Tomasz Potęga
TEMAT : Turystyka lotnicza na przykładzie tanich linii lotniczych działających w Polsce.
WSTĘP
Słowo „turystyka” pochodzi od łacińskiego słowa „tournus” i oznacza ruch obrotowy, okrężny odnoszący się do form zmiany pobytu osób. Turystyka jest zjawiskiem wielowymiarowym, przestrzennym, łączy ogół działań osób podróżujących w różnych celach: wypoczynkowych, rekreacyjnych, zdrowotnych, kulturowych, poznawczych, służbowych, w interesach, naukowych i indywidualnych, jeżeli podstawowym celem nie jest chęć osiedlenia się lub podjęcia pracy zarobkowej, a kryterium czasu oddalenia się od miejsca zamieszkania jest nie dłuższe niż 12 miesięcy.Pojęcie „ turystyka ” jest w literaturze przedmiotu rozmaicie interpretowane. Do podstawowych działań turystyki autorzy zaliczają wyjazdy poza miejsce stałego zamieszkania i ich cel poznawczo-wypoczynkowy.Uogólniając można powiedzieć, że pojęcie turystyka może być rozpatrywane w dwóch aspektach społeczno-kulurowym i ekonomicznymWe współczesnym świecie tempo życia jest wyczerpujące, w związku, z czym człowiek potrzebuje relaksu, wypoczynku, zapomnienia o codziennych troskach. Wypoczynek ten zapewnia mu w pełni turystyka otwierająca przed nim nowe kraje o bogatej kulturze, sztuce, zabytkach, ciekawej kuchni itp. Turystyka stała się potrzebą pierwszego rzędu, wynikającą z dynamicznego rozwoju cywilizacji przemysłowej, jak też wzrastającej koncepcji przestrzennej i coraz większym zapotrzebowaniem na nią. Zaliczana jest do najbardziej masowych zjawisk i wyodrębnia znaczną liczbę czynników kształtujących jej ekspansję.
ROZDZIAŁ 1
Transport lotniczy a rozwój turystyki
Turystyka kojarzy się nierozerwalnie z podróżami, sportem, rekreacją, poznawaniem czegoś nowego. To, co dla jednych jest formą wypoczynku dla innych stanowi źródło pracy. Te wzajemne relacje zapoczątkowały powstanie odrębnego działu gospodarki obejmującego obsługę turystów, a w szczególności zapewnienie im noclegów, środków lokomocji, wyżywienia, przewodników, pamiątek z wycieczek, przygotowania szlaków turystycznych, sprzętu sportowego, programu kulturalnego, udostępnienie obiektów do zwiedzania i inne. Turystyka podlega ciągłej ewolucji, głównym motorem tych zmian są wymagania turystów. Ze względu na swoją złożoność i zasięg nie sposób nie zauważyć, że oddziałuje ona na środowisko tak społeczne jak i przyrodnicze. Turystyka jest niezbędną częścią składową rynku światowego. Zajmuje drugie miejsce w ekonomice światowej po przemyśle elektronicznym i komputerowym, wyprzedzając takie dziedziny jak przemysł petrochemiczny i przemysł samochodowy. Przemysł turystyczny zajmuje ważne miejsce w gospodarce większości krajów. Według oceny specjalistów w rekreacyjne rozwiniętych krajach działalność turystyczno-rekreacyjna dostarcza do 50% wszystkich wpływów do budżetu.Rozwój współczesnej turystyki w XX wieku następował fazami.Faza pierwsza - obejmuje okres od czasu po zakończeniu I wojny światowej do końca lat pięćdziesiątych. W tych latach w turystyce dominowały cele wypoczynkowe i rekreacyjne nastawione na regenerację sił fizycznych.Faza druga – okres lat 1960-1980 o wyraźnym wzroście liczby wyjazdów, w którym dominowała orientacja konsumpcyjna. Preferowany był bierny wypoczynek i rozrywka.Faza trzecia – od początku lat osiemdziesiątych do dnia dzisiejszego charakteryzuje się orientacją wypoczynkową, poznawczą oraz sfera potrzeb psychicznych -nowych doświadczeń poznania. Zaczęto wytyczać nowe kierunki w turystyce.Rozwój turystyki uzależniony jest od dostępności komunikacyjnej, która w uproszczeniu oznacza możliwość dotarcia do pożądanego miejsca. Usługi przewozowe, są niezbędnym elementem kształtującym rozwój turystyki, bez nich nie moglibyśmy się obejść. Jest to adekwatne do jednej z głównych cech podaży turystycznej, a mianowicie stałości miejsca występowania dóbr turystycznych, z których jeśli turysta chce skorzystać, sam musi się udać do miejsca ich występowania. Konsumpcja turystyczna składa się z trzech głównych etapów:PODRÓŻ–POBYT–PODRÓŻJak widać aż dwie z trzech faz konsumpcji turystycznej mają związek z transportem. W teorii turyzmu fazy podróży zwane są dynamicznym, w przeciwieństwie do statycznej fazy pobytu, jednakże ich źródła sąwspólne.Usługi turystyczne integrują rozmaite dziedziny życia społecznego. Żaden dział turystyki nie może obejść się bez transportu. Bez usług transportowych nie jest możliwy rozwój turystyki. Wybierając środek transportu turysta zwraca, turysta zwraca uwagę na wiele czynników. Przede wszystkim ważne jest bezpieczeństwo, komfort i czas trwanie podróży.Transport lotniczy należy do najszybszej i zarazem najdroższej gałęzi transportu, obsługuje głównie przewozy: pasażerów, poczty, wartościowych ładunków odbywających się na znacznych odległościach. Szybkość samolotu stanowiąca jego największy atut sprawiła, że wygrał on walkę o przewóz pasażerów z transportem kolejowym czy morskim. Stanowi on podstawę rozwoju turystyki, jego ogromną zaletą jest niezależność od drogi (wykorzystywanie naturalnych dróg w przestrzeni powietrznej) oraz infrastruktura punktowa. Dzięki temu transport lotniczy jest elastyczny w ruchu i przejawia się dostosowaniem częstotliwości ruchu samolotów do istniejących w danej chwili potrzeb transportowych.Ważne jest również to w turystyce, że dzięki pojemnym i szybkim samolotom można dotrzeć do niezwykle atrakcyjnych miejsc np. Rodos, Kreta, Majorka, Malaga w kilka godzin, które leżą poza zasięgiem szlaków komunikacyjnych drogowych czy kolejowych.
Główne kierunki ruchu lotniczego łączą ze sobą następujące regiony:- Europę Zachodnią,- wschodnie wybrzeże USA,- zachodnie wybrzeże USA,- Azję Wschodnią (Japonię, Chiny, Koreę Pd.),- Azję Południowo-Wschodnią (Singapur, Malezję, Indonezję, Tajlandię).
Trzeba zwrócić uwagę na dominujący udział Stanów Zjednoczonych w globalnych przewozach – 38%. Zdecydowaną większość dalekiego, międzykontynentalnego ruchu lotniczego przyjmują tam porty ze wschodniego i zachodniego wybrzeża. Są one połączone gęstą siecią szlaków powietrznych z miastami w głębi kraju, w których funkcjonuje ożywiona komunikacja lokalna. Potwierdzeniem tego mogą być dane dotyczące największych portów lotniczych świata: w pierwszej “30” jest aż 14 lotnisk amerykańskich – patrz tabela.Również czołówkę przewoźników stanowią linie lotnicze z USA – American Airlines, Delta Airlines, US Airways, United Airlines, Continental Airlines, Northwest Airlines to tylko niektóre z nich. Poza tym na świecie liczą się jeszcze linie japońskie (All Nippon Airways, Japan Airlines), brytyjskie (British Airways), niemieckie (Lufthansa), włoskie (Alitalia), skandynawskie (SAS), Francuskie (Air France), rosyjskie (Aerofłot), koreańskie (Korean Air), arabskie (Saudi Arabian Airlines, Emirates Airline), singapurskie (Singapore Airlines).
Na Największe Świecie Porty Lotnicze w 2009 Roku
Lp.
Miasto (port lotniczy)
pasażerów LICZBA
1.
Atlanta
88 086 792
2.
Londyn (Heathrow)
66 037 578
3.
Pekin
65 329 851
4.
Chicago (O'Hare)
64 397 891
5.
Tokio
61 903 656
6.
Paryż (Charles de Gaulle)
57 884 954
7.
Los Angeles
56 518 605
8.
Dallas
56 030 457
9.
Frankfurt nad Menem
50 932 840
10.
Denver
50 167 485
11.
Madryt
48 248 890
12.
Nowy Jork (JF Kennedy)
45 912 430
13.
Hongkong
45 560 888
14.
Amsterdam (Schiphol)
43 569 553
15.
Dubai
40 901 752
16.
Bangkok
40 500 269
17.
Las Vegas
40 460 310
18.
Houston
39 993 236
19.
Phoenix
37 824 982
20.
San Francisco
37 366 287
21.
Singapur
37 203 978
22.
Guangzhou
37 048 550
23.
Dżakarta
27,316,221
24.
Charlotte
34 577 808
...
miki873