Or_Pakowaczka.doc

(347 KB) Pobierz
Tabela 4 Wyniki identyfikacji zagrożeń – czynności i narażenia

15

 

Ocena ryzyka zawodowego na stanowisku

Pakowaczka

 

 

Informacja o stanowisku pracy             

Podstawowym zadaniem pakowaczki jest pakowanie przetworzonych produktów: płatki kosmetyczno-higieniczne, płatki opatrunkowe, patyczki, wata, rolki, podkłady medyczne, sznur fryzjerski.

Zadaniem pakowaczki jest jest obsługiwanie maszyn, urządzeń w końcowej fazie produkcji: włączanie i zatrzymywanie, regulowanie szybkości obrotów i tempa pracy, kontrolowanie prawidłowości procesu technologicznego, czyszczenie, ważenie.

Płatki są pakowane automatycznie w woreczki foliowe. Watę pakuje się w karton, oznacza, sprawdza masę wyrobu i ustawia kartony na palecie.

 

Charakterystyka stanowiska pracy

l.p.

Wyszczególnienie

Opis

1.                   

Obsługiwane na stanowisku maszyny i urządzenia

-       urządzenie formujące ,,Bouda”

-       transporter wraz z detektorem metalu i drukarką

-       zgrzeblarka wraz z zasobnikiem bunkrowym, automat do waty, zwijarka bobin

-       zwijarka rolek, piła taśmowa do rolek

-       płatkarka automatyczna i z ręcznym pakowaniem, patyczkarka

-       urządzenie do formowania i cięcia podkładów medycznych

2.                   

Wykonywane czynności

-       pakowanie waty, płatków, patyczków, rolek, bobin, podkładów medycznych w opakowania jednostkowe

-       pakowanie opakowań jednostkowych w zbiorcze i ważenie wyrobów

-       segregacja surowców przetwarzalnych, zwrotnych

-       znakowanie mające na celu identyfikację

-       usuwanie wtrąceń i zabrudzeń w wyrobach i surowcach

-       prace porządkowe, czyszczenie maszyn i sprzątanie.

3.                   

Pomieszczenia pracy

-       wysokość: 3,5m

-       powierzchnia hali produkcyjnej: ok. 1700m2

-       liczba stanowisk w pomieszczeniu: 6

-       odległość między wyposażeniem: ponad 0,5metra

-       rodzaj podłogi:posadzka betonowa malowana farbą odporną na ścieranie i antypoślizgową

-       oświetlenie naturalne: 5 okien o powierzchni 7m2/pomieszczenie

-       oświetlenie sztuczne: świetlówki (20 opraw x 2 świetlówki)

-       wentylacja naturalna: grawitacyjna

-       wentylacja sztuczna: wyciąg wentylacyjny uruchamiany wyłącznikiem

-       temperatura: 20°C, brak klimatyzacji, latem do 32°C

-       pomiary ochronne instalacji elektrycznej: wykonane

-       maszyny i urządzenia spełnają minimalne wymagania Dyrektywy maszynowej  98/37/EC

4.                   

Profilaktyczne badania lekarskie

-       wstępne

-       okresowe: co dwa lata

5.                   

Szkolenie w zakresie BHP

-       instruktaż ogólny: tak

-       instruktaż stanowiskowy: tak

-       szkolenie okresowe: częstotliwość zgodna z przepisami

6.                   

Uprawnienia

-       uprawnienia nie są wymagane

7.                   

Organizacja pracy

-       czas pracy na stanowisku: 8 godzin

-       rozkład i systemy czasu pracy: praca trzyzmianowa, od poniedziałku do piątku

-       instrukcje stanowiskowe: każde stanowisko z wyjątkiem stanowiska chromatograficznego posiada instrukcję w języku polskim

-       oznakowanie stref niebezpiecznych: tak

-       pozycja przy pracy: pozycja siedząca w trakcie obsługi maszyn

-       pozycja stojąca , często wymuszona, wymaga wykonywania czynności powtarzalnych podczas odbioru opakowań jednostkowych z transportera i pakowania do kartonów.

8.                   

Czynniki niebezpieczne

-       ruchome, obracające się elementy maszyn w wyniku wciągnięcia, pochwycenia - możliwość urazów np. zmiażdżenia palców, rąk

-       wysoka temperatura i wilgotność powietrza – możliwość dyskomfortu cieplnego, przegrzania organizmu

-       ostre elementy

-       materiały łatwopalne, zapłon, pożar

9.                   

Czynniki szkodliwe

-       nadmierny hałas w przypadku pracy na płatkarkach wytwarzających hałas niekiedy o poziomach przekraczających Najwyższe Dopuszczalne Natężenie (NDN) – możliwość uszkodzenia słuchu

-       pyły z włókien - możliwość chorób układu oddechowego (w tym uczuleń)

-       czynniki fizyczne: hałas, mikroklimat, oświetlenie

Podstawy prawne

l.p.

Wyszczególnienie

1.        

PN-N-18002:2000 Systemy zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy. Ogólne wytyczne do oceny ryzyka zawodowego.

2.        

PN-N-18001:2004 Systemy zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy. Wymagania.

3.        

Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej dnia 26 września 1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy (Dz. U. z 2003 r. Nr 169, poz. 1650)

4.        

Kodeks Pracy-Ustawa dnia 26 czerwca 1974 r.

5.        

Polska Norma PN-80/Z-08052 „Ochrona pracy. Niebezpieczne i szkodliwe czynniki występujące w procesie pracy. Klasyfikacja"

6.        

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin