Kolory.pdf

(1871 KB) Pobierz
28470464 UNPDF
WARSZTATY
kolory spot
jak przygotować obrazek do druku
Do wydrukowania barwnego obrazka używa się różnych technik poligraficznych. Tradycyjnie stosuje się cztery
farby podstawowe typu process (CMYK), których zadaniem jest w procesie druku utworzenie barw wypadko-
wych. Ze względu na ograniczenia zakresu możliwości reprodukcji barw przez farby CMYK, stosuje się kombina-
cje z farbami dodatkowymi. Konkretny kolor w druku powstaje poprzez zmieszanie farb CMY i dodatkowo farby
czarnej. Są jednak takie sytuacje, kiedy musimy wydrukować jakiś element obrazu farbą, która nie powstaje
z kombinacji farb CMYK, np. kolorem złotym. Ten kolor staje się więc kolorem dodatkowym (spot).
cel
co to jest kolor spotowy;
metody na dodawanie koloru dodatkowego;
wykorzystanie kolorów dodatkowych;
Znana na rynku firma posiada logo zawierające trudny do wydrukowania
kolor. W obawie przed złym efektem mieszania farb CMYK drukuje się ten
element graficzny osobną farbą o określonym kolorze, jasności i nasyce-
niu. Najczęściej używane są farby z katalogu Pantone.
Kanał spot jest tyko obrazkiem w skali szarości opisanym konkretnym
numerem farby którą należy użyć w druku. Photoshop symuluje wygląd
kanału wyświetlając go w kolorze opisanej farby. Farb spot używa się tak-
że ze względu na technikę druku np. w sitodruku lub fleksografii. Prze-
kształcenie obrazka w plik separacji farb spot lub dodanie takiej farby do
monochromatycznego obrazka bądź w trybie CMYK, odbywa się w Photo-
shop'ie dzięki możliwości pracy z kanałami.
farbami z tabeli spot (np. Pantone lub innego katalogu) – zwanymi rów-
nież dobieranymi, choć w zasadzie sprowadza się do utworzenia pliku
z kanałami farb spot plus kanał(y) podglądu kompozytowego.
Aby utworzyć kanał spot należy w górnej części palety Kanały ( Chan-
nels ) kliknąć strzałkę rozwijającą menu i wybrać Nowy kanał koloru do-
datkowego ( New Spot Channel... ). W oknie dialogowym klikamy na Cha-
rakterystyka Koloru ( Ink Characteristic ), przełączamy na Inny ( Custom ),
wybieramy potrzebną paletę i farbę. Ważne jest – na jakim podłożu ma
zostać wykonany druk. Jeśli jest to powierzchnia powlekana (np. papier
tzw. kredowany) wybieramy paletę Powlekane ( Coated ), jeśli niepowle-
kana (np. papier offsetowy) paletę Niepowlekane ( Uncoated ) . Stąd na
końcu oznaczeń farb Pantone spotykamy litery CVC lub CVU. Wpisując
znaną nam wartość numeryczną farby wybranej wcześniej ze wzornika
barw przyspieszamy wyszukiwanie. Po zatwierdzeniu otrzymujemy no-
wy, odpowiednio nazwany kanał.
Dowolny kanał Alpha możemy również przekształcić w kanał spot. Dwu-
klikiem na jego nazwie wywołujemy okienko opcji i zmieniamy z Obszary
zamaskowane ( Masked Areas ) na Kolor Dodatkowy ( Spot Color ). Kanał
kanał spot w palecie Channels
W menu palety kanałów mamy możliwość dodania do obrazka nowego
kanału, w tym kanału farby dodatkowej (spot). Możemy to uczynić w każ-
dym trybie barw, ale nas najbardziej interesują dwa: CMYK i skala szaro-
ści. W tych dwóch trybach odbywa się przygotowanie do druku obrazów
cyfrowych.
Sprawa przedstawia się dosyć prosto, jeżeli chcemy tylko uzupełnić
rozbarwienie CMYK jedną farbą dodatkową. Tworzymy nowy kanał spot
i poprzez kopiowanie wypełniamy go odpowiednim fragmentem obrazu.
Bardziej skomplikowane jest utworzenie obrazu drukowanego wyłącznie
o autorze
Artur Adamski
Technik poligrafii o specjalności poligraficzne pro-
cesy reprodukcyjne. Od piętnastu lat zajmuje się
projektowaniem i przygotowaniem grafiki do publi-
kacji różnymi technikami druku.
e-mail: artek@netgate.com.pl, www.ng.pl/artek
wyszukiwanie
potrzebnej farby zamiana kanału Alfa na kanał spot
48
sierpień/wrzesień 2006 www.psdmag.org
28470464.015.png 28470464.016.png 28470464.017.png
kolory spot
jak przygotować obrazek do druku
spot możemy dodać do każdego modelu barwnego, lecz w związku
z przeznaczeniem do druku użyteczne dla nas będą tryby skali szarości
i CMYK. Nowo dodany kanał jest pusty, chyba że pochodzi z przekształ-
cenia kanału Alpha.
przygotowanie i edycja
Zawartość kanału dodatkowego to nic innego jak obrazek w skali sza-
rości, najczęściej przygotowywany w oparciu o narzędzia selekcji.
Proste zastosowanie farby spot jako tła dla obrazka przedstawiają-
cego listek zostało wykonane poprzez wykonanie selekcji listka, za-
wężenie selekcji o 3 piksele w celu wykonania zalewki, odwrócenie
selekcji i wypełnienie kanału spot czernią. Kanały spot wykonujemy
po zakończeniu fazy projektowania, najlepiej na spłaszczonym obraz-
ku. Należy wcześniej zachować wszelkie potrzebne selekcje, np. jako
ścieżki, kanały Alpha lub jako osobne pliki. Kanał spot nakłada się na
wszystkie pozostałe kanały, więc, jeśli czegoś nie może zasłaniać nale-
ży przy pomocy odpowiednich narzędzi wykonać w nim „dziurę”. Regu-
lacja parametru Krycie ( Solidity ) w Opcjach kanału dodatkowego ( Spot
Channel Options ) od 0 do 100% steruje tylko sposobem wyświetlania
krycia kanału, w zależności od naszej wygody pracy przy jego edycji.
Jeśli chcemy zmienić rzeczywiste krycie musimy na kanale spot uży-
wać narzędzi edycji takich jak Krzywe , Poziomy , Jasność/kontrast lub
selektywnych narzędzi malarskich.
Farba dodatkowa dodana do obrazu
CMYK jako jednolite tło
CMYK Grayscale pozostawiamy puste. Praktycz-
nie, przygotowując ilustrację składającą się z np. kilku farb spot, przygo-
towujemy obrazek w skali szarości z odp. ilością kanałów spot i pustym
kanałem głównym który po prostu nie zostanie naświetlony. Sami mu-
simy zadecydować, w oparciu o szczegółowe informacje o planowanych
farbach do zastosowania, które obiekty odpowiadają tym farbom i dla
każdego przygotować osobny kanał spot. Duże możliwości edycji kana-
łów daje konwersja obrazka do modelu Wielokanałowy ( Multichannel ).
Możemy dowolny kanał przekształcić w kanał spot, usunąć go lub powie-
lić, aby ponownie skonwertować obrazek do przestrzeni CMYK + spot lub
Grayscale + spot .
Obraz złożony tylko z farb spot
gdzie i jak wykorzystujemy kanały spot?
Powszechnie wykorzystuje się kolory dodatkowe w druku opakowań. Dla
warunków druku najlepsza jest sytuacja, gdy kanał farby dodatkowej ma
słabe natężenie lub jest aplą nie nakładającą się na resztę kanałów (po-
mijam zalewkowanie). Tak jest w przypadku ilustracji przedstawiających
logotypy lub dodających np. tło w firmowym kolorze. Nie musimy się wte-
dy przejmować tym pod jakim kątem ustawić wyciąg farby spot. Bywa
jednak, że kanał spot nakłada się na inne barwy np. w celu dodania nasy-
cenia do wybranego obiektu. Powstaje wtedy problem – pod jakim kątem
wydrukować nowy wyciąg? Kąty rastra poszczególnych wyciągów CMK
są rozstawione pod kątem 30°. Farba żółta jest za słaba aby utworzyć mo-
rę z czarnym więc kąt 90° jest dopuszczalny. Musimy wybrać kąt używa-
ny już przez jakiś wyciąg. Jeśli kolor dodatkowy (spot) jest silny - unika-
my kątów czarnego (45°) i żółtego (90°) aby nie stworzyć efektu mory.
Obraz w którym farba spot podnosi ja-
kość reprodukcji
właściwe kąty rastra
W technice druku sześciobarwnego stosuje się dwie farby uzupełnia-
jące skalę CMYK – zieloną (Green) i pomarańczową (Orange). Jest
to osobna technika druku, inna od opisywanej tutaj. (W Photosho-
pie rozbarwianie obrazków możemy obsługiwać wtyczką HexImage
– Photoshop six-color separations). W technice tej zielony jest druko-
wany pod tym samym kątem co magenta, a pomarańczowy – takim
samym jak cyjan. Twórcy tej techniki wyszli z założenia, że tam gdzie
znajduje się pomarańczowy nie ma sensu używanie cyjanu, a tam
gdzie zielony – magenty.
Można to traktować jako wskazówkę – jak dobierać kąty dla wprowadza-
nych przez nas do obrazka kanałów spot. W przypadku fotografii pomido-
rów, gdzie pomarańczowy kanał spot uzupełnia nasycenie barw możemy
dla niego zastosować kąt cyjanu. Zmian w ustawieniach kątów i liniatury
rastra naszej pracy możemy dokonać w oknie dialogowym Drukowanie
z podglądem ( Print with Preview ) w opcjach Wyjście ( Output ),przed zapi-
sem do pliku. Dla kanałów spot Photoshop domyślnie ustawia kąt 45°.
Prosty sposób na dodanie barwy do
monochromatycznego
obrazu
Prosty sposób na dodanie barwy do
Zmiany ustawień rastra
www.psdmag.org sierpień/wrzesień 2006 2006 49
tylko spot?
W sytuacjach gdy opracowywana w Photoshopie ilustracja ma się skła-
dać tylko z farb spot (np. logotyp) musimy przenieść wszystkie elementy
obrazu do kanałów spot'owych w ilości odpowiadającej wymaganym far-
bom. Kanały główne CMYK lub
28470464.018.png 28470464.001.png 28470464.002.png 28470464.003.png
WARSZTATY
zapis
Poprawny zapis, pozwalający innym aplikacjom na właściwą interpreta-
cję danych, umożliwia użycie formatu DCS lub lepiej DCS 2. Jest to for-
mat PostScript'owy umożliwiający dodanie do pliku informacji o kątach
i liniaturze rastra ( Include Halfton Screen ), osobno
dla każdego kanału; umożliwia zapis wieloplikowy
( Multiplefile ) (każdy kanał jako osobny plik) lub
w jednym pliku oraz dodanie kanału kompozytowe-
go podglądu ( Preview ). W zależności od aplikacji,
z której zamierzamy naświetlić nasz plik zawie-
rający kanały spot, wybieramy odpowiednie opcje
formatu DCS 2.
Przykład dla Corela: Preview: TIFF (8bits/pixel) , DCS: Multiple File with
Color Composite (72 px/inch) , Encoding: ASCII . Dla poprawnej interpreta-
cji należy również przed zapisem pracy w Preferencjach zaznaczyć opcję
Krótkie nazwy Pantone ( Short Pantone Names )) Podgląd naświetlenia
w Corelu może być dziwaczny lecz wyciągi będą prawidłowe – zawsze
należy sprawdzić plik przed naświetleniem jakimś zewnętrznym inter-
preterem PostScript'u np. Distillerem.
słowniczek
Yellow żółty ), Black
( czarny ) został rozbudowany o dwie farby Orange ( pomarańczo-
wy ) i Green ( zielony ) w celu wierniejszego odwzorowania barw;
apla – jednolita powierzchnia farby, bez zmian natężenia;
zalewkowanie – technika zapobiegająca błędowi drukarskiemu
związanemu z nieprecyzyjnym nakładaniem poszczególnych farb
w procesie druku, powodującym nieznaczne rozjechanie się skła-
dowych elementów graficznych.
Yellow (
utworzenie kanału farby spot
0 1
selekcja
Otwieramy plik obrazka w trybie CMYK. Naszym zadaniem jest utwo-
rzenie tła w „firmowym” kolorze PANTONE 2935 CV. Tworzymy selek-
cję listka. W tym wypadku jest to bardzo proste – klikamy na warstwę
liścia Layer1 z jednoczesnym przytrzymaniem klawisza [ Ctrl ].
Aby zapobiec wystąpieniu białej otoczki przy przesunięciu koloru w dru-
ku „podlejemy” nieznacznie farbę spot pod listek. W tym celu wybieramy
z menu Zaznacz>Zmień>Zwężanie... ( Select > Modify > Contract... ) i wpro-
wadzamy wartość 3 piksele.
0 3
Kolor Color ) w Opcjach kanału po-
zwoli na przejście do okienka Próbnik Kolorów (
Kolor (
Próbnik Kolorów (
Próbnik Kolorów Color Picker ). Wybiera-
my przycisk Inny ( Custom ) uzyskując dostęp do różnych katalogów farb,
następnie wybieramy katalog Pantone Powlekany ( Coated ) i wpisujemy
numer farby 2935. Potwierdzamy wszystkie przyciski [ OK ].
0 2
Warstw Kanały . Aby zapisać selekcję
jako kanał Alpha klikamy u dołu palety kanałów na ikonę Zapisz za-
znaczenie ( Save selection as channel ). Skrót [ Ctrl ]+[ D ] wyłącza niepo-
trzebną już selekcję. Dwuklik na kanale Alpha 1 otwiera okno dialogowe
Opcje Kanału ( Channel Option s). Przełączamy z Obszary zamaskowane
( Masked Areas ) na Kolor dodatkowy ( Spot Color ).
ttworzenie kanału Alpha
Przełączamy widok palet z Warstw na
Warstw na
zapis pliku
Otrzymujemy odpowiednio nazwany spot'owy kanał. Aby był uży-
teczny w aplikacji do składu zapisujemy obraz w formacie DCS 2.0 wy-
bierając opcje zgodnie z zaleceniami wykonujących łamanie publikacji.
Jeżeli aplikacja składu obsługuje krótkie nazwy Pantone, przed zapisem
należy sprawdzić czy opcja Short Pantone Names w generalnych prefe-
rencjach Photoshop'a jest zaznaczona. Chodzi o właściwe rozpoznanie
nazwy koloru Pantone przez inne programy.
50
sierpień/wrzesień 2006 www.psdmag.org
farby process – podstawowe farby drukarskie (CMYK) które w wy-
niku nakładania na siebie tworzą barwy wypadkowe symulując
wrażenie oglądania obrazu wielobarwnego;
farby spot – reprezentują ściśle określone parametry barwy, jasno-
ści i nasycenia, opisane we wzorniku barw;
druk sześciobarwny ( Hexachrome ) – technika druku barwnego
wysokiej jakości, w której tradycyjny zestaw farb drukarskich: Cy-
jan ( niebieskozielony ), Magenta ( purpurowy ), Yellow (
wybieranie koloru Pantone
Kliknięcie na obszar zatytułowany Kolor (
0 4
28470464.004.png 28470464.005.png 28470464.006.png 28470464.007.png 28470464.008.png 28470464.009.png 28470464.010.png 28470464.011.png 28470464.012.png 28470464.013.png 28470464.014.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin