easyJet, Boeing 737
Ryanair, Boeing 737
Norwegian, Boeing 737-300
Germanwings, Airbus A319
Centralwings, Boeing 737-400
Boeing 737-4Q8 w barwach nieistniejącej już linii Air Polonia
Lotniczy przewoźnicy niskobudżetowi to przedsiębiorstwa oferujące usługi przewozu lotniczegoosób po cenach niższych niż tradycyjne linie lotnicze.
• 1 Możliwości obniżania cen
• 2 Strategie cenowe
• 3 Rentowność tanich linii lotniczych
• 4 Zmiany w tradycyjnym lotnictwie pasażerskim
• 5 Ważniejsi niskobudżetowi przewoźnicy w Europie
• 6 Polskie tanie linie lotnicze
• 7 Przypisy
[ukryj]
Niższe koszty przewozu pasażerów są możliwe do osiągnięcia dzięki obniżeniu kosztów obsługi lotu poprzez korzystanie z tańszych w obsłudze lotnisk (często usytuowanych w sporej odległości od miasta docelowego) oraz zrezygnowaniu z wielu usług, zwyczajowo oferowanych w ramach opłat za przelot, takich jak bezpłatne posiłki i napoje na pokładzie, dostęp do gazet i radia oraz pełnej obsługi bagażu i większej jego ilości. Ponadto zmniejszono do niezbędnego, wymaganego przepisami, minimum liczbę członków personelu pokładowego, skrócono czas pobytu na lotnisku. Tanie linie lotnicze zazwyczaj charakteryzują się także ujednoliconą flotą samolotów oraz znacznie zagęszczoną liczbą miejsc siedzących (mniejsze odstępy między rzędami foteli). Tani przewoźnicy jako pierwsi w branży lotniczej wprowadzili na wielką skalę bezpośrednią sprzedaż biletów. Miejsca w samolocie rezerwowane są głównie przez Internet i telefonicznie. Pozwoliło to znacząco obniżyć koszty dystrybucji biletów, m.in. dzięki pominięciu drogich pośredników - biur podróży.
Tanie linie lotnicze często oferują dwa rodzaje biletów - droższe, z możliwością zwrotu oraz tańsze, bez możliwości jakichkolwiek zmian po zakupie czy przebukowania w wypadku spóźnienia się na samolot.
Tanie linie lotnicze aktywnie korzystają ze strategii różnicowania cen. Niektóre z nich zmieniają ceny biletów nawet kilkukrotnie w ciągu jednego dnia. Uśrednione zmiany cen wykazują ogólną tendencję, że im mniej dni do wylotu tym bilety są droższe. Bilety nie drożeją jednostajnie. Zdarzają się znaczne, ale krótkotrwałe, obniżki cen w ostatnich tygodniach poprzedzających lot. Jest to związane z kontrolą wskaźnika load factor, czyli ze staraniem sprzedania jak największej liczby dostępnych miejsc na pokładzie.
Jak pokazują analizy ekonomiczne działalności tanich przewoźników udało się obniżyć koszty działalności w porównaniu do tradycyjnych linii lotniczych do 60%. Mimo to nie wszystkim tanim przewoźnikom udaje się zarabiać. O ile np. Southwest Airlines i easyJet rokrocznie przynoszą ogromne zyski, to mniejsi konkurenci (m.in. SkyEurope, Centralwings) co roku przynoszą straty. Jednak straty w tym sektorze mogą przynosić również wielcy przewoźnicy, w 2008 r. po raz pierwszy w historii straty przyniósł Ryanair [1].
Ważnym efektem działalności tanich linii lotniczych jest zwiększenie konkurencyjności na tradycyjnie oligopolistycznym rynku przewozów lotniczych. Wskutek zwiększonej konkurencji także tradycyjni przewoźnicy zaczęli reformować swoją działalność: szukać oszczędności, przygotowywać ciekawsze oferty dla klientów.
• Air Berlin
• Germanwings
• easyJet
• Ryanair
• Wizz Air
• Norwegian
• TUIfly (wcześniej HLX)
• SkyEurope Airlines - bankructwo 1 września 2009
• Air Polonia - zakończyła działalność 5 grudnia 2004
• Centralwings - zakończyły działalność 7 października 2008
• Direct Fly - zawiesiły działalność 7 maja 2007
• LOT Charters - Zastąpiły Centralwings. Przejęły ich maszyny.
miki873