ZESTAW ZABAW RUCHOWYCH z wykorzystaniem metody W.SherbornePoznanie swojego ciała- maszerowanie po Sali na pośladkach do przodu i do tyłu- leżenie na plecach: poruszanie rękami i nogami ugiętymi w kolanach wolno i szybko, w leżeniu na brzuchu naśladowanie pływania żabkąZdobycie pewności siebie i orientacji w przestrzeni- spacer po Sali w przysiadzie z trzymaniem za kostki- spacer po Sali tyłem w różnych kierunkachNawiązanie kontaktu z partnerem- prowadzenie kolegi z zamkniętymi oczami po Sali- podskoki w uchwycie haczykowym w jedną i w druga stronęĆwiczenia przeciwko- próby podniesienia partnera siedzącego przed dzieckiem w siadzie prostym- w staniu, utrudnianie partnerowi wzniesienia do góry rąk wyciągniętych na bokiĆwiczenia kreatywne- improwizacje przy muzyce z wykorzystaniem małych piłeczek
ZESTAW ZABAW RUCHOWYCH z wykorzystaniem metody W.Sherborne
Poznanie własnego ciała- wiercenie „dziur” w podłodze różnymi częściami ciała- bieg po Sali z wysokim unoszeniem kolan- „wałkowanie podłogi” z leżenia na brzuchu, wyciąganie rąk w przód-wstawanie do siadu klęcznego i ponowne leżenie na brzuchuWyczucie przestrzeni- w siadzie prostym kołysanie na boki, ręce w bok-podskoki wokół własnej osi na jednej nodzeĆwiczenia nawigujące kontakt z partnerem- w parach-naprzemienne przysiady z trzymaniem rąk partnera- „Zaprzęgi” – jedno dziecko to konik, drugie woźnica> Bieg po Sali z omijaniem innych par stojących w rozsypceĆwiczenia przeciwko- w leżeniu na plecach, podnoszenie się do siadu z oporowaniem partnera klęczącego na głową i przytrzymującego za ramiona-„Przesuwanie paczki” – próby przesunięcia partnera zwiniętego i leżącego na bokuĆwiczenia kreatywne- improwizacje przy muzyce z wykorzystaniem gazet
1. Poznanie własnego ciała- bieganie po Sali z uderzaniem nogami o pośladki- stukanie o podłogę różnymi częściami ciała- klęk prosty podparty- naprzemienne unoszenie ręki i nogi do góry2. Zdobycie pewności siebie i orientacji w przestrzeni- podskoki w kółko na jednej nodze- spacer po Sali dużymi krokami3. Nawiązanie kontaktu z partnerem- poruszanie partnerem jak marionetką- w leżeniu na brzuchu-masowanie rąk, nóg, pleców partnera4. ćwiczenia przeciwko- walka kogutów – w przysiadzie doskakiwanie do siebie, odpychanie rękami zgiętymi w łokciach5. ćwiczenia kreatywne- improwizacje przy muzyce z wykorzystaniem sztucznych kwiatów
1. Poznanie własnego ciała- poruszanie się po Sali na kolanach- w leżeniu na plecach napinanie poszczególnych części ciała-wgniatanie w podłogę2. Zdobycie pewności siebie i orientacji w przestrzeni- wiatraczki-obroty wokół własnej osi- chodzą gąsienice – z leżenia przodem, podciąganie kolan do klęku podpartego i do leżenia, przemieszczanie po Sali3. Nawiązanie kontaktu z partnerem- w siadzie prostym-tworzenie fotelika dla współćwiczącego, lekkie obejmowanie, kołysanie- prowadzenie za rękę partnera z zamkniętymi oczami po Sali4. ćwiczenia przeciwko- w leżeniu na plecach kołysanie nogami współćwiczącego uniesionymi do góry z oporowaniem5. ćwiczenia kreatywne- improwizacje przy muzyce ze szmacianymi piłeczkami
ZESTAW CWICZEŃ RUCHOWYCH z wykorzystaniem metody R.Labana:
• Ćwiczenia organizacyjne: marsz po obwodzie koła na całych stopach, na palcach. Gdy muzyka cichnie podchodzą do środka koła i biorą w prawa rękę chustkę• Ćwiczenia orientacyjno- porzadkowe: w rozsypce improwizacja z chustkami trzymanymi w prawej ręce przy muzyce. Gdy muzyka milknie dzieci przykucają i nakrywają się chustkami. Ponowne pojawienie się muzyki-improwizacje ruchowe z chustkami trzymanymi w lewej ręce.• Ćwiczenia obszerności ruchów: rysowanie na dywanie chustką figur geometrycznych, najpierw małych a następnie większych.• Skakanie na jednej nodze wokół chustki leżącej na podłodze, w jedną i drugą stronę, przeskoki obunóż przez chustkę w przód i tył przy muzyce.• Ćwiczenia wyczucia własnego ciała: chustka wita nasze części ciała – dotykanie chustką różnych części ciała przez nauczyciela. Naprzemienne chwytanie palcami stopy chustki leżącej na podłodze, podawanie do ręki.• ćwiczenia wyczucia czasu- zabawa „Pszczółka i niedźwiadek”- niedźwiadek skrada się powoli do ula, aby wykraść pszczołom miód. Zaatakowany przez pszczoły szybko ucieka machając łapami w obronie przed ukąszeniem owadów.• Ćwiczenia wyczucia przestrzeni: „Latająca chustka” – wyrzucanie przed siebie oburącz chustki w pozycji klęku, a następnie pochylanie się do przodu i przysuwanie chustki do siebie.• Ćwiczenia w parach „Piłujemy drzewo” : Dzieci stoją naprzeciwko siebie, trzymając się za swoje chustki na krzyż i delikatnie przeciągają się raz w jedna raz w druga stronę; „Zaprzęgi” – pierwsze dziecko stoi przodem do kierunku ruchu (konik), drugie za nim *(woźnica) na odległość chustek trzymanych w rękach dzieci (lejce). Dzieci poruszają się swobodnie po Sali, zwracając uwagę, aby nie zderzyć się z innym.• Ćwiczenia z partnerem ”Lustro” : jedno z dzieci pokazuje dowolne ćwiczenia z chustką a drugie stojąc przed lustrem najprecyzyjniej je naśladuje.• Ćwiczenia w grupie: dzieci tańczą wkoło w rytm muzyki trzymając się za ręce, na przerwę podskakują wokół własnej osi wymachując chustką w wyciągniętych rękach nad głową. Potem w podskokach zbliżają się wolno do środka koła, zostawiają tam chustkę, a nastopnie tyłem wycofują się. Ponownie podskokami kierują się do środka koła, zabierają chustkę w ukłonie, trzymając chustkę za rogi i ciągną ja po podłodze.• Ćwiczenia uspokajające „Mały i duży wietrzyk”- ćwiczenia oddechowe-dmuchanie w chustkę trzymana za rogi-lekko i mocno.• Zakończenie – r4ytmiczny marsz po obwodzie koła z machaniem chusteczkami, odkładanie chusteczek do pojemnika.
donia1505