07 SESJA bilans.doc

(174 KB) Pobierz

Klub

Pracy

K

 

Sesja 7

 

   Bilans umiejętności, możliwości

      i predyspozycji zawodowych

Wstęp

 

 

 

 

 

     Znajomość poziomu własnych kwalifikacji zawodowych, posiadanych umiejętności, preferencji dotyczących wykonywania określonej pracy oraz cech charakteru mogą nam pomóc w dokonaniu właściwego wyboru przyszłej pracy. Bilans ten uzupełniony analizą wartości, jakie chcemy zrealizować poprzez pracę oraz celami, jakie chcemy dzięki niej osiągnąć ułatwi sprecyzowanie i nazwanie idealnej dla nas pracy.

Cele

 

 

1.      Zwiększenie poczucia kompetencji i pewności siebie wśród uczestników grupy.

2.      Bilans umiejętności i mocnych stron uczestnika.

Czas trwania

2 godziny

Program sesji

 

 

 

 

 

1.      Jakie są twoje wartości?

Ćwiczenie 7.1: Piramida Maslowa.

Ćwiczenie 7.2: Hierarchia wartości.

Ćwiczenie 7.3: Co jest dla ciebie ważne w pracy?

2.      Jakie są twoje cele życiowe i zawodowe?

Ćwiczenie 7.4: Cele - określanie ważności.

3.      Bilans umiejętności, możliwości i preferencji.

Ćwiczenie 7.5: Diagnoza własnych predyspozycji 

Zawodowych.

4.      Idealna praca.

Ćwiczenie 7.6: Idealna praca

5.      Podsumowanie sesji.

6.      Zapowiedź programu następnej sesji.

Materiały pomocnicze

 

Materiały dla lidera

umiejętności (L 7.1)

Plakaty

piramida potrzeb maslowa (P 7.1)

Wartości (P 7.2)

Materiały dla uczestników

Hierarchia Wartości  (U 7.1, U 7.1/A, U 7.1/B,
U 7.1/C)

CO JEST DLA CIEBIE WAŻNE W PRACY? (U 7.2)

cele – określanie WAŻNOŚCI (U 7.3)

DIAGNOZA MOICH PREDYSPOZYCJI ZAWODOWYCH (U 7.4)

 


3

                            Program Klubu Pracy


Sesja 7

Bilans umiejętności, możliwości i preferencji

 

 

1. Jakie są Twoje wartości?

 

&

         Dokonanie bilansu własnych umiejętności, zainteresowań, wartości i celów, jakie chcemy zrealizować w pracy zawodowej i w życiu prywatnym jest niezbędnym warunkiem planowania i późniejszego efektywnego działania. Jeżeli wiemy jacy jesteśmy i czego oczekujemy to mamy szanse na samorealizację, na kierowanie własnym życiem.

         Zainteresowania człowieka kształtują się do około 16. roku życia i potem pozostają raczej niezmienne, natomiast wartości zmieniają się wraz z wiekiem, doświadczeniem i sytuacją życiową. Wartości, to rzeczy i sprawy, które mają dla nas znaczenie i które pobudzają lub hamują nasze działanie. Tworzą pewien system i powiązane są z potrzebami człowieka; mówią o tym, co jest dla nas w danej chwili najważniejsze, w jakiej kolejności chcemy zaspokajać nasze potrzeby.

 

Ćwiczenie 7.1

Piramida potrzeb Maslowa

¸ 10  minut

 

J              Poproś uczestników o podanie przykładów potrzeb.

1              Zapisz odpowiedzi na arkuszu.

x              Przedstaw plakat à PIRAMIDA POTRZEB MASLOWA (P 7.1)

 

Wyjaśnij, że niezaspokojone potrzeby stanowią motywy naszego działania. Każdy człowiek musi zaspokoić najpierw potrzeby podstawowe, do których należą potrzeby fizjologiczne
i potrzeby związane z bezpieczeństwem. Dopiero potem może przystąpić do zaspokajania potrzeb wyższego rzędu.

 

Pamiętaj!

 

 

Potrzeby są źródłem działania i w konsekwencji motorem rozwoju zarówno jednostki jak i całych grup ludzi.

 

 

 

 

 

 

 

Podsumuj:

Wiele z potrzeb zaspokajanych jest przez pracę. Jej utrata wiąże się często z zagrożeniem podstawowych potrzeb: bezpieczeństwa, kontaktów społecznych, samorealizacji, rozwoju
i autonomii. Utrata pracy powoduje również, że waga jaką nadajemy różnym czynnikom w pracy - np. zarobkom, satysfakcji czy samodzielności - ulega zmianie.

 

 

Ćwiczenie 7.2

Hierarchia wartości [1]

¸ 30  minut

 

4              Rozdaj materiały à HIERARCHIA WARTOŚCI (U 7.1, U 7.1/A, U 7.1/B, U 7.1/C)

 

Każdy z uczestników otrzymuje talię 50 kart, z których każda reprezentuje określoną wartość. Każdej wartości odpowiada symbol związany z większą grupą wartości.

Ponadto w talii jest 5 kart oceny:

 

wysoko

cenię

często

cenię

mało

cenię

czasami

cenię

rzadko

cenię

 

W talii mamy ponadto jokery, które mogą przedstawiać każdą inną uznawaną przez uczestnika wartość.

 

1.    Poproś aby na początku uczestnicy ułożyli karty oceny w kolejności przedstawionej powyżej.

 

2.    Teraz poproś, aby zgodnie z własnymi przekonaniami rozłożyli karty wartości
w pięciu kolumnach, odpowiadających poszczególnym kartom oceny.

 

3.    Z kolei powinni uporządkować karty tak, aby w każdej kolumnie zostało po 10 kart.

 

4.    Następnie powinni uporządkować karty wartości znajdujące się w poszczególnych kolumnach w kolejności stosownej do tego, jakie znaczenie mają dla nich wartości przedstawione na poszczególnych kartach (od najważniejszej do najmniej ważnej).

 

Należy uczestnikom zwrócić uwagę, że celem zadania jest stworzenie hierarchii ważności poszczególnych wartości biorąc za punkt wyjścia obecny moment w ich życiu.

Na początku większość kart znajdzie się w kolumnie “wysoko cenię” i “często cenię”.

Jeśli uczestnik dopisuje na karach jokera dodatkowe wartości, jego indywidualna talia wartości zostaje rozszerzona. Lider powinien wówczas pomóc uczestnikowi określić, do których grup należy zaliczyć dopisane wartości.

 

5.    Kiedy wszystkie karty zostaną podzielone i uporządkowane, będzie można wyciągać wnioski na temat kluczowych wartości w życiu poszczególnych osób.

 

6.    Teraz poproś o wypełnienie załącznik A à (U 7.1/A) - 5 wartości najważniejszych dla mnie.

 

7.    Na koniec powinni wypełnić załącznik B à (U 7.1/B) - 5 wartości na co dzień czyli wartości najważniejsze w praktyce.

 

         Wartości mogą mieć różne znaczenie w zależności od człowieka. Niektóre związane są
z ideałami, które są dla nas dobre same w sobie - nazywamy je wartościami bezwzględnymi. W innych wartościach chodzi o sposób zachowania i stosunek do innych ludzi - są to wartości instrumentalne.

x              Przedstaw i omów plakat à Wartości (P 7.2)

Plakat pokazuje sposób grupowania różnego typu wartości.

 

8.      Zwróć uwagę uczestników na symbole na każdej karcie - każdy reprezentuje pewną grupę wartości. Głównymi grupami są:

-            odpowiedzialność społeczna,

-            władza,

-            indywidualny rozwój,

-            związki międzyludzkie,

-            stabilność,

-            styl życia.

         Społeczna odpowiedzialność zajmuje centralne miejsce w modelu – to wartości, które przede wszystkim są podstawą funkcjonowania społeczeństwa. Wokół znajdują się 4 inne grupy: władza, indywidualny rozwój, związki międzyludzkie i stabilność. Reprezentują one 4 kierunki rozwoju wartości, gdzie praca jest czynnikiem katalizującym. Każde
z tych pól jest równoważne pod względem ważności à Opisy grup wartości (U 7.1/C).

 

9.      Na zakończenie poproś aby uczestnicy porównali rozkład kart z wypełnionych przez siebie załączników A i B z opisami grup wartości.

 

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin