Lenda A - Kłopoty z Bernoullim.pdf
(
438 KB
)
Pobierz
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd">
Kłopoty(?)zBernoullim
XIVKonferencja:Nauczaniefizyki
wwy»szychszkołachtechnicznych
Bydgoszcz,27-30czerwca2004
wersjaposzerzona,tak»eohyperł¡cza
1ZnakomitaRodzinaBernoullich
Mo»napowiedzie¢,»ewkontek±ciedydaktykifizykiimatematykikłopotypojawiaj¡ju»zsamym
nazwiskiemBernoulli.Pojawiasi¦onozarównowfizyce,jakimatematyceorazstatystyce.Warto
zda¢sobiespraw¦zfaktu,»eporz¡dnysłownikbiograficznymatematyków(np.naserwerze
wydziału
matematykiuniwersytetuSt.Andrews
)podhasłemBernoullimo»ezawiera¢a»...8pozycji.Po
prawdzie,
adusumdeplphini
wystarcz¡trzy:(por.[
1
])–
Jakub,JaniDaniel
.
JakubtoBernoulliodliczbB.irozkładuB.(dwumianowego)JegomłodszybratJan–pozosta-
j¡cyniecowcieniuJakuba–torównieznakomitymatematyk;jegonazwiskowi¡»emyzproblemem
brachistochronyi...regułydel’Hospitala.Wko«cusynJana,Daniel(1700–1782)tojedenz18-
wiecznychgigantównauki.Listajegoosi¡gni¦¢jestimponuj¡ca,opróczmatematyki(te»statystyki)i
fizykiDanielzajmowałsi¦medycyn¡,fizjologi¡ibotanik¡.Dlawi¦kszo±cijednak,nazwiskoDaniela
b¦dziezawszekojarzyłosi¦wpierwszymrz¦dziezhydrodynamik¡izrównaniemnosz¡cym–jak»e
słusznie–jegonazwisko
1
.
2RównanieBernoulliego
Znanenamwszystkimrównanieodnosisi¦doelementupłynuoobj¦to±ci
V
imasie
m
=
·
V
imo»e
by¢sformułowanewj¦zykuró»nychwielko±cifizycznych.
•
p
1
V
+
m
2
v
2
1
+
mgh
1
=
p
2
V
+
m
2
v
2
2
+
mgh
2
; energia
•
p
1
+
1
2
v
2
1
+
gh
1
=
p
2
+
1
2
v
2
2
+
gh
2
;pr¦dko±¢
2
•
p
1
+
1
2
v
2
1
=
p
2
+
1
2
v
2
2
; (
h
1
=
h
2
);
ci±nienie
•
p
1
g
+
1
2
g
v
2
1
+
h
1
=
p
2
g
+
1
2
g
v
2
2
+
h
2
;długo±¢
Feynmanwswoichwykładachzfizykiwyprowadzagozzasadyzachowaniaenergii–przyrównuj¡c
prac¦siłci±nieniadozmianyenergiikinetycznej.Tostandardowewyprowadzeniejestprosteiklarowne.
Gorzejjednak,je»elizagl¡dn¡¢dokomentarzyprawaB,któreznale¹¢mo»nawwielupodr¦cznikachi
encyklopediach.Moja–sk¡din¡d–ulubionaEncyclopaediaBritannica,wwydaniuA.D.2002pisze:
ztwierdzeniaBernoulliegowynika,»e...gdypłynprzepływaprzezpoziom¡rur¦ozmiennymprze-
kroju,topłynprzyspieszawobszarachomniejszymprzekroju,tak»eci±nieniepłynujestnajmniejsze,
tamgdzieprzekrójjestnajmniejszy.
Student,którylubifizyk¦iuczysi¦jejzezrozumieniemautomatyczniewtymmomenciepowinien
zapyta¢:copowodujetonagłeprzyspieszeniecz¡stekporuszaj¡cejsi¦cieczy?Mamytudoczynienia
zkauzalizmem
`arebours
:oczywi±cieinterpretacjaEBjestchwytliwa,alestanowiwnajlepszymrazie
sporyskrótmy±lowy:zw¦»enierury(redukcjapolajejprzekroju)prowadzidopowstaniaokre±lonego
polaci±nie«,agradientyci±nie«nadaj¡cz¡stkompłynuprzyspieszenia!
Jeszczegorzejmasi¦sprawazzastosowaniemprawaB.dowyja±nieniapewnychefektów„z»ycia
codziennego”.Koronnymprzykłademjesttu„teorialotudlaprzechodniów”(HarryLipkin).Tasama
szacownaencyklopediapisze:
1
JanB.,ojciecDaniela,te»zajmowałsi¦hydrodynamik¡.Wartowspomnie¢,»erywalizacjaojcazsynemzako«czyła
si¦fatalnie:w1734obajuzyskalinagrod¦francuskiejAkademiiNauk,czegoJanniemógł±cierpie¢i...wyrzuciłsynaz
ojcowskiegodomu.Danielwci¡guswego»yciauzyskał10(!)takichnagród.
1
...powietrzeprzepływaj¡cenadzakrzywion¡,górn¡powierzchni¡skrzydłasamolotuporuszasi¦
szybciejni»powietrzepodskrzydłem,tak»eci±nieniepodskrzydłemjestwi¦kszeni»nadnim–powoduje
towypór.
Wstarympodr¦cznikuResnickaiHallidaya(A.D.1963)rysunekidoł¡czonydoniegokomentarz
sankcjonuj¡uproszczonyijak»efałszywyparadygmat(por.rys.
1
)–liniepr¡durozdzielaj¡si¦przed
czołempłatano±nego:tebiegn¡cegór¡jakitebiegn¡cedołemspotykaj¡si¦zapłatem,comiałoby
wyja±nia¢„konieczno±¢”szybszegoobiegupłatagór¡ni»dołem,awi¦cznowumamyimplikacj¦:
wi¦kszapr¦dko±¢prowadzidospadkuci±nienia.
Opróczteoriilotu,prawoBernoulliegojestte»koronnymargumentemtłumacz¡cymtakiezjawi-
skajak„piłeczkaBernoulliego”(por.rys.
3
,
4
)alboefektMagnusa,tenostatnicz¦stowkontek±cie
sportowychaplikacji–podkr¦conepiłeczki:golfowe,tenisowe,base-ball’owenaskutekrotacjiporu-
szaj¡si¦zakrzywionychtrajektoriach.PiłeczkaBernoulliego–ta«cz¡cawstrudzepowietrzaiuparcie
powracaj¡cado±rodkategostrumienia,tozdaniemniektórychskutek„ró»nicyci±nie«”wynikaj¡cej
zró»nicpr¦dko±ci.PopularnainterpretacjaefektuMagnusamówii„dodawaniusi¦”i„odejmowaniu”
pr¦dko±citranslacjiirotacjiiznowutakieró»nicepr¦dko±cipowoduj¡ró»niceci±nie«.
3Kilkaprostychrachunków
Rozpatrzmysympatyczn¡awionetk¦Cessna172,którejmasa
m
wrazzpasa»eramiwynosiok.1000
kgiktóralecizpr¦dko±ci¡ok.30m/s(awi¦cok.10km/h).Powierzchniaskrzydełtegosamolociku
A
=15m
2
.Potrzebnasiłano±na
Q
=
A
·
p
=10
4
N.St¡d
p
670Pa.Taró»nicamiałabywynika¢
zró»nicykwadratówpr¦dko±ci
p
=
1
2
(
v
2
);
Przyjmuj¡c
1kg/m
3
mamy
v
2
1330(m/s)
2
,albo
900+1330=2330;
v
2
+(
v
2
)=
V
2
!
V
2
=2330
ipr¦dko±¢nadskrzydłem
V
V
45
m
s
=1
.
5
v
musiałabybyby¢o50procentwi¦kszaodpr¦dko±ciponim;je»elibymodelrozdzielaj¡cejsi¦przed
nimił¡cz¡cejzanimstrugimiałby¢prawdziwytoskrzydłowygl¡dałobyraczejjaknarys.
2
.
Oczywi±ciewiemydobrze,»eteorialotujestdiabelnietrudna.Jednymzjejkluczowychelementów
s¡efektyzwi¡zanezlepko±ci¡mediumjakimjestpowietrze:przesuwaniesi¦punktukrytycznego(sta-
gnacji)wzdłu»skrzydła(efektCzapłygina),istnieniewarstwgranicznej,jejodrywaniesi¦itworzenie
si¦wirurozruchowego–bezktórego(ibezzasadyHelmholtza)niewystartowałbysamolot.Tesprawy
mo»nanaprzykładrozwi¡zywa¢nagruncieodwzorowa«konforemnych[
5
,
4
]–aletoniejestmateriał
wtejchwilizbytniopopularny.Ciekawes¡tak»eefektybrzegowe–dlaczegoprzyawariisilnikaleci
si¦nisko?Wstarych(idobrychpodr¦cznikachfizyki-np.Pohla)mo»naznale¹¢pewneciekawostki
zwi¡zanezlotemptaków(lotalbatrosa,lotformacjiklucza).WwiecieNaukikilkalattemubyłpa-
sjonuj¡cyartykułolocieowadów,zktóregowynikałojeszczedokładniejjakwielkajestrolalepko±ci,
kr¡»eniaitworz¡cychsi¦wirów(któreowadypotrafi¡„wyłapywa¢”skrzydłami,uzyskuj¡cdodatkow¡
sił¦no±n¡).Alenatakie,sk¡din¡dpasjonuj¡ce,zagadnienianiemamiejscawnaszychskromnych
wykładach.Copowinni±myzaoferowa¢naszymsłuchaczom?
Nau»ytekstudentaszkołytechnicznejnajprostszymwyja±nieniem–prawda»emocnouprosz-
czonym–zasadylotub¦dzietrzeciazasadadynamiki.Płatno±nyskrzydła,zwłaszczawfaciestartu
samolotu,jestwyra¹nienachylonydopoziomu.Powodujetospychanieolbrzymichmaspowietrzaku
dołowi,towła±nietopowietrzewypychasamolotkugórze.Abyzaoszcz¦dzi¢tumiejsca,pozwalam
sobieodnie±¢Czytelnikadoprostychrachunkówzprezentacji[
2
].Wynikaznich,»ewci¡gujednej
sekundymasazepchni¦tegowdółpowietrzatokilkamassamolotu.Lec¡cysamolotpozostawiaza
2
sob¡ogromn¡dziur¦(por.rys.
4
).Powietrzejestzepchni¦tewdółzarównoprzezdoln¡powierzchni¦
płatu,jakiprzezgórn¡–jejodpowiedniewyprofilowaniepowoduje,»eopływaj¡capłatstrugapo-
wietrzauzyskujeskierowan¡wdółskładow¡pr¦dko±ci.Znowumamytutajwa»nywkładodefektu
lepko±cicieczy(efektCoandy).Dyskusjabardziejdokładnamo»ezawrze¢prosterachunki,októrych
mowawy»ej,azktórychwynika,»esiłano±najestproporcjonalnadokwadratupr¦dko±cisamolotu,
amocjakapotrzebnajestwtrakcielotuzale»yodwrotnieproporcjonalnadopr¦dko±ci.Oczywi±cie,
bezuwzgl¦dnieniaefektówoporuo±rodka-teostatnieobjawiaj¡si¦pocz¡wszyodpr¦dko±ciprze-
kraczaj¡cychpr¦dko±¢„rejsow¡”irosn¡zpr¦dko±ci¡bardzoszybko–proporcjonalniedojejtrzeciej
pot¦gi.
4InneilustracjeprawaBernoulliego
Jaknale»ytłumaczy¢naszymstudentominne„zjawiskaz»yciacodziennego”,októrychmowaby-
ławy»ej,aktórekorzystaj¡zwnajlepszymrazieuproszczonegoparadygmatu:wi¦kszapr¦dko±¢to
mniejszeci±nienie.Przedewszystkimpowiedzmy,»ewprzypadkustrugipowietrza–np.wylatuj¡cego
zodkurzacza–wo±rodku,ci±nieniestatycznewewn¡trzstrugijestrówneci±nieniuwotaczaj¡cych
strug¦masapowietrza.Mo»natozademonstrowa¢wprostysposób,posługuj¡csi¦najprostszymma-
nometrem(rurkawkształcieliteryU,wypełnionaciecz¡)isond¡,któr¡mierzymyci±nieniewobszarze
strugiipozanim.Wa»najesttylkoodpowiedniaosłonasondy–wystarczymałatarczakolista,która
wyeliminujezaburzeniepolapr¦dko±cicz¡steczekwewn¡trzstrugi.Wła±nietakiezaburzenia,iwogó-
lewszelkie,deformacjetorówcz¡stekprzezzewn¦trzneobiekty,prowadz¡dopowstaniagradientów
ci±nienia,odpowiedzialnychzazmianypr¦dko±cicz¡stek.
Abywyja±ni¢todokładniej,mo»naposłu»y¢si¦prostymrachunkiem,któryrozwa»asytuacj¦,w
którejumieszczonenadrodzestrugiprzeszkodypowoduj¡jejzakrzywienie,awi¦copróczskładowej
stycznejprzyspieszeniamamytak»eskładow¡radialn¡.Rozwa»myelementpłynuog¦sto±ci
,zawarty
wobj¦to±ci
V
=
A
·
r
(rys.
5
,wg.[
6
]).RównanieNewtonato
V
d
2
r
dt
2
F
r
=
−
a
·
p
=
A
dp
dr
·
r,
apopodstawieniuza
a
r
=
d
2
r
dt
2
=
−
v
2
r
dostajemyrównanie
dp
dr
=
v
2
r
,
któregoscałkowaniewymagaznajomo±ci
v
=
v
(
r
).Naprzykładdlawiruj¡cejzestałapr¦dko±ci¡
k¡tow¡
!
cieczy
v
=
r
·
!
mamy(dobrzeznany)wynik
p
=1
/
2
!
2
r
2
.Ci±nieniero±niegdyporuszamy
si¦„nazewn¡trz”,prostopadledozakrzywionychtorówcz¡stek.
Je»eliterazprzyjrze¢si¦sytuacjijaknarys.
6
,towidzimy,»enp.ci±nieniewzdłu»prostejprosto-
padłejdoliniipr¡duwpunkcieBmusirosn¡¢gdyoddalamysi¦odpunktuBkugórze.Poniewa»w
dostateczniedu»ejodległo±ci,gdzieefektyobecno±ciprzeszkodyznikaj¡,ci±nieniewynosi
p
0
-„ci±nie-
niewniesko«czono±ci”,mamy
p
B
<p
0
.Analogicznerozumowanie,przeprowadzonedlapunktówAiC
rysunku
6
dowodzi,»e
p
A
>p
0
i
p
C
>p
0
.
Wokółprzeszkódwymuszaj¡cychnaporuszaj¡cymsi¦płynie
zakrzywienietorówpowstaj¡gradientyci±nie«itodzi¦kinimcz¡stkipłynyprzyspieszaj¡lubzwalniaj¡
(np.wrurceVenturiego).Takamodyfikacjapolaci±nie«mo»esłu»y¢dowyja±nieniademonstracjiz
piłeczk¡Bernoulliego-por.rysunki
7
,
8
2
.
Wypadajeszczewspomnie¢oefekcieMagnusa,aletutajsytuacjajestodkilkunastulatbardzo
dobra.Mo»natochybatłumaczy¢pasj¡Amerykanówdogolfaibaseball’u–licznestronyinternetowe
po±wi¦conedyskusjomnadtechnik¡podkr¦caniepiłekzaoowocowałypraktyczniewzorowoopisanym
efektemMagnusawwydaniachR&Hju»zko«cemlatosiemdziesi¡tych.Naciskpoło»onyjestzjawisko
2
Zauwa»mytutaj,»euproszczonyparadygmat„wi¦kszapr¦dko±¢–mniejszeci±nienie”,sugeruj¡cy(niesłusznie!)»e
„mniejsze”ci±nieniewewn¡trz
niezaburzonej
strugijestodpowiedzialnezautrzymywaniepiłeczkiwewn¡trzstrugi,jest
by¢mo»ełatwiejszydoprzyswojeniadlaprzeci¦tnegostudenta,któryniestawiasobiesamzbytwielepyta«,ni»powy»sze
prosterachunkiirysunek
6
,atak»ewieleinnychefektów,wktórychmamydoczynieniazzakrzywionymiprzezprzeszkody
liniamipr¡du.
3
lepko±ci,powoduj¡cekr¡»enieporcjipłynuwrazzobracaj¡c¡si¦piłeczk¡.Wypadkowytransferpłynu
(wdółlubwgór¦)wywołuje–zgodnieztrzeci¡zasad¡dynamiki–sił¦którab¡d¹„wynosi”kugórze
piłeczk¦,b¡d¹powodujezakrzywieniejejtrajektoriikudołowi.Niejestemfanempiłkino»nej,ale
wiem,»eipiłkarzomtakieefektynies¡obce.
5Wnioski
Mimoniew¡tpliwejpoprawy,którejdowodems¡nowewersjerozdziałówpo±wi¦conychinterpretacji
prawaBernoulliegonp.wpodr¦cznikuR&H,stareifałszyweparadygmaty„maj¡si¦dobrze”ipokutu-
j¡wobecniewydawanychpodr¦cznikach.Dlatego,wykładaj¡coprawieBernoulliegowartozagl¡dn¡¢
doInternetu,gdzienawielustronachmo»naznale¹¢ciekawemateriałyiwypowiedzifizyków(inie
tylko)zdegustowanychuporczywymlansowaniem–mówi¡cdelikatnie–nie±cisło±ci.Polecamnaprzy-
kład...stron¦zabawekdrewnianychTurnera,zewzgl¦dunabogatyzestawhiperł¡czdoartykułów,
ksi¡»ek,polemik:
zabawekdrewnianychTurnera
.Znakomitajest
3
stronafizykai...lotnikaJohna
StewartaDenkera[
4
]:
JohnaStewartaDenkera
,zawieraj¡cam.in.animowanegify,ilustruj¡ceroz-
kładyci±nie«ipr¦dko±ciwokółskrzydłaorazcałkiemkompletn¡teori¦płaskiegopolawektorowego
wuj¦ciuodwzorowa«konforemnych.Nauwag¦zasługujestronaWeltnera[
6
],gdziemo»naznale¹¢
odno±nikidokilkujegoprac,m.in.publikowanychwThePhysicsTeacher.Wka»dymrazie,warto
pami¦ta¢podczaswykładu,»e:
•
PrawoBernoulliegotonicinnegojakrównanieruchu(równanieNewtona)dlao±rodkaci¡głego
jakimjestpłyn.Przyodpowiednich(czasemznacznych)modyfikacjachmo»nauwzgl¦dni¢wnim
takieefektyjak±ci±liwo±¢medium(gazy–np.rozpr¦»enieadiabatyczne,prowadz¡cezjednej
stronydowzrostuenergiicz¡stekgazu,azdrugiej–doobni»eniajegotemperaturyienergii
wewn¦trznej)albolepko±¢cieczy(równanieHagena-Poiseuille’
•
Wprzypadkuprzeszkódpojawiaj¡cychsi¦wstrumieniucieczysiłyreakcjis¡odpowiedzialne
zaprzekazyp¦du,którewytwarzaj¡wcieczyrozkład(gradienty)ci±nie«;tewła±niegradienty
(przyczyna)zmieniaj¡pr¦dko±cicz¡stekpłynu(skutek)–anieodwrotnie.Niemniejjednak,
relacja„mniejszeci±nienie–wi¦kszapr¦dko±¢”(iviceversa)b¦dziezawszezachowana.
•
Dlacieczyrzeczywistychistotn¡rol¦odgrywaj¡efektylepko±ci–siławyporujestproporcjo-
nalnadokr¡»enia(równanieKutta-ukowskiego);zkoleizapowstanieniezerowegokr¡»enia
odpowiedzialnes¡odrywaj¡cesi¦odpowierzchniskrzydławiry,któres¡konsekwencj¡lepko±ci;
wniektórychsytuacjachlepko±¢manifestujesi¦jeszczesubtelniej(efektCoandy).
•
Sił¦no±n¡skrzydłanajłatwiej(inajbezpieczniej)wytłumaczymynagruncie3.zasadydynamiki.
•
Je»eliniemaprzeszkodywstrumieniucieczyporuszaj¡cejsi¦zpewn¡pr¦dko±ci¡toci±nienie
statycznewtejpartiicieczyjesttakiesamojakci±nieniewprzyległychdoniej,„nieruchomych”
partiach.Prostedemonstracjepozwalaj¡towykaza¢;równieprostedemonstracjepozwol¡wyka-
za¢,»ewprzypadkuzakrzywionychpowierzchniwyst¦puj¡ró»niceci±nie«:nagórnejpowierzchni
zakrzywionegolekkopłataci±nieniejestwyra¹niemniejszeodci±nieniaotoczenia;nadolnej–
nieznacznie.
3
Była.ZnikłazserweraUniwersytetuMonmouthiniemo»nanigdziejejznale¹¢!!
4
Plik z chomika:
tomek9298
Inne pliki z tego folderu:
Teoria względności dla humanistów.pdf
(717 KB)
Oleś A - Fizyka XX wieku.pdf
(1894 KB)
Lenda A - Kłopoty z Bernoullim.pdf
(438 KB)
Lenda A - Samolot Bernoullego.pdf
(2402 KB)
Ciekłe kryształy.doc
(99 KB)
Inne foldery tego chomika:
_Jak rozwiązywać zadania z fizyki
_Serie. Fizyka
Akustyka
Ciało stałe
Cząsteczkowa i jądrowa
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin