praca tomka.odt

(30 KB) Pobierz

Tomasz Potęga

 

 

 

TEMAT : Turystyka lotnicza na przykładzie tanich linii lotniczych działających w Polsce. 

 

                                             

 

 

                                                               WSTĘP

 

Słowo „turystyka” pochodzi od łacińskiego słowa „tournus” i oznacza ruch obrotowy, okrężny odnoszący się do form zmiany pobytu osób. Turystyka jest zjawiskiem wielowymiarowym, przestrzennym, łączy ogół działań osób podróżujących w różnych celach: wypoczynkowych, rekreacyjnych, zdrowotnych, kulturowych, poznawczych, służbowych, w interesach, naukowych i indywidualnych, jeżeli podstawowym celem nie jest chęć osiedlenia się lub podjęcia pracy zarobkowej, a kryterium czasu oddalenia się od miejsca zamieszkania jest nie dłuższe niż 12 miesięcy.
Pojęcie „ turystyka ” jest w literaturze przedmiotu rozmaicie interpretowane. Do podstawowych działań turystyki autorzy zaliczają wyjazdy poza miejsce stałego zamieszkania i ich cel poznawczo-wypoczynkowy.
Uogólniając można powiedzieć, że pojęcie turystyka może być rozpatrywane w dwóch aspektach społeczno-kulurowym  i  ekonomicznym
We współczesnym świecie tempo życia jest wyczerpujące, w związku, z czym człowiek potrzebuje relaksu, wypoczynku, zapomnienia o codziennych troskach. Wypoczynek ten zapewnia mu w pełni turystyka otwierająca przed nim nowe kraje o bogatej kulturze, sztuce, zabytkach, ciekawej kuchni itp. Turystyka stała się potrzebą pierwszego rzędu, wynikającą z dynamicznego rozwoju cywilizacji przemysłowej, jak też wzrastającej koncepcji przestrzennej i coraz większym zapotrzebowaniem na nią. Zaliczana jest do najbardziej masowych zjawisk i wyodrębnia znaczną liczbę czynników kształtujących jej ekspansję.

                                                      

 

                                                       ROZDZIAŁ 1

 

                                       Transport lotniczy a rozwój turystyki

 

 

Turystyka kojarzy się nierozerwalnie z podróżami, sportem, rekreacją, poznawaniem czegoś nowego. To, co dla jednych jest formą wypoczynku dla innych stanowi źródło pracy. Te wzajemne relacje zapoczątkowały powstanie odrębnego działu gospodarki obejmującego obsługę turystów, a w szczególności zapewnienie im noclegów, środków lokomocji, wyżywienia, przewodników, pamiątek z wycieczek, przygotowania szlaków turystycznych, sprzętu sportowego, programu kulturalnego, udostępnienie obiektów do zwiedzania i inne. Turystyka podlega ciągłej ewolucji, głównym motorem tych zmian są wymagania turystów. Ze względu na swoją złożoność i zasięg nie sposób nie zauważyć, że oddziałuje ona na środowisko tak społeczne jak i przyrodnicze. Turystyka jest niezbędną częścią składową rynku światowego. Zajmuje drugie miejsce w ekonomice światowej po przemyśle elektronicznym i komputerowym, wyprzedzając takie dziedziny jak przemysł petrochemiczny i przemysł samochodowy. Przemysł turystyczny zajmuje ważne miejsce w gospodarce większości krajów. Według oceny specjalistów w rekreacyjne rozwiniętych krajach działalność turystyczno-rekreacyjna dostarcza    do 50%  wszystkich  wpływów  do budżetu.
Rozwój współczesnej turystyki w XX wieku następował fazami.
Faza pierwsza - obejmuje okres od czasu po zakończeniu I wojny światowej do końca lat pięćdziesiątych. W tych latach w turystyce dominowały cele wypoczynkowe i rekreacyjne nastawione na regenerację sił fizycznych.
Faza druga – okres lat 1960-1980 o wyraźnym wzroście liczby wyjazdów, w którym dominowała orientacja konsumpcyjna. Preferowany był bierny wypoczynek i rozrywka.
Faza trzecia – od początku lat osiemdziesiątych do dnia dzisiejszego charakteryzuje się orientacją wypoczynkową, poznawczą oraz sfera potrzeb psychicznych -nowych doświadczeń poznania. Zaczęto wytyczać nowe kierunki w turystyce.
Rozwój turystyki uzależniony jest od dostępności komunikacyjnej, która w uproszczeniu oznacza możliwość dotarcia do pożądanego miejsca. Usługi przewozowe, są niezbędnym elementem kształtującym rozwój turystyki, bez nich nie moglibyśmy się obejść. Jest to adekwatne do jednej z głównych cech podaży turystycznej, a mianowicie stałości miejsca występowania dóbr turystycznych, z których jeśli turysta chce skorzystać, sam musi się udać do miejsca ich występowania. Konsumpcja turystyczna składa się z trzech głównych etapów:

PODRÓŻ–POBYT–PODRÓŻ

Jak widać aż dwie z trzech faz konsumpcji turystycznej mają związek z transportem. W teorii turyzmu fazy podróży zwane są dynamicznym, w przeciwieństwie do statycznej fazy pobytu, jednakże ich źródła sąwspólne.
Usługi turystyczne integrują rozmaite dziedziny życia społecznego. Żaden dział turystyki nie może obejść się bez transportu. Bez usług transportowych nie jest możliwy rozwój turystyki. Wybierając środek transportu turysta zwraca, turysta zwraca uwagę na wiele czynników. Przede wszystkim ważne jest bezpieczeństwo, komfort i czas trwanie podróży.
Transport lotniczy należy do najszybszej i zarazem najdroższej gałęzi transportu, obsługuje głównie przewozy: pasażerów, poczty, wartościowych ładunków odbywających się na znacznych odległościach. Szybkość samolotu stanowiąca jego największy atut sprawiła, że wygrał on walkę o przewóz pasażerów z transportem kolejowym czy morskim. Stanowi on podstawę rozwoju turystyki, jego ogromną zaletą jest niezależność od drogi (wykorzystywanie naturalnych dróg w przestrzeni powietrznej) oraz infrastruktura punktowa. Dzięki temu transport lotniczy jest elastyczny w ruchu i przejawia się dostosowaniem częstotliwości ruchu samolotów do istniejących w danej chwili potrzeb transportowych.
Ważne jest również to w turystyce, że dzięki pojemnym i szybkim samolotom można dotrzeć do niezwykle atrakcyjnych miejsc np. Rodos, Kreta, Majorka, Malaga w kilka godzin, które leżą poza zasięgiem szlaków komunikacyjnych drogowych czy kolejowych.

Główne kierunki ruchu lotniczego łączą ze sobą następujące regiony:
- Europę Zachodnią,
- wschodnie wybrzeże USA,
- zachodnie wybrzeże USA,
- Azję Wschodnią (Japonię, Chiny, Koreę Pd.),
- Azję Południowo-Wschodnią (Singapur, Malezję, Indonezję, Tajlandię).

 

Trzeba zwrócić uwagę na dominujący udział Stanów Zjednoczonych w globalnych przewozach – 38%. Zdecydowaną większość dalekiego, międzykontynentalnego ruchu lotniczego przyjmują tam porty ze wschodniego i zachodniego wybrzeża. Są one połączone gęstą siecią szlaków powietrznych z miastami w głębi kraju, w których funkcjonuje ożywiona komunikacja lokalna. Potwierdzeniem tego mogą być dane dotyczące największych portów lotniczych świata: w pierwszej “30” jest aż 14 lotnisk amerykańskich – patrz tabela.
Również czołówkę przewoźników stanowią linie lotnicze z USA – American Airlines, Delta Airlines, US Airways, United Airlines, Continental Airlines, Northwest Airlines to tylko niektóre z nich. Poza tym na świecie liczą się jeszcze linie japońskie (All Nippon Airways, Japan Airlines), brytyjskie (British Airways), niemieckie (Lufthansa), włoskie (Alitalia), skandynawskie (SAS), Francuskie (Air France), rosyjskie (Aerofłot), koreańskie (Korean Air), arabskie (Saudi Arabian Airlines, Emirates Airline), singapurskie (Singapore Airlines).

 

Na Największe Świecie Porty Lotnicze w 2009 Roku

Lp.

Miasto (port lotniczy)

pasażerów LICZBA

1.

Atlanta

88 086 792

2.

Londyn (Heathrow)

66 037 578

3.

Pekin

65 329 851

4.

Chicago (O'Hare)

64 397 891

5.

Tokio

61 903 656

6.

Paryż (Charles de Gaulle)

57 884 954

7.

Los Angeles

56 518 605

8.

Dallas

56 030 457

9.

Frankfurt nad Menem

50 932 840

10.

Denver

50 167 485

11.

Madryt

48 248 890

12.

Nowy Jork (JF Kennedy)

45 912 430

13.

Hongkong

45 560 888

14.

Amsterdam (Schiphol)

43 569 553

15.

Dubai

40 901 752

16.

Bangkok

40 500 269

17.

Las Vegas

40 460 310

18.

Houston

39 993 236

19.

Phoenix

37 824 982

20.

San Francisco

37 366 287

21.

Singapur

37 203 978

22.

Guangzhou

37 048 550

23.

Dżakarta

27,316,221

24.

Charlotte

34 577 808

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin