wymagania.doc

(29 KB) Pobierz

Kryteria ocen z języka polskiego 

 

I. Przedmiotem oceny są wiadomości, umiejętności oraz aktywność i przygotowanie do lekcji, a także własne zainteresowania w kierunku przedmiotu ( czytanie lektur uzupełniających, udział w konkursach polonistycznych itp. ).

 

II. Sposoby sprawdzania umiejętności i zdobytych wiadomości:

1.       prace klasowe i sprawdziany zapowiadane z tygodniowym wyprzedzeniem, obejmujące daną partię materiału- dział, lekturę;

2.       wypracowania, prace domowe pisemne i ustne;

3.       nie zapowiadane kartkówki obejmujące materiał z trzech ostatnich lekcji oraz kartkówki sprawdzające ortografię;

4.       wypowiedź ustną obejmującą materiał literacki z trzech ostatnich lekcji oraz podstawowe wiadomości z języka.

 

III. Prace pisemne oceniane są według następujących kryteriów: zgodność z tematem, styl, język, kompozycja wypowiedzi, ortografia, estetyka.

 

IV. Testy oceniane są procentowo:

 

1. powyżej 90 %     -    bardzo dobry  ( walory dodatkowe  - celujący )

2. powyżej 80 %     -                dobry

3. powyżej 65 %     -    dostateczny

4. powyżej 40 %     -    dopuszczający

5. poniżej   40 %     -   niedostateczny  

 

V. Stopień celujący:

-          wiadomości wykraczające poza program nauczania języka polskiego w danej klasie;

-          uczeń stosuje zdobyte wiadomości w sytuacjach problemowych;

-          sukcesy w konkursach językowych i literackich, udział w imprezach szkolnych o takim charakterze;

VI. Stopień bardzo dobry:

-          wiadomości i umiejętności opanowane w pełnym zakresie określonym w programie nauczania;

-          korzystanie z różnych źródeł wiedzy;

-          uczeń stosuje zdobyte wiadomości w sytuacjach problemowych i dostrzega problem;

-          uczeń zawsze przygotowany do lekcji, wykazuje na nich aktywność.

VII. Stopień dobry:

-          wiadomości i umiejętności opanowane w znacznym zakresie proponowanym w programie nauczania;

-          uczeń radzi sobie w sytuacjach problemowych;

-          poprawne wykorzystanie umiejętności i zdobyte wiadomości w sytuacjach typowych;

-          uczeń zawsze przygotowany do lekcji, wykazuje na nich aktywność.

 

     VIII. Stopień dostateczny:

-          materiał określony w programie nauczania opanowany w podstawowym zakresie;

-          uczeń zna i poprawnie stosuje podstawowe pojęcia literackie i gramatyczne, nie ma większych problemów z ortografią;

-          samodzielność w rozwiązywaniu zadań o niewielkim stopniu trudności.

 

     IX. Stopień dopuszczający:

-          uczeń może mieć pewne braki w wiadomościach i umiejętnościach  określonych w programie nauczania;

-          umiejętność stosowania elementarnych pojęć;

-          przy pomocy nauczyciela uczeń potrafi rozwiązać zadanie o niewielkim stopni trudności.

 

     X. Stopień niedostateczny:

-          uczeń nie opanował podstawowych wiadomości i umiejętności określo-

nych w programie nauczania;

-          nieznajomość podstawowych pojęć językowych i literackich;

-          wybitna nieznajomość lektur;

-          uczeń nie potrafi rozwiązać zadań o niewielkim stopniu trudności nawet przy pomocy nauczyciela.

 

 

                                                                                                                             

 

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin