OBOP przemoc w szkole.pdf
(
701 KB
)
Pobierz
raport_przemoc w szkole
CBOS
CENTRUM BADANIA OPINII SPOŁECZNEJ
SEKRETARIAT
ZESPÓŁ REALIZACJI
BADAŃ
629 - 35 - 69, 628 - 37 - 04
UL. śURAWIA 4A, SKR. PT.24
00 - 503 W A R S Z A W A
TELEFAX 629 - 40 - 89
621 - 07 - 57, 628 - 90 - 17
INTERNET:
http://www.cbos.pl
E-mail: sekretariat@cbos.pl
PRZEMOC W SZKOLE
RAPORT Z BADA
Ń
Badanie zrealizowane na zlecenie dzienników regionalnych
grup wydawniczych Orkla Press Polska oraz Polskapresse
Warszawa, marzec 2006
C e n t r u m B a d a n i a O p i n i i S p o ł e c z n e j
Spistreści
Informacja o badaniu________________________________________________________ 4
1
Informacje o szkole _____________________________________________________ 6
1.1WyposaŜenieszkółorazpodejmowaneprzezniedziałania(opinieuczniów)
_________________ 6
1.2Samorządyklasoweiszkolne
____________________________________________________ 9
1.2.1 Działalność samorządów klasowych _________________________________________________ 9
1.2.2 Działalność samorządów szkolnych _________________________________________________ 11
1.3RzecznikPrawUcznia
_________________________________________________________ 12
1.4Ochronawszkole
____________________________________________________________ 13
2
Ogólna opinia o szkole __________________________________________________ 14
2.1Spojrzenienaszkołęzpunktuwidzeniauczniów,rodzicóworaznauczycieli
_______________ 14
2.2Zadowolenierodzicówzeszkoły,doktórejuczęszczająichdzieci
_______________________ 20
2.3Uczuciauczniówzwiązanezeszkołą
______________________________________________ 21
3
Uczniowie o nauczycielach ______________________________________________ 26
3.1Wizeruneknauczycieli
________________________________________________________ 26
3.2Nauczycieleakceptowaniinieakceptowani
_________________________________________ 31
3.2.1 Skala nieakceptacji ______________________________________________________________ 31
3.2.2 Skala akceptacji ________________________________________________________________ 33
4
Konflikty z nauczycielami – opinia uczniów _________________________________ 35
4.1Przyczynykonfliktówznauczycielami
____________________________________________ 36
4.2Odpowiedzialnośćzanieporozumieniamiędzynauczycielamiauczniami
_________________ 38
5
Nauczyciele o uczniach _________________________________________________ 39
6
Wzajemne relacje mi
ę
dzy uczniami ________________________________________ 43
6.1Autorefleksjanadwłasnąpozycjąwklasie
_________________________________________ 45
6.2Konfliktymiędzyuczniami
_____________________________________________________ 46
6.2.1 Przyczyny konfliktów między uczniami______________________________________________ 46
6.3Nacouczniowiezwracająuwagęrozmawiającoinnych
_______________________________ 48
6.4Liderzyopinii
_______________________________________________________________ 49
7
Przemoc w szkole ______________________________________________________ 51
7.1Przemocwszkole–opiniaogólna
_______________________________________________ 51
7.2
Przemocpomiędzyuczniami
___________________________________________________ 52
7.3ReakcjauczniównaróŜneformyosobiściedoświadczonejprzemocy
____________________ 60
7.4Podatnośćnaprzemocszkolną–opinieuczniów
____________________________________ 61
7.5Reakcjauczniównaprzypadkiprzemocypomiędzyuczniami
___________________________ 62
7.6Reakcjanauczycielinaprzypadkiprzemocypomiędzyuczniami
________________________ 63
7.7Przemocwobecnauczycieli
____________________________________________________ 66
7.8Przemocjakoproblemszkoły
___________________________________________________ 69
8
Zaanga
Ŝ
owanie rodziców w sprawy szkoły __________________________________ 72
2
C e n t r u m B a d a n i a O p i n i i S p o ł e c z n e j
8.1ZaangaŜowanierodzicówwsprawyszkołyfakty
____________________________________ 72
8.2OcenazaangaŜowaniarodzicówwsprawyszkoły
____________________________________ 75
9
Relacje dzieci z rodzicami w sytuacji konfliktu szkolnego ______________________ 79
9.1Informowanierodzicówokonflikciezrówieśnikamilubnauczycielami
____________________ 79
9.2Przewidywanereakcjerodzicówwsytuacjikonfliktudzieckaznauczycielem
_______________ 83
10
Prawa nauczyciela i prawa ucznia_______________________________________ 86
10.1Prawanauczyciela
__________________________________________________________ 86
10.2Prawaucznia
______________________________________________________________ 91
10.3Prawanauczycielaiprawaucznia–wkrzywymzwierciadle
___________________________ 95
10.4Prawanauczycielaiprawauczniatypologiapostawuczniówinauczycieli
_______________ 97
11
Informacja o respondentach – uczniowie _________________________________ 99
11.1Informacjespołecznodemograficzne.
____________________________________________ 99
11.2Rodzinyuczestnikówbadania
_________________________________________________ 100
11.3Aspiracjeedukacyjneucznióworazrodzicówwobecdzieci
__________________________ 104
11.4Średniaocenorazudziałwolimpiadachikonkursachprzedmiotowych
_________________ 105
11.5Aktywnośćszkolna
_________________________________________________________ 108
11.6Zajęciadodatkowe.Czaswolny.
_______________________________________________ 109
11.7Finanse
__________________________________________________________________ 112
11.8Samoocena
_______________________________________________________________ 114
12
Informacje o respondentach – nauczyciele _______________________________ 116
12.1Informacjespołecznodemograficzne
___________________________________________ 116
12.2Pracazawodowa
___________________________________________________________ 117
3
C e n t r u m B a d a n i a O p i n i i S p o ł e c z n e j
Informacja o badaniu
Zakresprojektubadawczego
ProjektbadawczyzłoŜoneztrzechmodułów:
·
uczniowie
·
nauczyciele
·
rodzice
Próbaimetodabadawcza:
Szkoły(nauczycieleiuczniowie):
·
ogólnopolskapróba150szkół
·
podział równoliczny na trzy typy szkół: podstawowe (N=50), gimnazja (N=50), szkoły
ponadgimnazjalne (N=50); w ramach szkół ponadgimnazjalnych uwzględnione licea
ogólnokształcące,profilowane,technikaiZSZ
Uczniowie:
·
wkaŜdejzeszkółbadaniemobjętajednaklasa(wszkołachpodstawowychtylkoklasyz
poziomuIV–VI)
·
metoda:audytoryjnywywiadankietowy
·
liczebnośćzrealizowana:N=3085wywiadów
Nauczyciele:
·
wkaŜdejzobjętychbadaniemszkółwywiadyzsześciomanauczycielami
·
nauczycieledobieranipodwóchzkaŜdejgrupyprzedmiotówwpodzialenaprzedmioty:
humanistyczne,ścisłeipozostałeobjęteprogramemnauczaniaMENdladanegotypu
szkoły
·
metoda:kwestionariuszdosamodzielnegowypełnienia
4
C e n t r u m B a d a n i a O p i n i i S p o ł e c z n e j
·
liczebnośćzrealizowana:N=900wywiadów
Rodzice:
·
ogólnopolskapróbareprezentatywnadorosłychPolaków;
·
selekcja: posiadanie dziecka (dzieci) w wieku szkolnym (uczących się w szkole
podstawowej,gimnazjumlubponadpodstawowej)
·
bezpośredniwywiadankieterski
·
liczebnośćzrealizowana:N=554(wramachdwóchpołączonychpomiarów)
Terminrealizacji:marzec2006
5
Plik z chomika:
Krzysztofbhp
Inne pliki z tego folderu:
sztuczki_psychologiczne.pps
(88 KB)
przysłowia_rytmizacja.rar
(1144 KB)
Wierszyłowski - Psychologia muzyki - Typy percepcji muzyki - Wyraz muzyczny - tekst.rar
(10541 KB)
zaawansowana p. społ dr Kinga Piber-Dąbrowska.rar
(2584 KB)
zaawansowana psychologia spoleczna Golec.rar
(1547 KB)
Inne foldery tego chomika:
Animacje na pulpit kompa (wygaszacze)
Bajki
Budownictwo
Chemia
Ciekawostki
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin