Test-kom-2008_egzamin_7_czerwca[1].doc

(59 KB) Pobierz
Test z edukacyjnej komunikacji interpersonalnej

Test z edukacyjnej komunikacji interpersonalnej – wersja 2005

 

1.       Kto nie jest autorem jednego z podstawowych założeń interakcjonizmu symbolicznego, które brzmi „istoty ludzkie działają wobec rzeczy na podstawie znaczeń, które te rzeczy dla nich mają”?

a)      H.Blumer              b) F.Casmir              c) J.Cooley              d) G.H.Mead

 

2.       Aby zrozumieć przekaz kulturowy nadany przed dwoma tysiącami lat:

a)      wystarczy sprawdzić treść przekazu z najnowszymi osiągnięciami nauki

b)      należy dążyć do osiągnięcia wewnętrznej spójności przekazu

c)      trzeba zinterpretować znaczenie jakie przekazowi nadał jego twórca

d)      należy próbować spojrzeć na treść przekazu „oczyma” jego nadawcy

 

3.       Eufemizm to:

a)      termin użyty, aby zastąpić inny termin, zwykle pozytywny

b)      termin użyty, aby zastąpić inny termin, który chwilowo zapomnieliśmy

c)      termin użyty aby zastąpić inny termin, zwykle pejoratywny

d)      termin użyty aby zastąpić inny termin, niezgodny z zasadami języka

 

4.       W której z czynności ucznia dominuje aspekt ekspresyjny (według teorii komunikowania kulturowego Edmunda Leacha):

a)      sprzątanie klasy                            b) przezywanie              kolegi               c) ziewanie              d) czytanie

 

5.       Do patologii w komunikowaniu w rodzinie zaliczamy:

a)      czytanie w myślach                                          c) koalicje

b)      nadmierne okazywanie sympatii                            d) wspólne spożywanie posiłków

 

6.       Symbole w teorii Leacha są:

a) metonimiczne              b) metaforyczne      c) naturalne                  d) konwencjonalne

 

7.       Metonimią nazywamy taki rodzaj relacji:

a)      w którym część reprezentuje inną część

b)      w którym jeden element jest synonimem drugiego

c)      w którym jeden element jest substytutem drugiego

d)      w którym część reprezentuje całość                                                                                                               

8.       Autorem teorii przejścia od gestu do symbolu znaczącego nie jest:

a)      Blumer                            b) Cooley              c) Dewey              d) Mead

 

9.       Proporcję jakości doświadczonego kontaktu do możliwej jakości tego kontaktu J.Stewart nazywa:

a)      sumą kontaktu                                          c) różnicą kontaktu

b)      ilorazem kontaktu                            d) iloczynem kontaktu

10.   Klasyczny model komunikowania zawiera następujące elementy:

a)      nadawca                          b) odbiornik              c) komunikat              d) szum

 

11.   Do prekursorów interakcjonizmu symbolicznego nie zaliczamy:

a)      Herberta Blumera                            c) Bronisława Malinowskiego

b)      Alfreda Kroebera                            d) Georgea Meada

 

12.   W którym z wymiarów przejścia od gestu do symbolu znaczącego dochodzi do powstania jaźni (self)?

a)      kształtowanie się języka

b)      powstawanie myślenia abstrakcyjnego

c)      stawanie się podmiotu działającego przedmiotem dla samego siebie

d)      kształtowanie się instytucji społecznych

 

13.   Przyjęcie perspektywy aktora działającego w interakcjonizmie oznacza:

a)      próbę interpretacji przekazu uwzględniającą miejsce i czas, w których działał jego twórca

b)      jedynie próbę odtworzenia realiów życia twórcy przekazu

c)      próbę interpretacji dawnego przekazu symbolicznego z punktu widzenia współczesności

d)      jedynie próbę dostosowania przekazu do możliwości percepcyjnych odbiorcy

 

14.   Komunikaty, w wyniku których zostaje zmieniona rzeczywistość nazywamy wypowiedziami:

a)      egocentrycznymi              c) informującymi             

b)      performatywnymi              d) intencjonalnymi

 

15.   Jakie terminy powinny się znaleźć w wykropkowanych miejscach cytatu. (Proszę zwrócić uwagę na kolejność).

„studia nad ..........(I).............. należy prowadzić ze stanowiska aktora. Ponieważ działanie jest tworem aktora w oparciu o to, co on postrzega, .........(II)..........., ocenia, należy sytuację działania postrzegać tak, jak postrzega ją aktor, stwierdzić znaczenie jakie ma ona dla aktora, słowem przyjąć .......(III)............ aktora.”

a)      (I) rolą,                             (II) generuje,                             (III) perspektywę

b)      (I) działaniem,               (II) interpretuje,               (III) perspektywę

c)      (I) rolą,                            (II) interpretuje,               (III) rolę

d)      (I) działaniem,               (II) generuje,                             (III) rolę

 

16.   Czynności mówiące coś o stanie świata albo zmierzające do jego zmiany przy pomocy środków metafizycznych w teorii komunikowania kulturowego Leacha to:

a)      czynności ekspresowe                            c) czynności ekspresyjne

b)      czynności  technologiczne              d) czynności techniczne

 

17.   Niska samoocena:

a)      zwiększa podatność na perswazję       c)zmniejsza podatność na perswazję

b)      nie wpływa na efektywność perswazji  d)zastępuje przekaz perswazyjny

 

18.   W myśl założenia J.Stewarta komunikacja interpersonalna nie zachodzi między:

a)      maskami              b) osobami              c) rolami              d) stereotypami

 

19.   Dokończ zdanie czym według Johna Stewarta jest komunikacja interpersonalna. „Komunikacja interpersonalna to kontakt, który zdarza się wówczas, gdy każda z zaangażowanych osób mówi i słucha ..........................................”

a)      w sposób minimalizujący to, co osobiste

b)      w sposób maksymalizujący to, co wspólne

c)      w sposób maksymalizujący to, co osobiste

d)      w sposób minimalizujący to, co wspólne

 

20.   Dział komunikacji niewerbalnej opisujący rolę dotyku w komunikacji nazywamy:

a) haptyką                            b) kinezyką              c) okulestyką              d) proksemiką

 

21.   Który z filozofów jest autorem pojęcia osoby stosowanego jako punkt wyjścia w komunikacji interpersonalnej w ujeciu J.Stewarta:

a) Arystoteles              b) M.Buber              c) I.Kant              d) E.Mounier

 

22.   Czy według J.Stewarta każda komunikacja między dwoma osobnikami homo sapiens jest komunikacją interpersonalną?

a) tak              b) tak, ale z zastrzeżeniami              c) nie              d) Stewart nie porusza tej kwestii

 

23.   W komunikacji werbalnej mijanie się oznacza:

a)      używanie tego samego słowa w różnych znaczeniach

b)      ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin