3
Opis stanowiska pracy.
Stanowiska pracy znajdują się w wydzielonych pomieszczeniach administracyjno – biurowych. Oświetlane jest światłem dziennym i elektrycznym. W pomieszczeniach znajdują się otwory okienne otwierane z poziomu podłogi, zapewniające wentylację naturalną. Stanowiska zostały urządzone odpowiednio do rodzaju wykonywanych czynności oraz do cech antropometrycznych pracownika. Miejsce pracy pracownika administracyjno – biurowego wyposażono w komputer wraz z monitorem ekranowym. Pracownik podczas pracy ma zapewnioną dostateczną przestrzeń, umożliwiającą umieszczenie wszystkich elementów obsługiwanych ręcznie w zasięgu kończyn górnych. Pracownik administracyjno – biurowy pracuje w systemie jednozmianowym a głównymi obowiązkami pracownika jest prowadzenie dokumentacji według odrębnego zakresu obowiązków.
Identyfikacja zagrożeń na stanowisku administracyjno – biurowym
Przy szacowaniu ryzyka zawodowego na stanowisku pracy uwzględniono następujące czynniki:
Czynniki szkodliwe dla zdrowia:
1. oświetlenie.
2. mikroklimat.
Czynniki niebezpieczne (prowadzące do urazów i wypadków przy pracy):
1. zagrożenia elementami ruchomymi i luźnymi.
2. zagrożenia elementami ostrymi i wystającymi.
3. zagrożenia związane z przemieszczaniem się ludzi.
4. zagrożenie porażeniem prądem elektrycznym.
5. zagrożenie poparzeniem.
6. zagrożenie pożarem lub/i wybuchem.
Czynniki uciążliwe:
1. hałas.
2. wymuszona pozycja ciała.
3. migotanie obrazu na ekranie.
4. brak ostrości i rozmycie kolorów.
5. nie ergonomiczne stanowisko pracy (pulpit, siedzisko).
6. stres psychologiczny.
Szacowanie ryzyka zawodowego na stanowisku administracyjno – biurowym na podstawie listy wymagań ogólnych.
Stanowisko: pracownik administracyjno - biurowy
Liczba stanowisk pracy
w zakładzie: ........................
Ilość zmian roboczych: 1
Wymagania ogólne
Szkolenia z zakresu bhp
Instruktaż ogólny
Przed dopuszczeniem do pracy
tak
Instruktaż stanowiskowy
Szkolenie okresowe
Profilaktyczne badania lekarskie
Wstępne
Okresowe
Wg zaleceń lekarza sprawującego opiekę
Pomieszczenie pracy
Wysokość
Minimum 2,5m
Podłoga
Równa , nieśliska, niepyląca i bez progów między pomieszczeniami
Oświetlenie naturalne
Boczne 1m² okna na 8m² podłogi
Oświetlenie sztuczne
Wymagane natężenie oświetlenia
Wentylacja
Naturalna
Temperatura
Nie niższa niż 18ºC
Stanowisko pracy
Kubatura
Minimum 13m² wolnej objętości pomieszczenia nie zajętej przez urządzenia na 1 pracownika
Powierzchnia
Minimum 2 m² wolnej powierzchni podłogi nie zajętej przez urządzenia na 1 pracownika
Szerokość przejść między urządzeniami i szafami
Minimum 0,75m dla 1 pracownika,
Pomiary czynników szkodliwych
Przekroczenie NDS na stanowisku pracy
nie
Przekroczenie NDN na stanowisku pracy
Źródła hałasu w pomieszczeniach biurowych wyposażonych w typowe urządzenia biurowe, można podzielić na dwie grupy:
- hałas pochodzący od komputera (głównie od drukarki i wentylatora) oraz urządzeń sieci komputerowej (serwerów)
- hałas pochodzący od źródeł zewnętrznych np. środków techniki biurowej (maszyn do pisania, kserokopiarek, telefonów), urządzeń stanowiących wyposażenie techniczne budynku (systemy wentylacyjne i klimatyzacyjne) oraz źródeł usytuowanych na zewnątrz budynku (głównie ruchu ulicznego i sąsiednich hałaśliwych obiektów).
W pomieszczeniu, gdzie znajduje się stanowisko pracy administracyjno - biurowe wartość poziomu hałasu, zgodnie z normą PN-N-01307:1994 Hałas. Dopuszczalne wartości hałasu w środowisku pracy. Wymagania dotyczące wykonywania pomiarów nie przekracza 55dB. Źródłami hałasu w rozpatrywanym przypadku jest wentylator komputera i telefon, które jednak nie stwarzają zagrożenia. Oceniane stanowiska zostały wyposażone w drukarki. Na stanowisku pracy słyszalny jest też hałas pochodzący od źródeł usytuowanych na zewnątrz budynku (ulica).
Ryzyko zawodowe związane z hałasem w takim przypadku zostało uznane za małe (pomijalne).
Szacowanie ryzyka związanego z mikroklimatem.
Warunki klimatyczne panujące na stanowisku pracy mają bezpośredni wpływ na dobre samopoczucie oraz wydajność pracowników. Pomieszczenie, w którym znajduje się stanowisko pracy spełnia wymagania komfortu cieplnego. Temperatura powietrza mieści się w zakresie 20 ÷ 260C zależnie od pory roku. Pomieszczenie, posiada okna zapewniające wentylacje naturalną. Urządzenia szczególnie pogarszające stan mikroklimatu pomieszczenia pracy takie jak kserokopiarkę umieszczono w odrębnym pomieszczeniu.
Ryzyko związane z mikroklimatem należy uznać w takim przypadku za małe (pomijalne).
Tętnienie światła
W trakcie prowadzonych pomiarów nie stwierdzono faktu występowania migotania (tętnienia) światła. Ryzyko związane z tętnieniem na ocenianym stanowisku uznane zostało w takim przypadku za małe (pomijalne).
Oddawanie barw
Wymagana dokładność oddawania barw w warunkach oświetlenia elektrycznego uzależniona jest od rodzaju wykonywanych prac na określonym stanowisku. Obserwacja pracy pracownika podczas prac administracyjno – biurowych wykluczyła trudności z wystarczająco dokładnym rozróżnieniem barw. W tej sytuacji przyjęto, że ryzyko związane z oddawaniem barw jest małe (pomijalne).
Szacowanie ryzyka zawodowego związanego z czynnikami niebezpiecznymi i uciążliwymi.
Lp.
Zdarzenie
Przyczyna zagrożenia
Skutki zdarzenia
marcel28ko