KATECHEZA LO.T.Prawda warunkiem wolności..doc

(46 KB) Pobierz
KATECHEZA LO

KATECHEZA LO.T.

 

Temat: PRAWDA JAKO WARUNEK PRAWDZIWEJ WOLNOŚCI.

 

              Cele:

·         Ukazanie nauki Jezusa o prawdzie w oparciu o Ewangelię wg św. Jana.

·         Postawienie przed młodzieżą wymagań rzetelnego stosunku do prawdy jako warunku prawdziwej wolności.

 

1.     Wprowadzenie

 

Codziennie oglądamy w TV i słyszymy w radiu oferty i reklamy towarów, które uważamy za dobre, zaś do niektórych zdążyliśmy się już zrazić. Co one wychwalają? Co obiecują? Czy są prawdziwe? W czym są nieprawdziwe?

 

Wielu ludzi nazywa bezmyślnie prawdziwymi pewne poglądy, instytucje, związki i grupy ludzi lub równie bezmyślnie je odrzuca, wartościując wyłącznie po określeniu lub etykietce.

 

Ø       Co trzeba robić, aby powiedzieć słuszne i prawdziwe sądy?

Ø       Co według was oznaczają słowa: prawda, prawdomówność, prawdziwość?

 

Ø      Czym jest prawda?

 

To pytanie od wieków nurtowało umysł ludzki. Jasno sformułował je Piłat, kiedy stojąc wobec Jezusa, zapytał: „Cóż to jest prawda?” (J 18,38).

 

Dzisiaj i my, jako ludzie myślący, szukamy prawdy i zadajemy sobie to pytanie. Dlatego na dzisiejszej katechezie będziemy szukać odpowiedzi na zadane pytania w świetle wiary i nauki.

 

2.     Rozwinięcie

 

Uczniowie na kartkach zapisują swoje definicje prawdy.

 

              Następnie odczytujemy definicje prawdy z materiałów źródłowych.

 

v        Wielka Encyklopedia PWN. PRAWDA (w logice) – podstawowa wartość logiczna, cecha sądu przysługująca mu wtedy i tylko wtedy, gdy w rzeczywistości jest właśnie tak, jak ów sąd głosi. PRAWDA (w filozofii) – zgodność, adekwatność treści sądu z rzeczywistym stanem rzeczy, którego ten sąd dotyczy (tak zwana klasyczna definicja prawdy), bądź też zgodność treści sądu z jakąś uznaną zasadą lub normą (tak zwana nie klasyczna definicja prawdy).

 

v        Mały słownik teologiczny. PRAWDA w potocznym słowa znaczeniu to zgodność wypowiedzi ze stanem faktycznym, jaki wypowiedź wyraża. Ale to pojęcie jest bardzo zróżnicowane w zależności od rodzaju poznania, poznającego i tego co poznaje. Jeżeli chodzi o przykład, o poznanie, w którym poznający zdobywa źródłową wiedzę o samym sobie, to prawda jest byciem – u – siebie, wewnętrznym oświeceniem bytu dla samego siebie. Ponieważ to pierwotne oświecenie dla samego siebie pociąga za sobą z konieczności, jako warunek swojej własnej możliwości także doświadczenie własnej transcendencji ducha, przeto owa jedyna prawda, która zawierając się we wszystkich innych prawdach, nie jest jedyną spośród wielu innych, ale jest prawdą globalną, obejmuje także pewne odniesienie do Boga, pewną milczącą atematyczną wiedzę o niezgłębionej tajemnicy, w której wszystko ma swoją podstawę.

 

v        Słownik biblijny. PRAWDA w Starym Testamencie jest pojęciem religijnym a nie filozoficznym, ma podstawę w Przymierzu z Bogiem, który dotrzymuje obietnic. Służyć wiernie Bogu i postępować zgodnie z Prawem znaczy „czynić prawdę”. W Nowym Testamencie terminem „prawda” posługuje się często św. Jan Ewangelista. Odnosi go do Chrystusa, do Ducha Świętego i do człowieka, który w tymże Duchu ma świadczyć o Chrystusie w wierze i miłości. Św. Paweł utożsamia prawdę z Ewangelią i wymaga absolutnego posłuszeństwa wobec niej. Wyznanie „prawdy” jest wyrazem wspólnoty i jedności w Kościele i prowadzi do zbawienia.

 

Wspólne poszukiwanie odpowiedzi na piłatowe pytanie: „Cóż to jest prawda?” prowadzi nas do źródła naszej wiary – do Pisma Świętego.

 

Ponieważ św. Jan posługuje się często w swoich pismach pojęciem „prawda”, dlatego w oparciu o Ewangelię wg św. Jana dowiemy się, co Jezus mówi i naucza na temat prawdy.

 

Kto spełnia wymagania prawdy, zbliża się do światła, aby się okazało, że jego uczynki są dokonane w Bogu (J 3,21).

 

Ja jestem drogą i prawdą, i życiem. Nikt nie przychodzi do Ojca inaczej jak tylko przeze Mnie (J 14,6).

 

Piłat zatem powiedział do Niego: A więc jesteś królem? Odpowiedział Jezus: Tak, jestem królem. Ja się na to narodziłem i na to przyszedłem na świat, aby dać świadectwo prawdzie (J 18,37).

 

Rzekł do Niego Piłat: Cóż to jest prawda?” (J 18,38).

 

PRAWDA = JEZUS

 

Jezus utożsamia siebie z prawdą, gdy mówi: „Ja jestem Drogą, Prawdą i Życiem”. Mówi też: „Przyszedłem, aby dać świadectwo Prawdzie”.

 

Prawda jest światłem ludzkiego umysłu. Jeżeli od młodości stara się poznać rzeczywistość w różnych jej wymiarach, to w tym celu, aby posiąść prawdę, aby żyć prawdą. Taka jest struktura ducha ludzkiego. Głód prawdy stanowi podstawowe jego dążenie i wyraz”

(Jan Paweł II, List Apostolski do młodych całego świata).

 

Chrystus w swoim dążeniu ku prawdzie stawia przed nami program, którego realizacja pozwoli odpowiedzieć na pytanie postawione na początku katechezy. Jakie zadania stawia przed nami Chrystus, dowiemy się z Ewangelii wg św. Jana.

 

Poznacie prawdę, a prawda was wyzwoli” (J 8,32).

 

 

 

 

 

3.     Zakończenie

 

Jak możemy realizować wezwanie, które Chrystus dzisiaj kieruje do nas, dowiemy się z Listu Apostolskiego Jana Pawła II, Do młodych całego świata.

 

„Chrystus zaś mówi: Poznacie prawdę, a prawda was wyzwoli. Wśród słów zapisanych w Ewangelii, te należą z pewnością do najważniejszych. Mówią bowiem równocześnie o całym człowieku. Mówią o tym, na czym buduje się od wewnątrz, w wymiarach ducha ludzkiego, właściwa człowiekowi godność i wielkość. Godność ta nie zależy od wykształcenia – równocześnie jednak wykształcenie, systematyczna wiedza o rzeczywistości powinna służyć tej godności. Powinna więc służyć prawdzie. Chrystusowe słowa: „Poznacie prawdę, a prawda was wyzwoli” stają się istotnym programem. Młodzi mają – jeśli tak można się wyrazić – wrodzony „zmysł prawdy”. Prawda zaś ma służyć wolności. A co to znaczy być wolnym? Być prawdziwie wolnym – to nie znaczy, stanowczo nie znaczy czynić wszystko, co mi się podoba, na co mam ochotę. Wolność zawiera w sobie kryterium prawdy, dyscyplinę prawdy. Bez tego nie jest prawdziwą wolnością. Jest zakłamaniem prawdy. Być prawdziwie wolnym, to znaczy:

ü     Używać swej wolności dla tego, co jest prawdziwym dobrem.

ü     Być człowiekiem prawego sumienia.

ü     Być odpowiedzialnym.

ü     Być człowiekiem dla drugich.

 

Rachunek sumienia

 

Wobec wezwania skierowanego do nas przez Jana Pawła II, zróbmy rachunek sumienia.

 

ü     Co dla ciebie jest prawdziwym dobrem?

ü     Na jakiej nauce, światopoglądzie i kryteriach kształtujesz swoje sumienie?

ü     Do czego zobowiązuje chrześcijan i ludzi dobrej woli wezwanie Jana Pawła II by być odpowiedzialnym?

ü     W jaki sposób realizujesz w swoim życiu słowa: „Być człowiekiem dla drugich”?

 

Wszystkie dążenia w prawdzie do wolności dzieci Bożych muszą być oparte o Chrystusa i Jego naukę. Tylko On jest dla nas wierzących jedyną Prawdą: JEZUS = PRAWDA.

 

              Zapis do zeszytu

Żyć w prawdzie i wolności to:

ü     Używać swej wolności dla tego, co jest prawdziwym dobrem.

ü     Być człowiekiem prawego sumienia.

ü     Być odpowiedzialnym.

ü     Być człowiekiem dla drugich.

 

Poprośmy Pana Jezusa, abyśmy w naszych poszukiwaniach prawdy, w naszych wypowiadanych sądach zawsze zdążali ku Niemu – jako naszemu jedynemu i prawdziwemu wyzwoleniu z kłamstwa, z grzechów i wszystkich ludzkich zniewoleń.

 

Panie Jezu Chryste, który jesteś Drogą, Prawdą i Życiem, naucz nas żyć w prawdzie, miłości i wolności dzieci Bożych, by nic nie mogło naruszyć naszego pokoju; abyśmy zwracali się z miłością do każdej osoby, którą spotkamy; abyśmy nosili pogodne oblicze w każdym czasie i dawali uśmiech każdemu żyjącemu stworzeniu. Który żyjesz i królujesz na wieki wieków. Amen.

1

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin