Postawy i zmiana postaw, czyli jak wpływać na innych
1. Postawa. Definicja
Postawa - trwała ocena, pozytywna lub negatywna, ludzi, obiektów i pojęć
Postawa - względnie trwała struktura (lub dyspozycja do pojawienia się takiej
struktury) procesów poznawczych, emocjonalnych i tendencji do zachowań, w której
wyraża się określony stosunek wobec danego przedmiotu
Podstawowe komponenty postawy:
· element poznawczy - myśli, wiedza, przekonania
· element emocjonalny – emocje, uczucia
· element behawioralny – tendencja do zachowań (u E. Aronsona – działania ludzi wobec obiektu postawy, ale – nasze postawy nie zawsze przekładają się na
zachowania, poza tym nie wszystkie nasze zachowania wynikają z postaw)
2. Komunikowanie perswazyjne
Komunikowanie informacyjne:
· dzielenie się ideami, wyjaśnianie czy instruktaż, jak należy postępować w danej
sytuacji
· dostarczanie obiektywnych informacji i racjonalnych argumentów za podjęciem
lub zaprzestaniem określonych działań
· cel - kreowanie wzajemnego porozumienia między uczestnikami procesu, przy
założeniu, że nadawca nie ma żadnych intencji wpływania na postawy i
zachowania odbiorców
· założenie – człowiek myśli racjonalnie…
Komunikowanie perswazyjne:
· pozytywne intencje nadawcy – wpływ na postawy i zachowania odbiorców
· sprowokowanie do działania zgodnego z intencją nadawcy, ale…
· odbiorca ma świadomość wpływu społecznego – działania są dobrowolne
· oddziaływanie na emocje i uczucia
· założenie – nic tak nie pobudza człowieka do działania jak emocje czy uczucia:
współczucia, litości, poczucia zagrożenia, solidarności, oburzenia lub gniewu
Komunikowanie manipulacyjne:
· intencje nadawcy – wpływ na postawy i zachowania odbiorców, ale…
· odbiorca nie jest świadomy wpływu społecznego bądź nie jest świadomy
rzeczywistych jego skutków
· cel – promowanie interesów nadawcy nie zawsze zgodnych z interesami
(potrzebami czy celami) odbiorcy
3. Program Uniwersytetu Yale. Czynniki decydujące o skuteczności komunikowania perswazyjnego
· „kto mówi, co i do kogo”, czyli nadawca- przekaz- odbiorca
· nadawca - wiarygodność, atrakcyjność, władza
· przekaz
- postrzeganie intencji przekazu: komunikat jest bardziej skuteczny, kiedy odbiorca jest przekonany, że nadawca chce mu pomóc
- wykorzystanie dwóch podstawowych efektów komunikowania
efekt pierwszeństwa: informacje znajdujące się na początku przekazu zwracają na siebie uwagę – jeśli sprzeczne argumentacje jedna po drugiej, a decyzja słuchaczy odroczona
efekt świeżości: informacje znajdujące się na końcu przekazu ułatwiają zapamiętanie treści - jeśli między sprzecznymi argumentacjami przerwa, a decyzja słuchacza bezpośrednio po drugim wystąpieniu.
- typ argumentacji
¡ czynniki decydujące o skuteczności argumentacji dwustronnej
• po stronie odbiorcy:
niesprzyjająca postawa
rozbudowana wiedza
• po stronie przekazu perswazyjnego
perswazja wstępna - odwołanie się na początku przekazu do tego, co oczywiste, do tego, co „wiedzą wszyscy”; na początku argumentacja zgodna z postawą odbiorcy, dopiero wtedy wprowadzenie argumentacji przeciwnej;
prezentowanie stanowisk obu stron i wskazanie słabych punktów w stanowisku przeciwnika
¡czynniki decydujące o skuteczności argumentacji jednostronnej
sprzyjające postawy odbiorców
ograniczona wiedza
• po stronie przekazu reklamowego:
argumentacja jednostronna jest bardziej skuteczna w zmianie postaw odbiorców, jeśli główny, najsilniejszy argument zostanie przedstawiony jako pierwszy bądź ostatni
• odbiorca
odwrócenie uwagi odbiorcy zwiększa perswazyjność przekazu
w przypadku zastosowania słabych argumentów, ale przy silnym poziomie dystrakcji, zwiększa się prawdopodobieństwo zmiany postawy konsumentów, zgodnie z zamierzeniem nadawcy
4. Model ELM – model wypracowanego prawdopodobieństwa
· czynniki decydujące o wyborze sposobu przetwarzania informacji
- motywacja do przetwarzania informacji
- znaczenie osobiste: stopień, w jakim dana sprawa ma istotne konsekwencje dla funkcjonowania człowieka, im większe osobiste znaczenie sprawy, tym większa koncentracja
uwagi na argumentach zawartych w komunikacie
- postawa wobec obiektu (racjonalna/emocjonalna)
- dostępność postawy: siła związku pomiędzy obiektem i oceną tego obiektu (dostępność jest mierzona czasem, w jakim ludzie mogą odpowiedzieć sobie na pytania, co czują wobec danego obiektu)
- możliwości percepcyjne (w tym zakłócenia w odbiorze)
- centralna strategia perswazji
Ø opiera się na starannym i przemyślanym przetwarzaniu informacji
zawartych w przekazie – tzw. informacji kontekstowych
Ø wymaga wysiłku poznawczego
Ø podstawową przesłanką skuteczności przekazu jest zdolność do wywoływania przychylnych reakcji poznawczych
Ø skuteczności toru centralnego decyduje - siła argumentacji, liczba nowych argumentów oraz sposób organizacji przekazu
Ø zmiana postawy ma charakter trwały i jest wprowadzana przez odbiorcę
w jego zachowanie
- peryferyjna strategia perswazji
Ø opiera się na powierzchownym identyfikowaniu jakiegoś sygnału sugerującego pozytywny bądź negatywny stosunek do stanowiska przekazywanego w przekazie – tzw. informacje pozakontekstowe
Ø nie wymaga wysiłku poznawczego
Ø podstawową przesłanką skuteczności przekazu jest zdolność do wywoływania przychylnych reakcji emocjonalnych
Ø skuteczności toru peryferyjnego decyduje – wprowadzenie wskazówek peryferyjnych (muzyka, cechy nadawcy, humor)
Ø zmiana postawy ma charakter powierzchowny i łatwo zanika pod wpływem innych przekazów
Podstawowe wnioski wynikające z modelu ELM
Ø ludzie są motywowani do posiadania poprawnych postaw
Ø jednocześnie w swym dążeniu do właściwych postaw najczęściej mają ograniczony czas i środki
Ø najczęściej wybieranym torem przetwarzania informacji jest tor peryferyjny (niewymagający wysiłku poznawczego)
5. Jak uodpornić ludzi na zmianę postaw?
• przestrzeganie przed nadchodzącym komunikatem perswazyjnym
- ludzie czują się zbyt odporni na manipulację – inni ulegają, ja nie…
• uodpornienie postawy - trening asertywności (W. McGuire) - kontakt ze słabszą,
łatwiejszą do odparcia formą manipulacji ułatwia rozpoznawanie i opieranie się
bardziej wyrafinowanym formom wpływu.
• wzmacnianie wartości
• uodpornienie na presję ze strony rówieśników
• edukacja - wiedza
• refleksyjność!!!
3
alicjatechnikfarm