1. Kto nie jest autorem jednego z podstawowych założeń interakcjonizmu symbolicznego, które brzmi „istoty ludzkie działają wobec rzeczy na podstawie znaczeń, które te rzeczy dla nich mają”?
a) H.Blumer b) F.Casmir c) J.Cooley d) G.H.Mead
2. Aby zrozumieć przekaz kulturowy nadany przed dwoma tysiącami lat:
a) wystarczy sprawdzić treść przekazu z najnowszymi osiągnięciami nauki
b) należy dążyć do osiągnięcia wewnętrznej spójności przekazu
c) trzeba zinterpretować znaczenie jakie przekazowi nadał jego twórca
d) należy próbować spojrzeć na treść przekazu „oczyma” jego nadawcy
3. Eufemizm to:
a) termin użyty, aby zastąpić inny termin, zwykle pozytywny
b) termin użyty, aby zastąpić inny termin, który chwilowo zapomnieliśmy
c) termin użyty aby zastąpić inny termin, zwykle pejoratywny
d) termin użyty aby zastąpić inny termin, niezgodny z zasadami języka
4. W której z czynności ucznia dominuje aspekt ekspresyjny (według teorii komunikowania kulturowego Edmunda Leacha):
a) sprzątanie klasy b) przezywanie kolegi c) ziewanie d) czytanie
5. Do patologii w komunikowaniu w rodzinie zaliczamy:
a) czytanie w myślach c) koalicje
b) nadmierne okazywanie sympatii d) wspólne spożywanie posiłków
6. Symbole w teorii Leacha są:
a) metonimiczne b) metaforyczne c) naturalne d) konwencjonalne
7. Metonimią nazywamy taki rodzaj relacji:
a) w którym część reprezentuje inną część
b) w którym jeden element jest synonimem drugiego
c) w którym jeden element jest substytutem drugiego
d) w którym część reprezentuje całość
8. Autorem teorii przejścia od gestu do symbolu znaczącego nie jest:
a) Blumer b) Cooley c) Dewey d) Mead
9. Proporcję jakości doświadczonego kontaktu do możliwej jakości tego kontaktu J.Stewart nazywa:
a) sumą kontaktu c) różnicą kontaktu
b) ilorazem kontaktu d) iloczynem kontaktu
10. Klasyczny model komunikowania zawiera następujące elementy:
a) nadawca b) odbiornik c) komunikat d) szum
11. Do prekursorów interakcjonizmu symbolicznego nie zaliczamy:
a) Herberta Blumera c) Bronisława Malinowskiego
b) Alfreda Kroebera d) Georgea Meada
12. W którym z wymiarów przejścia od gestu do symbolu znaczącego dochodzi do powstania jaźni (self)?
a) kształtowanie się języka
b) powstawanie myślenia abstrakcyjnego
c) stawanie się podmiotu działającego przedmiotem dla samego siebie
d) kształtowanie się instytucji społecznych
13. Przyjęcie perspektywy aktora działającego w interakcjonizmie oznacza:
a) próbę interpretacji przekazu uwzględniającą miejsce i czas, w których działał jego twórca
b) jedynie próbę odtworzenia realiów życia twórcy przekazu
c) próbę interpretacji dawnego przekazu symbolicznego z punktu widzenia współczesności
d) jedynie próbę dostosowania przekazu do możliwości percepcyjnych odbiorcy
14. Komunikaty, w wyniku których zostaje zmieniona rzeczywistość nazywamy wypowiedziami:
a) egocentrycznymi c) informującymi
b) performatywnymi d) intencjonalnymi
15. Jakie terminy powinny się znaleźć w wykropkowanych miejscach cytatu. (Proszę zwrócić uwagę na kolejność).
„studia nad ..........(I).............. należy prowadzić ze stanowiska aktora. Ponieważ działanie jest tworem aktora w oparciu o to, co on postrzega, .........(II)..........., ocenia, należy sytuację działania postrzegać tak, jak postrzega ją aktor, stwierdzić znaczenie jakie ma ona dla aktora, słowem przyjąć .......(III)............ aktora.”
a) (I) rolą, (II) generuje, (III) perspektywę
b) (I) działaniem, (II) interpretuje, (III) perspektywę
c) (I) rolą, (II) interpretuje, (III) rolę
d) (I) działaniem, (II) generuje, (III) rolę
16. Czynności mówiące coś o stanie świata albo zmierzające do jego zmiany przy pomocy środków metafizycznych w teorii komunikowania kulturowego Leacha to:
a) czynności ekspresowe c) czynności ekspresyjne
b) czynności technologiczne d) czynności techniczne
17. Niska samoocena:
a) zwiększa podatność na perswazję c)zmniejsza podatność na perswazję
b) nie wpływa na efektywność perswazji d)zastępuje przekaz perswazyjny
18. W myśl założenia J.Stewarta komunikacja interpersonalna nie zachodzi między:
a) maskami b) osobami c) rolami d) stereotypami
19. Dokończ zdanie czym według Johna Stewarta jest komunikacja interpersonalna. „Komunikacja interpersonalna to kontakt, który zdarza się wówczas, gdy każda z zaangażowanych osób mówi i słucha ..........................................”
a) w sposób minimalizujący to, co osobiste
b) w sposób maksymalizujący to, co wspólne
c) w sposób maksymalizujący to, co osobiste
d) w sposób minimalizujący to, co wspólne
20. Dział komunikacji niewerbalnej opisujący rolę dotyku w komunikacji nazywamy:
a) haptyką b) kinezyką c) okulestyką d) proksemiką
21. Który z filozofów jest autorem pojęcia osoby stosowanego jako punkt wyjścia w komunikacji interpersonalnej w ujeciu J.Stewarta:
a) Arystoteles b) M.Buber c) I.Kant d) E.Mounier
22. Czy według J.Stewarta każda komunikacja między dwoma osobnikami homo sapiens jest komunikacją interpersonalną?
a) tak b) tak, ale z zastrzeżeniami c) nie d) Stewart nie porusza tej kwestii
23. W komunikacji werbalnej mijanie się oznacza:
a) używanie tego samego słowa w różnych znaczeniach
b) ...
motylek515