Lenda A - Kłopoty z Bernoullim.pdf

(438 KB) Pobierz
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd">
Kłopoty(?)zBernoullim
XIVKonferencja:Nauczaniefizyki
wwy»szychszkołachtechnicznych
Bydgoszcz,27-30czerwca2004
wersjaposzerzona,tak»eohyperł¡cza
1ZnakomitaRodzinaBernoullich
Mo»napowiedzie¢,»ewkontek±ciedydaktykifizykiimatematykikłopotypojawiaj¡ju»zsamym
nazwiskiemBernoulli.Pojawiasi¦onozarównowfizyce,jakimatematyceorazstatystyce.Warto
zda¢sobiespraw¦zfaktu,»eporz¡dnysłownikbiograficznymatematyków(np.naserwerze wydziału
matematykiuniwersytetuSt.Andrews )podhasłemBernoullimo»ezawiera¢a»...8pozycji.Po
prawdzie, adusumdeplphini wystarcz¡trzy:(por.[ 1 ])– Jakub,JaniDaniel .
JakubtoBernoulliodliczbB.irozkładuB.(dwumianowego)JegomłodszybratJan–pozosta-
j¡cyniecowcieniuJakuba–torównieznakomitymatematyk;jegonazwiskowi¡»emyzproblemem
brachistochronyi...regułydel’Hospitala.Wko«cusynJana,Daniel(1700–1782)tojedenz18-
wiecznychgigantównauki.Listajegoosi¡gni¦¢jestimponuj¡ca,opróczmatematyki(te»statystyki)i
fizykiDanielzajmowałsi¦medycyn¡,fizjologi¡ibotanik¡.Dlawi¦kszo±cijednak,nazwiskoDaniela
b¦dziezawszekojarzyłosi¦wpierwszymrz¦dziezhydrodynamik¡izrównaniemnosz¡cym–jak»e
słusznie–jegonazwisko 1 .
2RównanieBernoulliego
Znanenamwszystkimrównanieodnosisi¦doelementupłynuoobj¦to±ci V imasie m = · V imo»e
by¢sformułowanewj¦zykuró»nychwielko±cifizycznych.
p 1 V + m
2 v 2 1 + mgh 1 = p 2 V + m
2 v 2 2 + mgh 2 ; energia
p 1
+ 1
2 v 2 1 + gh 1 = p 2
+ 1
2 v 2 2 + gh 2 ;pr¦dko±¢ 2
p 1 + 1
2 v 2 1 = p 2 + 1
2 v 2 2 ; ( h 1 = h 2 );
ci±nienie
p 1
g + 1
2 g v 2 1 + h 1 = p 2
g + 1
2 g v 2 2 + h 2 ;długo±¢
Feynmanwswoichwykładachzfizykiwyprowadzagozzasadyzachowaniaenergii–przyrównuj¡c
prac¦siłci±nieniadozmianyenergiikinetycznej.Tostandardowewyprowadzeniejestprosteiklarowne.
Gorzejjednak,je»elizagl¡dn¡¢dokomentarzyprawaB,któreznale¹¢mo»nawwielupodr¦cznikachi
encyklopediach.Moja–sk¡din¡d–ulubionaEncyclopaediaBritannica,wwydaniuA.D.2002pisze:
ztwierdzeniaBernoulliegowynika,»e...gdypłynprzepływaprzezpoziom¡rur¦ozmiennymprze-
kroju,topłynprzyspieszawobszarachomniejszymprzekroju,tak»eci±nieniepłynujestnajmniejsze,
tamgdzieprzekrójjestnajmniejszy.
Student,którylubifizyk¦iuczysi¦jejzezrozumieniemautomatyczniewtymmomenciepowinien
zapyta¢:copowodujetonagłeprzyspieszeniecz¡stekporuszaj¡cejsi¦cieczy?Mamytudoczynienia
zkauzalizmem `arebours :oczywi±cieinterpretacjaEBjestchwytliwa,alestanowiwnajlepszymrazie
sporyskrótmy±lowy:zw¦»enierury(redukcjapolajejprzekroju)prowadzidopowstaniaokre±lonego
polaci±nie«,agradientyci±nie«nadaj¡cz¡stkompłynuprzyspieszenia!
Jeszczegorzejmasi¦sprawazzastosowaniemprawaB.dowyja±nieniapewnychefektów„z»ycia
codziennego”.Koronnymprzykłademjesttu„teorialotudlaprzechodniów”(HarryLipkin).Tasama
szacownaencyklopediapisze:
1 JanB.,ojciecDaniela,te»zajmowałsi¦hydrodynamik¡.Wartowspomnie¢,»erywalizacjaojcazsynemzako«czyła
si¦fatalnie:w1734obajuzyskalinagrod¦francuskiejAkademiiNauk,czegoJanniemógł±cierpie¢i...wyrzuciłsynaz
ojcowskiegodomu.Danielwci¡guswego»yciauzyskał10(!)takichnagród.
1
866972859.010.png 866972859.011.png 866972859.012.png 866972859.013.png 866972859.001.png 866972859.002.png 866972859.003.png
 
...powietrzeprzepływaj¡cenadzakrzywion¡,górn¡powierzchni¡skrzydłasamolotuporuszasi¦
szybciejni»powietrzepodskrzydłem,tak»eci±nieniepodskrzydłemjestwi¦kszeni»nadnim–powoduje
towypór.
Wstarympodr¦cznikuResnickaiHallidaya(A.D.1963)rysunekidoł¡czonydoniegokomentarz
sankcjonuj¡uproszczonyijak»efałszywyparadygmat(por.rys. 1 )–liniepr¡durozdzielaj¡si¦przed
czołempłatano±nego:tebiegn¡cegór¡jakitebiegn¡cedołemspotykaj¡si¦zapłatem,comiałoby
wyja±nia¢„konieczno±¢”szybszegoobiegupłatagór¡ni»dołem,awi¦cznowumamyimplikacj¦:
wi¦kszapr¦dko±¢prowadzidospadkuci±nienia.
Opróczteoriilotu,prawoBernoulliegojestte»koronnymargumentemtłumacz¡cymtakiezjawi-
skajak„piłeczkaBernoulliego”(por.rys. 3 , 4 )alboefektMagnusa,tenostatnicz¦stowkontek±cie
sportowychaplikacji–podkr¦conepiłeczki:golfowe,tenisowe,base-ball’owenaskutekrotacjiporu-
szaj¡si¦zakrzywionychtrajektoriach.PiłeczkaBernoulliego–ta«cz¡cawstrudzepowietrzaiuparcie
powracaj¡cado±rodkategostrumienia,tozdaniemniektórychskutek„ró»nicyci±nie«”wynikaj¡cej
zró»nicpr¦dko±ci.PopularnainterpretacjaefektuMagnusamówii„dodawaniusi¦”i„odejmowaniu”
pr¦dko±citranslacjiirotacjiiznowutakieró»nicepr¦dko±cipowoduj¡ró»niceci±nie«.
3Kilkaprostychrachunków
Rozpatrzmysympatyczn¡awionetk¦Cessna172,którejmasa m wrazzpasa»eramiwynosiok.1000
kgiktóralecizpr¦dko±ci¡ok.30m/s(awi¦cok.10km/h).Powierzchniaskrzydełtegosamolociku
A =15m 2 .Potrzebnasiłano±na Q = A · p =10 4 N.St¡d p 670Pa.Taró»nicamiałabywynika¢
zró»nicykwadratówpr¦dko±ci
p = 1
2 ( v 2 );
Przyjmuj¡c 1kg/m 3 mamy v 2 1330(m/s) 2 ,albo
900+1330=2330;
v 2 +( v 2 )= V 2 ! V 2 =2330
ipr¦dko±¢nadskrzydłem V
V 45 m s =1 . 5 v
musiałabybyby¢o50procentwi¦kszaodpr¦dko±ciponim;je»elibymodelrozdzielaj¡cejsi¦przed
nimił¡cz¡cejzanimstrugimiałby¢prawdziwytoskrzydłowygl¡dałobyraczejjaknarys. 2 .
Oczywi±ciewiemydobrze,»eteorialotujestdiabelnietrudna.Jednymzjejkluczowychelementów
s¡efektyzwi¡zanezlepko±ci¡mediumjakimjestpowietrze:przesuwaniesi¦punktukrytycznego(sta-
gnacji)wzdłu»skrzydła(efektCzapłygina),istnieniewarstwgranicznej,jejodrywaniesi¦itworzenie
si¦wirurozruchowego–bezktórego(ibezzasadyHelmholtza)niewystartowałbysamolot.Tesprawy
mo»nanaprzykładrozwi¡zywa¢nagruncieodwzorowa«konforemnych[ 5 , 4 ]–aletoniejestmateriał
wtejchwilizbytniopopularny.Ciekawes¡tak»eefektybrzegowe–dlaczegoprzyawariisilnikaleci
si¦nisko?Wstarych(idobrychpodr¦cznikachfizyki-np.Pohla)mo»naznale¹¢pewneciekawostki
zwi¡zanezlotemptaków(lotalbatrosa,lotformacjiklucza).WwiecieNaukikilkalattemubyłpa-
sjonuj¡cyartykułolocieowadów,zktóregowynikałojeszczedokładniejjakwielkajestrolalepko±ci,
kr¡»eniaitworz¡cychsi¦wirów(któreowadypotrafi¡„wyłapywa¢”skrzydłami,uzyskuj¡cdodatkow¡
sił¦no±n¡).Alenatakie,sk¡din¡dpasjonuj¡ce,zagadnienianiemamiejscawnaszychskromnych
wykładach.Copowinni±myzaoferowa¢naszymsłuchaczom?
Nau»ytekstudentaszkołytechnicznejnajprostszymwyja±nieniem–prawda»emocnouprosz-
czonym–zasadylotub¦dzietrzeciazasadadynamiki.Płatno±nyskrzydła,zwłaszczawfaciestartu
samolotu,jestwyra¹nienachylonydopoziomu.Powodujetospychanieolbrzymichmaspowietrzaku
dołowi,towła±nietopowietrzewypychasamolotkugórze.Abyzaoszcz¦dzi¢tumiejsca,pozwalam
sobieodnie±¢Czytelnikadoprostychrachunkówzprezentacji[ 2 ].Wynikaznich,»ewci¡gujednej
sekundymasazepchni¦tegowdółpowietrzatokilkamassamolotu.Lec¡cysamolotpozostawiaza
2
866972859.004.png 866972859.005.png 866972859.006.png 866972859.007.png
 
sob¡ogromn¡dziur¦(por.rys. 4 ).Powietrzejestzepchni¦tewdółzarównoprzezdoln¡powierzchni¦
płatu,jakiprzezgórn¡–jejodpowiedniewyprofilowaniepowoduje,»eopływaj¡capłatstrugapo-
wietrzauzyskujeskierowan¡wdółskładow¡pr¦dko±ci.Znowumamytutajwa»nywkładodefektu
lepko±cicieczy(efektCoandy).Dyskusjabardziejdokładnamo»ezawrze¢prosterachunki,októrych
mowawy»ej,azktórychwynika,»esiłano±najestproporcjonalnadokwadratupr¦dko±cisamolotu,
amocjakapotrzebnajestwtrakcielotuzale»yodwrotnieproporcjonalnadopr¦dko±ci.Oczywi±cie,
bezuwzgl¦dnieniaefektówoporuo±rodka-teostatnieobjawiaj¡si¦pocz¡wszyodpr¦dko±ciprze-
kraczaj¡cychpr¦dko±¢„rejsow¡”irosn¡zpr¦dko±ci¡bardzoszybko–proporcjonalniedojejtrzeciej
pot¦gi.
4InneilustracjeprawaBernoulliego
Jaknale»ytłumaczy¢naszymstudentominne„zjawiskaz»yciacodziennego”,októrychmowaby-
ławy»ej,aktórekorzystaj¡zwnajlepszymrazieuproszczonegoparadygmatu:wi¦kszapr¦dko±¢to
mniejszeci±nienie.Przedewszystkimpowiedzmy,»ewprzypadkustrugipowietrza–np.wylatuj¡cego
zodkurzacza–wo±rodku,ci±nieniestatycznewewn¡trzstrugijestrówneci±nieniuwotaczaj¡cych
strug¦masapowietrza.Mo»natozademonstrowa¢wprostysposób,posługuj¡csi¦najprostszymma-
nometrem(rurkawkształcieliteryU,wypełnionaciecz¡)isond¡,któr¡mierzymyci±nieniewobszarze
strugiipozanim.Wa»najesttylkoodpowiedniaosłonasondy–wystarczymałatarczakolista,która
wyeliminujezaburzeniepolapr¦dko±cicz¡steczekwewn¡trzstrugi.Wła±nietakiezaburzenia,iwogó-
lewszelkie,deformacjetorówcz¡stekprzezzewn¦trzneobiekty,prowadz¡dopowstaniagradientów
ci±nienia,odpowiedzialnychzazmianypr¦dko±cicz¡stek.
Abywyja±ni¢todokładniej,mo»naposłu»y¢si¦prostymrachunkiem,któryrozwa»asytuacj¦,w
którejumieszczonenadrodzestrugiprzeszkodypowoduj¡jejzakrzywienie,awi¦copróczskładowej
stycznejprzyspieszeniamamytak»eskładow¡radialn¡.Rozwa»myelementpłynuog¦sto±ci ,zawarty
wobj¦to±ci V = A · r (rys. 5 ,wg.[ 6 ]).RównanieNewtonato
V d 2 r
dt 2 F r = a · p = A dp
dr · r,
apopodstawieniuza a r = d 2 r
dt 2 = v 2
r dostajemyrównanie
dp
dr = v 2
r ,
któregoscałkowaniewymagaznajomo±ci v = v ( r ).Naprzykładdlawiruj¡cejzestałapr¦dko±ci¡
k¡tow¡ ! cieczy v = r · ! mamy(dobrzeznany)wynik p =1 / 2 ! 2 r 2 .Ci±nieniero±niegdyporuszamy
si¦„nazewn¡trz”,prostopadledozakrzywionychtorówcz¡stek.
Je»eliterazprzyjrze¢si¦sytuacjijaknarys. 6 ,towidzimy,»enp.ci±nieniewzdłu»prostejprosto-
padłejdoliniipr¡duwpunkcieBmusirosn¡¢gdyoddalamysi¦odpunktuBkugórze.Poniewa»w
dostateczniedu»ejodległo±ci,gdzieefektyobecno±ciprzeszkodyznikaj¡,ci±nieniewynosi p 0 -„ci±nie-
niewniesko«czono±ci”,mamy p B <p 0 .Analogicznerozumowanie,przeprowadzonedlapunktówAiC
rysunku 6 dowodzi,»e p A >p 0 i p C >p 0 . Wokółprzeszkódwymuszaj¡cychnaporuszaj¡cymsi¦płynie
zakrzywienietorówpowstaj¡gradientyci±nie«itodzi¦kinimcz¡stkipłynyprzyspieszaj¡lubzwalniaj¡
(np.wrurceVenturiego).Takamodyfikacjapolaci±nie«mo»esłu»y¢dowyja±nieniademonstracjiz
piłeczk¡Bernoulliego-por.rysunki 7 , 8 2 .
Wypadajeszczewspomnie¢oefekcieMagnusa,aletutajsytuacjajestodkilkunastulatbardzo
dobra.Mo»natochybatłumaczy¢pasj¡Amerykanówdogolfaibaseball’u–licznestronyinternetowe
po±wi¦conedyskusjomnadtechnik¡podkr¦caniepiłekzaoowocowałypraktyczniewzorowoopisanym
efektemMagnusawwydaniachR&Hju»zko«cemlatosiemdziesi¡tych.Naciskpoło»onyjestzjawisko
2 Zauwa»mytutaj,»euproszczonyparadygmat„wi¦kszapr¦dko±¢–mniejszeci±nienie”,sugeruj¡cy(niesłusznie!)»e
„mniejsze”ci±nieniewewn¡trz niezaburzonej strugijestodpowiedzialnezautrzymywaniepiłeczkiwewn¡trzstrugi,jest
by¢mo»ełatwiejszydoprzyswojeniadlaprzeci¦tnegostudenta,któryniestawiasobiesamzbytwielepyta«,ni»powy»sze
prosterachunkiirysunek 6 ,atak»ewieleinnychefektów,wktórychmamydoczynieniazzakrzywionymiprzezprzeszkody
liniamipr¡du.
3
866972859.008.png 866972859.009.png
 
lepko±ci,powoduj¡cekr¡»enieporcjipłynuwrazzobracaj¡c¡si¦piłeczk¡.Wypadkowytransferpłynu
(wdółlubwgór¦)wywołuje–zgodnieztrzeci¡zasad¡dynamiki–sił¦którab¡d¹„wynosi”kugórze
piłeczk¦,b¡d¹powodujezakrzywieniejejtrajektoriikudołowi.Niejestemfanempiłkino»nej,ale
wiem,»eipiłkarzomtakieefektynies¡obce.
5Wnioski
Mimoniew¡tpliwejpoprawy,którejdowodems¡nowewersjerozdziałówpo±wi¦conychinterpretacji
prawaBernoulliegonp.wpodr¦cznikuR&H,stareifałszyweparadygmaty„maj¡si¦dobrze”ipokutu-
j¡wobecniewydawanychpodr¦cznikach.Dlatego,wykładaj¡coprawieBernoulliegowartozagl¡dn¡¢
doInternetu,gdzienawielustronachmo»naznale¹¢ciekawemateriałyiwypowiedzifizyków(inie
tylko)zdegustowanychuporczywymlansowaniem–mówi¡cdelikatnie–nie±cisło±ci.Polecamnaprzy-
kład...stron¦zabawekdrewnianychTurnera,zewzgl¦dunabogatyzestawhiperł¡czdoartykułów,
ksi¡»ek,polemik: zabawekdrewnianychTurnera .Znakomitajest 3 stronafizykai...lotnikaJohna
StewartaDenkera[ 4 ]: JohnaStewartaDenkera ,zawieraj¡cam.in.animowanegify,ilustruj¡ceroz-
kładyci±nie«ipr¦dko±ciwokółskrzydłaorazcałkiemkompletn¡teori¦płaskiegopolawektorowego
wuj¦ciuodwzorowa«konforemnych.Nauwag¦zasługujestronaWeltnera[ 6 ],gdziemo»naznale¹¢
odno±nikidokilkujegoprac,m.in.publikowanychwThePhysicsTeacher.Wka»dymrazie,warto
pami¦ta¢podczaswykładu,»e:
PrawoBernoulliegotonicinnegojakrównanieruchu(równanieNewtona)dlao±rodkaci¡głego
jakimjestpłyn.Przyodpowiednich(czasemznacznych)modyfikacjachmo»nauwzgl¦dni¢wnim
takieefektyjak±ci±liwo±¢medium(gazy–np.rozpr¦»enieadiabatyczne,prowadz¡cezjednej
stronydowzrostuenergiicz¡stekgazu,azdrugiej–doobni»eniajegotemperaturyienergii
wewn¦trznej)albolepko±¢cieczy(równanieHagena-Poiseuille’
Wprzypadkuprzeszkódpojawiaj¡cychsi¦wstrumieniucieczysiłyreakcjis¡odpowiedzialne
zaprzekazyp¦du,którewytwarzaj¡wcieczyrozkład(gradienty)ci±nie«;tewła±niegradienty
(przyczyna)zmieniaj¡pr¦dko±cicz¡stekpłynu(skutek)–anieodwrotnie.Niemniejjednak,
relacja„mniejszeci±nienie–wi¦kszapr¦dko±¢”(iviceversa)b¦dziezawszezachowana.
Dlacieczyrzeczywistychistotn¡rol¦odgrywaj¡efektylepko±ci–siławyporujestproporcjo-
nalnadokr¡»enia(równanieKutta-ukowskiego);zkoleizapowstanieniezerowegokr¡»enia
odpowiedzialnes¡odrywaj¡cesi¦odpowierzchniskrzydławiry,któres¡konsekwencj¡lepko±ci;
wniektórychsytuacjachlepko±¢manifestujesi¦jeszczesubtelniej(efektCoandy).
Sił¦no±n¡skrzydłanajłatwiej(inajbezpieczniej)wytłumaczymynagruncie3.zasadydynamiki.
Je»eliniemaprzeszkodywstrumieniucieczyporuszaj¡cejsi¦zpewn¡pr¦dko±ci¡toci±nienie
statycznewtejpartiicieczyjesttakiesamojakci±nieniewprzyległychdoniej,„nieruchomych”
partiach.Prostedemonstracjepozwalaj¡towykaza¢;równieprostedemonstracjepozwol¡wyka-
za¢,»ewprzypadkuzakrzywionychpowierzchniwyst¦puj¡ró»niceci±nie«:nagórnejpowierzchni
zakrzywionegolekkopłataci±nieniejestwyra¹niemniejszeodci±nieniaotoczenia;nadolnej–
nieznacznie.
3 Była.ZnikłazserweraUniwersytetuMonmouthiniemo»nanigdziejejznale¹¢!!
4
Zgłoś jeśli naruszono regulamin