Cele kształcenia
Jeśli nie będziesz miał własnych celów w życiu całe życie będziesz realizował cele innych.
CELE KSZTAŁCENIA
· Podział celów kształcenia
· Ogólne i szczegółowe cele kształcenia
· Taksonomia celów kształcenia
· Operacjonalizacja celów kształcenia
Po co potrzebne są cele?
Bez zależycie sformułowanych celów nauczanie często ulega dezorganizacji a postępy uczniów w nauce są trudne do uchwycenia i oceny.
CELE ZAJEĆ
· Wyjaśnienie czym są cele kształcenia
· Scharakteryzować ogólne i szczegółowe cele
Czym są cele kształcenia?
Cele opisują zmiany jakie chcemy uzyskać w uczniach
Cele opisują zamierzone i zaplanowane właściwości uczniów
Stają się sednem procesu nauczania
Cele kształcenia opisują docelową zmianę w uczniu będąca wynikiem opanowania poznawczego i motywacyjnego czynności przewidzianych programem szkolnym.
Cele edukacyjne
Cele dydaktyczne:
- cele poznawcze (wiedza)
- cele kształcące (umiejętności)
- cele wychowawcze (postawy)
Cele poznawcze – to dążenie do wyposażania uczniów w zakres wiedzy pozwalający kształtować zdolności, zainteresowania, nawyki
Cele kształcące – to umiejętności interpretacji i transferu posiadanych wiadomości oraz stosowanie ich w praktyce
Cele wychowawcze to kształtowanie postaw i zachowań uczących się w powiązaniu z wiedzą oraz umiejętnościami.
OGÓLNE CELE KSZTAŁCENIA
Cele ogólne to umiejętność wynikowa, którą uczeń powinien osiągnąć po przeprowadzeniu zajęć
SZCZEGÓŁOWE CELE KSZTAŁCENIA
Umiejętności cząstkowe służące do realizacji celu ogólnego.
Zalety:
· Są jednoznaczne(konkretne)
· Wskazują sposób zademonstrowania, iż cel został osiągnięty
· Odnoszą się wprost do ucznia
· Mobilizują ucznia i nauczyciela do działania
TAKSONOMIA CELÓW KSZTAŁCENIA
Taksonomia celów kształcenia to hierarchiczny układ, klasyfikacja zarówno dziedzin jak i w każdej dziedzinie kategorii. ABCD. Oraz E (wg Wasyluka)
Taksonomia celów poznawczych
A. Zapamiętanie wiadomości
B. Zrozumienie wiadomości
C. Stosowanie wiadomości w sytuacjach typowych
D. Stosowanie wiadomości w sytuacjach problemowych
Dziedzina psychomotoryczna (praktyczna) – wykorzystuje umiejętności intelektualne i praktyczne
A. Naśladowanie działania
B. Odtwarzanie działania
C. Sprawność działania w stałych warunkach
D. Sprawność działania w warunkach zmiennych
Dziedzina emocjonalna – obejmuje zainteresowania i postawy ucznia dotyczące wybranej dziedziny rzeczywistości.
A. Uczestnictwo w działaniu
B. Podejmowanie działania
C. Nastawienie na działanie
D. System działań
Dostosowanie czasowników operacyjnych do poziomow taksonomicznych
Poziom wiadomości
A. Zapamiętywanie wiadomości
Uczeń potrafi:
-nazwać
-zdefiniować
-wymienić
-rozpoznać
-zidentyfikować
-wyliczyć
(unikac określen wieloznacznych np. wiedzieć)
Uczeń potrafi
-scharakteryzować
-zrozumieć
C. Poziom umiejętności
Rozwiązać
Zastosować
Porównać
Sklasyfikować
D. stosowanie wiadomości w sytuacjach problematycznych (zastosowanie wiedzy teoretycznej do zagadnień praktycznych)
Wykonać
Dowieść
Wykryć
Ocenić
Przewidzieć
Wnioskować
Zdiagnozować
Zanalizować
(unikać określeń wieloznacznych np. umie)
Operacjonalizacja celów kształcenia jest to zamiana celu ogólnego (lub celów pośrednich) na równoważny zbiór celów operacyjnych (szczegółowych).
Cele szczegółowe operacyjne
Operacyjny cel kształcenia = czynność + warunek + kryterium
Cel ógólny – udzielać pierwszej pomocy w nagłych wypadkach
Cel pośredni – udzielać pierwszej pomocy poszkodowanym w zatrzymaniu krążenia
Cel szczegółowy wykonywać masaż serca i oddechy ratownicze
Cel ogólny – po przeprowadzonych zajęciach uczeń potrafi udzielić pomocy w przypadku omdlenia
Cele szczegółowe
Zdefiniować omdlenie
Wymienić objawy omdlenia
Zastosować pozycję czterokończynową
Udzielić pomocy zgodnie z algorytmem postępowania
Wykazać szybkość i zdecydowanie w działaniach ratowniczych
zzz.umed