I. Przedmiotem oceny są wiadomości, umiejętności oraz aktywność i przygotowanie do lekcji, a także własne zainteresowania w kierunku przedmiotu ( czytanie lektur uzupełniających, udział w konkursach polonistycznych itp. ).
II. Sposoby sprawdzania umiejętności i zdobytych wiadomości:
1. prace klasowe i sprawdziany zapowiadane z tygodniowym wyprzedzeniem, obejmujące daną partię materiału- dział, lekturę;
2. wypracowania, prace domowe pisemne i ustne;
3. nie zapowiadane kartkówki obejmujące materiał z trzech ostatnich lekcji oraz kartkówki sprawdzające ortografię;
4. wypowiedź ustną obejmującą materiał literacki z trzech ostatnich lekcji oraz podstawowe wiadomości z języka.
III. Prace pisemne oceniane są według następujących kryteriów: zgodność z tematem, styl, język, kompozycja wypowiedzi, ortografia, estetyka.
IV. Testy oceniane są procentowo:
1. powyżej 90 % - bardzo dobry ( walory dodatkowe - celujący )
2. powyżej 80 % - dobry
3. powyżej 65 % - dostateczny
4. powyżej 40 % - dopuszczający
5. poniżej 40 % - niedostateczny
V. Stopień celujący:
- wiadomości wykraczające poza program nauczania języka polskiego w danej klasie;
- uczeń stosuje zdobyte wiadomości w sytuacjach problemowych;
- sukcesy w konkursach językowych i literackich, udział w imprezach szkolnych o takim charakterze;
VI. Stopień bardzo dobry:
- wiadomości i umiejętności opanowane w pełnym zakresie określonym w programie nauczania;
- korzystanie z różnych źródeł wiedzy;
- uczeń stosuje zdobyte wiadomości w sytuacjach problemowych i dostrzega problem;
- uczeń zawsze przygotowany do lekcji, wykazuje na nich aktywność.
VII. Stopień dobry:
- wiadomości i umiejętności opanowane w znacznym zakresie proponowanym w programie nauczania;
- uczeń radzi sobie w sytuacjach problemowych;
- poprawne wykorzystanie umiejętności i zdobyte wiadomości w sytuacjach typowych;
VIII. Stopień dostateczny:
- materiał określony w programie nauczania opanowany w podstawowym zakresie;
- uczeń zna i poprawnie stosuje podstawowe pojęcia literackie i gramatyczne, nie ma większych problemów z ortografią;
- samodzielność w rozwiązywaniu zadań o niewielkim stopniu trudności.
IX. Stopień dopuszczający:
- uczeń może mieć pewne braki w wiadomościach i umiejętnościach określonych w programie nauczania;
- umiejętność stosowania elementarnych pojęć;
- przy pomocy nauczyciela uczeń potrafi rozwiązać zadanie o niewielkim stopni trudności.
X. Stopień niedostateczny:
- uczeń nie opanował podstawowych wiadomości i umiejętności określo-
nych w programie nauczania;
- nieznajomość podstawowych pojęć językowych i literackich;
- wybitna nieznajomość lektur;
- uczeń nie potrafi rozwiązać zadań o niewielkim stopniu trudności nawet przy pomocy nauczyciela.
Osiniec