- 2 -
§ układ oddechowy (uporczywy kaszel, zapalenie zatok, uszkodzenie oskrzelików i pęcherzyków płucnych, rozedma i nowotwory płuc)
§ sercowo naczyniowy (choroba wieńcowa)
§ układ nerwowy (zanik komórek nerwowych: uszkodzenia mózgu, starzenie się mózgu)
§ układ limbiczny mózgu:
- zaburzenia emocjonalne
- zaburzenia zdolności rozumowania
- zaburzenia pamięci
- zaburzenia oceny zdarzeń
§ układ odpornościowy ( zmniejszenie odporności)
§ psychika (depresja, psychozy)
§ układ rozrodczy
- uszkodzenie komórek rozrodczych
- zniszczenie komórek jajowych
- zniszczenie struktury plemników
- zaburzenia czynności układu hormonalnego
Ankieta dla uczniów – pytania:
§ Czy – waszym zdaniem – palenie marihuany jest szkodliwe dla zdrowia?
§ Czy paląc marihuanę, można uzależnić się od narkotyków?
§ Czy palenie marihuany może utrudnić naukę? pracę?
§ Czy może ono wpływać na nasze relacje z otoczeniem?
§ Dlaczego nie powinniśmy palić marihuany?
§ Jak można rozpoznać skutki palenia marihuany?
Dlaczego sięgamy po środki uzależniające - kierunki dyskusji?
§ czynniki osobowościowe (nieumiejętność radzenia sobie ze stresem, niedojrzałość emocjonalna, lęk przed światem, unikanie konfrontacji z codziennymi problemami. Nikt nie jest całkowicie odporny na uzależnienie. Można się uzależnić od ludzi, telewizji, alkoholu, tytoniu i narkotyków)
§ czynniki środowiskowe ( osoby uzależnione wywodzą się z różnych środowisk społecznych, niekoniecznie patologicznych. Osobą uzależnioną może być każdy z nas! Nie ma ryzyka uzależnienia, gdy nie bierzesz środków)
§ nacisk grupowy, pod wpływem którego szerzy się moda na narkotyki; Moda ta jest próbą zademonstrowania przez młodzież dorosłości lub kontestacji świata dorosłych
§ opinie lansowane przez środowiska rozprowadzające narkotyki, mające na celu niwelowanie strachu przed narkotykiem i wskazywanie na jego pozytywne skutki
gadzet89-100