Budowa i zasada działania układu chłodzenia w silnikach serii K.docx

(248 KB) Pobierz

We wszystkich silnikach serii K zdecydowano się na zastosowanie układu chłodzenia typu "bypass". Oznacza to, że w przypadku niskiej temperatury płynu, jego obieg mija chłodnicę. Aby zrozumieć ideę działania układu chłodzenia proponujemy najpierw zapoznać się z jego budową.

UWAGA! Przedstawione schematy budowy i przepływu dotyczą samochodów z kierownicą po prawej stronie. Jedyna różnica w stosunku do modeli europejskich polega na umiejscowieniu zbiorniczka wyrównawczego.

http://roverki.pl/images/phocagallery/gallery/grafiki_admin/hgf03/cooling_elements_k8.jpg

Budowa układu chłodzenia w silnikach K8 (2 zawory na cylinder)

1.      Chłodnica

2.      Wentylator z obudową

3.      Dolny wąż

4.      Przewód – dolny wąż -> termostat

5.      Wąż powrotny zbiorniczka wyrównawczego

6.      Zbiorniczek wyrównawczy

7.      Przewód – zbiorniczek wyrównawczy -> wąż przelewowy

8.      Zawór sterujący temperaturą nagrzewnicy

9.      Wąż doprowadzający płyn do nagrzewnicy

10.  Wąż odprowadzający płyn z nagrzewnicy

11.  Wąż – chłodnica -> przewód przelewowy

12.  Pompa płynu chłodniczego

13.  Obudowa termostatu

14.  Kolanko wyjścia płynu chłodniczego

15.  Górny wąż


http://roverki.pl/images/phocagallery/gallery/grafiki_admin/hgf03/cooling_elements_k16.jpg 

Budowa układu chłodzenia w silnikach K16 (4 zawory na cylinder)

1.      Przewód – zbiorniczek wyrównawczy -> chłodnica

2.      Zbiorniczek wyrównawczy

3.      Wąż powrotny zbiorniczka wyrównawczego

4.      Przewód – dolny wąż -> termostat

5.      Wentylator z obudową

6.      Dolny wąż

7.      Chłodnica

8.      Górny wąż

9.      Kolanko wyjścia płynu chłodniczego

10.  Obudowa termostatu

11.  Pompa płynu chłodniczego

12.  Wąż odprowadzający płyn z nagrzewnicy

13.  Zawór sterujący temperaturą nagrzewnicy

14.  Wąż doprowadzający płyn do nagrzewnicy

http://roverki.pl/images/phocagallery/gallery/grafiki_admin/hgf03/cooling_flow_k8.jpg

Schemat przepływu w silnikach K8 (2 zawory na cylinder)


A = zimny B = gorący

Gdy silnik jest zimny, termostat zamyka dopływ płynu chłodniczego z dolnego węża chłodnicy (1). Płyn jest wciągany poprzez nagrzewnicę z górnej części bloku silnika. W takim rozwiązaniu pewna ilość ciepła jest dostarczona również do chłodnicy poprzez górny wąż na zasadzie konwekcji (unoszenie ciepła), jednak nie zmienia to faktu, że większość ciepła pozostaje w bloku silnika.

Umiejscowienie termostatu (3) po stronie ssącej systemu, a nie po stronie wylotowej, zapewnia skrócony czas nagrzewania, gdyż niewielka ilość płynu pokonuje krótszą trasę. Podejście takie zapobiega także nadmiernemu wzrostowi temperatury w głowicy silnika przed otwarciem termostatu.

W miarę wzrostu temperatury termostat stopniowo się otwiera, wciągając chłodny płyn do bloku silnika i pozwalając ciepłemu płynowi na przepływ do chłodnicy przez górny wąż (4). Termostat utrzymuje stałą temperaturę zapewniając odpowiedni przepływ płynu zimnego i ciepłego. Podczas pełnego otwarcia termostatu, cały płyn jest kierowany na chłodnicę.

http://roverki.pl/images/phocagallery/gallery/grafiki_admin/hgf03/cooling_flow_k16.jpg

Schemat przepływu w silnikach K16 (4 zawory na cylinder)


A = zimny B = gorący

Nadmiarowa ilość płynu wynikająca z rozszerzalności cieplnej jest kierowana do zbiorniczka wyrównawczego (5) poprzez przewód (6).

Chłodnica (7) jest miedziano-mosiężna o przepływie typu krzyżowego, z formowanymi plastikowymi zbiornikami bocznymi zawierającymi mocowania węży. Chłodnica jest montowana na gumowych tulejach bezpośrednio do przedniej części nadwozia. W górnej części chłodnica jest mocowana za pomocą wsporników przykręcanych do pasa przedniego.

Do zapewnienia dodatkowego przepływu powietrza, gdy pojazd nie znajduje się w ruchu, stosuje się wentylator. Jest on wyzwalany przez moduł sterujący silnika (Engine Control Module – ECM) w silnikach serii K lub przez czujnik temperatury płynu chłodniczego znajdujący się w tylnej części bloku cylindrów.

Pompa płynu chłodniczego (8) jest typu wirnikowego. Zaciąga ona płyn bezpośrednio z termostatu. Pompa jest napędzana poprzez koło pasowe za pośrednictwem paska rozrządu.

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin