Skarb”

2.       M.Jeżowska- „Kolorowe dzieci”(taśma z piosenką)

3.        

 

 

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin