Podstawy marketingu wykłady 1-9 (nasze).doc

(290 KB) Pobierz
PODSTAWY MARKETINGU

PODSTAWY MARKETINGU

Wykład 1                                                                                                                                                           8.10.2008

 

Marketing ma na celu:

Ø      Wzrost sprzedaży

Ø      Wykreowanie marki

Ø      Poprawę wizerunku

Ø      I nie ma stałych reguł ani definicji

 

Rynek – miejsce spotkania sprzedawcy i nabywcy

 

Marketing:

Ø      Rozpoznać à potrzeby odbiorców

Ø      Przygotować à odpowiednią ofertę rynkową

Ø      Skoordynować à działania personelu produkcyjnego

Ø      Dostarczyć à satysfakcji odbiorcom

Ø      Osiągnąć à cel przedsiębiorstwa

 

Czynniki określające profil demograficzno – ekonomiczny konsumentów

Ø      Wiek – bardzo różnicuje, małe dzieci potrzebują małe ubranka (niekoniecznie tańsze niż te dla dorosłych), pampersy itp. Ze względu na starzejące się społeczeństwo należy myśleć o produktach żywnościowych dla starszych.

Ø      Płeć – kobiety częściej kupują specjalne kosmetyki, kremy (np. serie dla kobiet); mężczyźni kupują specjalistyczne narzędzia; w sprawach żywnościowych kobiety kupują częściej produkty lżejsze, zdrowsze, mniejsze, alkohole słabsze (np. likier, wino) niż mężczyźni

Ø      Zawód – praca fizyczna wymaga, jedzenia wysokoenergetycznego; ponadto zakup specjalistycznych narzędzi do pracy, np. mechanicy

Ø      Wykształcenie – świadomość składu, pochodzenia produktu jest powodem zmniejszonego popytu ludzi wykształconych na te produkty; wyższe wykształcenie = lepsza praca = lepsze, droższe produkty

Ø      Status rodzinny – single: mniejsze ilości produktów, może droższe ze względu na to, że kupują tylko dla siebie; rzadko gotują w domu, a jeśli już, to kupują produkty w najwyższym stopniu przetworzone, łatwe i szybsze do przygotowania

Ø      Miejsce zamieszkania – wieś – częściowe samozaopatrzenie, jednak konieczność zakupu niektórych narzędzi do pracy w polu itp; miasto – konieczność zakupu wszystkich produktów, zwłaszcza żywnościowych, ze względu na brak samozaopatrzenia.

Ø      Dochody

Ø      Wydatki

Czynniki demograficzne – dane dot demografii można znaleźć w rocznikach statystycznych

Czynniki ekonomiczne

 

Profil społeczny:

Ø      Kultura – całokształt dorobku i doświadczeń, akceptowany przez nas

Ø      Warstwy społeczne

Ø      Grupy odniesienia – grupa, aspirujemy do członkostwa w niej

Ø      Liderzy opinii

Ø      Faza cyklu życia rodziny

Ø      Budżet czasu – kiedy, na co przeznaczamy czas (sen, praca, nauka, dojazdy i dojścia)

 

Profil psychologiczny

Ø      Osobowość – zróżnicowana, co jest niedobre z punktu widzenia marketingowego, bowiem dla różnych osobowości należy produkować różne produkty

Ø      Innowacyjność – dotyczy ludzi młodych, wykształconych, lepiej sytuowanych è gotowość zakupu rzeczy nowatorskich, które dopiero, co weszły na rynek

Ø      Motywacje – najważniejszym kryterium są potrzeby

Ø      Dostrzegane ryzyko – np. zakup starego, taniego auta może spowodować, że długo nie pojeździmy; możliwość uczucia dyskomfortu i niezadowolenia po zakupie powoduje, że nie zawsze decydujemy się kupić dany produkt (szczególnie widoczne u osób z niskim budżetem, gdzie potencjalne wydanie pieniędzy mogłoby uniemożliwić zakup innych produktów, ważniejszych

Ø      Postawy i opnie – elastyczne, mogą zmieniać się pod wpływem wiedzy czy innych czynników

 

Wykład 2                                                                                                                                                           15.10.2008

Potrzeby

·         Jedzenie, picie, sen

·         Bezpieczeństwo (fizyczne, psychiczne)

·         Samorealizacja

·         Miłość, przyjaźń

·         Estetyczne, kulturowe

 

Marketing chce znać potrzeby konsumenta, aby dostosować do nich produkty

Potrzeby człowieka nie są stałe, ciągle się odnawiają, ciągle pojawiają się nowe

 

Produkt (w marketingu)

·         Wszystko (przedmiot, usługa itp), co można zaoferować nabywcom do konsumpcji, użytkowania lub dalszego przerobu

o       Dobra materialne (np. telewizor, samochód)

o       Usługi (naprawa samochodu)

o       Czynności

o       Miejsca

o       Pomysły

o       Idee

 

Podział produktów konsumpcyjnych

·         Produkty powszechne

o       Produkty podstawowe

·         Poświęcamy jak najmniej czasu na zakup, rutyna, brak procesu decyzyjnego

·         Niezbędne do prawidłowej egzystencji

·         Produkty, które najczęściej kupujemy

o       Produkty impulsywne – zakup nieprzemyślany

o       Produkty nagłej potrzeby – nie wymaga zastanowienia – jest potrzeba, jest zakup

·         Produkty wybieralne

o       Homogeniczne

o       Heterogeniczne

·         Produkty luksusowe – poświęcamy dużo czasu na zakup, ma nam służyć przez wiele lat

·         Produkty nie postrzegane – nie istnieją w naszej świadomości, lub istnieją w znikomym stopniu

 

4 etapy zakupu:

·         Uświadomienie potrzeby

·         Poszukiwanie informacji

·         Odszukanie produktu i zakup

·         Odczucia po zakupie

 

Trzy poziomy produktu:

1.      Istota (rdzeń) produktu

a.       Produkt fizyczny

b.      Cechy funkcjonalne

c.       Rozwiązania techniczne

2.      Produkt rzeczywisty (postrzeganie produktu)

a.       Cena

b.      Jakość

c.       Opakowanie

d.      Styl

e.       Załoga – wygląd i zachowanie

f.        Materiał, surowiec

g.      Kontakt z konsumentem

h.      Model, cecha

i.        Marka

j.        Znak handlowy

3.      Produkt poszerzony (korzyści dodatkowe)

a.       Dostarczenie

b.      Gwarancja

c.       Rękojmia

d.      Części zapasowe

e.       Usługi – gotowość świadczenia

f.        Dostępność produktów usługowych

g.      Usługi dodatkowe

h.      Empatia załogi

i.        Wycofanie (reklamacje)

j.        Kredyt

k.      Instrukcja

l.        Instalowanie

m.    Konserwacje

n.      Naprawy

 

Cykl życia produktu:

1.      Wprowadzenie

2.      Wzrost

3.      Dojrzałość

4.      Spadek

 

Wykład 3 – opakowania                                                                                                                29.10.2008

 

Definicje opakowania:

·         Przez opakowanie rozumie się najogólniej wyrób do ochrony zawartego w nim produktu przed suszkodzeniami i szkodliwym działaniem czynników zewnętrznych, a także do ochrony otoczenia przed szkodliwym oddziaływaniem zapakowanego produktu (Daszkiewicz 1998)

·         Opakowanie to element zintegrowany z produktem, zabezpieczający jego wartość użytkową przed zepsuciem (funkcja ochronna), promujący wyrób (funkcja promocyjno – sprzedażna) oraz umożliwiająca identyfikowanie i odróżnianie produktów (funkcja informacyjna – przesłanki ekologiczne i edukacyjne) oraz ich przemieszczanie, składowanie i użytkowanie (funkcja fizycznej organizacji pracy) – Hales 1999 (Ważniejsza definicja)

 

Opakowanie a produkt

·         Umożliwia bezpieczne, szybkie i łatwe przemieszczanie produktu od producenta do nabywcy finalnego w stanie nie uszkodzonym i nie zniszczonym

·         Chroni wyrób przed zmniejszeniem zawartości z powodu: wysychania, rozsypania, rozlania, ulatniania się bądź kradzieży, oraz przed wzajemnym oddziaływaniem produktu na środowisko i odwrotnie

·         Chroni konsumenta przed ewentualnym szkodliwym działaniem umieszczonego w opakowaniu produktu

·         Umożliwia przedłużenie trwałości artykułu, ponadto daje możliwość łatwego stwierdzenia, czy był on wcześniej otwierany

·         Obniżenie kosztów zakupu – chroni produkt przed zepsuciem

·         Obniżenie kosztów czasu – poświęcanego na przygotowanie posiłków

·         Zmniejszenie ryzyka zakupu – którego elementami składowymi są cena i jakość

 

Opakowanie a marka

·         Funkcja identyfikacyjna – produkt nią oznaczony nabiera indywidualnego charakteru, wyróżniając się spośród artykułów oferowanych przez konkurencję

·         Funkcja gwarancyjna – ma być zapewnieniem przez producenta wysokiej jakości wyrobu dla konsumenta

·         Funkcja promocyjna – znak towarowy powinien zwrócić uwagę nabywcy i sprowokować go do zakupu

 

Opakowanie a cena

·         Elementy wpływające na wysokość ceny produktu

o       Zewnętrzny

§         Wielkość popytu na dany produkt

§         Obecność firm konkurencyjnych na rynku

§         Ograniczenia formalno – prawne określające sposób ustalania cen

o       Wewnętrzny

§         Koszt wytworzenia produktu i opakowania (funkcja ekonomiczna)

 

Opakowanie a downsizing

·         Zmniejszanie objętości opakowania przy pozostawieniu ceny na tym samym poziomie lub jej mniej niż proporcjonalnym obniżeniu

 

Opakowanie a dystrybucja

              Proces dystrybucji obejmuje dwa etapy

·         Podczas którego towary składowane są w magazynie

·         Związany z transportem

 

Dobór odpowiednich parametrów opakowań jednostkowych umożliwia

·         Dobre wykorzystanie powierzchni transportowej, magazynowej, sklepowej czy półki w domu

·...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin