Asertywnosc_cz2.pdf

(417 KB) Pobierz
Microsoft Word - Mini kurs Asertyw S cz 2.doc
TRENDY uczenie w XXI wieku Internetowy magazyn CODN nr 3/7/2006
Część 2 Przewodnik po obszarach asertywności
Prześledzimy teraz jak „działa” twoja asertywność w 11 obszarach .
Te obszary (lub aspekty jak je dalej nazywamy), wyłoniły się z analizy
literatury tematu i obserwacji praktycznych.
Najlepiej jest kiedy cali jesteśmy w porządku i funkcjonujemy asertywnie
pod każdym względem – ale rzadki to przypadek!
Wielu z nas (myślę, że można spokojnie zaryzykować iż – każdy) ma obszary,
w których funkcjonuje gorzej, w których nie potrafi sobie poradzić, których nie
potrafi „przeskoczyć”... Jednym słowem – nie działa dobrze i nie wie jak z
tego wybrnąć. A czasem – nawet wybrnąć nie próbuje, uważając że tak musi
być i koniec!
Płaci się za to rozmaicie (o formach płatności była mowa wcześniej):
nerwami, poczuciem krzywdy i żalu, chorobami.
Jeżeli chcesz naprawdę świadomie rozpoznać swoją opowieść o
asertywności, musisz teraz podjąć decyzję:
o że poświęcisz sobie więcej czasu,
o że odważnie i uczciwie przerobisz proponowane ćwiczenia,
o że podejmiesz trud wdrożenia nowych, lepszych zachowań.
Do pracy nad tymi materiałami możesz podejść na dwa sposoby:
1. przeczytać całość tekstu i mając obraz całości powrócić do początku i
wykonywać kolejne zadania. To podejście ma ten plus, że w tzw. międzyczasie
twój umysł, pamięć i emocje zaczną się rozgrzewać, ściągać dane, fakty, historie,
prawdopodobnie – zwiększy się twoja koncentracja uwagi.
2. możesz też oczywiście czytać tekst po kolei, wykonywać kolejne ćwiczenia. Przy
tym podejściu zapewne będzie się zdarzać iż wykonując jedno ćwiczenie, będą ci
się nasuwały refleksje i doświadczenia dotyczące zadań poprzednich. To też
dobrze. Pracuj w sposób dowolny! Powracaj, dopisuj, skreślaj, zmieniaj...
W czasie wykonywania tych ćwiczeń możesz przeżywać wiele emocji.
Pozwól im się ujawnić, a sobie je przeżyć!
Ale pamiętaj o bhp = b ezpieczeństwo i h igienę p rzeżyć zapewni ci:
9 głębokie oddychanie (pooddychaj teraz głęboko kilka razy, żeby zapamiętać co to
znaczy „oddychać głęboko” – przyda ci się to na później
9 umiejętność oglądania omawianych spraw i zdarzeń z pewnej
perspektywy; np. z lotu ptaka (pod sufitem), tak aby ogarniać całą sytuację
wzrokiem, ale jej nie przeżywać ponownie.
Zaczynamy...
Zuzanna Kępińska mini kurs Asertywność cz. 2 str.1
O ile części poprzednie można przeczytać z ekranu, sugeruję, aby tę część
materiałów wydrukować i pracować na papierze . Papier lepiej notuje , nie tak łatwo
zrobić „ delete ” i wyrzucić niewygodny fragment.
11905956.034.png 11905956.035.png 11905956.036.png 11905956.037.png 11905956.001.png 11905956.002.png 11905956.003.png 11905956.004.png 11905956.005.png 11905956.006.png 11905956.007.png 11905956.008.png 11905956.009.png 11905956.010.png 11905956.011.png 11905956.012.png 11905956.013.png 11905956.014.png 11905956.015.png
TRENDY uczenie w XXI wieku Internetowy magazyn CODN nr 3/7/2006
Aspekt nr 1. Mówienie i myślenie o sobie dobrze
Wyobraź sobie... że za chwilę masz stanąć przed audytorium Zespołu ds.
Oceny .... i przez 10 minut zaprezentować się od najlepszej strony, czyli po
prostu masz w ciągu 10 minut przedstawić wszystkie swoje zalety,
umiejętności, talenty, osiągnięcia, dokonania i sukcesy.
Co czujesz? Czego doświadczasz?
9 zaznacz odpowiedzi zbliżone do twoich zachowań lub dopisz:
Kolumna czerwona
Kolumna zielona
__ Przyspiesza i spłyca mi się oddech
__ Jestem spokojny
__ Serce zaczyna mi walić jak młotem
__ Przygotowuję w myślach plan
wystąpienia
__ Zaczynają mi wilgotnieć ręce,
czuję, że występują mi rumieńce
__ Zastanawiam się nad moim
głównymi atutami
__ W głowie mam chaos myśli
__ Wykonuję kilka prostych ćwiczeń
energetyzujących
__ Zupełnie nie wiem co powiedzieć
__ Wyobrażam sobie bardzo dobrą
prezentację
__ Zaczynam odczuwać ból głowy,
brzucha i ... wszystkiego
__ Poprawiam włosy, ubranie
__ Po głowie chodzą tylko myśli, że
na pewno się źle wypadnę,
skompromituję się...
__ Opracowuję dobre wejście
__ Wyobrażam sobie, co o mnie będą
myśleć, jak ironicznie reagować
ludzie z audytorium
__ Wyobrażam sobie, że audytorium
składa się z sympatycznych,
życzliwych mi ludzi
__ Chcę stąd uciec jak najszybciej
__ Wierzę w siebie
Ile zaznaczyłeś zachowań
z kolumny czerwonej _________ , a ile z kolumny zielonej __________
W kolumnie zielonej zestawiona jest lista zachowań mobilizujących,
zachowań asertywnych, w dużym stopniu gwarantujących sukces wykonania
zadania.
W kolumnie czerwonej zestawiona jest lista zachowań demobilizujących,
nieasertywnych, czyli takich, które utrudniają, albo wręcz – uniemożliwiają
wykonanie nawet tak prostego zadania jak to tutaj.
Zuzanna Kępińska mini kurs Asertywność cz. 2 str.2
11905956.016.png 11905956.017.png
TRENDY uczenie w XXI wieku Internetowy magazyn CODN nr 3/7/2006
Jeśli twoje zachowania w tej (i podobnej tej sytuacji) są podobne do opisanych
w kolumnie zielonej – to przyjmij serdeczne gratulacje!
Jeśli jednak w twoim repertuarze zachowań pojawiło się kilka zachowań z
pasma czerwonego – poświęć chwilę, aby lepiej zrozumieć jak to z tobą jest.
Poszerzmy teraz obszar sytuacji zachowań „mówienia i myślenia o sobie
dobrze” – wyobraź sobie siebie w różnych sytuacjach : jak mówisz o sobie
do innych (kolegów, przyjaciół, partnerów życiowych, rodziców i do siebie
samego w wewnętrznym dialogu).
Czy mówisz o sobie raczej dobrze?
Czy łatwo sam siebie krytykujesz?
Czy masz dobrze rozpoznane swoje talenty, pozytywne cechy, umiejętności?
Æ zadanie dla Ciebie
Weź kartkę papieru formatu A-4 i coś do pisania.
Pośrodku kartki narysuj kółko (o średnicy ok. 7 cm) i wpisz własne imię.
Możesz także wkleić swoje zdjęcie lub narysować autoportret.
Od kółka wyprowadź 20 kresek (jak promienie słońca).
Wzdłuż każdego promyka napisz z czego jesteś w sobie zadowolony, z czego
jesteś dumny, wypisz swoje talenty, umiejętności, pozytywne strony...
Zuzanna Kępińska mini kurs Asertywność cz. 2 str.3
11905956.018.png
TRENDY uczenie w XXI wieku Internetowy magazyn CODN nr 3/7/2006
Zastanów się: czym promieniuje Twoje słońce!
Jeśli chcesz - możesz wypisać więcej niż 20 pozytywnych rzeczy o samym
sobie!
Nie ma tu górnej granicy ograniczającej, obowiązkowa jest natomiast granica
dolna – wypisz co najmniej 20 takich obszarów.
Męcz się, wysilaj, pisz o sprawach, które wydają ci się niepoważne ... ale
doprowadź do zapisów na 20 promieniach. Jeśli nie uda ci się od razu –
wypełnij je stopniowo – ale zrób to.
Możesz tę kartkę nosić przy sobie i stale uzupełniać: przyda się przy
opracowywaniu c.v., listu motywacyjnego lub jako poprawiacz nastroju, kiedy
ewentualnie dopadnie Cię chandra. Możesz też wykorzystać tę listę jako
ściągawkę dla podwyższenia poczucia własnej wartości przed ważnym
spotkaniem, które wywołuje onieśmielenie lub tremę.
Jeśli – mimo wszystko - trudno jest Ci skompletować nawet podstawową
listę 20 cech, musisz sporo popracować nad własną asertywnością w tym
obszarze!
Być może uwierzyłeś, że:
a) porządny człowiek się nie chwali
b) człowiek powinien być skromny (?)
c) to głupio (itp.) dobrze mówić o samym sobie
d) to inni są mądrzy, ważni, utalentowani, a ja – pył, szara myszka...
Zastanów się – KTO to mówi? – KTO to mówił? KIEDY?
W jakich OKOLICZNOŚCIACH?
Te wymienione wyżej przekonania, należą do silnych blokad w kształtowaniu
poczucia własnej wartości. Pobraliśmy je w dzieciństwie od osób dla nas
ważnych: rodziców, nauczycieli, dobrych cioć. Być może w ten sposób oni
chcieli wpoić nam dobre (właściwe) zachowanie ... ale niestety popełnili błąd.
Teraz trzeba koniecznie to zmienić. Dla własnego dobra!
Człowiek może się rozwijać tylko wtedy, kiedy wie na czym może się w sobie
oprzeć. Jeśli znasz jedynie swoje mankamenty to walczysz o życie jak roślina
bez wody wystawiona na mroźne wichry!
Musisz sam sobie dostarczyć właściwej odżywki i zaprojektować odpowiedni
klimat – klimat dobry i pozytywny!
Zacznij już teraz – zaraz!
Zuzanna Kępińska mini kurs Asertywność cz. 2 str.4
11905956.019.png 11905956.020.png 11905956.021.png 11905956.022.png 11905956.023.png 11905956.024.png 11905956.025.png 11905956.026.png 11905956.027.png 11905956.028.png 11905956.029.png 11905956.030.png 11905956.031.png
TRENDY uczenie w XXI wieku Internetowy magazyn CODN nr 3/7/2006
(A 1) Pytania do poważnego przemyślenia:
1. Zastanów się co by się zmieniło w Twoim życiu, gdybyś nauczył się mówić
i myśleć o sobie dobrze od rana do wieczora?
2. Co by się stało najlepszego dla Ciebie?
3. Jak ewentualnie zareagowałoby Twoje otoczenie? Jakie to mogłoby
wywołać konsekwencje?
4. Czego się obawiasz najbardziej?
5. Ile Cię kosztuje utrzymanie takie stanu rzeczy jaki jest obecnie?
Zapisz wszystkie inne pytania i wątpliwości, które przyszły ci do głowy:
Zuzanna Kępińska mini kurs Asertywność cz. 2 str.5
11905956.032.png 11905956.033.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin