2ASTROLO.txt

(90 KB) Pobierz
Rozdzia� II
Astrologia Nostradamusa
Quantum ad genituram Ioannis filli, quam... ad te mitto, in ipso
frontispicio cernere licet duo themata, alterum quidem meo more con-
fectum, alterum ad viam et trutinam Astrologorum, primum est horosco-
pi, ascendentis secundum; sed omnia significata ex calculo constant
triplici. Nec miraberis, heros nobiliss., a me in ea repetita esse quae-
dam, quod ideo factum est potissimum, quia planisphaerium cum instru-
mento abavi mei materni Magistri Io. Sanremigii ad harmoniam Astro-
nomicam coniunxi, ne videlicet descriptio geniturae turpiter exaresceret,
et taedium tibi nauseamve adferret. Multa tamen a nobis sunt consulto
omissa, qua si perscibere voluissem, iliadem mehercule confecissem
potius, quam iustum geniturae circulum.
Co si� tyczy horoskopu twojego syna Jana, kt�ry... ci posy�am. Na
jego pierwszej stronie mo�na wyr�ni� dwie rozprawy. Jedna zosta�a
wykonana wed�ug stosowanej przeze mnie metody, druga - zgodnie ze
sposobem astrolog�w. Pierwsza jest horoskopem, druga ascendentem;
niemniej wszystkie wska�niki wymagaj� potr�jnej kalkulacji. Nie b�d�
zaskoczony, m�j najszlachetniejszy panie, pewnymi powt�rzeniami,
gdy� w ten spos�b wszystko zosta�o przedstawione najpe�niej, poniewa�
astrolabium mojego prapradziadka ze strony matki Jeana de Saint-Remy,
z��czy�o wszystko [oba horoskopy] w astrologiczn� harmoni�, aby to, co
jest w horoskopie niejasne, zosta�o usuni�te, a tak�e to, co mog�oby by�
dla ciebie nudne lub niepokoj�ce. Jednak wiele rzeczy, o kt�rych chcia�-
bym napisa�, zosta�o przez nas pomini�te; mog� przysi�c, �e wola�bym
raczej przedstawi� tutaj Iliad� ni� poprawi� przebieg horoskopu.
(Z listu Nostradamusa do Hansa Rosenberga, dotycz�cego horoskopu
jego syna. List datowany jest 9 wrze�nia 1561 roku w Salon. Tekst
�aci�ski za: Jean Dupebe, Nostradamus. Lettres Inedites,1983, list XXX,
s. 96).
Na wi�kszo�ci wczesnych portret�w przedstawiaj�cych Nostradamusa pod-
kre�la si� jego zwi�zki z astrologi� , co przypomina o znaczeniu,
jakie w �rodowisku, w kt�rym �y� i dzia�a� wizjoner z Salon, przywi�zywano
do badania gwiazd. Nostradamus od samych narodzin - prawdopodobnie
dysponowa� horoskopem postawionym przez dziadka - po swoj� �mier�,
kt�r� przepowiedzia� w almanachu astrologicznym, styka� si� z astrologi�.
O astrologicznych zainteresowaniach Nostradamusa m�wi tak�e epitafium
ufundowane przez jego �on�, na kt�rym s�awi si� go jako najwybitniejsze-
go astrologa tamtych czas�w. Do pewnego stopnia tradycyjne ��czenie No-
stradamusa z astrologi� jest s�uszne. Przygl�daj�c si� najstarszym przedsta-
wieniom m�drca z Salon, mo�na odnie�� wra�enie, �e czerpa� on wiedz�
z gwiazd dzi�ki "Boskiemu tchnieniu", bez niego poznanie przysz�o�ci by�o-
by niemo�liwe - tak uwa�ali wsp�cze�ni mu okulty�ci.
Komentuj�c w 1684 roku horoskop Nostradamusa, angielski astrolog John
Gadbury przypomnia� swoim czytelnikom aforyzm przypisywany rzymskiemu
astrologowi Klaudiuszowi Ptolemeuszowi, w kt�rym podkre�la si� znaczenie
Boskiej inspiracji w przepowiadaniu przysz�o�ci. W�a�nie fakt Boskiej inspi-
racji wydawa� si� w przekonaniu Gadbury'ego szczeg�lnie warty podkre�lenia
w odniesieniu do przepowiedni Nostradamusa. O astrologicznych umiej�tno-
�ciach wizjonera z Salon komentatorzy jego dzie�a szybko zapomnieli. Zade-
cydowa�o o tym zapewne to, �e odniesienia astrologiczne zawarte w cztero-
wierszach s�, z jednej strony, zbyt oczywiste, a z drugiej - zbyt niejasne, a tym
samym nie maj� �adnego znaczenia dla niewprawnego czytelnika.
Niedawno odnaleziona korespondencja Nostradamusa po�wi�cona zagad-
nieniom astrologicznym pozwoli�a rzuci� nowe �wiat�o na stosowane przez
niego metody. Z list�w tych wynika, �e Nostradamus trudni� si� na co dzie�
stawianiem i interpretowaniem horoskop�w, jak r�wnie� pisaniem do alma-
nach�w przepowiedni na ca�y rok. O niekt�rych szczeg�ach jego codziennej
aktywno�ci zawodowej m�wili�my ju� wcze�niej. Powracamy do nich w tym
miejscu jedynie w celu wskazania na g��bokie r�nice, jakie wyst�puj� mi�-
dzy metodami astrologicznymi stosowanymi przez Nostradamusa w codzien-
nej pracy astrologa a tymi, do kt�rych si� odwo�uje w swoich czterowier-
szach. Obie stosowane przez niego metody astrologiczne ��czy�o zami�owanie
do rozwlek�o�ci, tajemniczo�ci i ekspresyjno�ci.
Znakomitym przyk�adem owego zami�owania do tajemniczo�ci jest przy-
wo�any wy�ej list do Rosenberga. Czytaj�c go, nie mo�na si� powstrzyma�
od my�li, i� Nostradamusowi musia�o sprawia� wiele przyjemno�ci pos�u-
giwanie si� niejasnymi, tajemniczymi terminami. Nic dziwnego, �e wielu
jego klient�w (w tym tak�e Rosenberg) �ali�o si�, i� stawiane przez niego
horoskopy nie zawsze s� jasne. Wsp�cze�ni badacze maj� k�opoty ze zrozu-
mieniem znaczenia przywo�ywanych przez m�drca z Salon termin�w tech-
nicznych.
Spr�bujmy si� zatem przyjrze� temu listowi. Nostradamus informuje Ro-
senberga, �e przygotowuj�c horoskop dla jego syna, korzysta� z tradycyjnej
metody, a nast�pnie zweryfikowa� jego tre��, odwo�uj�c si� do regu� Hermesa.
W takich przypadkach chodzi�o zazwyczaj o okre�lenie momentu pocz�cia,
decyduj�cego o dacie narodzin. Niemniej nie wida� powod�w, dla kt�rych
Nostradamus mia�by zdradza� te techniczne szczeg�y swojemu klientowi,
kt�ry -jak w przypadku Rosenberga - parokrotnie podkre�la�, �e nie orientuje
si� w sprawach astrologii. Wydaje si�, �e Nostradamus lubi� roztacza� wok�
siebie aur� tajemniczo�ci i imponowa� profanom wiedz�.
Dzi�ki s�abo�ci wizjonera z Salon do technicznych i specjalistycznych
termin�w, jego listy umo�liwiaj� nam poznanie metod astrologicznych stoso-
wanych przez niego w codziennej pracy. Przywo�any za� wy�ej fragment listu
do Rosenberga ma dodatkowe znaczenie. Nostradamus wspomina w nim
bowiem - jak pami�tamy - o astrolabium, kt�re otrzyma� po swoim prapra-
dziadku ze strony matki Jean de Saint-Remy.
Jean de Saint-Remy, do czasu odnalezienia list�w Nostradamusa, uchodzi�
za posta� nieco tajemnicz�. Obecnie wiemy ju� - dzi�ki s�owom jego
praprawnuka - i� tak�e zajmowa� si� astrologi�.
Nostradamus �ywi� - jak si� zdaje - ogromne upodobanie do otaczania
swojej dzia�alno�ci mg�� tajemnicy. W przypadku prac astrologicznych jego
s�abo�� do u�ywania niejasnych, wieloznacznych termin�w sprawia, �e staj�
si� one ca�kiem niezrozumia�e. Jednak�e jest to tylko niejasno�� pozorna.
Zrozumienie bowiem istoty metod stosowanych przez niego w pracy astrolo-
gicznej sprawia, i� niejasny tekst nabiera nowego znaczenia, dowodz�c wy-
j�tkowo�ci wizjonera z Salon. Wi�kszo�� komentator�w dzie�a Nostradamusa
nie potrafi�a jednak, niestety, znale�� w�a�ciwego klucza do jego astrologii,
a tym samym w�a�ciwie odczyta� sensu jego przepowiedni.
Wielu komentator�w pr�bowa�o dowodzi�, i� Nostradamus przywo�uje
nazwy planet jedynie w sensie symbolicznym - na przyk�ad Mars symboli-
zowa� ma wojn�, a Wenus mi�o�� lub pok�j. Taka interpretacja tekstu wizjo-
nera z Salon jest jednak ca�kowicie b��dna. W wydanej niedawno pracy
starano si� - niestety bez powodzenia - odczyta� na nowo sens wspominanych
przez Nostradamusa poj�� astrologicznych. Z pewno�ci� hipoteza o zaintere-
sowaniu wizjonera nadchodz�c� Er� Wodnika i odnajdywanie w jego tekstach
ostrze�e� przed niszczeniem �rodowiska naturalnego mo�e spotka� si� z do-
brym przyj�ciem ze strony czytelnik�w. Niemniej nie ulega w�tpliwo�ci, i�
Nostradamus nie podejmowa� w swych proroctwach kwestii ochrony �rodo-
wiska naturalnego i ani razu nie wspomnia� o Erze Wodnika. B��dne jest
r�wnie�, naszym zdaniem, twierdzenie, i� przepowiednie Nostradamusa nie
zapowiadaj� niezmiennej przysz�o�ci. Ten w�a�nie element znajduje w jego
tekstach szczeg�lnie wyra�ne wyeksponowanie. Je�li Nostradamus cytuje
w Li�cie do Henryka II stare �aci�skie powiedzenie quod de futuris non est
determinata omnio veritas (W odniesieniu do przysz�o�ci prawda nie jest
w pe�ni okre�lona), to nie ulega w�tpliwo�ci - bior�c pod uwag� kontekst,
w jakim pojawiaj� si� te s�owa - �e m�wi tak w sensie ironicznym, pami�taj�c
o zagro�eniach ze strony inkwizycji.
Jeszcze wi�cej nieporozumie� naros�o wok� u�ywanych przez Nostrada-
musa metod astrologicznych. Ca�kowicie b��dne jest bowiem twierdzenie,
jakoby Nostradamus w swoich czterowierszach odwo�ywa� si� do powszech-
nie w�wczas stosowanych metod astrologicznych. Nie ulega bowiem naj-
mniejszej w�tpliwo�ci, i� nie by�y to zwyk�e metody. Wyra�nie napisa� o tym
we wst�pie do Propheties. Stwierdzi� tam, �e obserwowa� gwiazdy w celu
odkrycia kosmicznych zwi�zk�w mi�dzy przepowiadanymi przez siebie zda-
rzeniami. Jednak spos�b, w jaki spogl�da� w niebo i wykorzystywa� gwiazdy
do wejrzenia w wydarzenia przysz�o�ci, znacznie odbiega� od w�wczas przy-
j�tego. Nostradamus dokonywa� niezwykle skomplikowanych oblicze� astro-
logicznych w celu okre�lenia zjawisk zachodz�cych na niebie. W innym
czasie, w innym �rodowisku Nostradamus pisa�by swoje czterowiersze innym
stylem. Jednak�e, jak ju� wspominali�my, w okresie, w kt�rym �y�, przepo-
wiadanie przysz�o�ci budzi�o podejrzenia. Szczeg�lnie za� w Pary�u przyzna-
wanie si� do uprawiania astrologii mog�o nie�� ze sob� powa�ne niebezpie-
cze�stwo. Miguel Servet, kt�ry przyby� do Pary�a oko�o 1536 roku, mia�
powa�ne trudno�ci, kiedy oskar�ono go o wykorzystywanie uniwersyteckiej
katedry astronomii do zajmowania si� astrologi� s�dow� - form� astrologii
stosowan� do rozstrzygania kwestii za pomoc� horoskop�w postawionych dla
dnia przes�uchania. Oskar�enie by�o ci�kie, gdy� niewielu wsp�czesnych
potrafi�o dok�adnie okre�li� r�nice mi�dzy astrologi� a astronomi�. Przypad-
kiem Serveta nie b�dziemy si� zajmowa�, niemniej pozwala on lepiej zrozu-
mie� przyczyny, dla kt�rych Nostradamus pisa� swoje przepowiednie w tak
niejasny spos�b - tak scabreux, jak to uj�� w Li�cie z 1558 roku.
System astrologiczny Nostradamusa mia� specyficzny charakter. Obecnie
okre�la si� go mianem astrologii ezo...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin