Standardy kursów drużynowych.doc

(299 KB) Pobierz
Standardy kursów drużynowych - propozycje zmian

załącznik do Uchwały

Głównej Kwatery ZHP

nr 79/2003 z dnia 23 października 2003 r.

ze zmianami z dnia 28 czerwca 2006 r.

 

Standardy kursów drużynowych w ZHP

Standardy zawierają obowiązkowe treści, które muszą się pojawić podczas przygotowania drużynowego do funkcji.  Miernikiem ich realizacji są określone w standardzie zamierzenia.

 

Założenia wstępne uczestnictwa w kursie drużynowych:

-         ukończone 15 lat

-         doświadczenie harcerskie: co najmniej otwarta próba na stopień samarytanki/ćwika (w    przypadku osób dorosłych kadra kursu określa szczegółowe warunki uzupełnienia wiedzy i umiejętności harcerskich)

-         podstawowa wiedza i umiejętności z zakresu pierwszej pomocy.

 

Warunkami ukończenia kursu są:

·         posiadanie wiedzy i umiejętności wynikających z zamierzeń kursu

·         stopień dojrzałości i postawa – niezbędne do prowadzenia drużyny

·         ukończenie 16 lat.

Oceny dokonuje komenda kursu i na tej podstawie przyznaje dyplom ukończenia kursu. Komenda kursu może określić dodatkowe warunki uzyskania dyplomu. Dyplom ukończenia kursu jest potwierdzeniem kwalifikacji do prowadzenia drużyny. Kwalifikacje te zostały  określone w instrukcjach: gromady zuchowej oraz drużyny harcerskiej, starszoharcerskiej, wędrowniczej i wielopoziomowej.

Ukończenie kursu potwierdza w rozkazie komendant hufca.

Osoby, które nie spełniły warunków ukończenia kursu, otrzymują potwierdzenie uczestnictwa w kursie.

              W załączniku znajdują się obowiązkowe elementy, które muszą znaleźć się na dyplomie ukończenia kursu oraz na potwierdzeniu uczestnictwa.

 

Wstęp

 

              Funkcja drużynowego jest kluczowa w organizacji. Od niego zależy jakość harcerskiego wychowania, skuteczność stosowania metody harcerskiej czy wreszcie zadowolenie samych zuchów i harcerzy z warunków stwarzanych im do rozwoju. Od niego też zależy opinia rodziców zuchów i harcerzy czy dyrektora szkoły o naszej organizacji. Każdy drużynowy powinien zostać przygotowany do pełnienia funkcji. Przygotowując drużynowego – bierzemy odpowiedzialność za dzieci i młodzież, wizerunek organizacji i ciężar wartości, które uznaliśmy za najważniejsze.

Przez standardy szkolenia drużynowych realizowanych jest kilka celów. Po pierwsze: mają za zadanie zagwarantować rzetelne przygotowanie drużynowego do pełnienia funkcji. Po drugie: ujednolicają podstawy przygotowania do funkcji, a tym samym stwarzają kadrze warunki do dalszej pracy. Kiedy już bowiem wiadomo jaką wiedzę i umiejętności posiada drużynowy – skuteczniej można go wspierać podczas pełnienia funkcji. Łatwiej pracować z nim nad jego dalszym rozwojem. Można także wziąć pełną odpowiedzialność za powierzane mu dzieci i młodzież.

Za realizację treści kursów, zgodną ze standardami, odpowiada komenda (komendant)

kursu, a bezpośrednio zespół kadry kształcącej. Należy jednak pamiętać, że o pełnieniu funkcji przez drużynowego decyduje zawsze komenda hufca, a mianowania dokonuje w rozkazie komendant hufca.

Na podstawie dyplomu ukończenia kursu, komenda hufca może przyznać drużynowemu patent drużynowego danego pionu.

 

 

Jak korzystać ze standardów?

 

Standardy zawierają obowiązkowe treści, które muszą się pojawić podczas przygotowania drużynowego do funkcji. W celu uniknięcia wątpliwości, zostały rozpisane zamierzenia, które należy zrealizować. Treści mogą być łączone – w zależności od koncepcji zajęć i czasu, którym dysponujemy (czyt. a więc nie muszą to być konkretne zajęcia, realizowane w ramach kursu). Jednak w każdym wariancie – miernikiem ich realizacji pozostają określone w standardzie zamierzenia. Warto pamiętać, że zamierzenia są realizowane przez cały czas trwania kursu, w każdej chwili – przez przykład osobisty  wpływamy przecież na postawę przyszłych drużynowych.

Przy poszczególnych treściach i zamierzeniach został określony sugerowany czas zajęć, który  powinien gwarantować realizację zamierzeń.

Standardy w części ogólnej – są to wspólne zajęcia dla drużynowych wszystkich pionów metodycznych. Części szczegółowe są przeznaczone dla drużynowych danej grupy wiekowej. Każdy drużynowy powinien zostać przeszkolony zarówno w ramach standardów części ogólnej, jak i metodyki grupy lub grup metodycznych, z którymi pracuje. Drużynowy, który ukończył kurs wg omawianego standardu, po przejściu dodatkowego przeszkolenia z zakresu innej metodyki – może także uzyskać prawo do prowadzenia drużyny danej  grupy metodycznej.

Podstawowe przygotowanie do funkcji drużynowego, które gwarantuje sama realizacja standardu, można oczywiście uzupełniać o inne treści – w zależności od potrzeb i możliwości środowiska.

Szkolenie drużynowego warto wesprzeć lekturami do samodzielnego doskonalenia.

 

Ważne jest, że realizacja standardu to nie tylko przekazanie wiedzy. Doskonalenie umiejętności i kształtowanie postaw wymaga całej sfery duchowego przeżycia – obrzędowości, przygody czy puszczaństwa. Całość kursu z założenia jest prowadzona metodą harcerską. Jak powiedział bowiem hm. Stefan Mirowski „Kursu instruktorskiego nie można odbyć. Kurs trzeba przeżyć”.

 

Załączniki do materiału:

·    załącznik 1 – obowiązkowe elementy, które muszą znaleźć się na dyplomie ukończenia kursu oraz na potwierdzeniu uczestnictwa

Załączniki do opracowania przez kadrę kursu:

·    załącznik  – wykaz lektur (np. Robert Baden-Powell – Skauting dla chłopców, Stefan Mirowski – Styl życia)

·    załącznik – wykaz instytucji lub stron www, gdzie można  znaleźć informacje lub pomoc dotyczącą profilaktyki i rozwiązywania problemów wychowawczych w drużynie.

 


załącznik 1

STANDARDY KURSÓW DRUŻYNOWYCH

Obowiązkowe elementy, które muszą znaleźć się na dyplomie ukończenia kursu

oraz na potwierdzeniu uczestnictwa

 

Dyplom ukończenia kursu:

-         kto przyznaje

-         kto prowadzi (nr i rodzaj OKK)

-         nr rozkazu (czyj rozkaz)

-         treści i liczba godzin

 

 

Potwierdzenia uczestnictwa w kursie drużynowych:

„Druh/druhna uczestniczył w kursie drużynowych w terminie.... prowadzonym przez /nazwa hufca/ w zajęciach... /treści, liczba godzin/. Podpis komendanta kursu / nr i rodzaj OKK /”

 

 

 


 

Ogólne przygotowanie do funkcji drużynowego

część wspólna dla wszystkich drużynowych

Lp.

 

Treści

Zamierzenia

Po kursie drużynowy będzie:

sugerowana liczba godzin

1.             

Podstawy wychowawcze

 

 

 

-    „Podstawy wychowawcze ZHP”

-        znał dokument „Podstawy wychowawcze ZHP”

5

-    Cele, rola, misja ZHP, znaczenie harcerstwa w społeczeństwie (dla rodziny, szkoły, najbliższego środowiska, miasta...), rola tradycji w systemie wychowawczym w ZHP

-    Przynależność do skautingu

-        znał cele działania ZHP i skautingu, umiał przekładać je na działanie gromady/drużyny

-        miał świadomość kształtowania swoją postawą wizerunku ZHP

-        potrafił wykorzystać historię i tradycję harcerską do pracy z drużyną

2.             

Wiedza o ZHP

 

-    Statut ZHP – struktura organizacji i miejsce w niej drużynowego i drużyny  oraz  prawa i obowiązki instruktora

-        potrafił korzystać ze Statutu ZHP

-        wiedział, jaka jest rola instruktora w organizacji

1

 

-    Podstawowe regulaminy – dotyczące mundurów, odznak i oznak, musztry i ceremoniału harcerskiego

 

-        znał podstawowe przepisy wynikające z regulaminów „mundurowych”

-        potrafi stosować zasady musztry i ceremoniału harcerskiego  w pracy drużyny

2

-  Ruch skautowy na świecie, podstawowe informacje o WOSM i WAGGGS

-        miał świadomość przynależności harcerstwa do ruchu skautowego

-        miał podstawową wiedzę na temat organizacji skautowych, do których należy ZHP

1

-    Prawa i obowiązki  drużynowego

 

-        potrafił określić miejsce drużyny w strukturze hufca

-        znał swoje obowiązki i prawa jako drużynowego w hufcu

1

3.             

Metoda harcerska – sposób wychowania

-    Rozwój psychofizyczny

 

 

 

-        wiedział jakie płaszczyzny rozwoju (wg Statutu ZHP) i w jaki sposób obejmuje swym oddziaływaniem ZHP

-        znał rozwój psychofizyczny, potrafił pokazać jak przekłada się on na pracę metodą harcerską na poszczególnych etapach tego rozwoju

3

 

-    Ciąg wychowawczy

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin