Style_uczenia_sie_-_zmysly_-_test_-_na_platforme.doc

(77 KB) Pobierz
STYLE UCZENIA SIĘ

STYLE UCZENIA SIĘ

Każdy z nas ma odmienny sposób uczenia się. Każdy z nas jest obdarzony charakterystycznym superłączem edukacyjnym, dzięki któremu uczenie staje się łatwiejsze, szybsze i przyjemniejsze.

Superłącze to najprostsza metoda umożliwiająca przyswajanie informacji z otoczenia w celu ich zrozumienia, zapamiętania i przechowywania; dzięki niej informacje trafiają do mózgu w najszybszy z możliwych sposobów. Twoje superłącze stanowi kombinację najlepszego dla ciebie stylu uczenia się oraz aktywności tej strony mózgu, którą wykorzystujesz do przechowywania i magazynowania informacji. Każdy z nas uczy się w odmienny sposób. Znamy cztery główne style uczenia się:

1.       wzrokowcy - uczą się patrząc;

2.       słuchowcy - uczą się słuchając, słysząc samych siebie w rozmowie oraz dyskutując z innymi;

3.       dotykowcy - uczą się dotykając, doznając wrażeń na powierzchni  skóry, używając rąk i palców, łącząc to, czego się uczą, ze zmysłem dotyku i emocjami;

4.       kinestetycy - uczą się poruszając mięśniami ruchowymi w przestrzeni, angażując się aktywnie w proces uczenia się poprzez stymulacje, odgrywanie ról, eksperymenty, badania i ruch, oraz uczestnicząc w czynnościach z życia codziennego.

Są także osoby, które w procesie uczenia się posługują się dwoma, trzema lub nawet wszystkimi czterema stylami.

Po  przyswojeniu  informacji  za pośrednictwem  określonego  stylu  uczenia się  mózg przetwarza je i magazynuje za pomocą lewej lub prawej półkuli. Zarówno jedna jak i druga strona mózgu mają odmienny sposób myślenia i pa

 

trzenia na świat. Jedni z nas wykazują preferencję lewej półkuli mózgowej, drudzy wykazują preferencję prawej, inni wykorzystują w równym stopniu obie półkule.

 

Osoby z preferencją lewej półkuli mózgowej mają tendencje do myślenia sekwencyjnego i przetwarzania informacji w sposób linearny, myślą głównie symbolami takimi jak liczby, litery i słowa.

 

Osoby z preferencją prawej półkuli mózgowej wykazują się tendencją do myślenia całościowego, widzą globalny obraz i łączą ze sobą pozornie niespokrewnione idee, posługują się głównie zmysłowymi wyobrażeniami widoku, dźwięku, zapachu, smaku, dotyku i ruchu, bez odwoływania się do słów.

Po ustaleniu charakterystycznego dla ciebie stylu uczenia się oraz dominującej półkuli mózgowej możesz wyznaczyć swoje superłącze edukacyjne - twój najszybszy sposób uczenia się. Wyróżniamy osiem superłączy umożliwiających szybkie uczenie się:

1.       dla wzrokowców z dominującą lewą półkulą

2.       dla wzrokowców z dominującą prawą półkulą

3.       dla słuchowców z dominującą lewą półkulą

4.       dla słuchowców z dominującą prawą półkulą

5.       dla dotykowców z dominującą lewą półkulą

6.       dla dotykowców z dominującą prawą półkulą

7.       dla kinestetyków z dominującą lewą półkulą

8.       dla kinestetyków z dominującą prawą półkulą


USTALENIE SWOJEGO WŁASNEGO STYLU UCZENIA SIĘ

Aby ustalić styl uczenia się, który preferujesz, odpowiedz na pytania kwestionariusza w sposób możliwie precyzyjny. Wybierz wariant, który jest dla ciebie jak najbardziej naturalny i oczywisty. Pytanie jakie musisz sobie postawić brzmi: „Który ze sposobów zachowania najbardziej mi odpowiada i jest najmniej stresujący?". W przypadku niektórych pytań może się zdarzyć, że będzie pasować do ciebie więcej niż jedna odpowiedź. W takim przypadku wybierz wszystkie, które w równym stopniu odnoszą do ciebie. Najpierw postaraj się wybrać tylko jedną

z odpowiedzi, jeśli jednak jesteś pewien, że istnieje więcej niż jedna pasująca do ciebie odpowiedź, wówczas zaznacz także pozostałe.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


TEST POZWALAJĄCY USTALIĆ ODPOWIADAJĄCY CI  STYL UCZENIA SIĘ

 

1.              Gdy   spotykasz   nieznaną ci   osobę,   na co zwracasz uwagę  
w   pierwszej kolejności?

a.              jak wygląda i jak jest ubrana,

b.              w jaki sposób i co mówi, jaki ma głos,

c.              co w stosunku do niej czujesz,

d.              w jaki sposób się zachowuje i co robi.

2.              Co najczęściej zostaje ci w pamięci po kilku dniach od spotkania nieznanej ci wcześniej osoby?

a.              jej twarz,

b.              jej imię/nazwisko,

c.                            to co czułeś będąc w jej towarzystwie, nawet jeśli zapomnia- łeś jej imię/nazwisko lub twarz,

d. to co robiliście razem, nawet jeśli zapomniałeś jej imię/nazwisko lub twarz.

3.              Gdy  wchodzisz do nieznanego ci pomieszczenia, na co zwracasz  przede wszystkim uwagę?

a.              na jego wygląd,

b.              na dźwięki i rozmowy, jakie się w nim toczą,

c.              na to, jak dobrze emocjonalnie i fizycznie się w nim czujesz,

d.              na to, co się w nim dzieje i co ty mógłbyś w nim robić.

4.              Gdy uczysz się czegoś nowego, w jaki sposób robisz to najchętniej?

a.                            gdy nauczyciel daje coś do czytania na papierze lub tablicy, pokazuje ci książki, ilustracje, wykresy, mapy, szkice lub przedmioty, nie każąc ci przy tym niczego mówić, pisać, ani o niczym dyskutować

 

b.              gdy nauczyciel wyjaśnia wszystko, mówiąc lub wygłaszając wykład, pozwala ci przedyskutować temat i zadawać pytania, nie każąc ci przy tym na nic patrzeć, niczego czytać, pisać ani robić,

c.              gdy  nauczyciel  pozwala  ci  zapisywać   informacje   lub   sporządzać rysunki, dotykać przedmiotów, pisać na klawiaturze lub coś robić rękami,

d.              gdy nauczyciel pozwala ci robić projekty, symulacje, eksperymenty, grać w gry, odgrywać role, odtwarzać rzeczywiste sytuacje z życia, dokonywać odkryć lub też angażować się w inne działania związane z ruchem.

5.              Gdy uczysz czegoś innych, co zwykle robisz?

a.              dajesz im coś do oglądania, na przykład jakiś przedmiot, ilustrację lub wykres, udzielając przy tym jedynie krótkiego werbalnego wyjaśnienia lub nie udzielając go wcale, dopuszczając lub nie do krótkiej dyskusji

b.              objaśniasz wszystko werbalnie, nie pokazując żadnych materiałów graficznych

c.    rysujesz coś, piszesz lub w inny sposób używasz rąk do wyjaś-
      niania

d.              demonstrujesz coś, robiąc to lub każesz uczniom robić to wspólnie z tobą

              6.              Jaki rodzaj książek czytasz najchętniej?

a.              książki, które zawierają opisy pozwalające ci zobaczyć to, co się dzieje,

b.              książki zawierające informacje faktograficzne, historyczne lub dużo dialogów,

c.              książki o uczuciach i emocjach bohaterów,  poradniki, książki   o emocjach i związkach międzyludzkich lub książki na temat tego, jak poprawić stan swojego ciała i umysłu

d.              krótkie książki z wartką akcją lub książki, które pomagają ci doskonalić umiejętności w sporcie, hobby czy też rozwijać jakiś talent

7.              Którą z poniższych czynności wykonujesz najchętniej w czasie wolnym?

a.    czytasz książkę lub przeglądasz czasopismo,

b.              słuchasz książki nagranej na kasetę, rozmowy w radiu, słuchasz muzyki lub sam muzykujesz,

c.              piszesz,   rysujesz,  piszesz  na  maszynie/komputerze   lub   robisz  coś rękami,

d.   uprawiasz sport, budujesz coś lub grasz w grę wymagająca ruchu.

8. Które z poniższych stwierdzeń najlepiej charakteryzuje sposób w jaki czy-

    tasz lub uczysz się?

a.              potrafisz się uczyć, gdy słuchasz muzykę, inne dźwięki lub rozmowę, ponieważ umiesz się od nich odseparować,

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin