SYSTEM TURYSTYCZNY 2.pdf

(353 KB) Pobierz
(Microsoft Word - SYSTEM TURYSTYCZNY Rozdzia\26314.docx)
Rys. 1 Wykres Część4(str341)
Rozdział 14 Cele Podróżowania
CHARAKTERYSTYKA SEKTORÓW PODRÓŻNYCH
“ It is not fit that every man should travel; it makes a wise man better, and a fool worse.”
(Nie każdy nadaje się do podróżowania; mędrca czyni to lepszym, a głupca – gorszym.)
William Hazzlit
CEL
Czytelnicy będą mogli zademonstrować swoją wiedzę turystom, proponując im odpowiednią formę
wypoczynku, pakietów wakacyjnych, usług i wiadomości dotyczących głównego sektora rynku.
CELE NAUCZANIA
V
Opisanie cech charakterystycznych najważniejszych sektorów rynku turystycznego.
V
Wskazanie odpowiedniego urlopu, formy zorganizowania wypoczynku i usług dopasowanych
do potrzeb poszczególnych sektorów rynku turystycznego.
V
Zaproponowanie odpowiednich komunikatów, mających na celu zajęcie poszczególnych
sektorów rynku turystycznego.
Str. 343
439034564.009.png 439034564.010.png 439034564.011.png
PRZEGLĄD
Podział na dwie największe grupy w turystyce to podział na podróżowanie w celach służbowych oraz
podróżowanie w celach wypoczynkowych. Wzorce i potrzeby ludzi należących do obu powyższych
kategorii stanowią temat tego rozdziału. Obydwa te sektory są przebadane z punktu widzenia
tradycyjnych sektorów. Podróże dla przyjemności mogą być podzielone na wizyty u przyjaciół lub
krewnych, wyjazdy weekendowe i ogólne wakacje. Zgłębiamy tu typowe cechy tzw. Ideal American
Vacation Trip ( Idealnego Amerykańskiego Wyjazdu na Wakacje).
Podróże w celach służbowych stanowią chleb powszedni rynku przedsiębiorstw powiązanych
z turystyką. Takie wyjazdy można zaklasyfikować jako ogólnie służbowe : podróże związane ze
spotkaniami, zjazdami i kongresami, lub motywujące : będące swego rodzaju hybrydą, ze względu na
kombinację wyjazdu w celach biznesowych ale też dla przyjemności. Cechy charakterystyczne
powyższych podtypów są tu szczegółowo zanalizowane.
“…The explorer seeks the undiscovered, the traveler that which has been discovered by the mind
working in history, the tourists that which has been discovered by entrepreneurship and prepared
for him by the arts of publicity.”
(podpis pod obrazkiem)
Podróże w celach biznesowych stanowią chleb powszedni na rynku przedsiębiorstw
związanych z turystyką.
Paul Fussell
WPROWADZENIE
Rozdziały od 10 do 13 pokazały w jaki sposób dana osoba - jakakolwiek osoba - podejmuje decyzję o
wyjeździe. Aby opisać bardziej ogólne przepływy podróżowania, należy skupić się na poszczególnych
jednostkach lecz na całych sektorach rynku turystycznego. Podróżni związani z turystyką również
należą do grona turystów, jeśli przebywają w miejscu docelowym dłużej niż jeden dzień, a zarazem
krócej niż jeden rok, lub wycieczkowiczów, jeśli wyjeżdżają i wracają tego samego dnia. W obu
przypadkach celem ich podróży może być zarówno odpoczynek jak i wyjazd służbowy (patrz: wykres
14.1).
Podróżni
Niezwiązani bezpośrednio z turystyką
Związani z turystyką
(przyp.tłum.: Odkrywca poszukuje tego, co nieodkryte; podróżnik tego, co odkryły przeszłe
pokolenia; turysta tego, co zostało odkryte dzięki przedsiębiorczości i przygotowane przez sztukę
reklamy.)
439034564.012.png 439034564.001.png
Turyści *
Wycieczkowicze **
Interesy
Przyjemność/
cele osobiste
Interesy
Przyjemność/
cele osobiste
* Pobyt obejmujący jeden lub dwa noclegi
** Przyjazd i wyjazd tego samego dnia
Wykres 14.1 Sektory Rynku Podróżniczego.
Studenci
Grupy
Dojeżdżający
do pracy
Podróżni będący
przejazdem
Tymczasowi
pracownicy
Str. 344
RYNEK PODRÓŻY WYPOCZYNKOWYCH
W 2006 roku w Stanach Zjednoczonych zanotowano ponad dwa miliardy wyjazdów indywidualnych (
czyli jedna osoba wybierająca się na jedną wycieczkę) i ponad miliard wyjazdów rodzinnych ( czyli
jedna rodzina wybierająca się razem na jedną wycieczkę). Wycieczka może być zdefiniowana jako
podróż dalej niż 50 mil (około 80 kilometrów) od domu. Wyjazdy wypoczynkowe stanowią prawie
trzy czwarte wszystkich amerykańskich podróży krajowych.
Zdecydowana większość wycieczek w Stanach Zjednoczonych odbywa się samochodem,
podczas gdy mniej niż jedna na dziesięć wycieczek odbywa się samolotem. Ponad połowa wyjazdów
indywidualnych to wyjazdy z jednym noclegiem. Wycieczki z jednym lub dwoma noclegami są
znacznie bardziej popularne niż dłuższe wyjazdy. Trzydzieści procent wszystkich wycieczek ma
miejsce latem, dwadzieścia pięć procent zimą- prawie tyle samo wiosną czy też jesienią. Prawie
sześćdziesiąt procent wszystkich wycieczek ma miejsce w tym samym stanie, z którego pochodzi
podróżny, a dodatkowe dwadzieścia procent odbywa się w regionie, gdzie odbywa się jego spis
ludności.
W ciągu ostatnich dziesięciu lat, liczba podróży w celach wypoczynkowych wzrosła w
przeciwieństwie do podróży w celach służbowych.
Istnieje kilka sposobów opisania sektorów, które składają się na rynek turystyczny.
Geodemografia, system własnościowy rozwinięty przez Claritas, Inc., oraz PRIZM ( przyp. tłum.:
system podziału rynkowego), dzielą rynek w oparciu o socjoekonomiczne i behawioralne dane na
sąsiadujące ze sobą grupy. Wynika to z założenia, że ludzie o podobnej sytuacji socjoekonomicznej i
profilach behawioralnych zdecydują się na okolicę współgrającą z wybranym przez nich stylem życia.
Niektóre sektory cechuje nieproporcjonalna aktywność podróżnicza w porównaniu do ilości
amerykańskich gospodarstw domowych, które reprezentują.
Grupa społeczna
według PRIZM
Udział w Wyjazdach
Wypoczynkowych
Udział w Wyjazdach
Biznesowych
Ilość amerykańskich
gospodarstw domowych
Landed Gentry
12,07%
14,05%
9,07%
439034564.002.png 439034564.003.png 439034564.004.png 439034564.005.png
(Ziemiaństwo)
Country Comfort
(Prowincjonalny
Komfort)
14,3%
13,31%
10,57%
Rustic Living
(Rustykalne Życie)
11,39%
12,2%
11,26%
Middle America
(Ameryka Środkowa)
11,28%
13,08%
10,03%
Żródło: Patkose, M., T.B. Traverse, oraz S.D. Cook. 2007. Domestic Travel Market Report 2007 Edition.
Waszyngton DC: Travel Industry Association. 40, 48.
Sektor „Landed Gentry” skupia zamożne osoby po przeprowadzeniu się do mniejszych miast,
które doświadczyły nagłego przyrostu populacji i rozwoju gospodarczego. Wielu z nich to osoby z
wyżu demograficznego, które skończyły college i pracują w tzw. zawodach prestiżowych. Osobami
przynależącymi do grupy „Country Comfort” są zazwyczaj biali właściciele domów z klasy średniej, z
których wielu żyje w miastach-sypialniach. Są zazwyczaj zamężni/żonaci, mają między 25 a 54 lata,
posiadają dzieci lub nie. Grupa „Rustic Living” żyje w odizolowanych miastach i miasteczkach. Mają
najskromniejsze dochody ze wszystkich grup społecznych, są słabo wyedukowani, mieszkają w
starych domach i wykonują pracę fizyczną. Wielu z nich jest singlami, którzy spędzają wolny czas na
tradycyjnych małomiasteczkowych zajęciach jak na przykład łowienie ryb czy polowanie, uczestniczą
w lokalnych spotkaniach w kościele czy w klubie weteranów, lubią muzykę country i wyścigi
samochodowe. Grupa „Middle America” składa się z osób należących do klasy średniej, żyjących w
domach jednorodzinnych w niewielkich miastach lub na odległych przedmieściach. Są to zazwyczaj
osoby białe, z wykształceniem średnim, żyjące jako pary lub w dużych rodzinach, w przedziale
wiekowym od poniżej 25 do ponad 65 lat. Preferują oni tradycyjne wiejskie zajęcia, takie jak:
wędkowanie, myślistwo, rzemieślnictwo, kolekcjonowanie antyków, oglądnie telewizji oraz spotkania
w klubach miejskich czy dla weteranów, dla rozrywki lub w poszukiwaniu towarzystwa.
SEKTORY RYNKU
Pierwsze próby zdefiniowania amerykańskiego rynku podróżniczego dokonywały podziału według
określonej motywacji. Jedno z narodowych badań statystycznych podzieliło Stany Zjednoczone na
sześć sektorów w oparciu o korzyści lub motywacje. Są to następujące sektory ( Young, Ott, oraz
Felgin, 1978):
  Osoby mało aktywne odwiedzające przyjaciół bądź krewnych. Ta grupa skupia 29 procent
całego rynku, a należący do niej podróżni nastawieni są na wyjazd w znane im strony, w celu
spotkania z przyjaciółmi lub rodziną. Zazwyczaj nie uczestniczą w żadnych konkretnych
zajęciach.
  Osoby aktywne odwiedzające przyjaciół bądź krewnych w mieście. Kolejne 12 procent
populacji wyjeżdża również w znane strony, aby odwiedzić przyjaciół i bliskich. Jednakże
grupa ta nastawiona jest na zajęcia takie jak: zwiedzanie, robienie zakupów i udział w
wydarzeniach kulturowych.
439034564.006.png
  Osoby rodzinne lubiące zwiedzać. 6 procent rynku poszukuje nowych kierunków
wakacyjnych, w których ich dzieci mogłyby się dobrze bawić i rozwijać.
  Wczasowicze wyjeżdżający poza swój region. Na ten sektor składa się 19 procent populacji,
a osoby te poszukują świeżego powietrza, wypoczynku i ciszy oraz malowniczej scenerii.
Liczni obozowicze, którzy także należą do tej grupy, przykładają wagę do zaplecza rozrywki.
Udogodnienia dla dzieci są również istotne.
  Wczasowicze preferujący kurorty. Do tej grupy także należy 19 procent społeczeństwa. Takie
osoby są przede wszystkim zainteresowane sportami wodnymi i piękną pogodą. Wybierają
zazwyczaj popularne miejsca, charakteryzujące się wielkomiejską atmosferą.
  Wczasowicze wyjeżdżający za granicę. Do tej grupy należy ponad jedna czwarta – 26 procent
– wszystkich obywateli, którzy szukają miejsc, w których nigdy wcześniej nie byli. Zagraniczne
kurorty oferują ekscytujące, wzbogacające doświadczenia oraz wspaniałą atmosferę.
Malownicza sceneria jest równie pożądana. Dobre warunki zakwaterowania oraz obsługa są
ważniejsze niż koszty.
Str. 345
Ostatnimi czasy pojawiają się sugestie, że podział na podstawie faktycznego zachowania lepiej
odwzorowałby ten rynek. Wiąże się to z odkryciem, że to, co ludzie mówią, niekoniecznie pokrywa się
z tym, co tak naprawdę robią.
Wyjeżdża się na wycieczkę z różnych powodów. W 2006 roku podział procentowy
przedstawiał się następująco:
Wyjazdy wypoczynkowe ( 74 procent wszystkich
wyjazdów)
Wyjazdy w celach zawodowych ( 26 procent
wszystkich wyjazdów)
28 procent: Inne sprawy osobiste/ czas wolny od
pracy
16 procent: Ogólny wyjazd służbowy
26 procent: Odwiedziny u przyjaciół lub
krewnych
10 procent: Zjazd, seminarium, szkolenie,
spotkanie integracyjne
12 procent: Wyjazd z miasta na weekend
8 procent: Wyjazd na wakacje
WYJAZDY WYPOCZYNKOWE
Podróże w czasie wolnym dla przyjemności stanowią prawie trzy czwarte wszystkich odbywanych
wycieczek. Należą do nich wizyty u przyjaciół lub krewnych, wypady weekendowe, wyjazdy
wakacyjne oraz podróże w innych sprawach osobistych lub dla przyjemności. Odwiedziny u przyjaciół
lub członków rodziny przeliczane są na ponad jedną trzecią wszystkich indywidualnych wyjazdów.
Zdecydowana większość podróży wypoczynkowych odbywa się samochodem, furgonetką lub małym
pojazdem ciężarowym. Dzieci biorą udział w trzech na dziesięć tego typu wyjazdów. Połowa podróży
w celach wypoczynkowych zawiera minimum jeden nocleg. Sześć na dziesięć takich wyjazdów ma
przewidziane jeden lub dwa noclegi; wyjazdy z trzema do sześciu zapewnionymi noclegami również
cieszą się sporą popularnością. Najwięcej podróży w celach wypoczynkowych ma miejsce w okresie
wakacyjnym. W trakcie wyjazdów rodzinnych największą popularnością cieszą się zajęcia takie jak:
jedzenie na mieście, robienie zakupów, szeroko pojmowana rozrywka oraz zwiedzanie. Prawie
439034564.007.png 439034564.008.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin