diagnoza gotowoci do nauki czytania testy.doc

(969 KB) Pobierz

Aneks 1

PRZESIEWOWY TEST LOGOPEDYCZNY

Z. Tarkowski

Arkusz indywidualny

 

Imię i nazwisko: ...........................................................................................................................

Data urodzenia: ...................................... Data badania: ................................... Wiek: ................

Szkoła: ..........................................................................................................................................

Uwagi: ..........................................................................................................................................

 

OCENA

Podtesty

Wyniki surowe

Razem

Ocena słowna

Rozumienie

 

 

 

Słownik

 

 

 

Gramatyka

 

 

 

Wymowa

 

 

 

 

Podtest I: Rozumienie zdań

 

Pomoce: figurki psa i kota, kredka

Polecenie:

  1. „Pokaż, że pies stoi za kotem”.                                                                                                  .....................
  1. „Pokaż, że kot został uderzony przez psa”.                                                                      .....................
  2. „Pokaż, że kot leży po lewej stronie psa”.                                                                      .....................
  3. „Połóż kredkę między psem a kotem”.                                                                                    .....................
  4. „Pokaż, że pies przybiegł do Kota, a ten przewrócił się”.                                          .....................
  5. „Pokaż, że pies chce przeskoczyć przez kota.”                                                                       .....................

Wynik surowy: ..........................pkt.

 

Podtest II: Słownik

CZĘŚĆ A: Nazwy kolorów

 

Pomoce: 10 kredek

Polecenie: „Jaki jest kolor tej kredki?”

  1. niebieski                                          .................

6. brązowy                            ...................

  1. żółty                                          .................

7. czarny                               ...................

  1. czerwony                                          .................

8. fioletowy                          ................... 

  1. pomarańczowy                            .................

9. szary                                 ...................

  1. zielony                               ................

10.biały                                 ...................

 

CZĘŚĆ B: Nazwy zwierząt i roślin

 

Polecenie: „Wymień zwierzęta, które znasz”.

.....................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................

Polecenie: Wymień rośliny, które znasz”.

.....................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................

Wynik surowy: ..........................pkt.

Podtest III: Gramatyka

 

Polecenie: „Ułóż zdania z podanych wyrazów. Powiem jak to masz zrobić. Na przykład, ja podam wyraz „lalka”, a ty coś o niej powiesz. Inny przykład, ja podam dwa wyrazy „lalka” i „półka”, a ty ułożysz zdanie: „Lalka leży na półce”. Przećwiczymy to teraz.”

 

„Ułóż zdanie z wyrazem „kot”: ....................................................................................................

Ułóż zdanie z wyrazów: „kot - mleko - pić”: ...............................................................................

 

Zadania: „A teraz ułóż zdania z innych wyrazów”

  1. pies ...........................................................................................................................................
  1. siedzieć ....................................................................................................................................
  2. babcia ......................................................................................................................................
  3. mama - kot - mieć ....................................................................................................................
  4. duży - iść - tata ........................................................................................................................
  5. samochód - bajka - opowiadać ................................................................................................
  6. spać - jeść - dziewczynka ........................................................................................................
  7. bawić się - dom - przed ...........................................................................................................

Wynik surowy: ..........................pkt.

 

Podtest IV: Wymowa

 

CZĘŚĆ A: Powtarzanie sylab

 

sza ..........                            sa ...........                            sia ..........                            sza-sa-sia .............

ża ...........                            za ..........                            zia .........                            ża-za-zia ..............

cza ..........                            ca ..........                            cia .........                            cza-ca-cia ............

dża .........                            dza ........                            dzia .......                            dża-dza-dzia ........

ra ............                            la ...........                            ja ...........                            ra-la-ja .................

 

CZĘŚĆ B: Nazywanie rysunków

Pomoce: 15 rysunków

Polecenie: „Co to jest?”

szafa .......................

samolot .....................

świnia ........................

żaba ........................

zegar .........................

guzik .........................

czapka ...................

Cebula .......................

bocian .......................

drzwi .....................

dzwonek ..................

dziewczynka ............

rower .....................

lalka .........................

jabłko .......................

Wynik surowy: ..........................pkt.

 

 

    

                                

                                              

                                        

   

Budowa Przesiewowego Testu Logopedycznego

 

PTL składa się protokołów badań i pomocy. Jego zasadniczą część stanowią 4 podtesty (Rozumienie, Słownik, Gramatyka, Wymowa) oraz 2 niewystandaryzowane próby (Płynność Mówienia, Głos).

Podtest 1: Rozumienie zdań

Podtest ten składa się z 6 zdań, których treść dziecko przedstawia za pomocą figurek psa i kota oraz kredki (np. Połóż kredkę między psem a kotem). W podteście 1 nie ma ćwiczeń wstępnych. Z badanym dzieckiem przeprowadza się wszystkie próby. Za poprawną odpowiedź otrzymuje ono 1 pkt, za błędną lub brak odpowiedzi - O pkt.

Podtest 2: Słownik

Jest to podtest dwuczęściowy, który przeprowadzony jest w całości bez ćwiczeń wstępnych. Rozwiązując część 1 (Nazywanie kolorów) dziecko ma podać nazwy kolorów 10 kredek. Za każdą odpowiedź otrzymuje 1 pkt, odpowiedź niepoprawna lub jej brak oceniany jest - O pkt.

Część A (Nazwy kolorów) przeznaczona jest wyłącznie dla dzieci młodszych (4-5 lat).

Dzieci starsze (6-8 lat) wykonują tę próbę bez problemów i dlatego otrzymują 10 pkt, nie wykonując tego zadania.

Część B (Nazwy zwierząt i roślin) przeznaczona jest dla wszystkich dzieci (w wieku 4-8 lat). Mają one w ciągu 1 minuty wymienić jak najwięcej nazw zwierząt, a następnie - w tym samym czasie - podać jak najwięcej nazw roślin. Za każdą poprawną nazwę dziecko otrzymuje 1 pkt., a za błędną - O pkt. Odpowiedź poprawną stanowi zarówno desygnat, (np. róża) jak i kategoria (np. kwiat).

Podtest 3: Gramatyka

Rozwiązując ten podtest dziecko próbuje ułożyć 8 zadań z podanych w formie słownikowej słów bodźcowych. Rozpoczynamy od ćwiczeń wstępnych, które służą sprawdzeniu, że badany dobrze rozumie instrukcję. Po rozwiązaniu podanych przykładów przechodzimy do zasadniczych zadań. Za każdą poprawną odpowiedź dajemy 1 pkt, a za złą lub brak odpowiedzi - O pkt.

Podtest 4: Wymowa

Składa się on z dwóch części, które przeprowadzamy w całości z każdym dzieckiem.

Część A (Powtarzanie sylab) służy do oceny poprawności fonetycznej powtarzanych sylab w izolacji i w ciągu fonicznym (np. sza-sa-sia). Część B (Nazywanie obrazków) stanowi wybiórczy kwestionariusz obrazkowy, ukierunkowany na ocenę głosek, których wymowa sprawia dzieciom najwięcej trudności. Badany ma nazwać obrazki przedstawione na 5 planszach. Podtest 4 nie zawiera ćwiczeń wstępnych. Każda poprawna odpowiedź oceniana jest 1 pkt, odpowiedź błędna lub jej brak - O pkt.

Próba 1: Płynność mówienia

W czasie badania rejestrujemy wszelkie symptomy niepłynności mówienia i zaznaczamy je krzyżykiem w protokole badania.

Próba 2: Głos

Podobnie jak w przypadku oceny płynności mówienia staramy się wychwycić i zaznaczyć krzyżykiem objawy wskazujące na zaburzenia głosu.

Czas

Ograniczenie czasowe na udzielenie odpowiedzi występuje jedynie w podtekście Słownik, część B (Nazwy zwierzą ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin