Wolne związki.pdf
(
50 KB
)
Pobierz
(Microsoft Word - Wolne zwi\271zki)
Na karuzeli
200 tys. par
Ň
yje w Polsce w zwi
Ģ
zkach niesakramentalnych
Mał
Ň
e
ı
stwa "cywilne" i wolne zwi
Ģ
zki - w prawie kanonicznym okre
Ļ
lone mianem
niesakramentalnych - funkcjonuj
Ģ
na marginesie Ko
Ļ
cioła lub, równie cz
ħ
sto, zupełnie poza
nim.
Tomasz Potkaj /2004-04-04
Tylko niewielka cz
ħĻę
próbuje znale
Ņę
miejsce w tzw. duszpasterstwach rozwiedzionych,
które zreszt
Ģ
działaj
Ģ
tylko w kilku miejscach w Polsce. Niektórzy czuj
Ģ
si
ħ
odrzuceni, inni w
pokorze akceptuj
Ģ
stanowisko Ko
Ļ
cioła, jeszcze inni podejmuj
Ģ
- cz
ħ
sto udane - próby
uniewa
Ň
nienia poprzednich mał
Ň
e
ı
stw przed s
Ģ
dami diecezjalnymi.
Chrystus i Samarytanka
Pierwsza niedziela miesi
Ģ
ca. W popołudniowej Mszy w ko
Ļ
ciele ksi
ħŇ
y pallotynów przy ul.
Skaryszewskiej w Warszawie uczestniczy najwy
Ň
ej 30 osób. Wi
ħ
kszo
Ļę
z nich w
Ļ
rednim
wieku. Ta Msza nie ró
Ň
ni si
ħ
od innych a
Ň
do chwili, gdy uczestnicy zwykle przyst
ħ
puj
Ģ
do
Komunii. Nikt z tu obecnych nie mo
Ň
e otrzyma
ę
rozgrzeszenia i przyst
Ģ
pi
ę
do sakramentu
Eucharystii. I oni, i celebruj
Ģ
cy liturgi
ħ
ks. Jan Pałyga znaj
Ģ
powód. Po kolei podchodz
Ģ
i
kl
ħ
kaj
Ģ
na stopniach ołtarza, a kapłan czyni hosti
Ģ
znak krzy
Ň
a nad ich pochylonymi głowami.
Przychodz
Ģ
c do niego po raz pierwszy, opowiedzieli mu historie swoich popl
Ģ
tanych
Ļ
cie
Ň
ek i
nieudanych mał
Ň
e
ı
stw. Pytaj
Ģ
: dlaczego Ko
Ļ
ciół nie pobłogosławi ich obecnym zwi
Ģ
zkom,
tak
Ň
e wtedy, kiedy w takiej sytuacji znale
Ņ
li si
ħ
nie z własnej winy, bo przecie
Ň
to mał
Ň
onek
odszedł? Przywołuj
Ģ
posta
ę
Ň
yj
Ģ
cej “w wolnym zwi
Ģ
zku” Samarytanki, której Chrystus
jednak nie odtr
Ģ
cił.
Chrystus i was nie odtr
Ģ
ca, ani Ko
Ļ
ciół was nie odtr
Ģ
ca - tłumaczy im od lat, wci
ĢŇ
na nowo,
ks. Pałyga.
W niedziel
ħ
14 marca ks. Krzysztof
ĺ
wito
ı
, salwatorianin, poprowadził w tym ko
Ļ
ciele
rekolekcje dla osób
Ň
yj
Ģ
cych w zwi
Ģ
zkach niesakramentalnych. Od 1 do 4 marca podobne
rekolekcje odbywały si
ħ
w ko
Ļ
ciele jezuitów przy ul. Rakowieckiej w Warszawie.
Uczestniczyło w nich kilkaset osób.
W kancelarii, licz
Ģ
cej 5 tys. osób parafii
Ļ
w. Wincentego Pallotiego w Warszawie,
zgromadzono informacje o 120 niesakramentalnych rodzinach. W 23-tysi
ħ
cznej jezuickiej
parafii
Ļ
w. Andrzeja Boboli w zwi
Ģ
zkach takich
Ň
yje ok. 30 proc. parafian.
Monika i Zbyszek
Od sze
Ļ
ciu lat w wolnym zwi
Ģ
zku, rodzice dwuletniej córki.
Po raz pierwszy zobaczyła go w redakcji katolickiego radia, w którym pracowała.
Zaintrygował j
Ģ
jego wygl
Ģ
d, wiek (był starszy) i głos. On te
Ň
j
Ģ
dostrzegł. Wiedział,
Ň
e była
po studiach i
Ļ
wietnie mówi po angielsku. Dobrze im si
ħ
rozmawiało. Zacz
ħ
li sp
ħ
dza
ę
z sob
Ģ
coraz wi
ħ
cej czasu.
Wtedy opowiedział jej wi
ħ
cej o sobie:
Ň
e jest 19 lat starszy, po rozwodzie,
Ň
e ma córk
ħ
niewiele młodsz
Ģ
od niej. Nie krył,
Ň
e to z jego winy rozpadło si
ħ
mał
Ň
e
ı
stwo: - Moja była
Ň
ona nigdy pó
Ņ
niej nie zwi
Ģ
zała si
ħ
z
Ň
adnym m
ħŇ
czyzn
Ģ
. Wzi
ħ
li
Ļ
my rozwód, wyjechałem do
Warszawy,
Ň
adne z nas nie zastanawiało si
ħ
nad tym,
Ň
eby próbowa
ę
uniewa
Ň
ni
ę
nasze
mał
Ň
e
ı
stwo przed s
Ģ
dem ko
Ļ
cielnym. Dla mnie ta sprawa nie miała zreszt
Ģ
wi
ħ
kszego
znaczenia.
Nie miał zamiaru z nikim si
ħ
wi
Ģ
za
ę
. Wiedział,
Ň
e zwi
Ģ
zki rozpadaj
Ģ
si
ħ
, kiedy pojawiaj
Ģ
si
ħ
obowi
Ģ
zki. Odpowiadało mu kawalerskie
Ň
ycie m
ħŇ
czyzny po czterdziestce: - Bałem si
ħ
, nie
chciałem jej w to wci
Ģ
ga
ę
- mówi Zbyszek.
- Gdyby był
Ň
onaty, nigdy nie zaanga
Ň
owałabym si
ħ
w ten zwi
Ģ
zek - tłumaczy dzi
Ļ
Monika.
Po kilku miesi
Ģ
cach zacz
ħ
li razem mieszka
ę
. On zachował jeszcze kawalerk
ħ
,
Ň
eby da
ę
sobie
mo
Ň
liwo
Ļę
odwrotu. Po ka
Ň
dym zbli
Ň
eniu z nim Monika szła do spowiedzi, ale stan łaski nie
trwał długo. W pewnym momencie u
Ļ
wiadomiła sobie,
Ň
e chce by
ę
ze Zbyszkiem na stałe.
Brak mo
Ň
liwo
Ļ
ci przyst
ħ
powania do komunii był dla niej perspektyw
Ģ
przera
Ň
aj
Ģ
c
Ģ
: - Od
czasów oazy sakrament Eucharystii był wa
Ň
ny w moim
Ň
yciu - wyja
Ļ
nia. - Kiedy dzi
Ļ
analizuj
ħ
wszystko na chłodno, my
Ļ
l
ħ
,
Ň
e zrezygnowałabym z tego zwi
Ģ
zku.
Jednak teraz taka mo
Ň
liwo
Ļę
nie wchodzi w rachub
ħ
: wspólnie kupili mieszkanie, ale przede
wszystkim s
Ģ
rodzicami dwuletniej córki.
Trafili do ksi
ħ
dza Pałygi. Opowiedzieli,
Ň
e jest im razem dobrze, ale
Ň
yj
Ģ
w ci
Ģ
głym poczuciu
winy, ze
Ļ
wiadomo
Ļ
ci
Ģ
,
Ň
e ich miło
Ļę
jest grzeszna. O obawach,
Ň
e z powodu tego zwi
Ģ
zku
nie zostan
Ģ
zbawieni...
To ostatnie przyj
Ģ
ł ze
Ļ
miechem. Powiedział nam,
Ň
e jest ju
Ň
stary i pewnie pierwszy umrze,
wi
ħ
c wstawi si
ħ
za nami - wspominaj
Ģ
.
Wkrótce po rozmowie zdecydowali si
ħ
by
ę
“białym mał
Ň
e
ı
stwem”: wyrzeczenie si
ħ
seksu to
jeden z kilku, ale najwa
Ň
niejszy warunek, jaki ludzie w ich sytuacji “kanonicznej” musz
Ģ
spełni
ę
, aby otrzyma
ę
rozgrzeszenie: - Trudno opowiedzie
ę
, co czułam, kiedy po spowiedzi
przyjmowałam ze Zbyszkiem komuni
ħ
. Chciało mi si
ħ
skaka
ę
,
Ļ
piewa
ę
, byłam szcz
ħĻ
liwa.
Chciałam,
Ň
eby to szcz
ħĻ
cie trwało jak najdłu
Ň
ej.
Min
ħ
ło kilka tygodni. Mo
Ň
e dwa miesi
Ģ
ce. Znów pojawili si
ħ
u ks. Jana, chcieli podj
Ģę
kolejn
Ģ
prób
ħ
. Powiedział im,
Ň
eby nie próbowali robi
ę
nic na sił
ħ
,
Ň
e przed 60--tk
Ģ
rzadko
si
ħ
udaje.
Zbyszek: - Był czas, kiedy buntowałem si
ħ
przeciw temu, jak traktuje nas Ko
Ļ
ciół. Monika
nie rozbiła przecie
Ň
mojego mał
Ň
e
ı
stwa, moja
Ň
ona wybaczyła mi, dzi
Ļ
utrzymujemy ju
Ň
poprawne relacje. My
Ļ
lałem tak: morderca dostaje rozgrzeszenie, kiedy wyra
Ň
a skruch
ħ
, ale
ja sypiam z kobiet
Ģ
, któr
Ģ
kocham i która jest matk
Ģ
mojego dziecka - i nie mog
ħ
dosta
ę
rozgrzeszenia. Dlaczego? Dzi
Ļ
mam w sobie wi
ħ
cej pokory. Akceptuj
ħ
stanowisko Ko
Ļ
cioła,
cho
ę
z bólem.
Monika: - Mo
Ň
e to zabrzmi paradoksalnie, ale od kiedy zrezygnowali
Ļ
my z prób bycia
“białym mał
Ň
e
ı
stwem”, nasze
Ň
ycie religijne stało si
ħ
bogatsze. Nie mo
Ň
emy liczy
ę
na to,
Ň
e
sakrament nas wzmocni. Staram si
ħ
unika
ę
wszystkich, nawet powszednich grzechów, na
które wcze
Ļ
niej nie zwracałam uwagi.
Niedawno była
Ň
ona Zbyszka wyszła z propozycj
Ģ
wyst
Ģ
pienia do s
Ģ
du diecezjalnego w
kwestii uniewa
Ň
nienia ich mał
Ň
e
ı
stwa. Zbyszek nie ukrywa,
Ň
e w ich sytuacji takie
rozwi
Ģ
zanie byłoby najlepsze dla wszystkich.
Znak od Boga
W marcu 1983 r. w kruchcie ko
Ļ
cioła
Ļ
wi
ħ
tego Jakuba w Gda
ı
sku ojciec Jan Dudak powiesił
osiem własnor
ħ
cznie spisanych ogłosze
ı
informuj
Ģ
cych o rekolekcjach. Zaprosił na nie ludzi
rozwiedzionych,
Ň
yj
Ģ
cych w wolnych b
Ģ
d
Ņ
cywilnych zwi
Ģ
zkach. Tych, którzy z powodu
skomplikowanej sytuacji rodzinnej byli z Ko
Ļ
ciołem “na bakier”. A czasem daleko si
ħ
od
niego oddalili.
O. Dudak, nie
Ň
yj
Ģ
cy ju
Ň
kapucyn, my
Ļ
lał o tym problemie ju
Ň
dawno, jednak postanowienie
zorganizowania rekolekcji podj
Ģ
ł po wizytach duszpasterskich, gdy odwiedził dziesi
Ģ
tki, setki
osób w takiej sytuacji. Poprosił o zgod
ħ
ówczesnego biskupa Lecha Kaczmarka.
Pierwszego dnia rekolekcji w ko
Ļ
ciele pojawiło si
ħ
450 osób. Wiosn
Ģ
1984 r. - ju
Ň
600. Cz
ħĻę
z nich nawi
Ģ
zała stały kontakt z rekolekcjonist
Ģ
. Starał si
ħ
by
ę
ich kierownikiem duchowym.
Trzy lata pó
Ņ
niej, we wrze
Ļ
niowe popołudnie 1987 r., do kancelarii jezuickiej parafii
Ļ
w.
Andrzeja Boboli przy ul. Rakowieckiej w Warszawie zapukało dwoje ludzi. Powiedzieli,
Ň
e
mieszkaj
Ģ
na terenie parafii, ale przez 11 lat byli poza Ko
Ļ
ciołem. Od 17 lat
Ň
yj
Ģ
w zwi
Ģ
zku
niesakramentalnym, kilka lat temu dowiedzieli si
ħ
o po
Ļ
wi
ħ
conej rodzinie adhortacji
papieskiej “Familiaris consortio” i o tym,
Ň
e Ko
Ļ
ciół ich nie odrzucił. Opowiedzieli,
Ň
e
przyj
ħ
li warunki, pod jakimi Ko
Ļ
ciół pozwala im przyst
ħ
powa
ę
do komunii,
Ň
e wyrzekli si
ħ
seksu. Przynie
Ļ
li z sob
Ģ
sierpniowy numer miesi
ħ
cznika “Pow
Ļ
ci
Ģ
gliwo
Ļę
i praca” z
wywiadem z ksi
ħ
dzem Janem Dudakiem, w którym opowiadał o swoim duszpasterstwie.
Kilka dni pó
Ņ
niej do kancelarii przyszła kolejna para, potem nast
ħ
pna. O. Jan Paciuszkiewicz,
który z nimi rozmawiał, uznał to za znak. Podczas niedzielnych ogłosze
ı
przeczytał
komunikat,
Ň
e je
Ļ
li zgłosi si
ħ
wi
ħ
cej par w podobnej sytuacji, którym zale
Ň
y na zachowaniu
wi
ħ
zi z Ko
Ļ
ciołem, zorganizuje dla nich dzie
ı
skupienia. W listopadzie wraz z jedenastoma
parami pojechał do Podkowy Le
Ļ
nej do Domu Przymierza Rodzin. Tam prze
Ň
ył jedno z
najwi
ħ
kszych zaskocze
ı
w kapła
ı
skim
Ň
yciu. “My
Ļ
lałem,
Ň
e jad
ħ
na peryferie Ko
Ļ
cioła, a
pod koniec rekolekcji powtarzałem za Chrystusem: nie widziałem tak wielkiej wiary w
Izraelu” - pisał po latach. Uczestnicy rekolekcji zacz
ħ
li si
ħ
spotyka
ę
. Pojawiali si
ħ
nowi.
W tym samym czasie podobne spotkania w parafii
Ļ
w. Wincentego Palottiego na
warszawskiej Pradze zacz
Ģ
ł prowadzi
ę
ks. Jan Pałyga: - Uczestnicy pierwszych rekolekcji
spytali mnie, czy otrzymaj
Ģ
rozgrzeszenie - wspomina. - Kiedy powiedziałem,
Ň
e to sprawa
na potem,
Ň
e musz
Ģ
najpierw spełni
ę
pewne warunki,
Ň
e najwa
Ň
niejsze jest,
Ň
eby nie utracili
zwi
Ģ
zku z Ko
Ļ
ciołem i Chrystusem, wi
ħ
kszo
Ļę
wi
ħ
cej si
ħ
nie pojawiła. Zrozumiałem wtedy,
Ň
e popełniłem bł
Ģ
d. Bo oni przychodz
Ģ
z my
Ļ
l
Ģ
,
Ň
e udział w rekolekcjach automatycznie ich
“rozgrzesza”, jak odpust zupełny. Nast
ħ
pnym razem skoncentrowałem si
ħ
na problemie
przebaczenia oraz uzdrowienia relacji i uczu
ę
. O trudnej nadziei, stanowisku Ko
Ļ
cioła w tej
sprawie, powiedziałem dopiero na koniec.
Z czasem podobne duszpasterstwo ruszyło w Poznaniu i Lublinie, dzi
Ļ
działaj
Ģ
tak
Ň
e w
Krakowie, Bydgoszczy, Gliwicach, Sosnowcu i Szczecinie. Duszpasterstwa osób
Ň
yj
Ģ
cych w
zwi
Ģ
zkach niesakramentalnych s
Ģ
jednymi z wielu tzw. duszpasterstw specjalistycznych. Nie
dziwi
Ģ
. Ksi
ħŇ
a nie omijaj
Ģ
ju
Ň
rodzin podczas kol
ħ
dy, dzieciom z nieformalnych zwi
Ģ
zków
nie utrudnia si
ħ
chrztu, cho
ę
w kartotekach parafialnych przy nazwiskach rodziców nadal
znajduj
Ģ
si
ħ
zapisy: “kc” (kontrakt cywilny), “z przeszkodami” lub “bez przeszkód”.
O tym, z jak powa
Ň
nym problemem duszpasterskim b
ħ
dzie musiał zmierzy
ę
si
ħ
Ko
Ļ
ciół,
Ļ
wiadcz
Ģ
liczby. Rocznie w Polsce na nieco ponad 200 tys. zawartych mał
Ň
e
ı
stw rozpada si
ħ
około 40 tys., czyli mniej wi
ħ
cej co pi
Ģ
te. Znaczna cz
ħĻę
z mał
Ň
onków oprócz kontraktu
cywilnego zawarła te
Ň
zwi
Ģ
zek sakramentalny. Co pi
ħ
tnasta para w Polsce
Ň
yje w zwi
Ģ
zku
nieformalnym (w
Ļ
ród ludzi młodych, zwłaszcza w du
Ň
ych miastach, odsetek jest znacznie
wy
Ň
szy, w niektórych
Ļ
rodowiskach przybieraj
Ģ
c form
ħ
wr
ħ
cz powszechn
Ģ
). Według
szacunków palloty
ı
skiego Instytutu Statystyki Ko
Ļ
cioła w naszym kraju jest 86 tys. tzw.
rodzin partnerskich (bez dzieci) i 110 tys. z dzie
ę
mi, w sumie - prawie 200 tys. Tylko w
archidiecezji szczeci
ı
sko-kamie
ı
skiej w zwi
Ģ
zkach niesakramentalnych
Ň
yje 16 tys. rodzin.
W Warszawie s
Ģ
parafie, w których liczba takich zwi
Ģ
zków przekracza 40 proc.
ņ
adne z nas nie
Ň
ałuje
Z jedn
Ģ
z takich par spotykam si
ħ
wieczorem w ich mieszkaniu. Godz
Ģ
si
ħ
na szczer
Ģ
rozmow
ħ
- pod warunkiem,
Ň
e nie podam nawet ich prawdziwych imion. S
Ģ
razem od 20 lat.
Wspólnie wychowuj
Ģ
dwójk
ħ
dzieci: 16-letni
Ģ
córk
ħ
i 8-letniego syna. Oboje po rozwodach,
obojgu udało si
ħ
uzyska
ę
uniewa
Ň
nienie mał
Ň
e
ı
stw przed s
Ģ
dem ko
Ļ
cielnym. Formalnie nie
ma przeszkód,
Ň
eby zostali mał
Ň
e
ı
stwem.
Ona: - Kiedy go poznałam, byłam dwa lata po rozwodzie. Był kawalerem. Planowali
Ļ
my
Ļ
lub,
ale nie zgodzili si
ħ
jego rodzice. Nie wiem, dlaczego nie potrafił im si
ħ
wtedy przeciwstawi
ę
.
W ko
ı
cu był dorosły!
On: - W moim domu zawsze rz
Ģ
dziła matka.
Ona: - Z powodu jego matki nasza znajomo
Ļę
si
ħ
zako
ı
czyła. Na po
Ň
egnanie powiedziałam
mu: nie wyobra
Ň
am sobie,
Ň
eby
Ļ
mógł by
ę
moim m
ħŇ
em, ale chciałabym mie
ę
z tob
Ģ
dziecko.
Kiedy to mówiłam, nie wiedziałam jeszcze,
Ň
e jestem w ci
ĢŇ
y. Rozstali
Ļ
my si
ħ
.
On: - O
Ň
eniłem si
ħ
wkrótce potem z przypadkowo poznan
Ģ
dziewczyn
Ģ
. Kiedy brali
Ļ
my
Ļ
lub,
była w ci
ĢŇ
y. Nasze mał
Ň
e
ı
stwo trwało mo
Ň
e pół roku, po kolejnej awanturze zabrałem
rzeczy i po prostu wyniosłem si
ħ
. Moje dwie córki dzieli kilka miesi
ħ
cy ró
Ň
nicy wieku, ale si
ħ
nie znaj
Ģ
, widziały si
ħ
chyba tylko raz w
Ň
yciu na rodzinnym pogrzebie. Młodszej prawie nie
znam. Z jej matk
Ģ
, a moj
Ģ
był
Ģ
Ň
on
Ģ
, mam jak najgorsze stosunki. Nie wiedziałem,
Ň
e była
Ļ
w
ci
ĢŇ
y ani
Ň
e urodziła
Ļ
nasz
Ģ
córk
ħ
. Spotkali
Ļ
my si
ħ
przypadkiem, kiedy byłem ju
Ň
rozwiedziony. Zacz
ħ
li
Ļ
my poznawa
ę
si
ħ
od pocz
Ģ
tku. Tym razem to mnie bardziej zale
Ň
ało
na zwi
Ģ
zku.
Ona: - Nasze rodziny nigdy nie zaakceptowały tego zwi
Ģ
zku.
On: - Z tego powodu matka nie rozmawiała ze mn
Ģ
a
Ň
do dnia swojej
Ļ
mierci.
Ona: - Nasze katolickie rodziny pisały do nas listy,
Ň
e op
ħ
tał nas szatan, próbowały odebra
ę
nam córk
ħ
, przez wiele lat zatruwały nam
Ň
ycie. Jednak
Ň
adne z nas nie
Ň
ałuje tego, co
zrobili
Ļ
my.
Plik z chomika:
g-alf
Inne pliki z tego folderu:
Alfabet katastrofy EURO 2012.pdf
(208 KB)
Bóg zakazał chloroformu, czyli początki anestezjologii.pdf
(389 KB)
Czy to typowe zwiastuny śmierci.pdf
(374 KB)
Dora, która była Hermannem.pdf
(169 KB)
Droga na dno.pdf
(194 KB)
Inne foldery tego chomika:
Audio Bajki
Audio Booki(123)
Audio Legendy
Bajki
Dinozaury
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin