Nietzsche - wyklad #1.doc

(207 KB) Pobierz
RESENTYMENT I MORALNOŚĆ

RESENTYMENT I MORALNOŚĆ

 

Trzech mistrzów podejrzeń:

-       Nietzsche

-       Marx

-       Freud

 

- subiektywizacja wartości; nie ma obiektywnego pojęcia dobra, dobro jest zawsze zrelatywizowane

Pojęcie dobra – epifenomen służący za usprawiedliwienie poszczególnych interesów

Marks – interesy klasowe: redukcja idei do zasłony, maski ekonomii

Freud – epifenomen libido (wtórny wobec Nietzschego? kto odkrył podświadomość?)

Nietzsche – determinacja „woli mocy”.

Scheler natomiast broni obiektywizmu etycznego (sądy etyczne nie są tylko subiektywne). Obiektywizm Schelera zbudowany jest na gruncie fenomenologii.

 

RESENTYMENT

„kwaśne winogrona”

·         pragnienie dobra, które jest nieosiągalne lub osiągalne przy wielkim nakładzie pracy

·         rozczarowanie z powodu niemożności osiągnięcia owego dobra; frustracja

·         zafałszowanie: „to co jest dobre, jest w istocie marne”

 

(Jaspers Nietzsche i chrześcijaństwo)

Fryderyk Nietzsche (1854-1900)

 

-          obłęd Nietzschego tuż przed śmiercią

 

1.        Narodziny tragedii – pierwsze dzieło

koledzy uniwersyteccy z Bazylei – Burckhardt (Kultura odrodzenia we Włoszech) i Bachofen

zamiłowanie do wysokich gór (porównanie wysiłku myśli do zdobywania szczytu) – zimą przebywał w Szwajcarii – latem, na wybrzeżu liguryjskim

2.      Niewczesne rozważania (Schopenhauer jako wychowawca, później – wyzwalanie się spod wpływu schopenhaueryzmu)

3.      Jutrzenka

4.      Ludzkie, arcyludzkie

5.      Wiedza radosna

6.      Tako rzecze Zaratustra (wg Nietzschego, jego najważniejsza książka; poprzednie – preludium, dalsze – komentarz)

7.      Z genealogii moralności

8.      Poza dobrem i złem

(metoda aforystyczna wzięta z siedemnastowiecznych francuskich pisarzy –  La Rochefoucauld)

9.      Antychrześcijanin

10.   Zmierzch bożyszcz

11.    Ecce homo

12.   Wola mocy

 

Arystoteles „Retoryka” – zawiść

-          uczucie nieprzyjemne, przykre; uczucie niskie

-          jedynie wobec ludzi nam równych

·         urodzenie

·         pokrewieństwo

·         wiek

·         cechy charakteru

·         uznanie

·         majątek

 

Zawiść na podatnym gruncie w epoce demokracji (egalitaryzm).

Zawiść bogów wobec ludzi w tragediach greckich.

 

RETORYKA:

(1)    logos

(2)   pathos

(3)   etos (inne argumenty dla złego, inne dla dobrego)

 

Platon „Gorgiasz” – Sokrates vs Kalikles (Nietzsche jest po stronie Kaliklesa).

Nietzscheanizm maksymalizuje działanie patosu i etosu, minimalizuje natomiast działanie logosu.

 

Dwa oblicza zazdrości:

1.        ZAWIŚĆ (złe)

2.      AMBICJA (dobre)

 

Hezjod: dwie boginie Eris

Arystoteles: Zazdrość i Ambicja

 

Zawiść i ambicja są ściśle związane z pojęciem równości i sprawiedliwości.

Sprawiedliwość – wynika z prawa i zmierza do równości

 

Równość ma swój korelat w uczuciach:

równanie w górę, pozytywna rywalizacja (Eris dnia), chcemy dóbr dla siebie—AMBICJA

równanie w dół, rywalizacja negatywna (Eris nocy), chcemy odebrać dobra—ZAWIŚĆ

 

Zawiść – istotny punkt resentymentu

 

„CZŁOWIEK RESENTYMENTU”

przyczyna: stopniowe wprowadzenie systemów demokratycznych – równość; im więcej równości, tym więcej ludzi resentymentu.

Nietzsche: niska ocena kultury europejskiej; demokracja – ostatni ludzie, ludzie resentymentu; Nietzsche to katastrofista – z postępem demokracji Europa upada (demokracja – równość i wolność). Społeczeństwo demokratyczne to społeczeństwo ludzi małych, niskich. Nietzsche nie dostrzegał pozytywnych cech tych przemian społecznych.

 

rywalizacja pozytywna – grecki

Kiedy Grecy przestali ze sobą rywalizować, ich kultura, państwo upada.

 

gniew – wyżej od np. pożądania w klasycznej antropologii jest przejawem godności

rywalizacja – stymulator, bodziec

„każdy talent musi rozwijać się w walce”

Musi być wspólna rama, w której rywalizacja ma mieć miejsce.

 

„Rywalizacja Homera”

Znaczenie Eris dla etyki helleńskiej. Dobra Eris to ambicja, współzawodnictwo; to nie o niej mówi, odwołując się do złości i zawiści. Pierwotny sens ostracyzmu wg Nietzschego: wyklucza się z grupy najlepszego, bo kończy on rywalizację; w walce rozwija się najwięcej talentów. Ostracyzm, walka—dla wspólnego dobra państwa. Ta rywalizacja jest źródłem wielkości Grecji wg Nietzschego; odnosiła się także do bogów, znajdujemy ją we wszystkich tragediach, w całej mitologii.

W naturze uczuć leży ambiwalencja.

 

To wczesny esej Nietzschego – klucz do wielu jego stanowisk. Można odczytywać jego filozofię jako rywalizację z innymi.

Inaczej jest u Arystotelesa: wojna jest dla pokoju. Głęboką strukturą świata jest harmonia; dysharmonia jest jedynie czasowo. Nietzsche nawiązywał do nurtów presokratejskich.

Pitagoras: harmonia mundi (- świat harmonijny, przerywany krótkimi okresami dysharmonii)

Dla Heraklita – wojna ważniejsza od pokoju. Pokój możliwy jako okresowe zawieszenie broni.

 

Hegel: teza, antyteza i synteza (synteza początkiem nowej tezy); wojna należy do pojęć elementarnych

Marx: walka klas (ale finał historii miał być pokojem)

 

Walka między ludźmi jest jedynie odbiciem walki między bogami.

bogowie – wg Nietzschego, głębokie prawdy natury ludzkiej.

 

Najważniejsza jest rywalizacja – relatywizm, wszelkie miary stają się wtórne wobec samej rywalizacji. Grecy to rozumieli i wręcz hołubili, w odróżnieniu np. od pojmowania orfickiego.

Nietzsche chce utrzymać dynamikę rozwoju; wiąże się to z cykliczną koncepcją historii. Historia nie idzie stopniowo ku lepszemu, nie zmierza do celu; ale warunkiem rozwoju jest rywalizacja.

Rywalizacja jako leitmotif Nietzschego: rywalizował z Sokratesem, Jezusem i Wagnerem.

 

 

SOKRATES

 

O Sokratesie pisali: Ksenofont, Arystofanes, Platon. Nietzsche najczęściej utożsamia Sokratesa rzeczywistego z tym platońskim (Zmierzch bożyszcz) Sam proponuje inną interpretację.

Nietzsche liczy od Sokratesa rozwój filozofii europejskiej. Sokrates, jako racjonalista, oddzielił mit od filozofii. Nietzsche stoi za irracjonalizmem, a Sokrates to symbol racjonalizmu i idealizmu. Wg N. platońskie idee zostały wymyślone po to, by oczernić życie. Przez swój racjonalizm, kpiący stosunek do mitu, Sokrates uśmiercił tragedię grecką (Narodziny tragedii).

Dlaczego z tragedii greckiej pozostały tylko resztki? – pytanie w centrum rozważań N.

Nietzscheanizm jako odwrócony platonizm (- witalizm).

Bez mitu nie ma poezji. Wg Sokratesa poezja powinna być w służbie filozofii, N. – odwrotnie, rozum podporządkowuje poezji.

N. walczy z Sokratesem, ponieważ ten wybrał filozofię, stając przeciwko mitowi i poezji.

Poeta to ktoś wrażliwy na mit.

 

JEZUS

 

inni antychrześcijanie:

-          Rzymianie (Karl Löwith uważał, że większość argumentów przeciwko chrześcijaństwu N. wziętych jest od Rzymian, np. Celsus, Porfiriusz, Julian Apostata – myśliciele synkretyczno-neoplatońscy; chrześcijaństwo jawiło się im jako ciemnota – ciasnych umysłów i zgniłych serc)

W miejsce Jezusa N. lansował Dionizosa.

Orygenes, Klemens z Aleksandrii uważali Dionizosa za zapowiedź Jezusa tylko w formie karykatury.

 

Dionizos Nietzschego:

-          kluczem do niego były Bachantki Eurypidesa, gdzie po raz pierwszy pojawił się Dionizos

-          bóg chtoniczny (podziemny)

-          skontrastowany z Apollem, który jest bogiem uranicznym

-          bóg podświadomości, instynktu (Apollo – bóg logiki, świadomości)

-          wyraża namiętność nocy (Apollo – prawa dnia) - Jaspers

energia vs forma (apollinizm może ująć siły i energię w karby formy)

-          bóg wina, wiosny, odrodzenia, płodności, orgii (Apollo – słońca, jasności, inteligencji, harmonii)

aspekt biologiczny: u N. ciało przeważa nad duszą

ð      upojenie (kac = letarg dionizyjski)

 

Pojęcie marzenia sennego:

bez iluzji człowiek nie mógłby żyć – poezja, piękno, sztuka, estetyka

W „Z genealogii moralności” N. pisze o Stendhalu: piękno jest argumentem za  życiem, ale jest iluzją; bez sztuki i piękna człowiek nie mógłby działać, żyć. Maksymalny estetyzm i iluzjonizm zapoczątkowany jest już w „Narodzinach tragedii”
 

Dionizos – patron muzyki, śpiewu

Apollo – patron sztuk plastycznych (wg N. – N. przekazuje, iż Apollo nie ma nic wspólnego z muzyką)

 

Konflikt muzyki dionizyjskiej i apolińskiej (harmonia mundi)

W mitach: konkurencja fletu i liry

Flet – instrument dionizyjski, frywolny, orgiastyczny

mit Apolla i Marsjasza

lira – nie wyklucza logosu

Arystoteles: muzyka fletu wygasza rozum

 

-          przełamanie wszelkich miar

(„nic ponad miarę”, „poznaj samego siebie” – hasła apolińskie) – kto nie przestrzega miary, tego spotyka klęska – znaj swoje miejsce, swoją tożsamość

 

·         odrzucenie różnicy między kobietą a mężczyzną

·         dionizyjskość zaciera linie demarkacyjne między człowiekiem a zwierzęciem

·         między ludźmi a bogami (Dionizos – syn Zeusa i Semele, córki króla Teb – urodzony dwa razy)

Podobieństwo do Jezusa:

Imię Jezusa wprowadza pokój między ludźmi, między Bogiem a ludźmi.

Nietzscheanizm jest próbą wstawienia Dionizosa w miejsce Jezusa.

 

entuzjazm – „bóg jest we mnie”, mistycyzm, czasowe uwolnienie od bólu istnienia, nie ma mnie, jestem w jedności, samozapomnienie

apollinskość – jest samopoznaniem

 

wczesny Dionizos – kolektywistyczny; późny – indywidualistyczny (wchłonął pewne elementy apollinizmu)

Późny Nietzsche uzna Dionizosa bardziej za antytezę Jezusa niż Apollina i Sokratesa. Dionizos to „blond bestia”.

 

WAGNER

 

Wagner – apologeta wojny prusko-francuskiej

“Narodziny tragedii” – forma apologii Wagnera.

Narodziny tragedii nastąpiły po zwycięstwie Greków nad Persami (opisanemu przez Herodota). Niemcy mają odrodzić się na wzór Greków (dramaturgiem ma być Wagner).

festiwal w Bayreuth—Wagner

Później N. zerwał z Wagnerem (wagneryzm zaczął korzystać z wątków chrześcijańskich, szczególnie średniowiecznych – Wagner zdradził samego siebie)

„Upadek/Przypadek Wagnera” – ostry atak

Później N. upodobał sobie Bizeta.

W Wagnerze Nietzsche widział rywala w walce o dusze Niemców.

 

„Rywalizacja Homera” – N. dostarcza argumentów przeciwnikom Sokratesa; Sokrates i Platon traktowani wspólnie, zaś Platon jest rywalem Homera.

Nietzsche – bardziej uwodziciel niż filozof

Posługuje się aforyzmem, a aforyzm nie jest argumentem i nie można z nim polemizować.

W repertuarze N. – środki literackie

N. nie wierzył w argument, wierzył w retorykę (nie dialektykę, logikę).

Ważne przy lekturze: nie dać się sterroryzować np. agresywną frazeologią, powtarzanymi epitetami – trzeba to traktować jako element gry z czytelnikiem.

 

N. interesował się

1.        procesem Sokratesa

2.      procesem Jezusa

 

ad. 1

N. występował w roli oskarżyciela (Sokrates zniszczył kulturę grecką). Od N. zaczęła się moda na presokratyków.

ad. 2

Jedyna postać, z jaką N. sympatyzuje to Piłat

-          wyższość cywilizacji rzymskiej

-          gest obmycia rąk – ponad pieniactwo Żydów-niewolników

 

Szestow: problem Aten i Jerozolimy

4 możliwe stanowiska:

·         wyższość Aten nad Jerozolimą (neoplatończycy – np. Porfiriusz – tępili działalność Jezusa; cesarz Julian Apostata – wychowany na chrześcijanina, gdy został cesarzem zaczął walczyć z chrześcijaństwem, nawrót do pogaństwa)

·         kulty religijne są potrzebna dla porządku państwowego – należy je utrzymać; wrogość do Jerozolimy, ale ukryta (Awerroes: masy muszą mieć jakieś prawdy lub namiastki prawd: PRAWDA EGZOTERYCZNA; tylko PRAWDA EZOTERYCZNA dla wybranych – „ketman”)

·         wyższość Jerozolimy – szkoła intelektualna (głosząc wyższość wiary nie chce zniszczyć nauki, nie atakuje rozumu. Wiara nie jest zaprzeczeniem rozumu – św. Augustyn, św. Tomasz)

·         wyższość Jerozolimy – szkoła, która wprost atakuje Ateny z ich dorobkiem; Tertulian – rozum pogański jako wyraz pychy; Pascal, Kierkegaard, Szestow – tzw. antydialektycy

 

 

SPÓR FILOZOFII Z POEZJĄ

 

Platon „Ion”

Ion – rapsod, wykonawca, recytat

Dwie teorie dotyczące poezji:

(1)    poezja jako rzemiosło, artyści-rzemieślnicy

(2)   poezja jako natchnienie

Najpierw oskarżenie tragedii – niemoralna teologia (pokazuje złośliwych bogów).

Księga X „Państwa” – analiza sztuki jako mimesis, reprezentacji rzeczywistości; problem: jak się to ma do rzeczywistości?

Nie każda poezja może być przyjęta w zdrowym polis—cenzura, selekcja

Przykład ironii sokratejskiej. Pojęcie ironii związane z pojęciem maski.

Centrum – relacja: poezja – filozofia. Homer a Platon. Nietzsche ustawia się raczej po stronie Iona.

Poezja jako natchnienie bogów – poeta jako medium; bóg traktuje poetę jako swój instrument.

Kult artystów. Korybanci:

-          Kybele – matka bogów

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin