TREŚĆ PROGRAMOWA – Podstawowe informacje o rozwoju seksualnym człowieka i tożsamość płciowa – kobiecość i męskość.
TEMAT LEKCJI – Kobieta i mężczyzna – dwie różne istoty
CELE – Po przeprowadzonej lekcji uczeń powinien:
- znać cechy typowe dla kobiet lub mężczyzn oraz zachowania charakterystyczne dla danej płci,
- znać i rozumieć różnice w rozwoju seksualnym dziewcząt i chłopców,
- rozumieć, że płciowość człowieka przejawia się nie tylko w sferze biologicznej, ale również psychicznej,
- szanować własną płeć oraz osoby innej płci.
METODY PRACY – pogadanka, praca w grupach, rozmowa nauczająca lub wykład
ŚRODKI DYDAKTYCZNE – arkusze papieru, pisaki, aforyzmy, przysłowia, powiedzenia o kobietach i mężczyznach (załącznik nr 1), cechy kobiet i mężczyzn (załącznik nr 2)
LEKTURA DLA NAUCZYCIELA (można zainteresować nią uczniów)
- A. Moir, D. Jessel, Płeć mózgu, Warszawa 1998;
- J. Pulikowski, G. A. Urbaniakowie; Młodzi i miłość, Poznań 1998 (szczególnie pomocny do tej lekcji rozdział - Kobiecość a męskość)
- W. Trobisch, Miłości trzeba się uczyć, Częstochowa 1999.
CZAS LEKCJI – 45 min.
PRZEBIEG LEKCJI
Sala lekcyjna przygotowana do pracy w grupach, na tablicy lub ścianie zawieszone wcześniej aforyzmy i przysłowia o kobietach i mężczyznach.
1. Po powitaniu uczniów nauczyciel zwraca uwagę na umieszczone w klasie aforyzmy, prosi o ich odczytanie i poprzez krótką pogadankę (pytania – co sądzicie o tych powiedzeniach? O czym mówią aforyzmy?) „wywołuje” i zapisuje na tablicy temat lekcji (7 min).
2. Podział uczniów na grupy (maks. 5 – osobowe), osobno chłopcy i dziewczęta, każda grupa otrzymuje arkusz papieru, pisak oraz kopertę z cechami kobiet i mężczyzn (poszczególne cechy na osobnych paskach papieru).
Wprowadzenie i wyjaśnienie zadania w grupie: Każdy człowiek jest inny. Różnią się między sobą kobiety, różni są mężczyźni, ale istnieją jednak pewne cechy i zachowania charakterystyczne dla większości mężczyzn, czy też zwykle właściwe dla kobiet. Na podstawie obserwacji i własnych doświadczeń, pamiętając, że nie rozpatrujecie indywidualnych przypadków, tylko stosujecie uogólnienie podzielcie cechy z koperty na typowo kobiece i typowo męskie. Zapiszcie te cechy wyraźnie na arkuszach papieru po stronie kobiety lub mężczyzny (12 min).
3. Uczniowie prezentują wyniki pracy w grupach (7 min).
4. Rozmowa nauczająca lub wykład (w zależności od aktywności grupy) wyjaśniający problem – „Z czego wynikają różnice między kobietą a mężczyzną?”
Nauczyciel przedstawia rozwój seksualny człowieka lub kieruje rozmową uczniów tak, by podkreślić, że:
- człowiek jest istotą płciową, istnieje jako kobieta lub mężczyzna,
- rozwój seksualny człowieka obejmuje sferę biologiczną, psychiczną i duchową,
- inna jest rola biologiczna kobiety, inna mężczyzny,
- funkcje biologiczne organizmu wpływają na zachowania kobiety i mężczyzny oraz wzajemne (różne) oczekiwania,
- odmienne sposoby myślenia, zachowań i postaw wynikają również z różnic w strukturach i funkcjonowaniu mózgu kobiety i mężczyzny,
- płciowość człowieka kształtuje się nie tylko pod wpływem czynników biologicznych, ale także pod wpływem wychowania i kontaktów z innymi ludźmi – dorosłymi i rówieśnikami (12 min).
5. Podsumowanie i wyciągnięcie wniosków.
Uczniowie zgłaszają wnioski wynikające z lekcji (wyznaczona osoba zapisuje je na arkuszu papieru)
Ø Kobieta i mężczyzna różnią się, nie ma lepszej i gorszej płci, kobieta i mężczyzna potrzebują siebie nawzajem, jednej i drugiej płci należą się godność i szacunek
Ø Poznanie typowych cech seksualności kobiety i mężczyzny pomaga zrozumieć własną płeć oraz płeć odmienną
Ø Brak zrozumienia różnic między kobiecością i męskością jest przyczyną nieporozumień i konfliktów (7 min).
- Mężczyźni są z Marsa, a kobiety z Wenus
- Mężczyźni mówią do rozumu, niewiasty do serca
- Kobieta zmienną jest
- Sercem mężczyzny są sprawy świata, a światem kobiety są sprawy jej serca
- Mężczyzna buduje dom, kobieta go upiększa
- Intuicję dała natura kobietom, aby mogły przeczuć u mężczyzn zamiary, które nigdy nie przemknęły im przez głowę.
ZAŁĄCZNIK NR 2
MĘSKOŚĆ
macierzyństwo
ojcostwo
wrażliwość
odwaga
delikatność
siła fizyczna
kierowanie się emocjami
kierowanie się rozumem
wrażliwość na słowa i gesty
wrażliwość na obraz
intuicja i wyczucie
skłonność do teoretycznych rozważań
podzielność uwagi
koncentracja na jednym zadaniu
zwracanie uwagi na estetykę, piękno
zwracanie uwagi na przydatność
lubi mówić i mieć słuchaczy
woli działać niż mówić
uleganie nastrojom, zmienność
stałe reakcje organizmu
potrzebuje bezpieczeństwa uczucio – wego (chce ciągłych zapewnień o miłości)
w erotyce reaguje głównie na bodźce wzrokowe
zachowanie seksualne jest związane z zaangażowaniem emocjonalnym
pobudzenie seksualne może być niezależne od zaangażowania uczuciowego
2
gosik62